Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-09, 20:01   #91
givduL
Registered User

givduLs avatar

Reg.datum: Aug 2010
Citat:
Ursprungligen postat av SassyFit Visa inlägg
Varför jag ställer lite krav på kritiken jag får är helt enkelt för att jag inte ser felen som ni gör. 00:15 in på min video kan jag inte se riktigt vad han menade med rycket, för jag rycker inte till där?

Och jag formulerade vad jag tyckte var konstruktiv kritik även om de kritikerna jag fått är användbara. Jag saknade att få veta något som var BRA med mina lyft. Så jag tänker på att inte ändra just det som var bra till förmån för det som ska förbättras.

Men ursäkta att jag ens öppnade truten.

Då får du nog titta extra noga på din video tills du ser det. Ser du inte att du inte fortsätter med samma rörelse? 00:15 sänker du snabbt benen igen för att kasta in din höft framåt eftersom att du inte orkade fortsätta dra ryggen bakåt. BIG no no! Som sagt kan du inte se det felet bör du nog inte göra fler marklyft förrän du fattar vad vi menar, och kan låta bli det.
För övrigt som redan nämnts är det inte till någon hjälp att böja armarna och försöka rycka upp den, då du bara kommer att rycka dig ur position istället.
Enkla tips är: 1. Ställ dig med halva fötterna under stången så brett och med den vinkel du tycker känns naturligt. 2. Böj dig fram och greppa strax utanför fötterna. 3. Lägg skenbenet MOT stången och ha nu armarna sträckta med rak ländrygg och skulderbladen rakt ovanför stången.
Därefter är det bara att hålla allt tight och trycka ifrån med benen.
Om du gör som jag beskrev och ser till att allt är tight och utsträckt (dvs raka armar och din röv är redan så långt upp den kan vara utan att du ändrar något av det jag beskrev), då kommer det vara betydligt enklare att se till så att inte röven sticker först. Om du har röven lägre än den ska vara redan från början, då KOMMER den sticka iväg innan stången lyfter.
Och glöm inte ta ett gigantiskt andetag först så kommer det bli ännu enklare
Gammal 2012-04-10, 07:46   #92
EeJay
Registered User

Reg.datum: Feb 2011
Citat:
Ursprungligen postat av AdrianP Visa inlägg

Ljumsken kändes bra, tekniken kändes dock inge vidare idag... Den var bättre förr. Tips?
Ser ut som att du är "för stark i ryggen" för ditt eget bästa :P

Du börjar med ganska mycket svank och skaffar ännu mer när du böjer, du skjuter inte i rumpan i lyftet men det ser ändå ut som att vikten hamnar för långt fram.

Testa att börja med lite mindre svank och sätt dig lite mer naturligt. Du kör ju hög stång så du borde kunna vara rakare i ryggen i ditt bottenläge.
EeJay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-10, 14:05   #93
AdrianP
Registered User

Reg.datum: Dec 2011
Citat:
Ursprungligen postat av EeJay Visa inlägg
Ser ut som att du är "för stark i ryggen" för ditt eget bästa :P

Du börjar med ganska mycket svank och skaffar ännu mer när du böjer, du skjuter inte i rumpan i lyftet men det ser ändå ut som att vikten hamnar för långt fram.

Testa att börja med lite mindre svank och sätt dig lite mer naturligt. Du kör ju hög stång så du borde kunna vara rakare i ryggen i ditt bottenläge.
Tar in infon och kommer med en till film nästa benpass. Hoppas det ser bättre ut då
AdrianP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-10, 19:18   #94
HJÄLTE
Registered User

Reg.datum: Jan 2012
Jag har kört SL 5x5 nån månad nu (knappt satt min fot i ett gym tidigare). Och då jag tränar ensam har jag fått noll feedback på mina knäböj.

Har iaf kommit upp till 96kg och det börjar bli lite tungt nu. Antar att mina böjar är långt ifrån optimala men är det någon risk att jag skadar mig om jag fortsätter som jag gör nu? Eller bör jag stanna på denna vikt och träna teknik ett tag?

Tips på förbättringar är såklart välkomna men beskriv gärna också hur jag ska korrigera på ett enkelt vis då jag som sagt är en nybörjare i gymmet
Vet att jag får framåtvikt i första repetionen och tappar balansen lite.

HJÄLTE är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-10, 19:21   #95
Zizou
Registered User

Reg.datum: Feb 2012
@HJÄLTE;

Jag skulle slopa löpardojjorna vid böj, och försöka hitta ett par med relativt platt sula (T.ex ett par billiga converse eller liknande), för att på så sätt få bättre balans.
Som det ser ut nu så går du upp lite på tå i varje repetition, vilket inte är att rekommendera. Försök att ha vikten mitt på fötterna alt. på hälarna. Detta kan även höra ihop med vilka skor man har.
Sedan ser det ut som att knäna trycks inåt mycket när du är på väg upp, försök att hela tiden fokusera på att trycka knäna utåt under hela rörelsen. Du kan även testa att vinkla in fötterna lite mer, det kan hjälpa lite.
Djupet ser däremot bra ut tycker jag!

Senast redigerad av Zizou den 2012-04-10 klockan 19:23.
Zizou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-11, 08:55   #96
HJÄLTE
Registered User

Reg.datum: Jan 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Zizou Visa inlägg
@HJÄLTE;

Jag skulle slopa löpardojjorna vid böj, och försöka hitta ett par med relativt platt sula (T.ex ett par billiga converse eller liknande), för att på så sätt få bättre balans.
Som det ser ut nu så går du upp lite på tå i varje repetition, vilket inte är att rekommendera. Försök att ha vikten mitt på fötterna alt. på hälarna. Detta kan även höra ihop med vilka skor man har.
Sedan ser det ut som att knäna trycks inåt mycket när du är på väg upp, försök att hela tiden fokusera på att trycka knäna utåt under hela rörelsen. Du kan även testa att vinkla in fötterna lite mer, det kan hjälpa lite.
Djupet ser däremot bra ut tycker jag!
Tack för tippsen!

Du har nog rätt i att jag behöver byta skor, har ett par five-fingers som jag ska testa nästa pass. Är det knäna som tar stryk när dom vinklas innåt eller något annat?

Hur ser ryggen ut? Har ingen lust att skada den.
Kul att djupet är okej iaf :P Är det lättare eller svårare att gå ner djupt om man är lång (är 192cm) ?

Någon annan som ser något galet med min teknik?
HJÄLTE är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-11, 12:36   #97
MWA
Registered User

MWAs avatar

Reg.datum: Jul 2010
Det kan bli ganska farligt när knäna faller in på det där viset. Det är en onaturlig vinkel för dem och det hjälper inte att du har en viktad skivstång på ryggen. Det bör vara så att knänas riktning är i linje med fotens riktning. Det åstadkommer du bara genom att aktivt pressa ut knäna.

Jag skulle säga att du borde sänka vikten lite och fokusera på att verkligen pressa ut knäna hela vägen. Och då menar jag verkligen. Pressa ut dem på vägen ner, pressa ut dem överdrivet mycket i bottenläget och fortsätt med det på vägen upp. Var inte rädd för att pressa ut dem för mycket, för det går i princip inte. Detta kommer göra rörelsen säkrare för knäna och även aktivera bakre lår och rumpan mer. Så fort du får in det (vilket förhoppningsvis går på några set eller pass) så kan du öka vikten igen.

Fixar du detta så är det mycket möjligt att det inte blir lika vingligt och inte lika mycket framåtlut i övre läget också.
Gammal 2012-04-11, 21:54   #98
straand94
Registered User

straand94s avatar

http://www.youtube.com/watch?v=L0aCAbJhPSw

Vad behövs förbättras?
Gammal 2012-04-11, 21:57   #99
Martinio0o
böjinator

Martinio0os avatar

Citat:
Ursprungligen postat av straand94 Visa inlägg
Dra stången längs benen hela vägen. På så sätt kan du få både mer kraft samt det är mycket säkrare. Det är väl det som du bör tänka på mest vad jag kan se.
Martinio0o är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-11, 22:13   #100
PeterN0rth
Banned User

Reg.datum: Apr 2012
Tjuvstartar lite med rumplyft men det är inte hela världen. Stången ska slicka benet.
PeterN0rth är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-11, 22:42   #101
straand94
Registered User

straand94s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Martinio0o Visa inlägg
Dra stången längs benen hela vägen. På så sätt kan du få både mer kraft samt det är mycket säkrare. Det är väl det som du bör tänka på mest vad jag kan se.
Har mest en fråga till dig angående bänkningen. Varför tar du tag i stången och "glider" fram och tillbaka innan du lägger dig?
Gammal 2012-04-11, 22:48   #102
Martinio0o
böjinator

Martinio0os avatar

Citat:
Har mest en fråga till dig angående bänkningen. Varför tar du tag i stången och "glider" fram och tillbaka innan du lägger dig?
Säker på att du syftar på mig? Hur som helst så är det för att jag försöker brygga, något som jag lyckas extremt dåligt med.
Gammal 2012-04-11, 22:54   #103
straand94
Registered User

straand94s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Martinio0o Visa inlägg
Säker på att du syftar på mig? Hur som helst så är det för att jag försöker brygga, något som jag lyckas extremt dåligt med.
Japp det jag menar, varför gör man så för? Och vad ger det för någon effekt?
Gammal 2012-04-11, 22:59   #104
Martinio0o
böjinator

Martinio0os avatar

Citat:
Japp det jag menar, varför gör man så för? Och vad ger det för någon effekt?
Man bryggar för att få kortare lyftväg så att man kan lyfta mer helt enkelt. Om syftet är att bygga muskler är det inget måste.
Gammal 2012-04-12, 00:06   #105
Fregus
Registered User

Freguss avatar

Reg.datum: Jun 2011
Citat:
Är verkligen ingen expert så rätta mig gärna om jag har fel.

Tycker att röven lyfter för tidigt samtidigt som du krummar ryggen en aning, ryggen skall snarare vara böjd åt motsatt håll när du lyfter.

Ser ut lite som att du verkligen försöker lyfta vikten med själva ryggen, tänk istället bara på att försöka hålla ryggen i en naturlig kurvatur samtidigt som du trycker hälarna "genom" golvet och låter stången följa benen.
Fregus är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:55.