Citat:
Ursprungligen postat av SassyFit
Varför jag ställer lite krav på kritiken jag får är helt enkelt för att jag inte ser felen som ni gör. 00:15 in på min video kan jag inte se riktigt vad han menade med rycket, för jag rycker inte till där?
Och jag formulerade vad jag tyckte var konstruktiv kritik även om de kritikerna jag fått är användbara. Jag saknade att få veta något som var BRA med mina lyft. Så jag tänker på att inte ändra just det som var bra till förmån för det som ska förbättras.
Men ursäkta att jag ens öppnade truten.
|
Då får du nog titta extra noga på din video tills du ser det. Ser du inte att du inte fortsätter med samma rörelse? 00:15 sänker du snabbt benen igen för att kasta in din höft framåt eftersom att du inte orkade fortsätta dra ryggen bakåt. BIG no no! Som sagt kan du inte se det felet bör du nog inte göra fler marklyft förrän du fattar vad vi menar, och kan låta bli det.
För övrigt som redan nämnts är det inte till någon hjälp att böja armarna och försöka rycka upp den, då du bara kommer att rycka dig ur position istället.
Enkla tips är: 1. Ställ dig med halva fötterna under stången så brett och med den vinkel du tycker känns naturligt. 2. Böj dig fram och greppa strax utanför fötterna. 3. Lägg skenbenet MOT stången och ha nu armarna sträckta med rak ländrygg och skulderbladen rakt ovanför stången.
Därefter är det bara att hålla allt tight och trycka ifrån med benen.
Om du gör som jag beskrev och ser till att allt är tight och utsträckt (dvs raka armar och din röv är redan så långt upp den kan vara utan att du ändrar något av det jag beskrev), då kommer det vara betydligt enklare att se till så att inte röven sticker först. Om du har röven lägre än den ska vara redan från början, då KOMMER den sticka iväg innan stången lyfter.
Och glöm inte ta ett gigantiskt andetag först så kommer det bli ännu enklare