2010-06-12, 22:24
|
|
|
Hillgoat Deluxe
Reg.datum: Feb 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Men så var hon helt ju pantad också. Betyder inte att resten av världens tjejer är det.
|
Hmm, försöker verkligen förstå din slutledningsförmåga här men misslyckas. Hur kan du få mitt inlägg till ett sådant påstående?
Citat:
Ursprungligen postat av Cilia
Jag har läst det. Men ni har ett val. Antingen så dejtar ni sånna tjejer och accepterar det eller så dejtar ni tjejer som har ett annat synsätt på livet.
Väl medveten om att det finns tjejer som gärna låter sig köpas. Finns säkert killar som gör det mer.
|
Ni? Du klassar manligheten o tar scenariot till plural?
Klart det finns både killar o tjejer som dras till pengar. Därför går det ju inte att utesluta att tjejen han träffat är en sådan. Det åliggor honom en uppgift att lära känna henne och ta reda på vad hon egentligen är ute efter
|
|
|
2010-06-13, 08:34
|
|
|
Tänker råsa!
Reg.datum: May 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Kwon
Det tråkiga var ju att hon nästan fick Skuggan att falla för henne också!
Som tur var hade han Kolo som kunde rädda honom!
Annars hade han varit hooked! 
|
Jag tror säkert Skuggan kan tänka själv, utan Kolos hjälp. Däremot är det ju intressant att få lite olika infallsvinklar på saker och ting.
|
|
2010-06-13, 09:59
|
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Citat:
Men även om hon skulle veta hur din ekonomi ser ut, hur skulle det förändra det hela? Du har väl ingen skyldighet att försörja henne bara för att ni råkar dejta och tycka om varandra?
|
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire
Ehum, om du bara läst tråden lite bakåt så hade du sett tjejen som jag träffade "näst-näst" nuvarande date. Hon blev hämtad med helikopter av sitt ex, flugen till ett slott och fick en porsche i present. Hon tyckte det var manligt att mannen bjuder och skulle tänka sig kunna vara hemmafru - om hon fick betalt. Hon tyckte rött guld var det enda rätta, vitt guld var surt.
Förlegat eller ej, dessa tjejer finns Sillen, även om DU kanske resonerar annorlunda så betyder det inte att andra gör det. Ingen av oss vet om snubben har sprungit på en tjej som jag sprang på (kanske rentav är samma?), lite golddigger sådär.
Tjejen jag träffade ska åka luftballong överstan en morgon nu snart o ha champagnefrukost med sin nya date första gången de ses. Cash is king eh?
Summa summarum, det finns absolut tjejer som är ute efter grabbar som kan hjälpa till med det ekonomiska.
|
Jag undrar om du läser in saker i Cilias inlägg som inte finns där. Oavsett om det finns tjejer som är ute efter killar som kan försörja dem/som attraheras av killar med pengar betyder det inte att killar med pengar har skyldighet att försörja flickvänner som har mindre än de har, i synnerhet inte på ett stadium där det nästan är tveksamt om man ännu kan kalla varandra flickvän/pojkvän. Det handlar om allmänna regler för gott uppförande, på samma sätt som det handlar om allmänna regler för gott uppförande att den som har vansinnigt mycket pengar inte sätter en partner/kompis med dålig ekonomi i situationer som den inte har råd med.
Citat:
Hmm, försöker verkligen förstå din slutledningsförmåga här men misslyckas. Hur kan du få mitt inlägg till ett sådant påstående?
|
Jag skulle tro att han bygger sin slutledning på din beskrivning av den här tjejen i just den här tråden. Jag tycker inte att det är en långsökt slutsats på basis därav.
Citat:
|
Ursprungligen postat av Shadowfire
Ni? Du klassar manligheten o tar scenariot till plural?
|
"Ni" som i "killar som någonsin dejtat en tjej som attraherats av pengar"? I det här fallet/den här tråden du och ev. Miniräzer (plural -> ni). På din beskrivning av hur vanligt fenomenet "tjejer som bara ser pengar" är, verkar det lite konstigt att du blir upprörd av att någon antar att det finns fler än en enda kille någonsin ever som gjort det misstaget?
Jag håller med Cilia här; det bör inte förändra något att två personer i ett förhållande/förhållande in spe har olika ekonomiska förutsättningar, och att smyga med sin ekonomi är nog inte rätt sätt att undvika detta. Om det skulle spela roll (här, som i att det skulle visa sig att den ena kontrahenten bara är intresserad av den andras pengar), så är det lika bra att det kommer fram på en gång, så kan man i tid avsluta, om man inte är intresserad av ett förhållande på de premisserna.
|
|
|
2010-06-13, 11:26
|
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia
Jag skulle tro att han bygger sin slutledning på din beskrivning av den här tjejen i just den här tråden. Jag tycker inte att det är en långsökt slutsats på basis därav.
|
Yes.
Samtidigt är jag förstående för Skuggans situation: ibland blir man träffad av en slägga i huvudet och hivar ut omdömet genom fönstret. Lite självbedrägeri kommer man långt med!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2010-06-13, 12:07
|
|
|
Moralistmoderator
|
Citat:
Yes. Samtidigt är jag förstående för Skuggans situation: ibland blir man träffad av en slägga i huvudet och hivar ut omdömet genom fönstret. Lite självbedrägeri kommer man långt med!
|
O ja. Det är ju inte första gången i världshistorien någon gått på en nit. Dessutom har ju människor sällan bara dåliga egenskaper, så det kan ta ett tag innan man kommer till slutsatsen att det trots allt inte är värt det.
|
|
|
2010-06-13, 15:22
|
|
|
Kolos egen surtant
Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
|
Tack, tack, tack Tolkia för din översättning och tolkning av mina inlägg till Skuggan. Jag hade inte kunnat göra det bättre själv. Blev mest fundersam över hur han läste dom.
|
|
2010-06-14, 09:22
|
|
|
Finlands svar på Schenkenberg
Reg.datum: Apr 2002
|
Jag dejtar en polis för tillfället. Skapar lite problem då vissa i min nära kompiskrets sysslar med lite olagligheter (som jag inte deltar i, men inte ser nåt större problem med heller) och har en allmän (barnslig) avsky för polisväsendet.
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
|
|
|
|
2010-06-14, 10:27
|
|
|
Hillgoat Deluxe
|
Citat:
Tack, tack, tack Tolkia för din översättning och tolkning av mina inlägg till Skuggan. Jag hade inte kunnat göra det bättre själv. Blev mest fundersam över hur han läste dom.
|
women are from venus and men from mars
Jag tolkade dig mest som att du tyckte att det är förlegat att män ska bjuda kvinnor (vilket jag anser är fel, särskilt när man datear så är min erfarenhet att kvinnor fortfarande vill att killen ska pröjsa för fikat osv).
Jag tolkade dig också som att det inte är någon risk att träffa en partner om man har god ekonomi och om partnern i sig har problem med sin ekonomi. Där skulle jag hävda att risken finns. Är det något som t.ex. en mångmiljonär riskerar att få på halsen, så är det just golddiggers som spelar ett kärleksspel bara för att få ett arv eller kunna slå till på en bodelning längre fram.
|
|
|
2010-06-14, 10:33
|
|
|
Moralistmoderator
|
Citat:
Jag tolkade dig mest som att du tyckte att det är förlegat att män ska bjuda kvinnor (vilket jag anser är fel, särskilt när man datear så är min erfarenhet att kvinnor fortfarande vill att killen ska pröjsa för fikat osv).
|
Jag skulle vilja joina Cilia här och hävda att jo, det är förlegat i något slags allmänt(tm) god-uppfostrans-perspektiv. Det är inte detsamma som att det inte skulle existera tjejer som tycker att grundregeln är "killen bjuder"; precis som det finns män som gillar och gärna upprätthåller mossiga normer, så finns det kvinnor som gör det. Hanteras nog bäst genom att man lär sig några rimligt smidiga sätt att förklara att man själv inte ställer upp på dem (i det här fallet ett snyggare sätt att säga "inte fan tänker jag bjuda hela tiden").
Edit: Här är det viktigt att man från början är tydlig med hur man vill ha det; det funkar inte att erbjuda sig att betala och sedan vänta sig att tjejen skall säga "nej nej", och man själv "jo jo" ett visst antal gånger innan man låter det landa på att ens erbjudande skall avvisas. Tjejer är inte mer tankeläsare än killar, och den gamla bondetraditionen att man skall trugas ett visst antal gånger innan man får ta är så gammal att det är få som minns den.
Senast redigerad av Tolkia den 2010-06-14 klockan 10:35.
|
|
|
2010-06-14, 10:41
|
|
|
#curl4lajf
Reg.datum: Apr 2005
|
Citat:
|
Är det så på allvar? Jag trodde nästan att det var som regel nu att man betalar var för sig. Eller är jag för ung för att veta hur ni vuxna dejtar?
Jag har däremot varit med om att killen inte vill att jag ska betala min kaffe/biobiljett. När jag varit på dejt med killar utan inkomst har jag definitivt inte fått bjuda på en kaffe heller.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus
Jag älskar henne, så jag vinner 
|
|
|
|
2010-06-14, 10:48
|
|
|
Hillgoat Deluxe
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia
Jag skulle vilja joina Cilia här och hävda att jo, det är förlegat i något slags allmänt(tm) god-uppfostrans-perspektiv. Det är inte detsamma som att det inte skulle existera tjejer som tycker att grundregeln är "killen bjuder"; precis som det finns män som gillar och gärna upprätthåller mossiga normer, så finns det kvinnor som gör det. Hanteras nog bäst genom att man lär sig några rimligt smidiga sätt att förklara att man själv inte ställer upp på dem (i det här fallet ett snyggare sätt att säga "inte fan tänker jag bjuda hela tiden").
Edit: Här är det viktigt att man från början är tydlig med hur man vill ha det; det funkar inte att erbjuda sig att betala och sedan vänta sig att tjejen skall säga "nej nej", och man själv "jo jo" ett visst antal gånger innan man låter det landa på att ens erbjudande skall avvisas. Tjejer är inte mer tankeläsare än killar, och den gamla bondetraditionen att man skall trugas ett visst antal gånger innan man får ta är så gammal att det är få som minns den.
|
Huj, näst efter bil så har nog kvinnor varit den största utgiftsposten i min privatekonomi sedan 1987 i varje fall
Skämt åsido, jag tror absolut tjejer är bättre på att "bjuda tillbaka" idag mot för bakåt i tiden, men jag upplever fortfarande en väldigt stark förväntan att killen tar notan första gången man ses och kanske även andra gången med. Det är en åsikt jag hör åtskilliga gånger, inte bara av de jag datear själv utan i allmänhet från killar/tjejer som delger sina erfarenheter. Sedan kanske det jämnar ut sig date nr 4 eller 5, då tjejen betalar (om man nu kommer så långt i datingen). Jag hör dock många kommentarer om att delad nota första gången man ses är en big nono och anspelar mer på snålhet från killens sida.
|
|
|
2010-06-14, 10:57
|
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
Ursprungligen postat av mela
Är det så på allvar? Jag trodde nästan att det var som regel nu att man betalar var för sig. Eller är jag för ung för att veta hur ni vuxna dejtar?
Jag har däremot varit med om att killen inte vill att jag ska betala min kaffe/biobiljett. När jag varit på dejt med killar utan inkomst har jag definitivt inte fått bjuda på en kaffe heller.
|
Jag tycker att man kan anpassa det efter hur situationen ser ut. Jag jobbar och tjänar pengar. Är jag med någon som är mindre belevad har jag inga problem med att bjuda på något. Eller att det bara råkar bli så, sedan bjuder den andre tillbaka. Behöver alltså inte handla om ett förhållande, utan mellan vänner.
En risk med rädslan för ojämställdhet är att det blir en väldigt bökig millimeterrättvisa över allt...
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2010-06-14, 10:59
|
|
|
Hillgoat Deluxe
|
Citat:
Ursprungligen postat av mela
|
Jag har nog bara träffat en enda tjej som verkligen insisterat på att betala sin del första gången. Tycker ofta att jag känner att de gör en slags rörelse mot handväskan "bara för att" och väntar sedan på att jag som kille ska säga "nejnej, jag tar detta". Någon gång har jag varit lite lurig och väntat med att ta upp plånboken själv och då har det blivit en supermärklig situation. Lite som i Matrix liksom, allt bara fryser till is och så får man "den" blicken av tjejen.
|
|
|
2010-06-14, 11:01
|
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
Jag har nog bara träffat en enda tjej som verkligen insisterat på att betala sin del första gången. Tycker ofta att jag känner att de gör en slags rörelse mot handväskan "bara för att" och väntar sedan på att jag som kille ska säga "nejnej, jag tar detta". Någon gång har jag varit lite lurig och väntat med att ta upp plånboken själv och då har det blivit en supermärklig situation. Lite som i Matrix liksom, allt bara fryser till is och så får man "den" blicken av tjejen. 
|
Läskiga tjejer du träffar.
|
|
|
2010-06-14, 11:07
|
|
|
#curl4lajf
Reg.datum: Apr 2005
|
Citat:
Jag tycker att man kan anpassa det efter hur situationen ser ut. Jag jobbar och tjänar pengar. Är jag med någon som är mindre belevad har jag inga problem med att bjuda på något. Eller att det bara råkar bli så, sedan bjuder den andre tillbaka. Behöver alltså inte handla om ett förhållande, utan mellan vänner.
En risk med rädslan för ojämställdhet är att det blir en väldigt bökig millimeterrättvisa över allt...
|
Sån relation har jag med i princip alla mina vänner, förutom med vissa som pluggar då jag alltid får betala.
Men på en första dejt kanske man inte har stenkoll på varandras inkomster heller, tycker att det är lite skevt att förvänta sig att någon ska betala för en, när man inte ens känner personen i fråga särskilt väl.
Citat:
|
Men herregud. Du får nog börja dejta tjejer födda på andra halva av 80-talet som inte är för konservativa
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus
Jag älskar henne, så jag vinner 
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:57.
|

|