Kan jag skylla på stela hamstrings? ;-) Problemet är inte så mycket att jag har problem att få till buktryck, snarare än att jag glömmer av det helt och hållet...
Jag försöker just att dra bakåt för att få med benen riktigt. Att rentav sätta sig har jag inte tänkt på tidigare, bra tips. Känns bara lite som att jag skall halka/ramla om jag verkligen sätter mig ned. Skall ha det i åtanke till nästa gång, kanske inte ramlar ändå?
Stela hamstrings har jag också haft, tycker det är viktigare att ta det lugnt och pressa ner sig till rätt position då.
Kanske inte ska sätta sig så långt/lågt det går =) Bara så att tyngden flyttas bak, syns på mitt klipp vad jag menar.
Om du undrar varför jag tar en evighet på mig mellan repsen så är det för att jag tidigare haft problem med ryggen och det här är bästa sättet för mig att få till allt till 100%.
Har funderat på det här ett bra tag och väntat på Rätt Tillfälle(tm). Sanningen är att det tillfället aldrig inträffar, för rätt tillfälle är Här Och Nu(tm).
Rotade fram en av mina gi:er imorse, fick med mig susp, benskydd och en vänsterhandske. Packade väskan, iväg till jobbet. Förväntansfull inför kvällens träningspass...
Kilade dit, hoppade in i omklädningsrummet där en del gamla och en del nya ansikten väntade. Vrängde på mig gi:n, gick in på mattan och möttes av en kram! Två och ett halvt år & 8-10 kg sedan sist. Jag intalade mig att ta det lugnt i början så att jag skulle klara mig genom hela passet och tyckte mig lägga tävlingsinstinkten i omklädningsrummet.
Uppvärmning
OK, dags att sätta igång. Musiken börjar. Springer runt i dojon, framåt, bakåt, sidan. Lade till situps och armhävningar på diagonalhörnen. På sista varvet började det kännas tungt. Fortfarande superskoj! Fortsatte med ett hälsa på djurparken: blandade småövningar mellan dojons kortsidor - räka, spindel, orm.
Tävlingsinstinkten i omklädningsrummet? Yeah, right...
Uppvärmningen fortsatte med ne waza - mattkamp - i lugnt tempo. Som blev mindre lugnt än planerat, särskilt när man får kramas med sina gamla träningskompisar.
Tog en välbehövlig paus (*harkel*) i omklädningsrummet och undrade om jag hade råkat hamna i duschen med kläderna på av mistag?
Teknik
Kom tillbaka lagom till teknikträning på golvet: hur man tar sig loss från halvguard samt hur man kan blockera ovanifrån genom att spänna ut armar och ben.
Därefter blev det slag/spark ("serie 1" som det heter på tävlingsjutsu-språk) varannan gång. Guarden, sparkarna, slagen och till och med reflexerna satt i någorlunda. Kul. Har saknat att slåss, extra roligt med alla duktiga jutsju-ka:s jag fick träna med idag!
Fortsatte med kast/svep/nedtagningar ("serie 2") utan fortsättning på mattan. Mycket kämpande, slitande och morrande. Kände igen mig från förr, blev plötsligt skickad tillbaka till 2007/2008.
Fight
Passets sista del var att binda ihop allting ("vi börjar med att kramas mjukt och slutar med att slåss hårt!") till 1-2-3-fight (slag/spark - kast/nedtagning - markkamp). Gick mot en av mina träningskompisar från förr och blev direkt påmind om hennes favoritkast ("seo nage"). För att vid nästa gång bli förvånad över att jag vid första öppning på automatik gjorde en min favoritspark ("yoko geri", sidospark). Underbar känsla!
Tankar
Förvånansvärt hur mycket som ändå sitter där (och tekniker jag plötsligt ser framför mig som flashbacks), trots uppehållet! Jag är jätteglad att jag tog mig det, allt var bara skoj precis hela tiden. Även när det snurrade. :-)
Det här tåls att fundera på...
__________________ Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj! Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
[size=3] Har funderat på det här ett bra tag och väntat på Rätt Tillfälle(tm). Sanningen är att det tillfället aldrig inträffar, för rätt tillfälle är Här Och Nu(tm)
Visdom!
Gillar resepix och passrapporter också, men de där orden visste vart de tog. Hur mkt saker är det inte man lätt förpassar till den där dan i veckan som inte existerar i kalendern; "nån dag".. (..ska jag *insert vilja*).
Ahh, gillar att brottas lite med brorsan. Han kan en del BJJ, men jag gillar att ta ner honom och lyfta och kasta honom. Annars gör han en del fulgrejer ifrån spiderguard eller flowerguard.
Citat:
Ursprungligen postat av wesaft
Jag är sugne på att börja med BJJ igen nu
SJJ! Så får du resten också. :-)
Citat:
Ursprungligen postat av Lellan
Visdom!
Gillar resepix och passrapporter också, men de där orden visste vart de tog. Hur mkt saker är det inte man lätt förpassar till den där dan i veckan som inte existerar i kalendern; "nån dag".. (..ska jag *insert vilja*).
Bra joppat!
Tack, Lellan!
Och japp, det är verkligen just precis så. Vänta på att förutsättningarna skall bli de Rätta och att allt skall kännas Perfekt, innan man "sätter igång" med ett nytt projekt, sitt förbättrade liv, whatever?
Meh, I say! Man lever livet nu!
Hoppas du också fortsätter att leva i nuet, min vän :-) Roligt att ha dig här i min journal, dessutom!
__________________ Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj! Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
Onsdag 7 juli 2010: Måndag 5 juli 2010: Sportjujutsu (sommarträning)
Fyra tappra trotsade värmen. En till gammal träningskompis dök upp.
Tror jag minns hela passet...
Uppvärmning
* Springa runt i dojon.
* Kastingångar
* Lilla idioten: 5 mawashi geri chodan (sidospark i revbenshöjd) på varje sida, sedan 4, 3, 2, 1.
* Spark/slag mot små mitsar
* Mattkamp
Teknik kast
* Ko uchi gari (lås fast höger ben mot höger ben) där uke drar tillbaka benet, följ upp med (drop) seo nage (ta tag i uke som en säck potatis och vält ner).
* Kata gurama (handen genom insida lår, kroka fast armen, rulla på sidan)
* Försvar mot mawashi geri (1): lyft upp benet, kroka fast det fria benet, lyft, gå ned, följ upp med t ex kesa gatame
* Försvar mot mawashi geri (2): följ med i sparken, snurra runt med sidan mot, lyft uke i bälte, snurra, släpp.
Sparring
1-2-3-kamp. Märker hur olika kamp det blir med olika personer: med en var det nästan enbart slag/spark, med nästa enbart mattkamp och den andra väldigt varierat.
Lite som schack. Planera sitt nästa drag för att få rätt svar att kontra på. T ex öppna upp sig för en rak spark, snabbt vrida runt, ta tag i benen och svepa. Mycket strategi.
Känns riktigt bra, det här!
Det är som ett fyspass rakt igenom, helt annan grej än styrketräning. Använder hela kroppen, varenda liten muskel, precis hela tiden, samtidigt som man måste vara fräsch i huvudet. Väldigt tekniskt.
Jag kramas, slåss och har sjukt kul, helt enkelt!
Totalt 20 km på cykel också. Allt på fastande mage. Till skillnad från förra passet gick det alldeles utmärkt hela tiden idag. Gött!
Senast redigerad av mikaelj den 2010-07-07 klockan 20:27.
Då måste det vara fräsigt på riktigt, för fräs är ditt andranamn! :-P
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard
Nu har du allt mer kryptiska ord i din journal än vad jag har i min.
Blir lätt så när alla tekniker har japanska namn. Det är inte särskilt avancerat ändå egentligen, för som sagt:
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Jag kramas, slåss och har sjukt kul, helt enkelt!
Dynamix Summer Camp juli 2007 i Varberg
13 träningspass på fem dagar: SJJ (Sköld, Craneborn, m.fl), BJJ (Marcelo), MMA (Musse).
Bjuder på lite minnen därifrån med en film på Ingemar Skölds träningspass: 1-2-3-kamp med mig och en tjej.
Alla sov huller om buller i en högstadieskola på sidorna av rummet och i mitten var mattorna upplagda. Direkt när man vaknade på sig såg man folk som kramades, slogs och/eller brottades. :-) Dagarna började med lättare sparring vid 8 och sedan träning non-stop till eftermiddagen. Bara träna, snacka, äta, sova i soliga Varberg. Underbart!
Senast redigerad av mikaelj den 2010-07-08 klockan 08:43.