Triathlon-debuten!
Jag var på plats lite över 1timme innan start för att checka in cykeln och förbereda inför växlingarna. Detta är ju helt nytt för mig men kändes inte så konstigt eftersom jag ändå sett några tävlingar både live och på tv.
Från platsen där min cykel stod var det knappa 5m till linjen som man skulle passera innan man fick börja cykla. Så jag valde att inte ha skorna fastspända på pedalerna.
Jag var så smart att jag hade packat med ett par "foppa-tofflor" att ha på mig medans man gick bort till simstarten. Alla andra fick gå barfota
Framme vid startområdet så blev det lite rörigt och osäkert för vi hittade inget naturligt ställe att kliva ner i vattnet. Feg som jag är så stod jag kvar på land längst av alla så jag fick se många olika lösningar. Jag valde den väg som hade skapat mest skrik och grymtningar men ändå var närmast.
Man vill ju inte vara längre i vattnet än nödvändigt
Starten:
Vid "startskottet" så blev det naturligtvis en hederlig rusning och folk satte högsta tempo direkt. Jag drogs väl med i det jag med för tekniken var nog sämre än vanligt. Låg mellan 2st som crawlade samt bakom en som simmade bröstsim i bra tempo så att försöka ta mig förbi dem var aldrig aktuellt för det hade kostat mer än vad det hade gett.
Sträckan var ju superkort så man såg hela tiden stegen som vi alla skulle trängas upp för. Ja ni läste rätt! Det var 1st stege som var tillfälligt ditsurrad som vi skulle ta oss upp via för att komma till växlingen.
Det blev naturligtvis kö ganska direkt och folk kom från flera håll fram till den. Vissa trängde sig lite men det var inget att bli irriterad över. Det är ju ändå en tävling för att få sig lite erfarnhet både som deltagare och arrangör/funktionär.
Som förväntat låg jag väldigt långt bak i fältet efter simningen.
Växlingen:
Stressade inte utan metodiskt tog jag på mig nummerlappsbandet, hjälm, glasögon samt torkade fötterna lite lätt innan jag tog på mig skorna. Sedan tog jag cykeln och tog mig mot linjen.
Tror jag tog 2-3placeringar under växlingen.
Cyklingen:
Den första kilometern tog jag det ganska lungt vid korsningarna och svängarna men lyckades ändå köra om 1 person samt närma mig nästa.
Banan var ganska platt men många svängar så någon höjdarfart kunde man sällan få upp innan det var dax för att bromsa igen.
3varv skulle vi köra och meningen var att det inte skulle vara så mycket bilar. Tyvärr hamnade jag bakom ett fleratal av dem både i korsningar och på kortare raksträckor. Vågade inte köra om dem utan tog det lite avvaktande tills det blev fri bana igen.
Tempot var nog ändå hyffsat för jag plockade placeringar hela tiden och var på 3:e varvet uppe i 7st omkörningar innan det som inte fick hända ändå hände. PUNKTERING!

Planen var att jag skulle trycka på i tempot en liten sträcka till innan det var dax för att höja kadensen inför växlingen. Nu blev det istället att kliva av cykeln efter 7,5km och börja gå...
Jag tog av mig skorna och gick barfota så fort jag kunde mot växlingsområdet. Tog en liten genväg för att slippa gå på bilvägen samt komma bort till växlingsområdet så fort som möjligt.
På en mer riktig tävling så hade jag naturligtvis blivit diskad men nu ville jag ju fullfölja så gott det gick.
Växling 2:
Gick helt enligt plan. Inget stressmoment för det var bara jag och 1person till där.
Löpningen:
Stängde av klockan vid punkteringen och brydde mig inte alls om tempot eller placering utan ville bara fullfölja loppet. Dels för erfarenheten men oxå för att testa min häl och övriga skadade delar.
Även löpningen var 3 varv och på första varvet blev jag omsprungen av 2 pers som skulle in i mål. Jag sprang dock förbi 2st och även ikapp ytterligare en som jag ändå lät komma in i mål några sekunder före mig.
Målgången:
Visst var jag besviken över punkteringen och kunde väl ha pressat mig mycket mer men överlag är jag ändå väldigt nöjd.
Av 55anmälda så var det bara 38st som kom i mål. Det var nog ingen som bröt utan det var folk som inte kom till start av olika anledningar.
Jag fick tiden 36:03 och placering 20 av herrarna och 22 totalt. Vinnaren Martin Flinta segrade på 26min
Nu är jag en erfarenhet rikare och det finns stor sannolikhet att jag kommer göra något liknande igen!