Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-09-28, 15:07   #151
Matte_Maiden
Registered User

Matte_Maidens avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Oberst Visa inlägg
Börjar ledsna på denna tråden lite. Att omvända varandra känns inte särskilt realistiskt så... Och det är möjligt att inte Borg ska behöva gå in och rätta SD's budget, men å andra sidan känns det inte trovärdigt när han inte kan peka på vad som är fel.
Att någon partisk snubbe från svenskt näringsliv som Expressen grävt fram säger att SD överdriver kostnaderna för invandringen känns inte allt för chockerande. Det är som att be Ibrahim Baylan skriva en objektiv uppsats om vem som är bäst statsministerkandidat av Sahlin och Reinfeldt.

Men, tillbaka till det citerade. Jag undrar vad som är SD's riktiga politik. Hur känner du till denna hemlighet? Vad skulle hända om SD började driva sin riktiga politik. Hur skulle omvärlden reagera? 2010 är inte detsamma som 1939. Du kan inte smygbygga koncentrationsläger idag utan att Kissie eller Blondinbella börjar skriva om det på sina bloggar. Sverige har heller inget försvar och står därför löjligt chanslösa mot omvärldens vrede
Återigen får du gärna förklara i relevansen angående det jag frågade dig förut. Känns lite konstigt att du kommer med skitsnack om annat och undviker frågan, du verkade rätt säker på din sak när du skrev "Oops!".

Sedan får du väl tycka vad du vill om relevansen i vad personen sa om SD:s skuggbudget, men det är nog inte en slump att ett parti bestående av Sveriges hillbillys inte presterar en perfekt budget.
Matte_Maiden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-28, 15:41   #152
D Andersson
Registered User

Reg.datum: Oct 2003
Citat:
Ursprungligen postat av pragmatist Visa inlägg
Därför att det är människor därifrån som söker sig hit och har skyddsbehov, förstås. Det är inte som om svenska staten har en resebyrå i Mogadishu där man rekryterar folk, de kommer hit av egen maskin och söker asyl. Ytterst få norrmän och amerikaner söker asyl i Sverige, även om det kanske skulle vara bättre för svensk ekonomi.
Svenska staten har ingen resebyrå i Mogadishu, men människosmugglare i bl.a. Afghanistan, Irak och Somalia som säljer asylresor till Sverige för 100-150 kkr har det däremot. Frågan är om det inte vore bättre om Svenska staten organiserade inhämtningen av flyktingar istället, om de absolut ska hit menar jag. Det kunde gå till så att varje år hämtade man några tusen av de miljoner som sitter i flyktingläger världen över, kvinnor i sudan exempelvis.

Man bör alltså skilja på ekonomiska och politiska flyktingar. De flesta som kommer till Sverige är ekonomiska flyktingar som kastar sitt pass, ljuger om sin ålder/identitet och har betalat en människosmugglare för att få komma just hit.
Gammal 2010-09-28, 16:08   #153
Matte_Maiden
Registered User

Matte_Maidens avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Ursprungligen postat av D Andersson Visa inlägg
Svenska staten har ingen resebyrå i Mogadishu, men människosmugglare i bl.a. Afghanistan, Irak och Somalia som säljer asylresor till Sverige för 100-150 kkr har det däremot. Frågan är om det inte vore bättre om Svenska staten organiserade inhämtningen av flyktingar istället, om de absolut ska hit menar jag. Det kunde gå till så att varje år hämtade man några tusen av de miljoner som sitter i flyktingläger världen över, kvinnor i sudan exempelvis.

Man bör alltså skilja på ekonomiska och politiska flyktingar. De flesta som kommer till Sverige är ekonomiska flyktingar som kastar sitt pass, ljuger om sin ålder/identitet och har betalat en människosmugglare för att få komma just hit.
Källa på sista stycket, tack.
Matte_Maiden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-28, 17:25   #154
Baan
Registered User

Baans avatar

Reg.datum: Apr 2004
Hur kan man påstå att det är värre i förorterna än i många av de länder som folk kommer från? Är socialbidrag värre än att bli slaktad som ett djur? Kanske för Highlander.

Det argumentet är intelligensbefriat. Sluta upp med det.

@Twitter
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-28, 17:28   #155
Tricce
Väsby EPA raggare

Tricces avatar

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Baan Visa inlägg
Hur kan man påstå att det är värre i förorterna än i många av de länder som folk kommer från? Är socialbidrag värre än att bli slaktad som ett djur? Kanske för Highlander.

Det argumentet är intelligensbefriat. Sluta upp med det.
Inte värre för dom som bränner bilar men dom vars bilar brinner upp kanske? <- teh irony.
Förövrigt så förstår jag mig inte på människor som följer Zyzz, Jersey Shore mm, jag skapade intressantare personer och situationer när jag lekte med lego som liten.
Tricce är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-28, 17:31   #156
Baan
Registered User

Baans avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Tricce Visa inlägg
Inte värre för dom som bränner bilar men dom vars bilar brinner upp kanske? <- teh irony.
Beror på. Det du nämnde hände i Borås - några skitungar som höll på tända eld på diverse saker och som värst en bil. Bilen tillhörde en somalier som hade en väldigt rolig reaktion när han fick det berättar för sig att hans bil brunnit upp: han skrattade. Sen blev han tillfrågad om det verkligen är något att skratta åt och då blev han allvarlig, tänkte till, och sa nej...

Min poäng är att det är ok om det är en somalier som äger bilen, de tar det med ro.

@Twitter
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-28, 18:52   #157
08-dude
Jag kör moppe!

Reg.datum: Nov 2007
Citat:
Ursprungligen postat av grandios83 Visa inlägg
Tycker Sverige borde börja stödja människor som faktiskt vill åstadkomma någonting.

Sverige är ett väldigt slappt land som är bekvämt att leva i för de som är arbetslösa, sjuka och svaga. Det är därför packet söker sig hit.
Orsaken till att Sverige är så populärt är förstås att de flesta svenskarna helt enkelt är rädda för att ställa krav på invandrarna, helt enkelt av den felaktiga orsaken är det skulle vara rasistiskt att ställa krav.

Nu när SD har växt så hoppas jag det blir en ändring på den slappa invandringspolitik som funnits alltför länge.

Senast redigerad av 08-dude den 2010-09-28 klockan 18:54.
08-dude är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-28, 18:56   #158
Cilia
Kolos egen surtant

Cilias avatar

Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Oberst Visa inlägg
Jag är i Danmark en hel del och tycker fortfarande där är supermysigt. Mina danska kollegor verkar också må väl
Jag säger inte att danskar inte trivs eller att det inte kan upplevas som trevligt. Jag säger att det börjar synas i statens ekonomi att det inte är lika eftertraktat längre jämfört med andra länder och en analys av det som jag hört är att deras politik spelar roll-

Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius72 Visa inlägg
Vuxenkultur kan vuxna betala för. Är det något som ska skattefinansieras så är det kultur för barn, så att de får en möjlighet att förkovra sig.
till och med dina partikamrater i storstan har förstått att skattifinansiera kultur är bra för samhället i stort. De som nyttjar kultur är friskare än andra. Det är helt enkelt bra för folkhälsan och därmed för samhället. Man måste titta på nettot innan man kan säga vad som är lönsamt eller inte

Citat:
Ursprungligen postat av grandios83 Visa inlägg
En sak jag alltid undrat, hur kommer det sig att Sverige tar in så mycket folk från t.ex Somalia och Mellanöstern? Ofta är det anafalbeter eller lågutbildade som absolut inte tillför något överhuvudtaget till det här landet. I mina ögon är det rent pack som inte ens kan överleva i sina egna hemländer och som kommer hit och lever på bidrag.

Det finns gott om människor runt om i världen som är välutbildade och som skulle kunna göra stor nytta för Sverige men dessa människor tar man inte in, varför?

Så på sätt och vis stöder jag SD även fast jag själv har utländskt påbrå, dock delar jag såklart inte deras rasistiska syn.
Vilka flyktingar som kommer breror på var det är oroligheter i världen. Man ska komma ihåg att en av de faktorer som är svårast att förändra är att få folk att flytta. Vi flyttar inte gärna. Det är en extremt trögrörlig faktor. Titta bara på hur det ser ut i Sverige där folk bor kvar i glesbyggden och är arbetslösa år ut och år in istället för att flytta till jobben.

På 80-talet (tror jag det var) var det oroligheter i Iran däromkring. Då kom det många flyktingar därifrån och de flesta av dom var välutbildade, läkare, lärare, journalister etc. Då lät tongångarna så här. "De flyktingar som kommer hit är inte dom som verkligen behöver komma. De har pengar och bra jobb hemma. Annars hade de inte haft råd att komma hit. Dom andra som verkligen behöver komma är kvar i sina hemland." Nu kommer lågutbildade och då vill vi ha högutbildade. Det vi kan konstatera är att vi är dåliga på att ta vara på någon av deras potential. Läkarna, journalisterna och lärarna städar och kör tunnelbana.
Gammal 2010-09-28, 19:06   #159
shut teh face
Mother love bone

shut teh faces avatar

Reg.datum: Aug 2006
Jag har hört dessa rykten om att välutbildade kemister, ingenjörer och läkare ska köra tunnelbana och åka taxi. Men är det verkligen så? Jag har mycket invandrarkompisar ifrån Iran och Chile, deras föräldrar hade inga problem att först lära sig svenska, sedan lära sig ännu mer svenska som var specifikt för deras yrke. Och sedan dess så jobbar de som läkare/ingenjörer. Samtidigt så har jag i bekantskapen högutbildade män som åker taxi, men de säger att de trivs med sitt arbete, och gnäller inte om att de är högutbildade och inte får arbeta med det.

Vilka är de som inte får detta? Är det så att de inte vill och gör det som krävs, för vi behöver ju onekligen exempelvis läkare? Det känns lite som det är "andra som gnäller åt dem", speciellt "svenskar", typiskt när det gäller sånt här också. Hur många invandrare gnällde över nogger black? Alla invandrare jag kände skämdes över uttalandena som de där diskrimineringskärringarna gjorde.

Jag försöker vara ödmjuk, jag undrar bara.
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-28, 19:09   #160
rooz
Legimtimerad flaggstång

roozs avatar

Reg.datum: Aug 2008
Enligt Aftonblaskan finns det ju bara högutbildade taxichaffisar i vårt land. Men de kanske gillar olika?
Gammal 2010-09-28, 19:10   #161
Ignatius72
Gubbe

Ignatius72s avatar

Reg.datum: Feb 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Cilia Visa inlägg
till och med dina partikamrater i storstan har förstått att skattifinansiera kultur är bra för samhället i stort. De som nyttjar kultur är friskare än andra. Det är helt enkelt bra för folkhälsan och därmed för samhället. Man måste titta på nettot innan man kan säga vad som är lönsamt eller inte
De som nyttjar mycket av den skattefinansierade kulturen är inte lågutbildade, arbetslösa, ensamstående, fattiga, icke motionerande rökare. Ur ett folkhälsoperspektiv så tror jag det finns satsningar som träffar betydligt bredare grupper.

Citat:
Ursprungligen postat av Pågasnöre efter dagis
Pappa, lejon har inga händer och får inga paket.
Ignatius72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-28, 19:32   #162
Cilia
Kolos egen surtant

Cilias avatar

Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius72 Visa inlägg
De som nyttjar mycket av den skattefinansierade kulturen är inte lågutbildade, arbetslösa, ensamstående, fattiga, icke motionerande rökare. Ur ett folkhälsoperspektiv så tror jag det finns satsningar som träffar betydligt bredare grupper.
Nu låter du nästan som en SD som pratar om invandrare.

Det går att jobba så man når breda grupper och det görs också. De som nyttjar de skattefinansierade kulturinstitutionerna är inte så enkelriktade som du tror. Det är bredare grupper. Men en sak är säker, det är mest kvinnor.
Gammal 2010-09-28, 19:33   #163
pragmatist
Registered User

pragmatists avatar

Reg.datum: Dec 2005
Problemet för många högutbildade invandrare är att deras utbildningar inte erkänns och godkänns i Sverige. Man kan inte komma med en iransk civilingenjörsutbildning och förvänta sig att kunna konkurrera med folk som har en svensk utbildning av motsvarande grad.

På vår institution har vi haft utbytesstudenter från centralasiatiska länder som är doktorander i sina hemländer men får börja från grundnivå hos oss eftersom de inte kan ett smack mer än svenska studenter som kommer direkt från gymnasiet. Så det där med hög utbildning kanske man bör ta med en nypa salt ibland (även om man inte ska generalisera för mycket från enskilda fall).
pragmatist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-28, 19:34   #164
grandios83
Banned User

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Jag har hört dessa rykten om att välutbildade kemister, ingenjörer och läkare ska köra tunnelbana och åka taxi. Men är det verkligen så? Jag har mycket invandrarkompisar ifrån Iran och Chile, deras föräldrar hade inga problem att först lära sig svenska, sedan lära sig ännu mer svenska som var specifikt för deras yrke. Och sedan dess så jobbar de som läkare/ingenjörer. Samtidigt så har jag i bekantskapen högutbildade män som åker taxi, men de säger att de trivs med sitt arbete, och gnäller inte om att de är högutbildade och inte får arbeta med det.

Vilka är de som inte får detta? Är det så att de inte vill och gör det som krävs, för vi behöver ju onekligen exempelvis läkare? Det känns lite som det är "andra som gnäller åt dem", speciellt "svenskar", typiskt när det gäller sånt här också. Hur många invandrare gnällde över nogger black? Alla invandrare jag kände skämdes över uttalandena som de där diskrimineringskärringarna gjorde.

Jag försöker vara ödmjuk, jag undrar bara.

Det är rent skitsnack. De flesta invandrare som kommer till Sverige är rent pack som knappt kan överleva i sina egna hemländer. Men det finns så klart undantag, men sanningen är att det är så därför att människor som vill komma hit och jobba inte får det.

Det är verkligen människor i bottenträsket av slasket som man släpper in i Sverige. Sjuka, fula, smutsiga, gamla som inte är arbetsdugliga med stenålders mentalitet. Jag menar vilket land tar frivilligt emot mängder av burkabärande somalier som dessutom är analfabeter? Helt otroligt egentligen.

Eller religiösa fanatiker från Irak som inte skulle tveka en sekund på att hugga huvudet av dig(bokstavligen) om de fick chansen?

Vad är tanken med att släppa in det här packet undrar jag verkligen?

Stoppa alla sk. "flyktingar" och anhöriginvandring helt och börja med riktig arbetskraftsinvandring där man kollar upp allt innan man släpper in någon alltså brottsregister, hälsa(sjukdomar HIV osv), arbetslivserfarenhet, utbildning osv.

Det skulle gynna Sverige något enormt men som man gör nu när det väller in pack kommer ruinera det här landet i längden. Svenska politiker lever i en fantasivärld verkligen, speciellt Mona Sahlin.

Det är klart att folk lackar ur och röstar på SD, vilket är synd men det finns ju inget annat alternativ.

Har själv blivit drabbad av diskriminering osv för att andra förknippat mig med det skitfolket som väller in när jag inte har något med de att göra och det gör mig förbannad.

Mvh
grandios83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-28, 20:02   #165
Cilia
Kolos egen surtant

Cilias avatar

Citat:
Ursprungligen postat av pragmatist Visa inlägg
Problemet för många högutbildade invandrare är att deras utbildningar inte erkänns och godkänns i Sverige. Man kan inte komma med en iransk civilingenjörsutbildning och förvänta sig att kunna konkurrera med folk som har en svensk utbildning av motsvarande grad.

På vår institution har vi haft utbytesstudenter från centralasiatiska länder som är doktorander i sina hemländer men får börja från grundnivå hos oss eftersom de inte kan ett smack mer än svenska studenter som kommer direkt från gymnasiet. Så det där med hög utbildning kanske man bör ta med en nypa salt ibland (även om man inte ska generalisera för mycket från enskilda fall).
Det ser naturligtvis olika ut från utbildning till utbildning. När det gäller läkare så finns det kortare kurser de kan gå för att få legitimation samt att de måste ta ett språktest.

Nu var poängen att argumenten för att ta emot invandrare varierar utifrån vilka invandrare vi tar emot.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:19.