2012-03-29, 15:26
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Det är inte nödvändigt för akut nybildning av muskelprotein, men det betyder inte att det inte finns fördelar med kolhydratintag efter träning, allt från snabbare återhämtning till förbättrat immunförsvar.
Men kolhydrat är aldrig "nödvändigt". Du överlever utan problem utan kolhydrat. För idrottsmannen är dock ofta inte överlevnad det enda intag av ett näringsämne syftar till.
|
|
|
2012-03-29, 15:28
|
|
Banned User
Reg.datum: Oct 2010
|
tack! på kolo lär man sig inte EN ny sak varje dag, man lär sig ungefär 10
|
|
|
2012-03-29, 15:30
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fredriiik
Fruktos kan väll visst bli muskelglykogen bara att det tar längre tid?
|
Ja och om man inte äter några mer kolhydrater så får man en jämn utsöndring från levern, ska man ändå äta mer kolhydrater senare så kommer levern i alla fall att fyllas på så skillnaden bör bli marginell.
Så jag håller med om att det här bara handlar om optinoja eller i vissa fall antagigen försök att dölja sin fixering vid att äta nyttigt.
|
|
2012-03-29, 15:39
|
|
Förslag?
Reg.datum: Aug 2004
|
Citat:
Fruktos kan väll visst bli muskelglykogen bara att det tar längre tid?
|
Det måste först bilda glykogen i levern, sedan måste tillgängligt glukos i blodbanan tas upp för att bilda muskelglykogen. Som svar på det kommer glukos att frisättas från levern för att hålla blodsockret jämnt. Hur stor andel av muskelglykogenet som först ombildats till glukos i levern kan jag inte svara på.
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
|
Senast redigerad av Sheogorath den 2012-03-29 klockan 15:43.
|
|
|
2012-03-29, 15:51
|
|
Förslag?
|
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
Ja och om man inte äter några mer kolhydrater så får man en jämn utsöndring från levern, ska man ändå äta mer kolhydrater senare så kommer levern i alla fall att fyllas på så skillnaden bör bli marginell.
Så jag håller med om att det här bara handlar om optinoja eller i vissa fall antagigen försök att dölja sin fixering vid att äta nyttigt.
|
Instämmer delvis. Rättare sagt beror det på vem och varför. Socker duger säkert utmärkt efter styrketräning när det inte är någon brådska med påfyllnaden och mängderna man intar inte behöver vara så stora att man riskerar att överbelasta levern. Har man däremot kört hård kondition och vill maximera inlagringen för att man exempelvis ska köra ben dagen efter, eller mer kondition, är det mer relevant att se över fördelningen kan jag tycka.
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
|
|
|
|
2012-03-29, 16:00
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2010
|
Jag ser inte felet med att man väljer glukosbaserat godis framför det andra, själv brukar jag förknippa optinojja med att äta torr och proteinrik mat och näringstajma allting in absurdum. Det är snarare en avslappnad inställning till mat. Visst, man försöker ju vara "optimal" när man utesluter fruktos i godispåsen men man kanske inser att det går bra att variera sin kost och äta både "onyttig" och "nyttig" mat när man väljer godis före t.ex. kvarg.
|
|
|
2012-03-29, 16:00
|
|
Banned User
Reg.datum: Oct 2010
|
Men alltså, bara för att klargöra nu. Det är alltså en hälsofara att smälla i sig en stor påse lösgodis en fredagskväll, flera timmar efter träning, efter en kolhydratsrik middag. Både på det sättet att man får ett högt kaloriöverskott vilket i längden kan leda till övervikt och att det kommer bildas fett i levern. Har jag förstått det rätt?
Isåfall, någon som har tips på nåt snacks/efterrättsliknande man kan äta om man vill lyxa till det, utan att det är dåligt för hälsan?
|
|
|
2012-03-29, 16:05
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Ursprungligen postat av gQLLe
Det är alltså en hälsofara att smälla i sig en stor påse lösgodis en fredagskväll
|
Om du är stillasittande och överätande i övrigt kanske.
|
|
|
2012-03-29, 16:05
|
|
Förslag?
|
Citat:
Ursprungligen postat av gQLLe
Men alltså, bara för att klargöra nu. Det är alltså en hälsofara att smälla i sig en stor påse lösgodis en fredagskväll, flera timmar efter träning, efter en kolhydratsrik middag. Både på det sättet att man får ett högt kaloriöverskott vilket i längden kan leda till övervikt och att det kommer bildas fett i levern. Har jag förstått det rätt?
Isåfall, någon som har tips på nåt snacks/efterrättsliknande man kan äta om man vill lyxa till det, utan att det är dåligt för hälsan? 
|
Som sagt är det inte undersökt hur detta utvecklar sig i praktiken. Som vic. är inne på är det sannolikt att fysiskt aktiva är bättre rustade att hantera detta jämfört med folk som är väldigt stillasittande även vid samma energibalans (fysiskt aktivitet bränner mer visceralt fett jämfört med samma energiunderskott i vila). Men i teorin finns det utrymme för att det inte skulle vara bra i längden, nej, och i så fall skulle exempelvis chips eller popcorn (eller mina bakverk med druvsocker...) vara bättre vid samma kalorimängd. Åtminstone i hänseendet "fett i levern".
|
Senast redigerad av Sheogorath den 2012-03-29 klockan 16:07.
|
|
|
2012-03-29, 16:07
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2011
|
Byt ut mjölet i pannkakor mot Malto och lägg till Prottefluff med lite extra blåbär eller annat bär/frukt så har du opti pre och post workout
|
2012-03-29, 16:09
|
|
Biffen
Reg.datum: May 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
|
Jag ifrågasatte bara att fruktos inte kan bli till muskelglykogen, hajjar inte riktigt ditt svar...
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath
Det måste först bilda glykogen i levern, sedan måste tillgängligt glukos i blodbanan tas upp för att bilda muskelglykogen. Som svar på det kommer glukos att frisättas från levern för att hålla blodsockret jämnt. Hur stor andel av muskelglykogenet som först ombildats till glukos i levern kan jag inte svara på.
|
ah, men det kan ju fortfarande ombildas till glykogen vilket var det jag undrade över
|
|
|
2012-03-29, 16:12
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
|
|
|
2012-03-29, 16:13
|
|
Förslag?
|
Citat:
Jag ifrågasatte bara att fruktos inte kan bli till muskelglykogen, hajjar inte riktigt ditt svar...
ah, men det kan ju fortfarande ombildas till glykogen vilket var det jag undrade över 
|
Yes. Men inte direkt, som glukos (glukos -> muskelglykogen) men efter ombildning till glukos i levern och frisättning till blodbanan därefter.
|
|
|
|
2012-03-29, 16:14
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Antagligen direkt också.
|
|
|
2012-03-29, 16:14
|
|
Biffen
Reg.datum: May 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath
Yes. Men inte direkt, som glukos (glukos -> muskelglykogen) men efter ombildning till glukos i levern och frisättning till blodbanan därefter.
|
ah i hear you!
Kul att du klargör så man förstår lätt, du kungen av socker
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:41.
|

|