Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-05-30, 16:01   #91
noob76
Registered User

noob76s avatar

Reg.datum: Feb 2011
Exdiag : Jag har både muslimer och judar i min bekantskapskrets och flertalet av dem är högst sansade och verkar inte känna något direkt hat mot andra folkgrupper. Mest balanserade är de unga judar som öppet instämmer i att det faktiskt är israel som ockuperat palestina, de har lixom gått förbi den där enkla sandlådenivån som enbart leder till elände och våld. Sen om det är en tvåstatslösning och hur det skall gå till verkar ju alla ha olika åsikter om.
noob76 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-30, 18:37   #92
Exdiaq
Registered User

Exdiaqs avatar

Reg.datum: Dec 2007
Citat:
Ursprungligen postat av noob76 Visa inlägg
Exdiag : Jag har både muslimer och judar i min bekantskapskrets och flertalet av dem är högst sansade och verkar inte känna något direkt hat mot andra folkgrupper. Mest balanserade är de unga judar som öppet instämmer i att det faktiskt är israel som ockuperat palestina, de har lixom gått förbi den där enkla sandlådenivån som enbart leder till elände och våld. Sen om det är en tvåstatslösning och hur det skall gå till verkar ju alla ha olika åsikter om.
Sansade och sekulariserade muslimska bekanta har jag med. Men de utgör inte den större massan. Många jag fått för mig vara hyfsat sansade har bevisat motsatsen i slutna sällskap.
Gammal 2012-05-30, 19:57   #93
Röda Björnen
Registered User

Röda Björnens avatar

Reg.datum: Dec 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Asdf Visa inlägg
Jag har uppfattat det som att judehatet bland muslimer är enormt. Men varför är det så egentligen? Är det enbart pga en sådan stor mängd muslimer är ultra-ortodoxa och baserar sin bild av judar/judendomen som den beskrivs i koranen?
Kanske för de fick ett land där Araber/muslimer bodde samt att judarna har blivit istortsett som de nazister som en gång massmördade dem.
Så fort jag diskuterar med judar angående Israel [jag är ganska direkt emot Israel] så kommer vi alltid in på Nazityskland och hur de hanterade Judarna samt hur de tydligen är berättigade till det land som idag är Israel för att de varit där först för ca. 2000 år sen om ja inte kommer ihåg fel.

Jag säger inte att muslimer/araberna har betett sig rätt, men staten Israel har inte heller precis betett sig bättre och det är inte ett dugg synd om dem.

MVH

Från fuckaroundit till fittest man with donuts
Röda Björnen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-30, 20:01   #94
Bärs
Registered User

Bärss avatar

Reg.datum: Jul 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Röda Björnen Visa inlägg
Judarna samt hur de tydligen är berättigade till det land som idag är Israel för att de varit där först för ca. 2000 år sen om ja inte kommer ihåg fel.
Du kommer ihåg fel.

Arabmuslimernas hemland är Arabiska halvön. På alla andra ställen i Mellanöstern är de invandrare/ockupanter som tagit över andra folk och kulturer och så småningom gjort sig till dominerande folkslag. Så gick det i Palestina. Araberna har ingen rätt till hela Palestina.
Gammal 2012-05-30, 20:07   #95
Röda Björnen
Registered User

Röda Björnens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Bärs Visa inlägg
Du kommer ihåg fel.

Arabmuslimernas hemland är Arabiska halvön. På alla andra ställen i Mellanöstern är de invandrare/ockupanter som tagit över andra folk och kulturer och så småningom gjort sig till dominerande folkslag. Så gick det i Palestina. Araberna har ingen rätt till hela Palestina.
Så om jag förstår ditt inlägg rätt så förlorade judarna sitt land för att araberna/muslimerna tog över området ?

MVH

Gammal 2012-05-30, 20:08   #96
Bärs
Registered User

Bärss avatar

Citat:
Så om jag förstår ditt inlägg rätt så förlorade judarna sitt land för att araberna/muslimerna tog över området ?

MVH
Då förstår du det fel. Det går lätt att kontrollera fakta om du är osäker.
Gammal 2012-05-31, 06:50   #97
Asdf
Registered User

Asdfs avatar

Reg.datum: Apr 2009
Citat:
Kanske för de fick ett land där Araber/muslimer bodde samt att judarna har blivit istortsett som de nazister som en gång massmördade dem.
Så fort jag diskuterar med judar angående Israel [jag är ganska direkt emot Israel] så kommer vi alltid in på Nazityskland och hur de hanterade Judarna samt hur de tydligen är berättigade till det land som idag är Israel för att de varit där först för ca. 2000 år sen om ja inte kommer ihåg fel.

Jag säger inte att muslimer/araberna har betett sig rätt, men staten Israel har inte heller precis betett sig bättre och det är inte ett dugg synd om dem.

MVH
Jag kan förstå en historisk koppling just till staten israel för det debatteras i en oändlighet. Men vad har judar världen över med just ett enda land att göra? Jag ser en lika liten koppling mellan nazister från andra världskriget och tyskar idag världen över

Asdf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-31, 08:28   #98
Röda Björnen
Registered User

Röda Björnens avatar

Citat:
Då förstår du det fel. Det går lätt att kontrollera fakta om du är osäker.
Jag tror vi missuppfattar varandra.

http://www.ne.se/israel-palestina-frågan
Citat:
Judarna påpekar att det i detta område redan före 1948 funnits två judiska stater: Sauls, Davids och Salomos kungadöme under 1000- och 900-talen f.Kr. samt hasmonéernas rike från mackabéerupproret 166 fram till romarnas erövring av Judeen 63 f.Kr.
De som kan sin historiska fakta vet också att romarna körde bort judarna. Alltså så fanns det inga eller väldigt få judiska medborgare kvar.

Det fanns säkerligen en del judar kvar i området men mitt problem är att judar ofta säger att det landet ska tillhöra dem och att de har rätt till just det landet trots att de kördes bort därifrån nästan 2000 år tidigare, vilket också var ett av huvudargumenten i samtal som tillkom 1897 då judarna började drömma och förhandla om att få ett land.

Araber och muslimer var i majoritet boende där Israel är idag och runt omkring men 1916 då Frankrike och [fick landet 1922]England delade upp Palestina i ett avtal så hade massa judar bara flyttat in och det strömmar in fler och fler.

http://global.finland.fi/public/defa...ntentid=106489
Citat:
I första världskriget behövde ententen, till vilken en stor del av västmakterna hörde, stöd från Mellanöstern i sin kamp mot Turkiet, som hörde till centralmakterna. I gengäld lovade ententen stöda de arabiska områdenas frigörelse. Men samtidigt lovade man också stöda den sionistiska rörelsen, som strävade efter att grunda en självständig judisk stat i Palestina.

Självständighetslöftena till araberna och judarna var ingenting värda, för redan år 1916 hade Storbritannien och Frankrike i hemlighet sinsemellan delat upp Mellanöstern i intressesfärer. Enligt avtalet tillföll Palestina Storbritannien, som faktiskt fick det år 1922 som ett mandat under Nationernas förbund och behöll det ända till år 1948. Under mandatperioden flyttade tusentals judar till Palestina, framför allt på flykt undan nazisternas judeförföljelser före och under andra världskriget.

Under den brittiska mandatperioden uppstod blodiga sammanstötningar mellan judar och araber i Palestina. Efter andra världskriget blev den omfattande förintelsen av judarna känd för alla. Segrarmakterna i kriget och FN började, dels som en gottgörelse för judarna, dels för att undvika en större konflikt, göra upp planer på en delning av Palestina. FN:s säkerhetsråd röstade för planen på delning av Palestina år 1947. Enligt den skulle Palestina delas i två självständiga stater: judarna skulle få 55 procent och araberna 45 procent av områdets yta. Arabstaterna motsatte sig planen och såg delningen som orättvis, eftersom det bodde bara ca 600 000-650 000 judar i området och över en miljon araber.
Landet israel verkar bara ha skapats för det av någon anledning är mest synd om judarna efter andra världskriget. Mitt problem och mina frågor är:
Varför är israel placerat där det är idag ?
Varför togs det ingen hänsyn till den majoritet av araber som bodde där ?
Varför terroriststämplas palestinierna när judarna utför exakt samma dåd ?

m.m.

MVH

Gammal 2012-05-31, 08:32   #99
Röda Björnen
Registered User

Röda Björnens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Asdf Visa inlägg
Jag kan förstå en historisk koppling just till staten israel för det debatteras i en oändlighet. Men vad har judar världen över med just ett enda land att göra? Jag ser en lika liten koppling mellan nazister från andra världskriget och tyskar idag världen över
Ja, jag har samma problem. Med den motiveringen borde alla landområden som fanns för 2000 år sedan ges tillbaks till alla, tänk dig indianerna i Amerika.

Men Bärs verkar informerad och kanske vet något vi inte vet.

Så vi får se på hans nästa inlägg.

MVH

Gammal 2012-05-31, 09:27   #100
Olegh
mjau

Oleghs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Är inne på samma spår som Asdf och Röda Björnen.
Olegh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-31, 09:41   #101
Bärs
Registered User

Bärss avatar

Citat:
...
Du skriver så mycket skräp, dvs. fortplantar myter och utgår från felaktiga föreställningar m.m., att jag undrar om det är värt att lägga ner tid på att besvara ditt inlägg. I princip är inget du skriver faktuellt korrekt eller ens baserat på någon form av sund utgångspunkt.
Gammal 2012-05-31, 11:05   #102
Lucipha
Registered User

Luciphas avatar

Reg.datum: Aug 2002
Citat:
Du skriver så mycket skräp, dvs. fortplantar myter och utgår från felaktiga föreställningar m.m., att jag undrar om det är värt att lägga ner tid på att besvara ditt inlägg. I princip är inget du skriver faktuellt korrekt eller ens baserat på någon form av sund utgångspunkt.
Tror alla bra argument finns i denna tråden: Tråden om Israel

Konstigt nog lyckas ena sidan formulera bra argument uppbackade av fakta, medan den andra mest lutar sig mot vänstervriden dubbelmoral

I don’t have to agree with you to like you or respect you – Anthony Bourdain
Lucipha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-31, 11:43   #103
Röda Björnen
Registered User

Röda Björnens avatar

Citat:
Så det du skriver är inte skräp ?

Jag gav fram vad jag anser är valid fakta med 2 källstödda sidor som jag ansåg tillitsfulla. Om du nu har mer korrekt fakta med goda källor så vill jag gärna läsa dem, detta är fakta som står även med i mina historieböcker samt så var jag i kontakt med min historia lärare ifrån gymnasiet som höll med mig på de punkter jag är kritisk på.

Vi kanske har fått myter men då vill jag gärna att du lägger fram något som stödjer ditt påstående att jag är full av skit och inte bara skrivit absolut ingenting utom att "du har fel" om ja ska sammanfatta detta inlägg.

MVH

Gammal 2012-05-31, 12:12   #104
Bärs
Registered User

Bärss avatar

Citat:
MVH

Var tycker du att Israel borde ligga?
Gammal 2012-05-31, 12:17   #105
Röda Björnen
Registered User

Röda Björnens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lucipha Visa inlägg
Tror alla bra argument finns i denna tråden: Tråden om Israel

Konstigt nog lyckas ena sidan formulera bra argument uppbackade av fakta, medan den andra mest lutar sig mot vänstervriden dubbelmoral
Jag tyckte bägge sidor var rätt vridna i fördel mot de själva, speciellt i slutändan när Bärs och D Andersson gruppade ihop sig, tyckte dock Trance försökte vara mest balanserad och försökte förlita sina inlägg till just länkar och källor och inte blev särskilt personlig.

Ordet etnisk rensning ska man dock vara försiktig med!

MVH

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:07.