2009-11-24, 00:29
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2009
|
Jag har en coc1 som jag kan stänga, blir dock inte ett dugg starkare i den eftersom jag inte kan göra mer än max 2 rep. Så ett tips är att skaffa en lättare gripper först, du kommer få ut mer av de. Jag ska iaf köpa trainern när jag orkar :P.
|
|
|
2009-11-24, 02:15
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2005
|
Man ska inte underskatta hur tunga dessa grippers är om man aldrig tränat sånt förut. Kollar man folks resultat på diverse forum är det många som är riktigt starka, men de brukar inte direkt vara nybörjare heller.
Finns nog många som är hyffsat starka i gymet som får svettas en del med CoC #1 i början. #1.5 torde vara riktigt bra om man kan stänga på en gång(jag behöver t.ex. ligga på 20-30 reps med en RB130 för att stänga en RB180, och det borde vara sådär på ett ungefär jämförbart med CoC #1 och #1.5). #2 lär inte vara någon lek längre, och siffran är antagligen tänkt att motsvara hur mycket ens penis växer(i tum!) om man stänger den.
För CoC #3 är väl runt 150 pers i världen som är officiellt certifierade, och 4 pers för #4. Då lär man kunna pressa kolbitar till diamant med händerna.
|
|
|
2009-11-24, 09:52
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Yes
Okej, jag är själv lite svagare än så i mark men tror inte jag skulle ha några större problem med sådana vikter greppmässigt. Klarar du det, och kanske rentav mer än så, är det möjligt att du stänger en CoC #1.5. första gången du provar. Jag tror dock inte det är något du klarar flera reps med så det kan ändå vara en bra idé att även skaffa en lättare gripper att träna med.
Budo & Fitness brukar annars ha grippers man kan prova så är du osäker är det bara att ta sig dit och testa.
|
Ja det har du rätt i faktiskt! Kanske klokare att börja med en 1:a och se hur det går.
Detta står säkert i den andra grepp-guiden. Men vilken rep-range brukar man ligga i när man tränar?
Budo & fitness, vars ligger det? Jag bor uppe i luleå.
|
|
|
2009-11-24, 16:47
|
|
Banned User
|
Närmsta Budo-fitness blir nog i Umeå, så det är ju en liten bit...
Själv tycker jag det är bäst att ha minst två grippers. En som är relativt lätt, som man gör minst 20-30 reps med, och en tyngre - kanske 4-6 reps i början. Den lättare grippern är bra för att värma upp och slippa problem med handen innan man går på den tyngre. Sen är det inte dumt att också ha en till gripper som man har som mål att stänga, den kan man köra negativa reps med eller trycka ihop med lite fusk.
Om du bara tänkt skaffa en så är nog CoC #1 smartaste valet. Lyckas du inte stänga den så har du nåt att jobba på, och stänger du den så kan du jobba upp dig till många reps innan det är dags att byta(det är ändå ett visst hopp mellan dem).
För att göra en liten jämförelse tycker jag en CoC #2 är lite som att bänka 100kg. Inte alls speciellt om man kollar t.ex. vad andra gör här på Kolo, men för medelsvensson som precis börjat träna är det tokmycket. Trainer borde alla normalbegåvade klara flera reps med, medan CoC #1 börjar bli liite tveksamt och något många ändå kan få svårt med. Grejen är att som vanlig styrketränande är man ändå lite av en nybörjare i det här sammanhanget, normalt får ju greppet bara statisk träning på gymet och att stänga en gripper ger en ROM som man inte är van vid.
Jag vet inte hur folk allmänt brukar köra, tror det skiljer sig en hel del. Precis som med vanlig träning alltså; en del föredrar lågreps och andra mer repstyrka. Men jag är långt ifrån expert på greppträning. Av det jag läst verkar det dock som en rätt bra idé att börja med lite högre repsantal och arbeta sig succesivt uppåt i volym. Detta för att leder, senor 'n shit i handen ska hänga med och utvecklas. Man behöver ju en bra grund för att ge sig på riktigt tung träning utan att handen ska gå sönder.
Någon greppexpert får dock gärna rätta mig om jag har fel.
|
|
|
2009-11-24, 17:43
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Yes
Närmsta Budo-fitness blir nog i Umeå, så det är ju en liten bit...
Själv tycker jag det är bäst att ha minst två grippers. En som är relativt lätt, som man gör minst 20-30 reps med, och en tyngre - kanske 4-6 reps i början. Den lättare grippern är bra för att värma upp och slippa problem med handen innan man går på den tyngre. Sen är det inte dumt att också ha en till gripper som man har som mål att stänga, den kan man köra negativa reps med eller trycka ihop med lite fusk.
Om du bara tänkt skaffa en så är nog CoC #1 smartaste valet. Lyckas du inte stänga den så har du nåt att jobba på, och stänger du den så kan du jobba upp dig till många reps innan det är dags att byta(det är ändå ett visst hopp mellan dem).
För att göra en liten jämförelse tycker jag en CoC #2 är lite som att bänka 100kg. Inte alls speciellt om man kollar t.ex. vad andra gör här på Kolo, men för medelsvensson som precis börjat träna är det tokmycket. Trainer borde alla normalbegåvade klara flera reps med, medan CoC #1 börjar bli liite tveksamt och något många ändå kan få svårt med. Grejen är att som vanlig styrketränande är man ändå lite av en nybörjare i det här sammanhanget, normalt får ju greppet bara statisk träning på gymet och att stänga en gripper ger en ROM som man inte är van vid.
Jag vet inte hur folk allmänt brukar köra, tror det skiljer sig en hel del. Precis som med vanlig träning alltså; en del föredrar lågreps och andra mer repstyrka. Men jag är långt ifrån expert på greppträning. Av det jag läst verkar det dock som en rätt bra idé att börja med lite högre repsantal och arbeta sig succesivt uppåt i volym. Detta för att leder, senor 'n shit i handen ska hänga med och utvecklas. Man behöver ju en bra grund för att ge sig på riktigt tung träning utan att handen ska gå sönder.
Någon greppexpert får dock gärna rätta mig om jag har fel.
|
Okej! det låter vettigt. Får se om jag kanske köper 2st. Funderar dock också på att börja träna greppstyrka i ris. alltså fylla en hink eller nått med ris och gräva på med händerna. Har hört det ska vara ganska effektivt.
Jo en fråga till, detta skiljer sig säkert från person till person. Men brukar man köra med magnesium när man tränar med grippers?
|
|
|
2009-11-24, 17:52
|
|
Banned User
|
Brukar inte själv köra magnesium men det är ingen dum idé ändå. Lätt att få handsvett som sabbar greppet så...
|
|
|
2011-02-04, 12:46
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2011
|
"Om ni har några undringar eller funderingar över tråden – skicka pm.
Har jag glömt någon intressant metod – skicka pm.
Vill ni ha tips för er egen träning – läs igenom alla grepptrådar först, skicka helst inte pm för jag hinner inte med att hjälpa alla, dessutom finns det kunnigare folk än mig. "
Ett tips vore ju då att du skrev ut tränings-scheman för nybörjare/erfarna under de olika övningarna. Så sett slipper jag och andra nyfikna störa dig. Mvh
Pinch; Clean 20kg blockweight, 2hpinch 95kg, 2hpinch 100kg.
Wrist; Front sledge choke 10 lbs sledge @ 22", 24", 26".
|
|
|
2011-05-22, 16:11
|
|
Knäböj under vattnet?
Reg.datum: Nov 2010
|
bump. trycker 10-12 reps med vänstern på en RB130 några fler med högern. Vilken är nästa gripper man bör hoppa på? RB160 ? eller något annat märke ?
|
|
|
2011-05-22, 17:02
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Oljeblixten
bump. trycker 10-12 reps med vänstern på en RB130 några fler med högern. Vilken är nästa gripper man bör hoppa på? RB160 ? eller något annat märke ?
|
Skaffa RB160 som arbetsgripper och en tyngre att köra negativa reps, hold och overcrushes med  Då är du komplett ett tag.
|
|
|
2011-05-22, 17:05
|
|
Knäböj under vattnet?
|
Citat:
Ursprungligen postat av NewGripper
Skaffa RB160 som arbetsgripper och en tyngre att köra negativa reps, hold och overcrushes med  Då är du komplett ett tag.
|
Typ en RB180 då kanske?, negativa, och hold fattar jag. Men overcrushes ?
|
|
|
2011-05-22, 17:06
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Oljeblixten
Typ en RB180 då kanske?, negativa, och hold fattar jag. Men overcrushes ? 
|
Ja du bör nog ha RB160 med som arbetsgripper för jag är säker på att du inte klarar att stänga RB180 om du gör 10or på RB130.
Overcrushes är när du inte bara kör holds, dvs håller i så mkt det behövs för att den inte ska öppna sig, utan klämmer allt du har med inställningen att du SKA stänga den fast du inte kan.
|
|
|
2011-05-22, 17:07
|
|
Registered User
|
ALternativt skaffar du hela serien direkt så sparar du mkt i frakt i slutändan
|
|
|
2011-05-22, 17:09
|
|
Knäböj under vattnet?
|
Citat:
Ursprungligen postat av NewGripper
ALternativt skaffar du hela serien direkt så sparar du mkt i frakt i slutändan 
|
Ah, alright då är jag med på banan.  Tack för tipsen !
|
|
|
2011-10-22, 16:05
|
|
Steve is teh shit!
Reg.datum: Jun 2005
|
Känner att det är dags att göra något åt mina larviga små nypor nu, och tänkte sätta igång med grippers bland annat. Jag har ingen vidare koll på hur jag står mig bland de grippers som finns, men mäter strax över 600 newton på båda händerna på en digital testapparat. Antar att det är viss skillnad på att klämma en sådan och en gripper, men det är den referensen jag har att gå efter.
600 newton motsvarar ju något mellan RB130 och CoC#1. Tänkte börja med att införskaffa två grippers. Anser ni då att det är klokast att gå på t.ex CoC Sport och CoC Trainer, eller CoC Trainer och CoC #1, eller någon annan kombination? RB finns ju som alternativ också, men tänkte beställa från en utländsk sida där CoC av någon anledning är billigare, varför jag föredrar dessa.
Enligt Yes' råd i tråden borde jag köra på CoC Sport och Trainer, eller rent av Guide och Sport, men det vore intressant att höra fler resonemang.
|
Senast redigerad av Dissector den 2011-10-22 klockan 16:07.
|
|
|
2011-10-22, 16:15
|
|
jely?
|
Citat:
Ursprungligen postat av Dissector
Känner att det är dags att göra något åt mina larviga små nypor nu, och tänkte sätta igång med grippers bland annat. Jag har ingen vidare koll på hur jag står mig bland de grippers som finns, men mäter strax över 600 newton på båda händerna på en digital testapparat. Antar att det är viss skillnad på att klämma en sådan och en gripper, men det är den referensen jag har att gå efter.
600 newton motsvarar ju något mellan RB130 och CoC#1. Tänkte börja med att införskaffa två grippers. Anser ni då att det är klokast att gå på t.ex CoC Sport och CoC Trainer, eller CoC Trainer och CoC #1, eller någon annan kombination? RB finns ju som alternativ också, men tänkte beställa från en utländsk sida där CoC av någon anledning är billigare, varför jag föredrar dessa.
Enligt Yes' råd i tråden borde jag köra på CoC Sport och Trainer, eller rent av Guide och Sport, men det vore intressant att höra fler resonemang.
|
köp en trainer och 1# inte massa guide och skit de är väldigt lätta. trainer tror jag är alldeles lagom, sen börjar du reppa på 1#
trainern är fin att värma upp med vid senare tillfälle.
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:40.
|

|