2011-05-08, 14:24
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Pungis
Vad skulle ni köra för upplägg för att klara 3km på 13,15? Är nybörjare och har några minuter kvar. 4,25/km känns nästan som sprint! :O
|
Kan tillägga: Mental träning skulle också sitta på sin plats. Hur tränar ni mentalt för så pass korta distanser?
Springer längre distanser i lågt tempo?
|
|
|
2011-05-08, 15:39
|
|
Triatleten
Reg.datum: Apr 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av bear.flowertwig
Det får räknas som suboptimalt att springa i badräkt dessutom. Jag var med på en Baywatchinspelning som statist och Pam's baddräkt gled hela tiden in mellan skinkorna när hon sprang. Med jämna mellanrum fick hon fick plocka ut den. True story 
|
Elittjejerna i triathlon brukar förvisso tävla i baddräkt, men så är de inte riktigt lika kurviga som Pam heller
|
|
2011-05-08, 16:12
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2003
|
Citat:
Kan tillägga: Mental träning skulle också sitta på sin plats. Hur tränar ni mentalt för så pass korta distanser?
|
Så korta distanser tycker jag det handlar rätt mycket om att bli totalt orädd för extrem mjölksyra. Även om det känns som man ska avlida så är det bara att bita ihop och vägra ge vika trots att benen verkligen skriker stopp! Så träna på att hitta några mantra under intervall och snabbpass som du sedan kan använda dig av under tävling
|
|
|
2011-05-08, 17:16
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Fjärås vårlopp avklarat.
12 km i 25 grader sol, mestadels asfalt men även lite sand (!) och stigar, med en riktig mördarbacke.
Slutade på 57min = 4:45 min/km.
|
|
|
2011-05-08, 19:38
|
|
Triatleten
|
Citat:
|
Nu tävlar ju inte jag på 3000 m, men 200:ingar i överfart (=snabbare än tävlingsfart) tycker jag är effektivt för att vänja sig vid högt tempo och mjölksyra. Har man tränat mycket i överfart, känns tävlingstempot nästan behagligt i jämförelse. Men det är viktigt att träna i tävlingstempo också, kan väl tänka mig att 400:ingar i tävlingsfart på 3000 m borde vara ganska bra för att få in känslan för rätt tempo i kroppen. Att springa en del längre pass i lägre hastighet är förstås bra det också.
Den mentala träning jag utför handlar snarare om målbildsfokusering. Man tänker sig in i tävlingssituationen och ser sig själv göra ett bra lopp, ser sig själv gå i mål osv.
|
|
2011-05-08, 19:46
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun
Nu tävlar ju inte jag på 3000 m, men 200:ingar i överfart (=snabbare än tävlingsfart) tycker jag är effektivt för att vänja sig vid högt tempo och mjölksyra. Har man tränat mycket i överfart, känns tävlingstempot nästan behagligt i jämförelse. Men det är viktigt att träna i tävlingstempo också, kan väl tänka mig att 400:ingar i tävlingsfart på 3000 m borde vara ganska bra för att få in känslan för rätt tempo i kroppen. Att springa en del längre pass i lägre hastighet är förstås bra det också.
Den mentala träning jag utför handlar snarare om målbildsfokusering. Man tänker sig in i tävlingssituationen och ser sig själv göra ett bra lopp, ser sig själv gå i mål osv.
|
Tack för svar ni två
Jag ska satsa på intervaller. Senast körde jag 30 sek 90% löpning, 30 sek gång och repeat. Är det vettigt upplägg?
Sedan var min tanke att jag värmer upp med 1 km jogging, och sedan löper jag 1km eller vad som är rimligt i början i max 4,25-hastighet (som är målet), och sedan ökar jag den sträckan lite varje gång. Låter det vettigt? :O
Jag måste liksom vänja mig lite psykiskt också.
I skolan hade vi nyligen intervaller och då sprang jag fortare än vissa som springer 3000m på flera minuter kortare än vad jag gör, så det handlar onekligen mycket om psyke.
Senast redigerad av Pungis den 2011-05-08 klockan 19:49.
|
|
|
2011-05-09, 06:20
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2005
|
Citat:
sedan löper jag 1km eller vad som är rimligt i början i max 4,25-hastighet (som är målet), och sedan ökar jag den sträckan lite varje gång. Låter det vettigt?
|
Ett alternativ kunde vara att springa 3000m i intervallform och minska antalet vilointervall varje gång. T ex börja med 10x300m, nästa veckan 8x400m, sedan 6x500m, etc... När du är uppe i 3x1000m är du nog redo för testet. Du klarar dig nog med en minuts vila i början, men kanske behöver öka till 2-3 minuter när sträckorna blir långa.
|
|
|
2011-05-11, 08:55
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2003
|
Merrell Trail glove beställda!
Ställde upp i ett extremt blött terränglopp förra helgen med VFF komodo på fötterna. Dom sög verkligen pung när dom blev pisseblöta.
Så jag hoppas Trail glove funkar bättre.
|
|
|
2011-05-11, 09:12
|
|
special snowflake
Reg.datum: Nov 2004
|
Jag har en lite udda fråga till er erfarna marathonlöpare. Jag anmälde mig till maran i ett svag ögonblick i vintras och har sedan dess velat lite fram och tillbaka om jag verkligen ska springa, men med drygt två veckor kvar lutar det ändå åt start. Jag har inte tränat helt optimalt eller satsat stenhårt men kroppen känns rätt stark ändå så jag tror att jag tar mig över mållinjen (eller rättare sagt det gör jag, huvudet är min största styrka) även om det kanske inte kommer gå särskilt fort.
Hursomhelst - mitt huvudfokus den här sommaren kommer vara tävlingar i downhill (utförscykling alltså). Den andra deltävlingen i svenska cupen går dagen efter maran. Jag skulle väldigt gärna vilja köra men inser att det kanske kan bli väl tufft. Hur slitna har ni varit dagen efter ett marathon? Jag vet att downhillbanan är rätt brant och snabb (dvs inte så mycket trampa) men det är mer fysiskt krävande än vad ett otränat öga kanske tror att köra utför då banorna innehåller mycket stenar, rötter, hopp etc som ska pareras. Jag är rätt van vid att cykla dagen efter löplångpass och är okej allroundtränad i största allmänhet, men blir det för tufft tror ni att sätta sig på en cykel dagen efter 42 km?
Tacksam för lite vägledning bara, förstår att det är helt omöjligt att svara på precis hur jag kommer reagera  .
//Kristin
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
|
Brevis esse laboro, obscurus fio
|
|
|
2011-05-11, 09:38
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Johan O
Ställde upp i ett extremt blött terränglopp förra helgen med VFF komodo på fötterna. Dom sög verkligen pung när dom blev pisseblöta.
|
Jag har testat dem på löpband i en butik.. Riktigt sköna, och kommer säkert vara bättre i lera än VFF!
(VFF kso på blött högt gräs är inte heller ngt att rekommendera  )
|
|
|
2011-05-11, 09:39
|
|
Collecting stars
Reg.datum: May 2008
|
Citat:
|
Var beställde du? Jag provsprang ett par igår och de kändes jäkligt sköna.
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift
Jag har en lite udda fråga till er erfarna marathonlöpare. Jag anmälde mig till maran i ett svag ögonblick i vintras och har sedan dess velat lite fram och tillbaka om jag verkligen ska springa, men med drygt två veckor kvar lutar det ändå åt start. Jag har inte tränat helt optimalt eller satsat stenhårt men kroppen känns rätt stark ändå så jag tror att jag tar mig över mållinjen (eller rättare sagt det gör jag, huvudet är min största styrka) även om det kanske inte kommer gå särskilt fort.
Hursomhelst - mitt huvudfokus den här sommaren kommer vara tävlingar i downhill (utförscykling alltså). Den andra deltävlingen i svenska cupen går dagen efter maran. Jag skulle väldigt gärna vilja köra men inser att det kanske kan bli väl tufft. Hur slitna har ni varit dagen efter ett marathon? Jag vet att downhillbanan är rätt brant och snabb (dvs inte så mycket trampa) men det är mer fysiskt krävande än vad ett otränat öga kanske tror att köra utför då banorna innehåller mycket stenar, rötter, hopp etc som ska pareras. Jag är rätt van vid att cykla dagen efter löplångpass och är okej allroundtränad i största allmänhet, men blir det för tufft tror ni att sätta sig på en cykel dagen efter 42 km?
Tacksam för lite vägledning bara, förstår att det är helt omöjligt att svara på precis hur jag kommer reagera  .
//Kristin
|
Jag är ingen erfaren Marathonlöpare men tror att du får väldigt svårt att göra dig själv rättvisa dagen efter Sthlm.
Hur viktigt är resultatet i DH-tävlingen? Det är säkerligen nyttig erfarenhet även om du inte kan köra för fullt.
Ursprungligen postat av Kaggsmurfen
en joggare på elitnivå
|
|
|
|
2011-05-11, 09:49
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2010
|
Citat:
Jag har en lite udda fråga till er erfarna marathonlöpare.
|
Har inte sprungit just marathon, men om du håller på och springer så snabbt du kan i 2-3 timmar eller mer, så lär du vara mer eller mindre utslagen dan efter. Räkna en vecka med vila och äta innan du är i toppform igen.
|
2011-05-11, 09:53
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Poxeman
Var beställde du? Jag provsprang ett par igår och de kändes jäkligt sköna.
|
Northsport!
Addnature har dom också.
Så jävla osäker på storleken. Beställde stl.47, men har normalt 46. Men dom skulle tydligen vara små i storlekarna...
Prövade ett par 45'or på intersport (största som fanns), dom var ordentligt för små. Men går jag efter Merrells egna måttabell borde jag ha 46 (eller 46,5 som inte finns att beställa). Aja, får väl skicka tillbaka och byta om dom är för stora.
|
|
|
2011-05-11, 10:03
|
|
Fudoshin
|
Citat:
Jag är rätt van vid att cykla dagen efter löplångpass och är okej allroundtränad i största allmänhet, men blir det för tufft tror ni att sätta sig på en cykel dagen efter 42 km?
//Kristin
|
Hade du varit tränad för marathon eller längre, alltså specifikt tränat långpass etc hade det nog gått. Anpassar man farten på maran är man inte särskilt utslagen dagen efter, åtminstone är det min erfarenhet som ultradistanslöpare. Marathondistansen är inte magisk på något vis.
Men det hänger på mängden långpass och längden på dem. Eftersom du själv säger att du inte tränat för maran tycker jag det låter som att du borde spara krafterna till det som verkligen betyder något: svenska cupen.
Risken blir annars att du gör halvdassigt ifrån dig i båda tälingarna och varken gör en vettig tid på maran eller någon bra insats i deltävlingen.
Tror jag åtminstone.
|
|
|
2011-05-11, 10:09
|
|
Collecting stars
Reg.datum: May 2008
|
Citat:
Northsport!
Addnature har dom också.
Så jävla osäker på storleken. Beställde stl.47, men har normalt 46. Men dom skulle tydligen vara små i storlekarna...
Prövade ett par 45'or på intersport (största som fanns), dom var ordentligt för små. Men går jag efter Merrells egna måttabell borde jag ha 46 (eller 46,5 som inte finns att beställa). Aja, får väl skicka tillbaka och byta om dom är för stora.
|
Aight, jag testade 46 i butiken (brukar ligga mellan 46 o 47 i löparskor) och de passade fint.
Får se om jag lyckas hålla fingrarna i styr de närmsta dagarna...
Ursprungligen postat av Kaggsmurfen
en joggare på elitnivå
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:14.
|

|