Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-03-29, 15:26   #166
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Det är inte nödvändigt för akut nybildning av muskelprotein, men det betyder inte att det inte finns fördelar med kolhydratintag efter träning, allt från snabbare återhämtning till förbättrat immunförsvar.

Men kolhydrat är aldrig "nödvändigt". Du överlever utan problem utan kolhydrat. För idrottsmannen är dock ofta inte överlevnad det enda intag av ett näringsämne syftar till.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-29, 15:28   #167
gQLLe
Banned User

Reg.datum: Oct 2010
tack! på kolo lär man sig inte EN ny sak varje dag, man lär sig ungefär 10
gQLLe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-29, 15:30   #168
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Fredriiik Visa inlägg
Fruktos kan väll visst bli muskelglykogen bara att det tar längre tid?
Ja och om man inte äter några mer kolhydrater så får man en jämn utsöndring från levern, ska man ändå äta mer kolhydrater senare så kommer levern i alla fall att fyllas på så skillnaden bör bli marginell.

Så jag håller med om att det här bara handlar om optinoja eller i vissa fall antagigen försök att dölja sin fixering vid att äta nyttigt.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-29, 15:39   #169
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Fruktos kan väll visst bli muskelglykogen bara att det tar längre tid?
Det måste först bilda glykogen i levern, sedan måste tillgängligt glukos i blodbanan tas upp för att bilda muskelglykogen. Som svar på det kommer glukos att frisättas från levern för att hålla blodsockret jämnt. Hur stor andel av muskelglykogenet som först ombildats till glukos i levern kan jag inte svara på.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2012-03-29 klockan 15:43.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-29, 15:51   #170
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Ja och om man inte äter några mer kolhydrater så får man en jämn utsöndring från levern, ska man ändå äta mer kolhydrater senare så kommer levern i alla fall att fyllas på så skillnaden bör bli marginell.

Så jag håller med om att det här bara handlar om optinoja eller i vissa fall antagigen försök att dölja sin fixering vid att äta nyttigt.
Instämmer delvis. Rättare sagt beror det på vem och varför. Socker duger säkert utmärkt efter styrketräning när det inte är någon brådska med påfyllnaden och mängderna man intar inte behöver vara så stora att man riskerar att överbelasta levern. Har man däremot kört hård kondition och vill maximera inlagringen för att man exempelvis ska köra ben dagen efter, eller mer kondition, är det mer relevant att se över fördelningen kan jag tycka.

Citat:
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Gammal 2012-03-29, 16:00   #171
difeddy
Registered User

Reg.datum: Jun 2010
Jag ser inte felet med att man väljer glukosbaserat godis framför det andra, själv brukar jag förknippa optinojja med att äta torr och proteinrik mat och näringstajma allting in absurdum. Det är snarare en avslappnad inställning till mat. Visst, man försöker ju vara "optimal" när man utesluter fruktos i godispåsen men man kanske inser att det går bra att variera sin kost och äta både "onyttig" och "nyttig" mat när man väljer godis före t.ex. kvarg.
difeddy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-29, 16:00   #172
gQLLe
Banned User

Reg.datum: Oct 2010
Men alltså, bara för att klargöra nu. Det är alltså en hälsofara att smälla i sig en stor påse lösgodis en fredagskväll, flera timmar efter träning, efter en kolhydratsrik middag. Både på det sättet att man får ett högt kaloriöverskott vilket i längden kan leda till övervikt och att det kommer bildas fett i levern. Har jag förstått det rätt?

Isåfall, någon som har tips på nåt snacks/efterrättsliknande man kan äta om man vill lyxa till det, utan att det är dåligt för hälsan?
gQLLe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-29, 16:05   #173
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av gQLLe Visa inlägg
Det är alltså en hälsofara att smälla i sig en stor påse lösgodis en fredagskväll
Om du är stillasittande och överätande i övrigt kanske.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2012-03-29, 16:05   #174
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av gQLLe Visa inlägg
Men alltså, bara för att klargöra nu. Det är alltså en hälsofara att smälla i sig en stor påse lösgodis en fredagskväll, flera timmar efter träning, efter en kolhydratsrik middag. Både på det sättet att man får ett högt kaloriöverskott vilket i längden kan leda till övervikt och att det kommer bildas fett i levern. Har jag förstått det rätt?

Isåfall, någon som har tips på nåt snacks/efterrättsliknande man kan äta om man vill lyxa till det, utan att det är dåligt för hälsan?
Som sagt är det inte undersökt hur detta utvecklar sig i praktiken. Som vic. är inne på är det sannolikt att fysiskt aktiva är bättre rustade att hantera detta jämfört med folk som är väldigt stillasittande även vid samma energibalans (fysiskt aktivitet bränner mer visceralt fett jämfört med samma energiunderskott i vila). Men i teorin finns det utrymme för att det inte skulle vara bra i längden, nej, och i så fall skulle exempelvis chips eller popcorn (eller mina bakverk med druvsocker...) vara bättre vid samma kalorimängd. Åtminstone i hänseendet "fett i levern".

Citat:

Senast redigerad av Sheogorath den 2012-03-29 klockan 16:07.
Gammal 2012-03-29, 16:07   #175
Röda Björnen
Registered User

Röda Björnens avatar

Reg.datum: Dec 2011
Byt ut mjölet i pannkakor mot Malto och lägg till Prottefluff med lite extra blåbär eller annat bär/frukt så har du opti pre och post workout

Från fuckaroundit till fittest man with donuts
Röda Björnen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-29, 16:09   #176
Fredriiik
Biffen

Fredriiiks avatar

Reg.datum: May 2007
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg

Jag ifrågasatte bara att fruktos inte kan bli till muskelglykogen, hajjar inte riktigt ditt svar...

Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Det måste först bilda glykogen i levern, sedan måste tillgängligt glukos i blodbanan tas upp för att bilda muskelglykogen. Som svar på det kommer glukos att frisättas från levern för att hålla blodsockret jämnt. Hur stor andel av muskelglykogenet som först ombildats till glukos i levern kan jag inte svara på.
ah, men det kan ju fortfarande ombildas till glykogen vilket var det jag undrade över
Fredriiik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-29, 16:12   #177
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

http://www.edulife.com.br/dados%5CAr...20recovery.pdf

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2012-03-29, 16:13   #178
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Citat:
Jag ifrågasatte bara att fruktos inte kan bli till muskelglykogen, hajjar inte riktigt ditt svar...

ah, men det kan ju fortfarande ombildas till glykogen vilket var det jag undrade över
Yes. Men inte direkt, som glukos (glukos -> muskelglykogen) men efter ombildning till glukos i levern och frisättning till blodbanan därefter.

Citat:
Gammal 2012-03-29, 16:14   #179
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Antagligen direkt också.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2012-03-29, 16:14   #180
Fredriiik
Biffen

Fredriiiks avatar

Reg.datum: May 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Yes. Men inte direkt, som glukos (glukos -> muskelglykogen) men efter ombildning till glukos i levern och frisättning till blodbanan därefter.
ah i hear you!
Kul att du klargör så man förstår lätt, du kungen av socker
Fredriiik är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:41.