Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-01, 21:23   #1
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Reg.datum: Feb 2006
Mer rabatt ju mer du väger.

Ett reklamblad har en annons där ett gym kör en kampanj; mer rabatt ju mer du väger, 10 kr per kilo kroppsvikt. Väger du 70 kg, får du således 700 kr rabatt. De har även lagt till meningen "Du glömmer väl inte äta innan du kommer till oss?".

Får man verkligen rikta olika prissättningar för samma tjänst på sådan kriteria? Det är ju tillåtet vad gäller ålder (läs ungdom, senior osv), men gäller detsamma för övriga attribut som i det här fallet kroppsvikt?

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-01, 21:31   #2
LeBron
Banned User

Reg.datum: Mar 2011
Tog du illa upp?

Vet att i USA finns det restauranger där folk över 150kg (exempel) äter gratis
LeBron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-01, 21:33   #3
Solros
Registered User

Solross avatar

Reg.datum: Jul 2003
Outrage!
Solros är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-01, 21:39   #4
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Citat:
Ursprungligen postat av LeBron Visa inlägg
Tog du illa upp?

Nej, tog inte illa upp, blev mest förvånad över annonsen och började fundera på om det var tillåtet att prissätta olika på sådana attribut. Kan en frisör erbjuda olika priser på en och samma klippning beroende på den besökandes hårfärg?

Journalen
Gammal 2012-02-01, 21:39   #5
Victuhh
Registered User

Victuhhs avatar

Reg.datum: Dec 2009
Haha det var något nytt..

Citat:
Det stod ju i aftonbladet här om veckan va de inte 160kg?
Gammal 2012-02-01, 21:45   #6
Grazzafukkinrazzi
Pissening, no homo.

Grazzafukkinrazzis avatar

Reg.datum: Dec 2008
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Nej, tog inte illa upp, blev mest förvånad över annonsen och började fundera på om det var tillåtet att prissätta olika på sådana attribut. Kan en frisör erbjuda olika priser på en och samma klippning beroende på den besökandes hårfärg?
Jag tror det. Riskerna för att drabbas av Gingervitus är rätt stora om man klipper en ginger, har jag hört iaf. Så det är dyrt att klippa sig för dem.
Skulle kännas som en liten seger.
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Hur vågar ni ifrågasätta det faktum att jag är mer värd än en neger?
Citat:
Ursprungligen postat av PanikenAttacken Visa inlägg
jag kommer lämna mina föräldrar här på jorden medan jag dör, allt tack vare monster energy.
Grazzafukkinrazzi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-01, 21:47   #7
cero
Registered User

ceros avatar

Reg.datum: Mar 2010
Sätter dem kunden på en våg innan avtalet skrivs? Eller fyller man själv i "vikt" på en blankett? Risk för ett ID-scenario där.

* Expiditen tittar ned på blanketten, och sedan på den uppenbart osäkra kunden med en tveksam blick *

"Hmm, du ser inte riktigt ut att väga 70 KG! Är du säker på att det inte är uppemot 85-90?"

Senast redigerad av cero den 2012-02-01 klockan 21:48.
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-01, 22:12   #8
Aight
Banned User

Reg.datum: Aug 2011
Citat:
Ursprungligen postat av LeBron Visa inlägg
Tog du illa upp?

Hur fan tänker dom där? Dom borde få betala det dubbla
Aight är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-01, 22:23   #9
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!

Fredszkys avatar

Reg.datum: Aug 2001
Citat:
Ursprungligen postat av cero Visa inlägg
Sätter dem kunden på en våg innan avtalet skrivs? Eller fyller man själv i "vikt" på en blankett? Risk för ett ID-scenario där.

* Expiditen tittar ned på blanketten, och sedan på den uppenbart osäkra kunden med en tveksam blick *

"Hmm, du ser inte riktigt ut att väga 70 KG! Är du säker på att det inte är uppemot 85-90?"
tvärtom? mer rabatt ju mer personen väger.
Gammal 2012-02-01, 22:31   #10
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Utan att skapa en debatt om huruvida det är rättvist eller inte (det finns redan en hel hög med sådan trådar på kolo som tenderat att spåra ur), frågan är enbart om det är tillåtet att rikta olika priser beroende på din fysiska sammansättning.

Det finns ju något som kallas diskriminering, där det klassiska som man kanske hör mest om är av etnisk orsak. Även sexuell läggning brukar man höra en del om.

Samtidigt så kostar ju en tågbiljett olika beroende på hur gammal du är (antagligen för att på någotvis balansera vad inkomstläget borde vara. Det finns även rabatter för studenter t.ex. och erbjudanden baserat på både ålder och studentfaktorn brukar man se i gymerbjudanden.

Frågan är var gränsen för diskriminering går? Är det enbart vid etnicitet och sexuell läggning som det är förbjudet att erbjuda specifika priser?

Journalen
Gammal 2012-02-01, 22:33   #11
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Elso Visa inlägg
Det finns väl en optiker som ger din ålder i rabatt i procent, men jag förstår inte varför man inte ska göra det? Jag gillar nytänk och få folk som väger mycket till att teckna gymkort och därmed kanske de börjar träna och kan senare stolta visa upp före- och efterbilder här på kolo är väl bara bra! Eller så tänker gymmet att det är volympengar, jag menar det finns människor vars gymkort har kostat de 100kr/minuten för det är ungefär så mycket de har använt de. Det är ju egentligen inga dåliga kunder eftersom de inte sliter på utrustningen och det är intäkt trots allt.
Fast nu tänker du väldigt allmänmänskligt. Du måste förstå att här på Kolozzeum blir vi riktigt förbannade om tjockisar får fördelar eftersom det är fel att vara tjock och dom minsann har sig själva att fylla. Formeln kroppsvikt x 30 kr för årskort hade varit bättre. Slitage osv. Eat that, fatsos!

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-01, 22:34   #12
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Elso Visa inlägg
Det finns väl en optiker som ger din ålder i rabatt i procent, men jag förstår inte varför man inte ska göra det? Jag gillar nytänk och få folk som väger mycket till att teckna gymkort och därmed kanske de börjar träna och kan senare stolta visa upp före- och efterbilder här på kolo är väl bara bra! Eller så tänker gymmet att det är volympengar, jag menar det finns människor vars gymkort har kostat de 100kr/minuten för det är ungefär så mycket de har använt de. Det är ju egentligen inga dåliga kunder eftersom de inte sliter på utrustningen och det är intäkt trots allt.
Borde det inte vara minst lika givande att få personer som väger lite att teckna gymkort och börja träna?

Nu var det i och för sig ingen större ekonomisk skillnad, så jag tvivlar på att den får avsedd effekt. Jag undrar dock med stilla nyfikenhet om de har en våg vid receptionen för att avgöra vad folk ska betala i kassan.

Journalen
Gammal 2012-02-01, 22:36   #13
dream_theater_
I ♥ Eddie Vedder

dream_theater_s avatar

Reg.datum: Mar 2009
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Utan att skapa en debatt om huruvida det är rättvist eller inte (det finns redan en hel hög med sådan trådar på kolo som tenderat att spåra ur), frågan är enbart om det är tillåtet att rikta olika priser beroende på din fysiska sammansättning.
Det finns inget som säger att du får mer rabatt om du är fet, men om du väger mer. Det kan du ju göra även om du är vältränad.

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Samma här, jag skulle vilja se dig i "Vem vet mest?".
dream_theater_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-01, 22:36   #14
ChewChew
Registered User

ChewChews avatar

Reg.datum: Oct 2009
Ser inte riktigt varför det inte skulle tillåtas, inget som jag kan finna "diskriminerande" i det du säger. Avundas man t.ex. rabatten som ges till dem som väger 150kg så är det ju bara för en själv att lägga på sig ett antal kg tills man själv ligger på samma vikt..
ChewChew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-01, 22:38   #15
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Fast nu tänker du väldigt allmänmänskligt. Du måste förstå att här på Kolozzeum blir vi riktigt förbannade om tjockisar får fördelar eftersom det är fel att vara tjock och dom minsann har sig själva att fylla. Formeln kroppsvikt x 30 kr för årskort hade varit bättre. Slitage osv. Eat that, fatsos!
Väck inte liv till det där igen sheo, det räcker med den typen av trådar.

Frågeställningen är fortfarande om det är tillåtet - och i sådana fall vad som inte är tillåtet. Är det enbart sexuell läggning och etnicitet som är förbjudet att diversifiera produkter till?

På krogen brukar det ju vara tillåtet att ha olika prissättningar beroende på om man är man eller kvinna, så teoretiskt borde man kunna tillhandahålla olika gympriser till folk beroende på vikt, ålder och kön?

Journalen

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:56.