Idag fick benen visa vad de går för! Och det var tyvärr inte så mycket
Efter en del strul med parkeringen så lyckades jag sluta upp med Lygnens Venner som skulle köra ett lugnt pass fram och tillbaka mellan Slottskogen & Bollebygd.
Det gick väldigt lugnt och sansat hela vägen fram till Mölndal där vi stannade för första gången så folk skulle få en chans att kissa och ta av sig överdragskläder.
Jag hade inte druckigt något och körde i t-shirt och kortbyxor från början så för mig blev det bara tidsförlust.
Inte långt senare så var det dax för ett stopp igen för att vänta in några som inte hängde med i backarna. De beslutade då oxå att dela upp gruppen i en snabbare och en långsammare. Jag och Poxe-stekarn som hade slutit upp körde vidare i den snabbare. Kroppen kändes ganska bra även om nacken klagade lite och benen började kännas lite tunga i backarna strax innan Bollebygd (c.a 62km).
Stoppet i Bollebygd tog sjukt lång tid(25min?) eftersom vi var så många (runt35?) så både jag och Poxe- med ägg & baconmackan blev lite onödigt kalla.
Väl därifrån så kom man fram till en riktigt lång backe som sög kraften ur benen rejält. Även direkt efter backen blev det lite strul då någon fick lite problem med cykeln. Klungan splittrades lite och då fick jag både stanna och vänta samt köra själv en liten stund.
Som tur var kom vi ganska fort igång igen och det rörde sig mer och mer i klungan då folk inte orkade vara framme och dra lika långa pass.
Nu började mina ben kännas kraftlösa på allvar så i backarna var jag en av dem som fick problem med att hänga på.
Inte så långt efter att Poxe lämnat oss så kom vi fram till en raksträcka där det pumpades på i nästan 40Km/h och det som inte får ske tyvärr inträffade: En cyklist mitt i klungan bakom mig gick omkull. Jag hörde bara hur det rasslade till och folk började skrika. Vände mig om och såg en stackare ligga mitt på bilvägen och cykeln en bit ifrån sig.
Flera andra cyklister skyndade dit och bar bort både honom och cykeln från vägen .
Lyckligtvis blev det bara lite skrapsår som sköljdes av med vatten och cykeln kollades snabbt över innan vi kunde fortsätta igen, men under de minutrarna som vi stod där han man tänka på hur illa det kunde ha gått.
Efter detta var vi inte så långt ifrån Lindome och mina ben var verkligen inte sugna på att cykla vidare de 2 sista milen för att hämta bilen. Men då frugan stod hemma och väntade på bilen så hade jag inget annat val än att fortsätta.
Fick fortsätta kämpa längst bak i klungan och började få svårare och svårare att hänga med när tempot drogs upp och när vi kom fram till minsta lilla backe.
I den sista backen som kom när det bara var 5-6km kvar hamnade jag närmare 30-40m efter men lyckades faktiskt sega mig ikapp en bit senare så det var lite långsammare väg.
Väl framme på slutstationen så krampade ena baksida låret rejält i flera minuter. Oj, vad jag INTE vill känna sånt i ett depåstopp nästa lördag för då kommer jag vara så rökt
Totalt denna dag så var vi ute i 4:44:44 och körde 120,5km!
Vad har jag då lärt mig idag?
Jo, är man tjock så rullar man fortare i nedförsbackarna

Samt att när benen är trötta så är de trötta...