2011-07-25, 15:30
|
|
|
Worgen priest
Reg.datum: Jan 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Jo, det spelar stor roll. Det är just att vara uppe och äta på natten som är skadligt. Det är väldigt välstuderat, och det ökar risken för alla sorters hjärt- och kärlsjukdomar och övervikt att t ex vända på dygnet genom att arbeta natt, både skiftarbete eller permanent nattarbete, då man äter på natten i stället för på dagen.
|
Skulle detta vara sant för en person som varit vaken nattetid och sovit på dagen hela livet? Har melatonin någonting med detta att göra?
Mvh
|
|
|
2011-07-25, 15:35
|
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2010
|
Ber om ursäkt att jag skrev som jag skrev.
Har nämligen en kompis som varit på nån "hälso-kurs" och då hade detta tagits upp, och det var av honom jag fick höra detta. Han kanske misstolkade det han hörde. Eller så var det ingen bra kurs.
|
|
|
2011-07-25, 15:48
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2010
|
Jag tror inte kroppen kan klockan, den går mer efter ljus/mörker. Jag äter ungefär 60 % av all energi mellan 20-01.00 nu under sommaren och det fungerar kanon för mig.
|
|
|
2011-07-25, 15:54
|
|
|
OLare
Reg.datum: Oct 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av StampChamp
Jag tror inte kroppen kan klockan, den går mer efter ljus/mörker. Jag äter ungefär 60 % av all energi mellan 20-01.00 nu under sommaren och det fungerar kanon för mig.
|
Vad du tror spelar egentligen ingen roll om Grub säger annorlunda.
|
2011-07-25, 15:57
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av limenka
|
Så länge det fungerar bra för mig så bryr jag mig inte om vad någon annan säger. Hur ska kroppen kunna ha koll på klockan? Den anpassar sig nog rätt bra och går mer efter ljus/mörker, som man gjorde förr i tiden.
Tror skillnaden är rätt liten, och det är ju inga extremt sena tider jag äter.. sitter ju inte uppe 03-06.00 och trycker i mig godis och chips!
|
|
|
2011-07-25, 15:59
|
|
|
Worgen priest
Reg.datum: Jan 2005
|
Citat:
|
Blinded by the light!
|
|
|
2011-07-25, 16:08
|
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2010
|
Citat:
|
+1
Haha.
|
|
|
2011-07-25, 16:19
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
|
Naturligtvis pratar ingen om klockan på väggen. "Klockan" i sammanhanget är den cirkadiska dygnsrytmen. Grub menar inte att man kan vrida klockan till 17:00 om klocka är 03.00 för att d helt ställa om sin metabolism.
|
|
|
2011-07-25, 16:37
|
|
|
Korsordet
Reg.datum: Oct 2007
|
Citat:
Så länge det fungerar bra för mig
|
Vad pratar du om? King Grub sa att risken för hjärt-/kärlsjukdomar ökar när man vänder på dygnet etc, så när du säger att det fungerar bra för dig menar du alltså att du regelbundet kollar olika markörer för sagda sjukdomar? Antagligen inte. Vidare säger inte studier att något gäller för alla personer alla gånger, så det är inte särskilt intressant att nattmackor "fungerar bra för dig".
|
|
|
2011-07-25, 18:35
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J.
Vad pratar du om? King Grub sa att risken för hjärt-/kärlsjukdomar ökar när man vänder på dygnet etc, så när du säger att det fungerar bra för dig menar du alltså att du regelbundet kollar olika markörer för sagda sjukdomar? Antagligen inte. Vidare säger inte studier att något gäller för alla personer alla gånger, så det är inte särskilt intressant att nattmackor "fungerar bra för dig".
|
Jag dör hellre vid 45 i hjärtinfarkt med ett liv bakom mig där jag gjort som jag vill än vid 85 efter en strikt 7-16 arbetsdag med exakt 8 timmars sömn varje natt.
Men det kanske bara är jag.
|
|
|
2011-07-25, 18:39
|
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Så kommer du inte att tänka när du är 44.
|
|
|
2011-07-25, 20:32
|
|
|
Korsordet
Reg.datum: Oct 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ondskapelsen
Jag dör hellre vid 45 i hjärtinfarkt med ett liv bakom mig där jag gjort som jag vill än vid 85 efter en strikt 7-16 arbetsdag med exakt 8 timmars sömn varje natt.
Men det kanske bara är jag.
|
Vad har "göra vad man vill" med arbetstider att göra? F.ö. är det vanligare att man får "göra vad man vill" om man jobbar kontorstider.
edit: Just ja, det du skrev har inget att göra med vad jag skrev.
|
|
|
2011-07-25, 20:58
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Naturligtvis pratar ingen om klockan på väggen. "Klockan" i sammanhanget är den cirkadiska dygnsrytmen. Grub menar inte att man kan vrida klockan till 17:00 om klocka är 03.00 för att d helt ställa om sin metabolism.
|
Jag pratar inte heller om klockan på väggen. Kroppen borde väl anpassa sig, precis som den gör när man reser?
|
|
|
2011-07-25, 21:05
|
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Nej, det handlar om den biologiska cirkadiska rytmen. Natt och dag. Natt blir inte dag bara för att du sitter uppe hela natten under en längre tid. Det här har observerats och studerats väldigt mycket, och det är snarare så att problemen förvärras ju längre det pågår. Personer som jobbat skiftarbete och arbetat mycket på natten, eller som har permanent nattarbete, har mycket större frekvens av hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och övervikt.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q...&dopt=Abstract
http://www.pubmedcentral.nih.gov/art...medid=16379673
Skiftarbete, men det gäller även permanent nattarbete.
Citat:
Night and shift work might be risk factors for metabolic and cardiovascular disorders due to interference with diet, circadian metabolic rhythms, and lifestyle. The relationship between permanent night work and metabolic and cardiovascular risk factors was explored in a retrospective longitudinal study
As a whole, night workers... had significantly higher BMI, serum total cholesterol, and triglycerides than day workers. Both the inter-individual comparison between day and night workers and the intra-individual comparison among the workers, who were day workers at the beginning of their employment and later became night workers, showed a significant increase in BMI, total cholesterol, and tryglicerides associated with night work.
|
Chronobiol Int. 2008 Apr;25(2):443-54.
Hundratals studieobjekt över mer än 30 års tid.
Det finns inga tvivel om att det innebär negativa konsekvenser att vända på dygnet.
|
|
|
2011-07-25, 21:36
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2007
|
Om jag vill ta en nattmacka så gör jag det.
Om jag vill vända på dygnet under semestern så gör jag det.
Ser inga problem med det.
Livet är inte en tävling om att leva längst.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:08.
|

|