Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-06-30, 22:19   #1471
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia

Andy.da.wohoos avatar

Reg.datum: May 2007
Jag är grymt avis på dig och din resa!
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-01, 20:57   #1472
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Andy.da.wohoo Visa inlägg
Jag är grymt avis på dig och din resa!
Tänk dig vad mycket jag hade haft att berätta du hade varit avis på om jag varit där i två veckor istället! :-)

Fem år sedan sist, så jag passade på att äta typisk polsk mat:

kotlet schabowy z smażone zemniaki (panerad biff med stekt/sauterad potatis)
pączki (~äppelmunkar med körsbärs-/plommonfyllning)

gofry (tjock våffla med grädde)

naleśniki z zerem i z truskawkami (pannkakor med ostmassa och jordgubbar)

serek homogenizowany (fetkvarg, ~30%, med vaniljsmak)

Tomatsoppan med hemmagjord färsk pasta får bli till nästa besök. Min mormor gjorde den alltid åt mig. Jag kunde äta flera liter. Hon gjorde även supergoda pączki. Och bigos. Och, och... :-)

En stor del av tillvaron där är nämligen maten: måltiden intas med familj & vänner och låter sig ta väl tid, mycket mat och många rätter.
Man sitter dessutom ofta ute med dem man tycker om och grillar, framförallt goda korvar, med en fin grillsenap och -ketchup och riktigt bröd man doppar i såsen. Om man går till en saluhall och letar efter polsk eller ungersk korv att grilla kan man också uppleva det. Där sitter man i timmar och pratar, dricker och har det jäkligt bra.

Torsdag 1 juli 2010

Två dagar med lunch och en hel del sötsaker (antagligen i ungefärlig energibalans ändå, jag äter ju bara medans det är gott!) senare trodde jag att jag skulle vara jättehungrig, ha huvudvärk och känna mig allmänt bedrövlig nu när jag fortsätter äta som jag brukar.

Lustigt nog var det precis tvärtom!

Har känt mig pigg, glad & belåten hela dagen. Varken hunger, sötsug eller trötthet. När jag slutade var det dessutom så fint väder ute idag att jag plockade på mig ljudboken (Anna Kåver - "Att leva ett liv, inte att vinna ett krig", rekommenderas!) och kilade iväg på en promenad. Tog mig bort till ICA Maxi, där vid Sportlife Almedal, handlade, svängde in lite snabbt till Liseberg för att hoppa och knatade sen vidare hemåt medans solen sakta gick ned.

Gick omkring i strax över tre timmar och allt kändes bara trevligt. Sommar är bra!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2010-07-01 klockan 20:59.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-01, 21:02   #1473
Anton Fräs
Stark

Anton Fräss avatar

Pannkakorna och munkarna såg ju hur goda ut som helst! Alltid varit nyfiken på hur en riktig munk med mumsig fyllning smakar. Aldrig ätit det

Skönt att du känt dig välmående trots sötsaker. Det torde ju kunna ha lite roliga effekter på dig som är ovan vid kolh. och i synnerhet raffinerade sådana.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-04, 16:11   #1474
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Pannkakorna och munkarna såg ju hur goda ut som helst! Alltid varit nyfiken på hur en riktig munk med mumsig fyllning smakar. Aldrig ätit det
Det är nog ungefär som en svensk, bara att de här är.. polska. Bullar och sånt gjorda på vete är inte lika söta. Vilket är kick-ass när det kommer till bröd man ska ha till mat. I bakverk satsar de på söt sylt istället.

Citat:
Skönt att du känt dig välmående trots sötsaker. Det torde ju kunna ha lite roliga effekter på dig som är ovan vid kolh. och i synnerhet raffinerade sådana.
Man tycker det. Å andra sidan har jag bra insulinkänslighet eftersom jag tränar och är ung. Vidare blev det bara tre pannkakor med jordgubbar/ostmassa resp. choklad, två munkar och en liten behållare sötad extrafetyoghurt. Resten var fett och protein. På det stora hela fick jag ändå i mig rätt lite kolhydrater, verkar det som.

----

Söndag 4 juli 2010

Äntligen, träning idag! Styrkan i barrsänkningar hänger kvar trots uppehållet pga axelskadan, och i marken bananade jag vidare mot högre vikter! Lägger upp filmer från träningen och några bilder från gårdagens ö-utflykt.

Nu skall jag glida ner till Bergakungen och slå mig ner i en sval salong tillsammans med 400+ fjortisar... :-)
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2010-07-04 klockan 16:12.
Gammal 2010-07-04, 16:24   #1475
Anton Fräs
Stark

Anton Fräss avatar

Du får recensera filmen sedan
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-04, 19:10   #1476
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Du får recensera filmen sedan
"Being with me is as easy as breathing", Jacob till Bella.
"I've been close to death, I've endured pain and sorrow. But I came out stronger", Bella till Edward.

Den är ungefär som boken: mestadels en passage från New Moon till Breaking Dawn. Det var intressant att se hur de hade filmatiserat nyckelscenerna (tältet, striden) samt även biten i Seattle med de nyfödda. Jag läser om just den scenen nu i "Drugie Życie Bree Tanner", så jag kände igen mig.
Musiken är lite oinspirerad jämfört med de tidigare filmerna. Här hade de inte använt det lika mycket för stämningen, däremot hade de några vältime:ade klipp i musiken som passade till dialogen.

Snygg film - fina landskap - överlag. Gillar det svartvita här och var.
Gullig också, förstås, som originalberättelsen. Blir glad av att se folk som tycker om varandra.

Senast redigerad av mikaelj den 2010-07-04 klockan 19:13.
Gammal 2010-07-04, 20:19   #1477
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Musiken är lite oinspirerad jämfört med de tidigare filmerna.
Jag hörde titellåten på radion och led en smula när jag hörde första versens grötrimstext. Muse måste f.ö. ha surfat rätt bra på Twilightvågen.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-04, 20:22   #1478
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Jag tycker också att musiken var betydligt sämre än i originalet. Varför ska man hålla på och byta regissör när den första uppenbarligen gjorde ett bättre jobb? Jag tror också precis som doktorn att Muse skrattar hela vägen till banken p.g.a Twilight.
Gammal 2010-07-04, 20:46   #1479
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag hörde titellåten på radion och led en smula när jag hörde första versens grötrimstext. Muse måste f.ö. ha surfat rätt bra på Twilightvågen.
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Jag tycker också att musiken var betydligt sämre än i originalet. Varför ska man hålla på och byta regissör när den första uppenbarligen gjorde ett bättre jobb? Jag tror också precis som doktorn att Muse skrattar hela vägen till banken p.g.a Twilight.
Å andra sidan är regissören ärlig mot böckerna, med tanke på Stephanie Meyer:s Muse-fetisch. :-)

Jag saknar något stämningsfullt i stil med Lykke Li:s "Possibility" och Death Cab for Cutie:s "Meet Me On The Equinox". Alexandre Desplat gjorde därtill ett bättre jobb i både New Moon och Twilight. Nåväl. Filmen gav ungefär samma känsla som boken!
Gammal 2010-07-04, 20:51   #1480
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Söndag 4 juli 2010: Styrketräning (mark, rh, bs)

Kom in till Turion, och kom på att det inte bara var ett böjrack som saknades, utan något sorts rack överhuvudtaget! Planen var just att böja idag. Får bli en annan dag.
En tjej stod och böjde. Hoppade in mellan för skojs skull.

Sedan gick jag över till marklyft. Konsten att lyfta upp tunga vikter, ställa ned dem igen, utan att faktiskt flytta på dem. :-)

Mark
* 75 kg x 8, 85 kg x 6, 100 kg x 3, 120 kg x 3
* 140 kg x 1
* 145 kg x 4 - Aha, man måste alltså ta i när man lyfter? Glömde helt av vad jag höll på med och ställde ned stången.
* 150 kg x 5 - Bättre!
* 160 kg x 5 - Bäst!

Ålrajt. Tekniken? Njae. Kanske, kanske inte. Behöver lyfta mer med benen.
Jag måste spänna magen. Nu skriver jag ner "spänn magen!" på nästa uppslag i min träningsdagbok. Och nästnästa.

Men! Istället för att bli butter tog jag ett steg tillbaka, tänkte på "160 kg marklyft med trill" och hur det lyftet kändes, log för mig själv och hoppade vidare till nästa övning. Där det också skulle sättas nya rekord.

Räckhävningar, pron. (KV = ~83 kg)
* KV x 10
* +10 kg x5
* +15 kg x 5
* +20 kg x 5
* +30 kg x 3½ - Yeah! Kändes finfint i axlarna också.

Barrsänkningar
* KV x 10
* +20 kg x 5
* +30 kg x 5
* +40 kg x 5
* +50 kg x 4,5 kg - Djupare än vanligt! Styrkan är kvar trots uppehållet. Topp!

Allmänt

Jag är mycket starkare och har mer muskler än någonsin förr. Självförtroendet för att klara bra mycket mer finns där. Dessutom syns små förändringar på kroppen hela tiden, som att jag utöver mina lår dessutom har lite muskler på underbenen. Resultaten syns både på skivstången och i spegeln.

Känns rätt gôtt faktiskt!

... och så här fint var det igårkväll ute på Brännö.

Bra vecka, helt enkelt.
Gammal 2010-07-04, 20:54   #1481
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Fina pass gosse!

Kul med bilder på maten du nämnde i ditt SMS. Och tack för SMS:et också för den delen, det uppskattades.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-04, 21:06   #1482
tntballe
Baconanist

tntballes avatar

Reg.datum: Mar 2007
Citat:

Ålrajt. Tekniken? Njae. Kanske, kanske inte. Behöver lyfta mer med benen.
Jag måste spänna magen. Nu skriver jag ner "spänn magen!" på nästa uppslag i min träningsdagbok. Och nästnästa.
För att få till ett ordentligt buktryck så rekommenderar jag dig att ta det lugnare innan lyftet. Ta dig tid att få till buktryck och form. Du ser inte ut att ens försöka räta ut ryggen innan lyftet påbörjats.
Testa att sätta dig bakåt och lyft för att få med benen. Du kommer säkert behöva ta bort vikter men ger dig i slutändan stabilare lyft.
Kom och åk med Ivans böjtåg! Knäböjsfest!
tntballe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-04, 21:25   #1483
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Å andra sidan är regissören ärlig mot böckerna, med tanke på Stephanie Meyer:s Muse-fetisch. :-)
Jag tycker bara att Muse kunde ha gjort ett bättre jobb.

Citat:
Ursprungligen postat av Muse
I was searching you were on a mission
Then our hearts combined like a neutron star collision
Ouch.

Jag har f.ö. inte vågat se filmerna efter det att min lillasyster dömt ut dem hårt. Jag är lite för förtjust i böckerna (jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag bör skämmas eller inte).
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-04, 21:33   #1484
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Jag har f.ö. inte vågat se filmerna efter det att min lillasyster dömt ut dem hårt. Jag är lite för förtjust i böckerna (jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag bör skämmas eller inte).
Akta dig för att nämna ditt intresse för böckerna/filmerna i filmtråden, då blir du flejmad som jag.

Å andra sidan kan det ju vara för att jag tillhör målgruppen som borde hata filmerna av princip, men jag har aldrig förstått det där. Jag har ju hela Sex and the City-boxen...

Se i alla fall den första. Den är väldigt bra.
Gammal 2010-07-04, 21:49   #1485
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Akta dig för att nämna ditt intresse för böckerna/filmerna i filmtråden, då blir du flejmad som jag.

Å andra sidan kan det ju vara för att jag tillhör målgruppen som borde hata filmerna av princip, men jag har aldrig förstått det där. Jag har ju hela Sex and the City-boxen...

Se i alla fall den första. Den är väldigt bra.
Håller med Mathias. Första filmen är finfin.
Skämmas för böckerna, vafalls? Äsch, häng med och njut. Det är inte värre än de dussindeckare folk läser!

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Fina pass gosse!

Kul med bilder på maten du nämnde i ditt SMS. Och tack för SMS:et också för den delen, det uppskattades.
Tackar!

Och så bra att du fick SMS:et. Undrade om det kommit bort på vägen eller om du bara ignorerade mig. Antar att man inte behöver svara på ett SMS som inte konkret är en fråga. Bra att det var uppskattat! Tycker om att göra andra glada.

Citat:
Ursprungligen postat av tntballe Visa inlägg
För att få till ett ordentligt buktryck så rekommenderar jag dig att ta det lugnare innan lyftet. Ta dig tid att få till buktryck och form. Du ser inte ut att ens försöka räta ut ryggen innan lyftet påbörjats.
Kan jag skylla på stela hamstrings? ;-) Problemet är inte så mycket att jag har problem att få till buktryck, snarare än att jag glömmer av det helt och hållet...

Citat:
Ursprungligen postat av tntballe
Testa att sätta dig bakåt och lyft för att få med benen. Du kommer säkert behöva ta bort vikter men ger dig i slutändan stabilare lyft.
Jag försöker just att dra bakåt för att få med benen riktigt. Att rentav sätta sig har jag inte tänkt på tidigare, bra tips. Känns bara lite som att jag skall halka/ramla om jag verkligen sätter mig ned. Skall ha det i åtanke till nästa gång, kanske inte ramlar ändå?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:08.