Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-08-12, 12:55   #331
Erik_Hellström
Registered User

Reg.datum: Jan 2009
Mina resultat av en vecka för den som är intresserad. Av vissa skäl (mer om det senare) väljer jag att nöja mig med en vecka.

Viktutveckling
6/8: 87,6kg
7/8: 86,1kg
8/8: 84,9kg
9/8: 84,9kg
10/8: 84,5kg
11/8: 84,0kg
12/8: 84,5kg

Mått (midja, navel)
Vid start: 82 respektive 87cm
Vid avslut: 80 respektive 84cm

Den genomsnittliga medianvikten (på veckobasis) jag låg på tre veckor innan denna diet startade var ganska precis 86kg, och då höll jag kaloribalans mer eller mindre (föregånget av en period av överskott). 4dagar innan dietstart (2/8) började jag ladda med 20g kreatin per dag för att vara kreatinfylld inför den kommande lågkaloriperioden, kosten hölls fortfarande i balans energimässigt, och kroppsvikten steg som synes ovan till de 87,6kg jag inledde dieten på (låt anta ca 1,5-2kg extra vätska pga kreatin bundet i mukulatur alltså).

Refilldag hade jag igår (11/8), med markant ökat kolhydratsintag och där jag tidigt under dagen tömde glykogenförråden ytterligare (8,5km löpning, chins, armhävningar mm).
Under veckan som gick körde jag totalt 4st halvkroppspass, över/underkropp alternerat.

Väljer att idag återgå till normal (för mig) kosthållning, och för dagen har jag planerat ett ökat intag av framförallt fett (vilket hölls medvetet lågt igår).

Anledningen till att jag inte fortsätter en vecka till är att jag på den relativt korta perioden faktiskt är mer än nöjd med resultatet. Räknat på att jag nu efteråt är kreatinfylld, så kan man med grova mått utgå från att jag "borde" väga ca 82,5-83kg baserat på de 86kg jag låg stabil på innan jag började med kreatin, och det har med andra ord tagit mig ner till min normalnivå vad gäller kroppsvikt efter den spontana överätning som min semester bjöd på i år.

Kortfattat: 3veckors njutning under semestern, "rättades till" väldigt smidigt under denna vecka, och jag känner mig nöjd över att ha ett (om än marginellt) bättre utgångsläge oavsett vilken väg jag väljer framöver (underskott på normalt sett, balans eller överskott).

Den här perioden har varit minst sagt lärorik, och jag ångrar ingenting. Jag har lärt mig att det går att träna, prestera på jobbet (fysiskt ansträngande vissa dagar) och inte vara helt nedkörd mentalt på <900Kcal per dygn. Verkligen en bra erfarenhet.

Dock är detta inget jag skulle rekommendera någon annan, och speciellt inte som en första introduktion till underskott. Det är på inget sätt heller en långvarig lösning, och min högst outbildade åsikt är att det i längden lär vara risk att dra på sig någon brist även om man så gott det går sköter supplementering av vitaminer/mineraler och salter/fosfater.

Jag såg det här som ett personligt experiment, och glad över resultatet. Nu ska det bli skönt att skörda frukterna av vad en något lättare kropp erbjuder, och kickstarta träningen med lite mer kolhydrater i omlopp.

Bara att fråga om någon undrar över något.
Gammal 2012-08-15, 04:43   #332
Anton Fräs
Stark

Anton Fräss avatar

Reg.datum: Oct 2008
Någon som fortfarande kör? Låter som att det gått riktigt bra Erik! Ingen trötthet/sömnproblem?
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-15, 06:04   #333
Erik_Hellström
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Någon som fortfarande kör? Låter som att det gått riktigt bra Erik! Ingen trötthet/sömnproblem?
Faktiskt inga problem alls med sömnen, och inte tröttare än vanligt under dagarna heller. Var lite inställd på att sömnen skulle få sig ett törn med tanke på vad andra rapporterat, men jobbar man 6skift som jag gör så ställer väl inte kroppen till med bråk i onödan utan sover när den ska/behöver.
Gammal 2012-08-15, 09:30   #334
profezy
Registered User

profezys avatar

Reg.datum: Jan 2010
Vecka 1 done

Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Någon som fortfarande kör?
Vecka 1 avklarad och har inte haft några sömnproblem alls, däremot har min energi på kvällen vart bedrövlig. Under tidigare deffar har jag kört ZMA och en extra dos magnesium för bättre sömn på kvällen och det funkade även denna gång. Såg till att ta dagens salt på eftermiddagen och kvällen för att undvika att behöva gå på toa 3 ggr varje natt.

Tisdag 7 aug = 82,0 kg
Onsdag 15 aug = 78,5 kg

Refill nu på fredag efter ett helkroppspass, sen blir det en vecka till. Gått ner en byxstorlek då jag alltid har haft love-handles som äntligen släppt så ska bli intressant att se vad som händer vecka 2.
profezy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-15, 11:50   #335
Anton Fräs
Stark

Anton Fräss avatar

Reg.datum: Oct 2008
Låter som att de går bra för alla som kör! Eller så är det så att de som de går dåligt för inte skriver
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-15, 17:57   #336
kimozabe
Registered User

kimozabes avatar

Reg.datum: Oct 2007
Ger metoden tummen upp och kommer förmodligen att köra nångång igen i framtiden men då blir det mån-fre istället för 6-7 hela dagar då det är segt över helgdagarna när man inte jobbar. Jobbdagarna gick otroligt bra, inga dippar. Mentalt skärpt och inga mattankar.
Mattankar hunger osv har kommit nu när man återgått till normal kost/deff.

Nöjde mig med en vecka då jag saknade att äta frukost, middag osv med min familj och jag älskar tyvärr proper mat. Men kommer hoppa på det nångång igen i framtiden när man ska ner ett par kilo. Slippa en prolonged deff.
kimozabe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-15, 18:51   #337
exevision
Registered User

exevisions avatar

Reg.datum: Jan 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Glukosamin är för lederna, inget annat. Så det kan man stryka om man inte har dessa problem.
Jag brukar använda mig av glukosaminsulfat-2KCl för häst, hund och katt. Inte så noga med doseringen men cirka 2-2,5g per dag.
Är det bevisat att Glukosamin inte har några negativa verkningar på kroppen eller?
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-16, 00:00   #338
Acidcrow
Registered User

Reg.datum: May 2012
Jag har kört i en vecka nu, och det har gått bra, dock har jag de senaste dagarna fått problem med knäna. De känns väldigt svaga och det kan sticka till i knäskålen när jag springer i trappor.
Kan det bero på brist av nån vitamin eller så?
Acidcrow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-16, 11:35   #339
billanpillan
Registered User

Kan de vara någon nackdel att köra med kreatin o pwo?Är nämligen kreatinuppladdad så tänkte att de bör väl inte göra något om jag fortsätter vara det under VLCDn?
billanpillan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-16, 11:51   #340
Erik_Hellström
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av billanpillan Visa inlägg
Kan de vara någon nackdel att köra med kreatin o pwo?Är nämligen kreatinuppladdad så tänkte att de bör väl inte göra något om jag fortsätter vara det under VLCDn?
Snarare fördel skulle jag säga, om prestationen höjs (om än marginellt) tack vare kreatin så har du allt att tjäna på det.
Gammal 2012-08-16, 12:24   #341
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Citat:
Ursprungligen postat av erik_hellström Visa inlägg
snarare fördel skulle jag säga, om prestationen höjs (om än marginellt) tack vare kreatin så har du allt att tjäna på det.
+1
Gammal 2012-08-16, 13:14   #342
billanpillan
Registered User

Funkar ju inte citera helt plötsligt, aja men de va de jag tänkte iaf, förhoppningsvis tappar jag inte lika mycket vatten då.

Startade idag och tänkte köra en vecka:
billanpillan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-16, 14:13   #343
zharz
Registered User

zharzs avatar

Reg.datum: Jul 2006
Hur ser styrkeförlusterna ut för er som har testat? Det tycker jag är ganska intressant.

Bänkpress 130x1 Knäböj 135x1 Marklyft 190x1 Chins kv97+40 x4
zharz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-16, 17:11   #344
Fishtank
Banned User

Reg.datum: Apr 2010
Citat:
Ursprungligen postat av zharz Visa inlägg
Hur ser styrkeförlusterna ut för er som har testat? Det tycker jag är ganska intressant.
Ingen för mig iaf.
Inte lika många reps men 1 rm har varit samma ungefär.

Nu är jag iaf klar, inga problem alls men då tror jag också att jag lyckats dieta bort all känsla för hunger.
Gick från 72 ungefär till 67,5 och nu är jag less på detta deffande.
Nu blir det bulk upp till 80 kilo ungefär och sen deff igen till nästa sommar som förhoppningsvis blir en sommar och inte bara regn.
Fishtank är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-16, 17:56   #345
kimozabe
Registered User

kimozabes avatar

Reg.datum: Oct 2007
Citat:
Ursprungligen postat av zharz Visa inlägg
Jag hade svårt att mäta styrkeförlusterna då orken var i botten efter 1-2 övningar, repsantalet lägre osv. Men istället för 3-5veckors normaldeff blev det en veckas vlcd vilket ger mig 2-4 veckor att få tillbaka styrkan+eventuell muskelförlust.

summan av kardemummam, touchade strax under 70kg, insåg att jag behöver mer massa så nu äre mat som gäller.
kimozabe är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:25.