2012-01-26, 22:41
|
|
I ♥ Eddie Vedder
Reg.datum: Mar 2009
|
Vart sjutton hittar man styrkelyftsfilmtråden som det pratas om här? Ja, jag har sökt.. Lite.
|
|
|
2012-01-26, 22:46
|
|
Coach
Reg.datum: Oct 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av dream_theater_
Vart sjutton hittar man styrkelyftsfilmtråden som det pratas om här? Ja, jag har sökt.. Lite.
|
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...ght=styrkelyft
|
2012-01-26, 22:49
|
|
I ♥ Eddie Vedder
|
Tack! Bra inlägg för övrigt. Kollade lite på det schemat du körde efter, och jag undrar ju verkligen om jag skulle klara av 6x6 på 80 % av 1rm. 110kg 1rm ger ju 88 kg. Inte en chans! Inte ens utan stopp.
|
|
|
2012-01-26, 22:56
|
|
Coach
|
Citat:
Tack! Bra inlägg för övrigt. Kollade lite på det schemat du körde efter, och jag undrar ju verkligen om jag skulle klara av 6x6 på 80 % av 1rm. 110kg 1rm ger ju 88 kg. Inte en chans! Inte ens utan stopp.
|
Det är olika för oss alla, därför är det grymt svårt att bara ta ett schema från internet. Körde 6x6 idag (ja, denna cykeln så är fredagspasset på torsdagar), och fick ladda som en idiot för att klara alla set, och de sex setten tog 2 timmar. Men ändå hade jag klarat fler reps i alla set. Det är lite konstigt kan tyckas att man får ta i så mycket för att göra ett set med 2 reps i tanken, men så kan det nog bli vid högvolym, som detta ändå får klassas som. Enligt normala kalkylatorer så ska man klara en 8 på 80% av sitt 1RM, men det varierar ju som sagt. Känner folk som både klarar 12 på denna procentsats och de som klarar 4-5. Om du vill prova på men procenten känns orimliga så sänk dem och prova. Om det är så att du klarar allt utan att faila eller lyfta på röven men är helt slut när passet är över så är det lagom!
|
2012-01-26, 22:59
|
|
I ♥ Eddie Vedder
|
Nej det kanske inte vore dumt. Just nu kör jag 3x8, och det är ju skittråkigt. Har dessutom stannat lite tyvärr. Som du säger så ska jag nog börja med att köra stopp på bänken, finns kanske inte någon god anledning att inte göra det.
Jag bryggar rätt mycket, och har då svårt att få ned hälarna i backen utan att röven lyfter, och det blir ännu svårare nu när en (som verkar väldigt kunnig) sa till mig att fötterna ska peka rakt fram, att få ned hälen. Nåt tips?
|
|
|
2012-01-26, 23:05
|
|
Coach
|
Citat:
Nej det kanske inte vore dumt. Just nu kör jag 3x8, och det är ju skittråkigt. Har dessutom stannat lite tyvärr. Som du säger så ska jag nog börja med att köra stopp på bänken, finns kanske inte någon god anledning att inte göra det.
Jag bryggar rätt mycket, och har då svårt att få ned hälarna i backen utan att röven lyfter, och det blir ännu svårare nu när en (som verkar väldigt kunnig) sa till mig att fötterna ska peka rakt fram, att få ned hälen. Nåt tips?
|
3x8 som i åtta treor? Är man enbart ute efter att bänka en jädrans massa i ett gymlyft och man tummar på hur det ser ut så kan man ju både köra utan stopp samt lyfta på röven. Då ökar man fort om man inte skadar sig. Rekommenderas ej!
Stramar det kanske i framsida lår? Stretcha det som tar emot, splitstretch osv verkar vara hjälpsamt. Att du skulle vara tvungen att ha fötterna framåt låter helt absurt! Då förstår jag att du har svårt att sätta ner hälarna. Vet ingen på rak arm som har fötterna rakt fram.
|
2012-01-26, 23:11
|
|
I ♥ Eddie Vedder
|
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson
3x8 som i åtta treor? Är man enbart ute efter att bänka en jädrans massa i ett gymlyft och man tummar på hur det ser ut så kan man ju både köra utan stopp samt lyfta på röven. Då ökar man fort om man inte skadar sig. Rekommenderas ej!
Stramar det kanske i framsida lår? Stretcha det som tar emot, splitstretch osv verkar vara hjälpsamt. Att du skulle vara tvungen att ha fötterna framåt låter helt absurt! Då förstår jag att du har svårt att sätta ner hälarna. Vet ingen på rak arm som har fötterna rakt fram.
|
Nej, det är ju just vid att jag tvingas rotera fötterna som gör att jag inte kan brygga. Men då lär jag väl ha fötterna så att jag kan brygga mycket istället.
Ja framsida lår stramar nå djävulskt, så den kanske skulle stretchas lite.
Nej, skador är jag inte intresserad av och lyfta på rumpan känns allmänt fel. Jag får ta en funderare över hur jag vill lägga upp egentligen, men MER set måste jag få in, för utöver uppvärmningen kör jag ju oftast bara tre set.
|
|
|
2012-01-26, 23:48
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2011
|
Uppfriskande med en intressant tråd.
Varför aldrig fail?
|
|
|
2012-01-27, 07:55
|
|
Coach
|
Citat:
Ursprungligen postat av AndreasBastard
Uppfriskande med en intressant tråd.
Varför aldrig fail?
|
Just jag kör aldrig till fail för att jag anser att man blir seg av det, förutsatt att man tar i nog mycket så de sista går sega. Dessutom passar det illa tillsammans med högvolym. Kör man 80%xfail, så klarar man inte heller samma repsantal nästa set, vilket är viktigt för mig!
|
2012-01-27, 12:58
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2007
|
Bra tråd!
|
|
2012-01-27, 13:15
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av exor
bra tråd!
|
+1
|
|
|
2012-01-27, 16:22
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fordon
mm orka va ödmjuk inför nybörjare lixXxom. Njut av följande veckor med trådar om bänkpress nu 
|
haha, du fattar vad jag menar. även nybörjare har tillgång till sökfunktion
|
|
|
2012-01-27, 16:33
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson
Den mentala inställningen inför bänkpassen anser jag personligen vara extremt viktig. Om man skulle glömma att man hade bänk idag, ligger i soffan till klockan fem i sex, för att sedan plötsligt få en uppenbarelse och skynda sig ner till gymmet så är man inte väl förberedd. Om man skulle dra sig inför bänkpasset och slasa sig ner till gymmet så kommer man definitivt misslyckas. Nu är jag lite extrem när det gäller mentala förberedelser samt att jag är vidskeplig och ritualisk av mig, och kan ibland stanna hemma från skolan, men samtidigt vägra sitta still och sedan lyssna på ultrahög metal i flera timmar före passen, så vi ska inte gå in för långt på det ämnet. Men se till att se fram emot bänkpassen, och ladda lagom, vad det nu må innebära.
|
Intressant läsning. Fastnade lite på den här punkten eftersom jag tycker att det här är mycket individuellt. Min träning går oftast mycket bättre om jag inte alls har förberett mig, och har i tankarna att jag endast ska träna lätt. Men om jag däremot tänker hela dagen att idag har jag hård bänk (knäböj eller marklyft) så går det oftast sämre. Tror att man blir lite stressad över att man ska klara sig bra, och då går det inte alls så bra som det borde. Om man däremot är lite mera avslappnad och inte tänker så mycket, så känns vikterna också mycket lättare.
|
Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu
Inte länge sen du såg ut som en blygtandpetare och nu är du snart markkung i SFI!
|
|
|
|
2012-01-27, 16:37
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av billmaier
Intressant läsning. Fastnade lite på den här punkten eftersom jag tycker att det här är mycket individuellt. Min träning går oftast mycket bättre om jag inte alls har förberett mig, och har i tankarna att jag endast ska träna lätt. Men om jag däremot tänker hela dagen att idag har jag hård bänk (knäböj eller marklyft) så går det oftast sämre. Tror att man blir lite stressad över att man ska klara sig bra, och då går det inte alls så bra som det borde. Om man däremot är lite mera avslappnad och inte tänker så mycket, så känns vikterna också mycket lättare.
|
Som du säger så är det nog väldigt individuellt, jag är som Rikard och vill gärna börja tagga till redan kvällen innan.
Sent by dat dere mikrovågen
|
|
|
2012-01-27, 17:10
|
|
stridis- avatartextmästare
Reg.datum: Jan 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fordon
mm orka va ödmjuk inför nybörjare lixXxom. Njut av följande veckor med trådar om bänkpress nu 
|
Citat:
Ursprungligen postat av luderlasse
å va härligt när någon skriver något intelligent på träningsdelen av detta forum istället för att fråga om sitt schema eller hur de kan se ut som zyzz...
|
Tänka sig, Rickard Jansson kan känna sig stolt nu.
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:23.
|

|