Citat:
Ursprungligen postat av Andy.da.wohoo
Jag är grymt avis på dig och din resa!
|
Tänk dig vad mycket jag hade haft att berätta du hade varit avis på om jag varit där i två
veckor istället! :-)
Fem år sedan sist, så jag passade på att äta typisk polsk mat:
kotlet schabowy z smażone zemniaki (panerad biff med stekt/sauterad potatis)
pączki (~äppelmunkar med körsbärs-/plommonfyllning)
gofry (tjock våffla med grädde)
naleśniki z zerem i z truskawkami (pannkakor med ostmassa och jordgubbar)
serek homogenizowany (fetkvarg, ~30%, med vaniljsmak)
Tomatsoppan med hemmagjord färsk pasta får bli till nästa besök. Min mormor gjorde den alltid åt mig. Jag kunde äta flera liter. Hon gjorde även supergoda pączki. Och bigos. Och, och... :-)
En stor del av tillvaron där är nämligen maten: måltiden intas med familj & vänner och låter sig ta väl tid, mycket mat och många rätter.
Man sitter dessutom ofta ute med dem man tycker om och grillar, framförallt goda korvar, med en fin grillsenap och -ketchup och
riktigt bröd man doppar i såsen. Om man går till en saluhall och letar efter polsk eller ungersk korv att grilla kan man också uppleva det. Där sitter man i timmar och pratar, dricker och har det jäkligt bra.
Torsdag 1 juli 2010
Två dagar med lunch och en hel del sötsaker (antagligen i ungefärlig energibalans ändå, jag äter ju bara medans det är gott!) senare trodde jag att jag skulle vara jättehungrig, ha huvudvärk och känna mig allmänt bedrövlig nu när jag fortsätter äta som jag brukar.
Lustigt nog var det precis tvärtom!
Har känt mig pigg, glad & belåten hela dagen. Varken hunger, sötsug eller trötthet. När jag slutade var det dessutom så fint väder ute idag att jag plockade på mig ljudboken (Anna Kåver - "Att leva ett liv, inte att vinna ett krig", rekommenderas!) och kilade iväg på en promenad. Tog mig bort till ICA Maxi, där vid Sportlife Almedal, handlade, svängde in lite snabbt till Liseberg för att hoppa och knatade sen vidare hemåt medans solen sakta gick ned.
Gick omkring i strax över tre timmar och allt kändes bara trevligt. Sommar är bra!