Ja då det vankas löptävling till sommaren, och jag vet att min bror redan ligger något steg före mig där, så måste kondition tas upp rätt så omgående.
Kommer därför lägga in 2 konditionspass i veckan fram till nyår. Därefter mest troligt utöka till 3. Hatar att förlora, och speciellt i denna grenen då man trots allt spenderat många timmar i löpspåren och med konditionsidrott. Så just detta moment skulle kännas bäst att vinna. Jag är med mitt ~1 år inom styrketräning betydligt färskare än brorsan som styrketränat i ~8-9 år, så jag har inte dom största förhoppningarna att slå honom i t.ex knäböj eller bänkpress. Därav kommer jag välja lite mer uthålliga övningar (Se nedan).
Måndagar och Torsdagar får stå för konditionen. Detta betyder att jag kommer återgå till mitt tidigare schema för styrketräning, och köra Tisdag, Onsdag, Fredag, Lördag. Vilodag söndag.
Funderar även på vilka 3 styrkeövningar jag ska välja. Funderar på Dips på kroppsvikt, bicepscurl på halva kroppsvikten och eventuellt marklyft eller chins.
Tar gärna emot tips på andra övningar man kan tävla i!
Målet med träningen i övrigt:
- Hjälpa mig till att utvecklas som fotbollsspelare.
- Bygga en allround kropp (kondition och styrka)
- Bli starkare såklart.
- Spöa brorsan i detta event till sommaren
Har egentligen inga som helst mål att "bygga" så stora muskler som möjligt och det kommer jag nog aldrig att ha heller. Tränar i första hand för att det är kul och det översta i listan ovanför. Nu har man ju även ett mål att sikta mot (Tävlingen), så det ska bli väldigt kul.
Imorgon blir det ben, kondition torsdag och sedan återgår vi till det vanliga schemat igen.
För att få lite variation och viktvana, så kommer jag även att variera antalet reps i styrketräning rätt så ofta. 3 pass med lite högre (6-8) följt av 2-3 pass med tyngre (3 reps)