2012-02-06, 17:15
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2010
|
Nödvändigt med protein direkt efter träning
Hej kolo!
Idag under biologin pratade vi om ämnesupptagning och jag fick då höra att det tar cirka 3-4 timmar för även de mest simpla proteinkomplex att reagera med peptidas för att brytas ner till aminosyror som sedan kan tas upp av mikrovilli i tunntarmen. Borde inte effekten av att ta en proteinshake direkt efter träning nästan dörför vara försumbar, eller änuu hellre, ta en två tre timmar innan ditt pass?
MvH
|
|
|
2012-02-06, 17:31
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2010
|
Nu är detta väl endast aminosyror, alltså kan EEA/BCAA vara fördelaktigt? Skulle samma sak gälla för, säg, vassleprotein?
|
|
|
2012-02-06, 17:56
|
|
#VilaLagom
Reg.datum: Oct 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av South Samton
Nu är detta väl endast aminosyror, alltså kan EEA/BCAA vara fördelaktigt? Skulle samma sak gälla för, säg, vassleprotein?
|
Studien är ju gjord på äggprotein, men samma resultat fås antagligen med vassleprotein också. Det hela handlar ju om att få upp leucinhalten i blodet till ett tröskelvärde, vilket man åstadkommer vid 20g vassleprotein också. Finns säkert andra studier gjorda på just vassle också om man vill se just det.
|
2012-02-06, 21:49
|
|
Proteinbarskonnässör
Reg.datum: Nov 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av South Samton
|
Allt protein är uppbyggt av aminosyror. Vassle brukar innehålla ungefär 50% EAA.
|
|
|
2012-02-06, 23:15
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2008
|
Grubs länk funkar inte för mig så jag frågar istället: vad innebär "direkt efter träning"? D.v.s. missar man den mest anabola perioden om man häller i sig proteindrinken 30 minuter efter avslutad träning? När ska det ske, inom 5 minuter? 10 minuter?
|
|
|
2012-02-06, 23:24
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Oddish
Grubs länk funkar inte för mig så jag frågar istället: vad innebär "direkt efter träning"? D.v.s. missar man den mest anabola perioden om man häller i sig proteindrinken 30 minuter efter avslutad träning? När ska det ske, inom 5 minuter? 10 minuter?
|
Om optinojan bitit dig allt för hårt kan du ju alltid köra EAA inom en minut efter träning, för att sedan ta shaken senare.
|
|
|
2012-02-07, 06:44
|
|
Lyft! Upp å ner!
Reg.datum: Feb 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av stromming
Om optinojan bitit dig allt för hårt kan du ju alltid köra EAA inom en minut efter träning, för att sedan ta shaken senare.
|
Har ju ingenting med optinojan att göra utan en fråga. Exempelvis om man ska ta den innan man byter om på gymmet, eller om man tar den hemma efter dusch/ombyte/hemfärd med buss = 40 minuter.
|
|
|
2012-02-07, 07:24
|
|
Proteinbarskonnässör
Reg.datum: Nov 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av stromming
|
Varför skulle han inte lika gärna kunna hälla i sig shakern inom en minut efter träning isåfall?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:42.
|

|