Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-03-23, 10:25   #19066
Lellan
Ge mig en igloo

Lellans avatar

Reg.datum: Aug 2002
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Så varför tar du upp en anekdot om du ändå har en lång friskrivningstext fastklistrad vid den om att "men naturligtvis är det inte så här för alla"? Det är väl knappast intressant med kontraindikationer på individnivå som du inte ens själv tror på när vi diskuterar saker för en allmänpopulation
För att det - tadaa - inte finns EN enkel sanning såklart? Däremot så finns det olika modeller som passar olika individer. Du presenterar en, jag en annan - vad jag försöker poängtera att ingen av dem behöver vara rätt el fel så länge man blir hjälpt av dem. Men att man kanske mer aktivt ska välja den modell man tror på, och för att göra det krävs kunskap om olika? Ditt förhållningssätt känns bra för dig, mitt för mig, om man känner sig själv någorlunda är man ju fri att välja vilket fokus man vill ha med arbetet man lägger ner. Inre alt yttre etc.

Citat:
När du gick ned första gången beskrev du tillvägagångssättet på följande vis:

1. Primärt: Mål (vikt = lycka - extern faktor)
2. Obefintligt: Beteende (vad får mig lycklig? - inre faktor)

Eftersom ditt beteende inte ändrats kunde du inte hålla fast vid målet när du väl nått det. Andra gången gjorde du följande:

1. Primärt: Beteende (vad får mig lycklig? - inre faktor)
2. Sekundärt: Mål (vikt - extern faktor)

Det som diskuteras här, däremot, är att arbeta på att förändra ens beteende för att nå ett mål -- utan förändringar i beteende kommer du aldrig nå målet.
Återigen gör du misstaget att anta att variablerna agerar åtskiljda från varandra. Allt är inte svart el vitt, det kan vara gråzon, växelverkan, synergieffekt (u name it! ) - men mina inlägg syftar till att påminna om att inte glömma det diffusa målet du ännu inte kan gestalta då det känns för abstrakt, bara för att det finns tydliga synbara bonusar. Om man bara jagar bonusarna så riskerar man att den relation man sedan skaffar sig blir ganska tom i avsaknad på djup, intimitet.

Citat:
Här kommer någon säkert att säga att "men de spelar ju bara upp en färdig roll där de har färdigskrivna repliker; försöker spela manilga utan att vara det". Vi som argumenterar för det här har gång på gång beskrivit hur det inte är fallet och de som poängterar det slåss mot halmgubbar, så det tänker jag inte bemöta längre.

Därför tycker inte jag att din jämförelse mellan viktnedgång är giltlig.
JAG tog inte upp den jämförelsen, jag följde upp den. Skillnad, även om jag ser paralleller.

Citat:
I din text stod det att du inte hade lärt dig något. Jag kan inte veta vad du "egentligen menade" om du inte explicit skriver ned det, eftersom jag inte är en tankeläsare.
Nej - det stod vad jag inte lärt mig. Inte att "jag inte lärt mig något" - jag skriver att jag inte fattat på djupet, el nått några större insikter. Underförstått att jag inte var oförändrad, jag hade fått erfarenheter o insikter - men inte större djupare insikt, i mitt fall för att fokus var på det externa. För mig (återigen) finns en större vits med att fokusera på rätt sak och få externa vinster som bonus, istället för att motivera genom yttre vinster. Är man olika mig fungerar säkert andra saker, jag nämner det för den som är komplex på samma vis som jag i det här fallet. Vissa saker embracar jag "fake till u make it", men som med allt annat behöver det vara nyanserat och en metod kan inte appliceras på alla problem. Ibland behöver man en arsenal, så att man välja angreppssätt utifrån hur problemställningen ser ut istället för att ha en standardlösning på allt.

Senast redigerad av Lellan den 2012-03-23 klockan 10:30.
Lellan är inte uppkopplad  
Gammal 2012-03-23, 10:26   #19067
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ojoj, så ohederligt & manipulerande av mig!
Så länge du är dig själv och inte försöker vara någon annan tillfälligt för att få en dam på kroken så kör på.

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad  
Gammal 2012-03-23, 10:42   #19068
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Citat:
Gameböcker, i stil med Anna Kåvers "att leva ett liv, inte vinna ett krig" eller "The definite book of body language", menar du? Eller varför inte korttids-PDT:n jag gick i våren 2011? För det är från såna böcker och sessioner jag hämtat mitt "spel". Ojoj, så ohederligt & manipulerande av mig!
Jag har inte läst de böckerna, så jag har ingen aning om vad de innehåller, men jag har absolut inget emot litteratur som fokuserar på personlig utveckling i form av att stärka självkänsla mm. Jag ser en bra stor skillnad på det mot för "så här beter sig alla kvinnor och så här ska du göra för att få ligga"-böcker. Den där bloggen du länkade till har säkert en del matnyttigt med, men de få inlägg jag orkade läsa tyckte jag inte var okey. :/

Det som slår mig i dina inlägg är att du inte allför sällan skriver att tjejer är på ett visst sätt i en viss situation. Givetvis en generalisering, men undrar stillsamt om det är från dina kurser eller böcker som du hämtar belägg för dina påståenden, eller om det är från egna erfarenheter?

Journalen
Gammal 2012-03-23, 10:44   #19069
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Jag har inte läst de böckerna, så jag har ingen aning om vad de innehåller, men jag har absolut inget emot litteratur som fokuserar på personlig utveckling i form av att stärka självkänsla mm.
Bra!

Citat:
Så länge du är dig själv och inte försöker vara någon annan tillfälligt för att få en dam på kroken så kör på.
Citat:
Jag ser en bra stor skillnad på det mot för "så här beter sig alla kvinnor och så här ska du göra för att få ligga"-böcker.
OK, nu tänker jag spela korkad. Vad är felet på att lära sig hur man skall göra för att få en annan kvinna attraherad av en?

Är det för att det är manipulativt? Är det för att du skadar henne? (Hur?) Hur skiljer sig det från någon som naturligt får kvinnor att bli attraherade av dem?

Citat:
Det som slår mig i dina inlägg är att du inte allför sällan skriver att tjejer är på ett visst sätt i en viss situation. Givetvis en generalisering, men undrar stillsamt om det är från dina kurser eller böcker som du hämtar belägg för dina påståenden, eller om det är från egna erfarenheter?
Egna erfarenheter.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2012-03-23 klockan 10:46.
mikaelj är inte uppkopplad  
Gammal 2012-03-23, 10:56   #19070
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Reg.datum: Sep 2003
I grunden så är ärligheten med dina avsikter det viktigaste i mitt tycke, om man nu bara vill ligga och är ärlig med det så ser jag inga som helst problem. Dvs att man är tydlig och ärlig med det. Jag begränsar inte alltid lögner till att svara med en lögn utan kan även inkludera att frånhålla information som borde ges. (i det här sammanhanget).

Jag tror det ses av många lite som att lära sig att bli en bättre telefonsäljare och sälja på folk saker de egentligen inte vill ha. Där kan man ju bli bättre genom att lära sig manipulera och "tvinga" folk till saker de inte vill, då köpa.

Man kan även bli bättre genom att ge bättre information (om det är något som har varit problematiskt innan) och bli bättre på att hitta kunderna som faktiskt har användning för det.

Båda leder till ökad försäljning men av olika anledning och med olika resultat (för kunderna).
WHITEFOLKS är inte uppkopplad  
Gammal 2012-03-23, 10:58   #19071
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Hur blir man manipulerad till att ligga med/kyssa någon? Det känns helt främmande i min värld.

Exempel mottages med tacksamhet.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2012-03-23 klockan 10:59.
Gammal 2012-03-23, 11:06   #19072
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Citat:
Hur blir man manipulerad till att ligga med/kyssa någon? Det känns helt främmande i min värld.

Skulle tro att det är som vid all annan försäljning av bluff att folk tror att de ska få en annan produkt än den de får.

Man lever väl på folks förhoppningar och förväntningar och säljer in på det.
Gammal 2012-03-23, 11:07   #19073
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Citat:
OK, nu tänker jag spela korkad.
Spela, eh? .. ooohh, den låg upplagd för en sådan smash, boooom!

Citat:
Vad är felet på att lära sig hur man skall göra för att få en annan kvinna attraherad av en?

Är det för att det är manipulativt? Är det för att du skadar henne? (Hur?) Hur skiljer sig det från någon som naturligt får kvinnor att bli attraherade av dem?
Det jag tror är lite farligt är just sådana "sanningar" som (påhittat exempel) "om tjejen sträcker upp handen och pillar i sitt hår så är det en sexinvit, hon är garanterat intresserad, du ska genast sätta dig bredbent och öppna ditt kroppsspråk, men låt henne ha makten och bestämma när nästa mening ska yttras".

Dels har jag sett så många undantag för sådana där sanningar att jag anser att det är lite farligt att dra förhastade slutsatser från en persons kroppsspråk. Dels ser jag en risk med att personen ifråga sitter mer och tänker så mycket på signaler, kroppsspråk och på hur den ska agera att denne egentligen glömmer bort individen man träffar ifråga. Alternativt analyserar så pass hårt att det skiner igenom och verkar onaturligt.

Journalen
Gammal 2012-03-23, 11:09   #19074
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
Skulle tro att det är som vid all annan försäljning av bluff att folk tror att de ska få en annan produkt än den de får.

Man lever väl på folks förhoppningar och förväntningar och säljer in på det.
Är diskrepansen i ett möte mellan två individer den ene eller den andres fel?

Den som förutsätter ett förhållande (tjejen?) blir besviken när allt den andre (killen?) ger är sex. Ligger det då på killen att säga att "jag vill bara ha sex", eller är det kanske rentav så att även tjejen har ett ansvar i att säga "jag är ute efter ett förhållande"?
Gammal 2012-03-23, 11:12   #19075
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:

Den som förutsätter ett förhållande (tjejen?) blir besviken när allt den andre (killen?) ger är sex. Ligger det då på killen att säga att "jag vill bara ha sex", eller är det kanske rentav så att även tjejen har ett ansvar i att säga "jag är ute efter ett förhållande"?
Hur ser du på om killen säger att han vill ha ett förhållande och ser en framtid för dem men sedan visar sig bara vara ute efter sex en gång?
Trance är inte uppkopplad  
Gammal 2012-03-23, 11:12   #19076
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Citat:

I den situationen skulle jag säga att eftersom hon vill ha något mer efter något som är på vägen, dvs att förhållande skulle vara ett "krav" för sex så ska hon klargöra. Mest för den logiska ordningen av händelserna, inte för att specifikt lägga krav på kvinnor/män.
Gammal 2012-03-23, 11:13   #19077
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Hur ser du på om killen säger att han vill ha ett förhållande och ser en framtid för dem men sedan visar sig bara vara ute efter sex en gång?
Det är dåligt naturligtvis dåligt beteende. Jag tror inte att du hittar någon som säger att det är rätt tillvägagångssätt.

Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
I den situationen skulle jag säga att eftersom hon vill ha något mer efter något som är på vägen, dvs att förhållande skulle vara ett "krav" för sex så ska hon klargöra. Mest för den logiska ordningen av händelserna, inte för att specifikt lägga krav på kvinnor/män.
Just precis. Ändå är det alltid killar som är svin som eftersom de bara vill ligga. Hur går det ihop?

Citat:
Spela, eh? .. ooohh, den låg upplagd för en sådan smash, boooom!
Bah. :-)

Citat:
Det jag tror är lite farligt är just sådana "sanningar" som (påhittat exempel) "om tjejen sträcker upp handen och pillar i sitt hår så är det en sexinvit, hon är garanterat intresserad, du ska genast sätta dig bredbent och öppna ditt kroppsspråk, men låt henne ha makten och bestämma när nästa mening ska yttras".
Haha, och vad är det för fantasiperson som gör så tror du?

I varje bok om kroppsspråk står det också att man måste observera större mönster ihop med annan kommunikation, inte bara se på en enskild sak. T ex att någon står med armarna i kors är en typisk "jag är reserverad"-pos, men det kan också vara så att det är väldigt kallt.

Ditt exempel är underkänt.

Citat:
Dels har jag sett så många undantag för sådana där sanningar att jag anser att det är lite farligt att dra förhastade slutsatser från en persons kroppsspråk. Dels ser jag en risk med att personen ifråga sitter mer och tänker så mycket på signaler, kroppsspråk och på hur den ska agera att denne egentligen glömmer bort individen man träffar ifråga. Alternativt analyserar så pass hårt att det skiner igenom och verkar onaturligt.
Naturligtvis. Tycker du att jag betett mig onaturligt (på det sätt du beskriver) när du träffat mig någon gång? Ändå observerar jag alltid andras kroppsspråk för att få reda på så mycket möjligt av vad andra kommunicerar till mig.

Kvinnor är fantastiska på att tolka kroppsspråk, män är sämre på det och har nytta av att bli bättre på det. Det är inget kontroversiellt.

Senast redigerad av mikaelj den 2012-03-23 klockan 11:15.
Gammal 2012-03-23, 11:16   #19078
Lellan
Ge mig en igloo

Lellans avatar

Reg.datum: Aug 2002
Citat:

Tex att motparten säger det den tror att man vill höra, istället för hur den egentligen kännar/tycker? Ljuger, manipulerar för att få ligga tex, spelar ngn den inte är för att den ska vara attraktiv att ligga med.

Det är därför många av oss inte gärna ligger första träffarna, för att man vill känna att man verkligen känner att det är ngn man vill ligga med - inte bara tror sig vilja ligga med utifrån vad som presenteras till en början/ytligt. Kanske inte är kul att vara så nära någon som eg inte gillar en helt enkelt, om det nu är så att vissa gärna ligger med folk de ogillar. Som Camilla är inne på så är det väl ingen hit för känslorna att upptäcka att ngn eg tycker man är ful, tråkig etc - men undanhöll det och boostade en, försökte få en att känna sig speciell fast man inte var det?

Väntar man lite med intimiteterna så nöts ju kanske lite "spel"uthållighet kvar. Om man bara är ngn personen övar på, men inte är intresserad av att vara övningsobjekt, så är det väl inte så konstigt att man inte går in i saker hejvilt. Då kan det kännas mer sympatiskt att lära känna varandra o att något växer el sjunker undan - istället för att man har varit föremål för charmoffensiv.

Det finns aldrig garantier, men det finns känslor och man ska vara rädd om varandra, inte anta att andra borstar bort saker hur lätt som helst. För vissa kanske små gester betyder massor, vet man med sig att det är så kan man välja att ta ansvar för vad man gör/säger - el så går man ut hårt och retirerar om man har samvete till det.

Inget är fel, men båda säger ju ngt om personen el iaf attityden.

Senast redigerad av Lellan den 2012-03-23 klockan 11:17.
Lellan är inte uppkopplad  
Gammal 2012-03-23, 11:17   #19079
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Ja det är ett dåligt beteende men det är ett exempel, övertydligt sådant, på manipulation.

Det där kan sedan ta sig i mildare former där man "lurar" att man är väldigt attraherad av personen, väldigt intresserad osv.

Visst, man har eget ansvar för att kolla upp ärligheten i smicker och intresse men det förändrar inte att det är manipulation och ofta till stor del avsiktligt.
Gammal 2012-03-23, 11:18   #19080
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Det är dåligt naturligtvis dåligt beteende. Jag tror inte att du hittar någon som säger att det är rätt tillvägagångssätt.
Ja, men det är ett rätt enkelt sätt att visa hur någon kan manipulera den andra till sex.
Trance är inte uppkopplad  

Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:04.