Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-12-20, 17:00   #76
Rikard Jansson
Coach

Rikard Janssons avatar

Reg.datum: Oct 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Pansartax Visa inlägg
Jaha nu förstår jag, det var en RIKTIG fråga... det kunde ju absolut inte misstolkas. Då tar jag om det, ber så hemskt mycket om ursäkt.

Jag talar inte för mig själv när jag svarar ja, men på ett forum med över 1000 användare så kommer det alltid finnas "en av varje", jag gör ett antagande när jag säger att det faktiskt finns personer som förändrar sina liv på grund av vad de läser här inne.

Sen om du väljer att inte tro på det är dina egna problem, om du naivt anser att alla är allvetande, har all kunskap och inte kommer in här med ett öppet osäkert sinne.
Hellre att folk ändrar sina liv för ord skrivna av King Grub och Grandmaster än folk på Aftonbladet.
Gammal 2010-12-20, 17:04   #77
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Detta har du tolkat som att man kan "lura igång" MPS genom att dalta omkring med EAA-intag var 2-3 timme, dvs starta den igen på nytt.
Suck, att du inte läser vad jag skriver är inte mitt fel. Det där påstår jag inte alls, inte att det per automatik leder till muskeltillväxt sett över dygnet.

"Om det ens påverkar 24-timmarsbalansen samma dygn är okänt, för någon som redan täcker proteinbehovet"

"Frågan är hur stor skillnad supplementerande med extra EAA i fri form gör, om någon. Men det gäller ju proteinpulver också; täcker man med råge proteinbehovet med mat och tajmar intag kring träning, gör proteinpulver eller aminosyror i tillskottsform någon skillnad alls jämfört med samma totala mängd protein (eller EAA) från vanlig mat?"

"Om du lägger till aminosyror till ditt nuvarande kostintag kan du nog få bättre träningsresultat, särskilt om du inte redan täcker ditt proteinbehov med råge, men jämfört med samma mängd extra protein från någon annan källa blir det mycket svårare att kvantifera någon tillväxt i mängd muskelmassa."

Bara tre av mina inlägg från EAA-tråden. Jag tycker jag påpekar mycket väl och mycket ofta att man inte kan säga att det ger någon större muskeltillväxt att "dalta omkring" med aminosyror som du beskriver det.

Jag förstår inte riktigt vad du har för problem här. Får jag inte ha personliga åsikter utan att kunna backa upp dom med ett dussin vetenskapliga studier?

Så länge jag skriver att det är personliga åsikter - ja, jag "tror" - och inte några "så här är det-påståenden" så borde det väl inte vara några problem alls, tycker man.

Det får gärna komma en välkonstruerad studie som visar att periodisk fasta är det bästa upplägg en styrketränande kan följa. Jag är den förste att posta den studien. Det är inte jag som har personliga och ekonomiska intressen i att en sådan studies resultat pekar åt ett visst håll. Jag äter när jag är hungrig i alla fall.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-20, 17:31   #78
Grandmaster
Registered User

Grandmasters avatar

Reg.datum: Jul 2006
Citat:
Jag förstår inte riktigt vad du har för problem här. Får jag inte ha personliga åsikter utan att kunna backa upp dom med ett dussin vetenskapliga studier?
Aha, ok. Du baserar alltså dina personliga åsikter på dina personliga erfarenheter av att bygga muskler?

Citat:
Så länge jag skriver att det är personliga åsikter - ja, jag "tror" - och inte några "så här är det-påståenden" så borde det väl inte vara några problem alls, tycker man.
Vad baserar du "tron" på?

Citat:
Det får gärna komma en välkonstruerad studie som visar att periodisk fasta är det bästa upplägg en styrketränande kan följa. Jag är den förste att posta den studien. Det är inte jag som har personliga och ekonomiska intressen i att en sådan studies resultat pekar åt ett visst håll. Jag äter när jag är hungrig i alla fall.
Ojojoj, här drar vi på höga växlar. Jag har aldrig hävdat att PF är det bästa upplägget för styrketränanden att följa. Du å andra sidan har hävdat att du tror att det är bättre att äta protein varannan/tredje timme.
Gammal 2010-12-20, 17:34   #79
Rikard Jansson
Coach

Rikard Janssons avatar

Citat:
Aha, ok. Du baserar alltså dina personliga åsikter på dina personliga erfarenheter av att bygga muskler?
Nu ska inte jag lägga mig i giganternas kamp här men. Man kan ju faktiskt dra slutsatser genom sammanhang och sunt förnuft etc., det är väl vad intelligens baseras på imo. Sen säger man som det är, att det inte är bevisat och att det är en personlig åsikt/tro.
Gammal 2010-12-20, 17:39   #80
Pansartax
Banned User

Reg.datum: Sep 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Nu ska inte jag lägga mig i giganternas kamp här men. Man kan ju faktiskt dra slutsatser genom sammanhang och sunt förnuft etc., det är väl vad intelligens baseras på imo. Sen säger man som det är, att det inte är bevisat och att det är en personlig åsikt/tro.
Det gör ju i sin tur dock åsikten värdelös, jag tror att det är bäst att äta protein ståendes på en hand, med benen vinklade 90 grader lyssnandes på Carola autotuned, tuggandes 23 gånger i minuten med bitkraft på 40 kg.

Man kan inte bara ta saker ur luften, det "fungerar" inte så. Jag har under 100 inlägg på 2 år för att jag inte känner för att dela med mig av vad jag "tror", det ger en viss retarderad stämpel. Hade det här handlat om en långfilm hade det varit annorlunda.

Senast redigerad av Pansartax den 2010-12-20 klockan 17:41.
Pansartax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-20, 17:41   #81
Rikard Jansson
Coach

Rikard Janssons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Pansartax Visa inlägg
Det gör ju i sin tur dock åsikten värdelös, jag tror att det är bäst att äta protein ståendes på en hand, med benen vinklade 90 grader lyssnandes på Carola autotuned, tuggandes 23 gånger i minuten med bitkraft på 40 kg.

Man kan inte bara ta saker ur luften, det "fungerar" inte så.
Om det verkar sannolikt kan ju folk ta det till sig som en rimlighet, inte ett fakta. Annars skulle vi ju få sitta och endast läsa studier, och då skulle alla kostexperter etc. bli värdelösa?

Edit: Och eftersom proteinsyntes och upptag inte har något att göra med vilken musik man för tillfället lyssnar på, så är det orimligt. Däremot, när kvalificerade personer gör kvalificerade uttalanden men ändå nedgraderar dem som personliga gissningar, så känns det värt att höra.

Senast redigerad av Rikard Jansson den 2010-12-20 klockan 17:44.
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-20, 17:43   #82
Los
Registered User

Loss avatar

Reg.datum: Dec 2002
Citat:
Los: Hur ska jag annars tolka "Jag upplever att Grub har svarat korrekt", kan du berätta för oss andra här vad du har för upplevelser som vi andra går miste om? Är det något jag missar? Tänk om vi alla kunde ha dessa underbara upplevelser.
Grub och Sverker har svarat, enligt min mening, "korrekt" på frågan om allt protein tas upp av kroppen. Har du en annan uppfattning så dela gärna med dig istället för att vara nedlåtande.

Citat:
Grandmaster gör tappra försök att skapa en sådan, vi får väl se hur det går med det.
Grandmaster och du gör tappra försök att skapa debatt genom att provocera. PF är intressant som ämne och jag läser gärna diskussionerna, men tror helt klart den skulle bli bättre utan aggressivitet och provokation. Grandmaster debatterar PF, inte frågan i topic, vilket jag givetvis inte har något emot (kanske borde hållas i PF-tråden dock).
Träningsdagbok. | Löpning: 10K @ 35:54 min, 21,1K @ 1:21:52, Marathon @ 2:59:21 | Cykling: Vätternrundan: 8:55, solo

Senast redigerad av Los den 2010-12-20 klockan 17:47.
Los är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-20, 17:48   #83
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Nu ska inte jag lägga mig i giganternas kamp här men. Man kan ju faktiskt dra slutsatser genom sammanhang och sunt förnuft etc., det är väl vad intelligens baseras på imo.
Med den premissen som utgångspunkt har du rätt. Problemet är ju den att din premiss ofta inte stämmer och det är ju mot bakgrund av det som diskussionen uppstår.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-20, 17:48   #84
Apjavel
Registered User

Reg.datum: May 2007
Beprövad erfarenhet är inte att underskatta.
Apjavel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-20, 17:48   #85
Grandmaster
Registered User

Grandmasters avatar

Citat:
Du tror. Jag resonerar och sätter saker i ett sammanhang. Skillnad.

Om vi t ex ska ta och kika på vad du grundar din tro om protein/frekvens på.

Du baserar din tro på Bohes infusionsstudier där man såg att muskelproteinsyntesen (MPS) mättades av en viss mängd EAA efter fasta.*

Dvs: man infuserade EAA i olika mängder och MPS ökade ganska linjärt i takt med att EAA steg från låg % (efter fasta) till hög % (infusion). Efter en viss tidpunkt (ca 3 tim) slutade MPS att öka och föll tillbaks till basnivåer.

Personerna som ingick i studien var vanliga Svenssons som inte tränade.

Detta har du tolkat som att man kan "lura igång" MPS genom att dalta omkring med EAA-intag var 2-3 timme, dvs starta den igen på nytt.

Vad du inte verkar begripa är att anledningen till att MPS mättas hos vanliga Svenssons är för att behovet av MPS är tillfredställt ganska snabbt med de mängder EAA som infuserades i Bohes studie. De motsvarar ungefär en måltid på 30-40 g protein och detta är ungefär samma mängd som en vanlig Svensson behöver för att vara i daglig proteinbalans. MPS ökar när behovet finns, dvs efter en natts fasta för att nysyntetisera muskelproteiner som förloras under natten (enkelt förklarat).

Om inte MPS skulle ha mättats, som Bohe visade, skulle vi alla gå omkring och se ut som Coleman utan träning.

Det Bohe visade var att MPS är beroende av mängden EAA i blodet. Av dessa är det BCAA och först och främst leucine som verkar vara av mest betydelse.

En person som styrketränar och äter en högproteindiet har nästan alltid höga nivåer EAA i blodet. MPS är då maxad när behovet finns (<24-48 tim efter styrketräning), oavsett tajming, eftersom % EAA i blodet alltid är högt.

* Rättare sagt, "proteinfasta" då mätningarna skedde efter en natt och efter en proteinfri frukost.
Citat:
Ursprungligen postat av Los Visa inlägg
Grub och Sverker har svarat, enligt min mening, "korrekt" på frågan om allt protein tas upp av kroppen. Har du en annan uppfattning så dela gärna med dig istället för att vara nedlåtande.

Grandmaster och du gör tappra försök att skapa debatt genom att provocera. PF är intressant som ämne och jag läser gärna diskussionerna, man tror helt klart den skulle bli bättre utan aggressivitet och provokation. Grandmaster debatterar PF, inte frågan i topic, vilket jag givetvis inte har något emot (kanske borde hållas i PF-tråden dock).
"Debatterar" PF? Gör du dig dum eller missade du ovanstående inlägg om hur MPS regleras?

Förstår du diskussionen överhuvudtaget?
Gammal 2010-12-20, 17:49   #86
Grandmaster
Registered User

Grandmasters avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Apjavel Visa inlägg
Beprövad erfarenhet är inte att underskatta.
Ska vi jämföra Grubs beprövade erfarenhet mot min? Det ser jag fram emot.
Gammal 2010-12-20, 17:52   #87
Apjavel
Registered User

Reg.datum: May 2007
Det har jag inte kommenterat. Ibland stirrar sig folk blinda på studier bara och det är enbart det jag vill ha sagt.
Apjavel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-20, 18:45   #88
JoeyP
Banned User

Reg.datum: Apr 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Pansartax !
I bästa fall kan du öka din nettoproteinsyntes med 1 - 5 gram / dygn genom
I bästa fall?
Är det här verkligen sant?
Finns ju folk som gainar sönder flera kg fettfri muskelmassa på några få månader.

Läste någon gammal post från Grub där man såg siffror uppåt 70g+ i veckan
Hos genetiska freaks då alltså.

1-5 gram om dagen :S
JoeyP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-20, 18:50   #89
Los
Registered User

Loss avatar

Reg.datum: Dec 2002
Exclamation

Citat:
"Debatterar" PF? Gör du dig dum eller missade du ovanstående inlägg om hur MPS regleras?

Förstår du diskussionen överhuvudtaget?
Jag vill härmed utfärda varning till allmänheten: Långvarigt nyttjande av s.k. Periodisk Fasta i kombination med högt intag av proteinfluff kan leda till aggressiva forumposts på Teh Intrawebs, så kallad PF-Rage. Observationer pekar dock på att missbrukaren är helt harmlös IRL.
Träningsdagbok. | Löpning: 10K @ 35:54 min, 21,1K @ 1:21:52, Marathon @ 2:59:21 | Cykling: Vätternrundan: 8:55, solo
Los är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-20, 18:51   #90
Apos78
Tar mig fram...

Apos78s avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Ska vi jämföra Grubs beprövade erfarenhet mot min? Det ser jag fram emot.
Det här kanske låter illa men du går mer och mer från att vara någon jag verkligen kan lägga lite extra tid att lyssna till någon vars inlägg jag inte ens orkar läsa. Och det har absolut inget med det kostupplägg du förespråkar att göra utan istället blir det en viss aversion mot den stil med vilken du debatterar. Handlar den här diskussionen om att tillrättavisa någon och föra lite krig mot de som tycker annat än dig själv eller handlar det om proteinupptag och användande?

Men visst, det står för mig men är samtidigt tråkigt då diskussionerna kring ämnet ofta är givande och underhållande. Det finns ingen som helst orsak att låta det hela nå dagisnivå.
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:48.