2010-10-23, 20:04
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2009
|
"Imorgon" = nästkommande dag?
Imorgon, vad betyder egentligen det? Betyder det nästkommande morgon eller nästkommande dag? Ofta betyder ju nästkommande morgon nästkommande dag, men inte alltid.
Låt säga att jag nu, den 23:e oktober 21:03 säger imorgon, då syftar jag givetvis på den 24:e oktober... Men om jag nu i midnatt, när det blivit den 24:e oktober säger imorgon, menar jag den 25:e oktobers morgon eller den 24:e oktobers morgon?
Vettefan om jag gjorde mig förstådd....
|
Citat:
Ursprungligen postat av xodd
Från att inte förstå vad remissgivande läkare skrev till att sitta och anklaga större delen av Sveriges läkare för att vara okunniga inom loppet av 48 timmar måste vara någon form av rekord i utveckling.
|
|
|
|
2010-10-23, 20:07
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Aldrig i hela mitt liv har jag någonsin varit med om att "imorgon" betyder annat än nästkommande dag. Om det sedan syftar på en aktivitet som råkar vara på morgonen gör det fortfarande inte att det syftar på morgonen.
|
|
|
2010-10-23, 20:13
|
|
Finlands svar på Schenkenberg
Reg.datum: Apr 2002
|
Vad är "nästa helg"? Är det närmaste inkommande helg, eller är det "nästa" helg, efter den inkommande?
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
|
|
|
|
2010-10-23, 20:20
|
|
Registered User
|
Heter det i morgon eller imorgon förresten? http://www.svenskaakademien.se/web/Ordlista.aspx Hittar inte ordet! Konspiration?
|
Citat:
Från att inte förstå vad remissgivande läkare skrev till att sitta och anklaga större delen av Sveriges läkare för att vara okunniga inom loppet av 48 timmar måste vara någon form av rekord i utveckling.
|
|
|
|
2010-10-23, 20:21
|
|
Registred User
Reg.datum: Feb 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast
Vad är "nästa helg"? Är det närmaste inkommande helg, eller är det "nästa" helg, efter den inkommande? 
|
Helgen efter den kommande, den kommande helgen är "nu till helgen"
|
|
|
|
2010-10-23, 20:22
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Bra fråga
|
Citat:
|
|
|
|
2010-10-23, 20:22
|
|
Banned User
Reg.datum: Jan 2010
|
Oftast på folkmun så förstår man vad "imorgon" betyder om man är ute och festar, man syftar på "samma dag" nämligen, rent grammatiskt är det fel att säga så.
Slartubartfast: Jadu, om jag tex säger nu nästa helg"så syftar jag på nästa helg dvs 29-31 oktober.
|
|
|
2010-10-23, 20:25
|
|
Delusion of grandeur
Reg.datum: Mar 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel174
Imorgon, vad betyder egentligen det? Betyder det nästkommande morgon eller nästkommande dag? Ofta betyder ju nästkommande morgon nästkommande dag, men inte alltid.
Låt säga att jag nu, den 23:e oktober 21:03 säger imorgon, då syftar jag givetvis på den 24:e oktober... Men om jag nu i midnatt, när det blivit den 24:e oktober säger imorgon, menar jag den 25:e oktobers morgon eller den 24:e oktobers morgon?
Vettefan om jag gjorde mig förstådd....
|
Går klockan över midnatt syftar man i vardagligt tal fortfarande på 24:e oktober trots att det faktiskt redan är 24:e oktober.
Och angående "i morgon" vs. "imorgon" se: http://www.spraknamnden.se/spraklada...;objekttyp=lan
|
|
|
2010-10-23, 20:26
|
|
Banned User
Reg.datum: Jan 2010
|
preposition + ord = ja
|
|
|
2010-10-23, 20:27
|
|
Finlands svar på Schenkenberg
Reg.datum: Apr 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Potatiskillen
Slartubartfast: Jadu, om jag tex säger nu nästa helg"så syftar jag på nästa helg dvs 29-31 oktober.
|
Jo, för just nu är det ju helg, så då borde "nästa helg" rimligtvis innebära helgen som kommer efter den just nu pågående. Men hur är det på måndag? Syftar då "nästa helg" på samma helg som det syftar på just nu?
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
|
|
|
|
2010-10-23, 20:29
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Men hur är det på måndag? Syftar då "nästa helg" på samma helg som det syftar på just nu? 
|
Nej då är väl det vanligaste att man börjar snacka om "nu till helgen"?
|
|
|
2010-10-23, 20:31
|
|
Registered User
|
Jag är förvirrad...
|
Citat:
|
|
|
|
2010-10-23, 20:32
|
|
Delusion of grandeur
Reg.datum: Mar 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel174
Jag är förvirrad...
|
Ang. vadå?
|
|
|
2010-10-23, 20:43
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2004
|
Imorgon är dagen. Nästa -random dag- är dock mer otydligt (kanske?). Om jag menar lördag som kommer på en tisdag säger jag den här helgen. Inte nästa. Har dock några bekanta som skulle säga nästa lördag i det läget.
|
|
|
2010-10-23, 20:48
|
|
Gömd
Reg.datum: Oct 2009
|
Är det rätt att säga "nästa sommar" när jag menar kommande sommar nu under hösten?
Jag brukar säga "i sommar så drar vi o reser".
Fast min kompis brukar säga "nästa sommar drar vi o reser" - Fast han menar kommande.
Hans argument är "det har redan varit sommaren 2010.. -.-'"
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:37.
|

|