Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-03-16, 20:50   #76
schmecker
Registered User

Reg.datum: Jun 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Eftersom Eberhard redan har dragits upp så har väl han f.ö. inte bara skrivit om förmyndarstaten, utan också om lättkränkthet och överdrivet bevakande av vad man ser som Sina Personliga Rättigheter(tm). Just for the record.
men är inte mycket av det han vänder sig mot där det som sker inom ramen för svenska myndigheter, att folk ser det som sin rättighet att bli sjukskriven till exempel.
att debattera rätten att inte behöva få sina mail läste (även om det säkerligen är ett överdrivet exempel) faller väl nödvändigtvis inte under samma kategori. det kan ju ses som reaktion mot statens överdrivna vilja att beskydda sina invånare.
schmecker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-16, 20:52   #77
way
Registered User

Reg.datum: Jun 2009
Citat:
Ursprungligen postat av r3mpuh Visa inlägg
Varför skulle inte Piratpartiet vara seriöst?
Partiet skulle lika gärna kunna heta Privatpartiet, men Piratkopiering, thepiratebay, antipiratbyrån etc, gör ordet "Pirat" mer laddat vilket leder till mer röster samt förklarar EN utav de ståndpunkter piratpartiet står för.
Just den ståndpunkten är ju ganska tung, så att säga.
way är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-16, 20:52   #78
krellik
Registered User

krelliks avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av emi23j Visa inlägg
Hur skulle detta förbättra säkerheten?

Jag kan ändå inte acceptera att jag måste betala en kostnad för denna övervakning som sker. Hade vi folket bestämt att denna övervakning skulle äga rum hade man ju fått finna sig i det. Men att staten ska bestämma detta utan att fråga oss medborgare som är dem som drabbas är svårt att acceptera.
Hur det skulle höja säkerheten kan debatteras (och till vilket pris), men eftersom vi inte lever i en direktdemokrati utan i en representativ demokrati så lämnar vi över de flesta viktiga frågor till staten.
Gammal 2010-03-16, 20:53   #79
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia

Andy.da.wohoos avatar

Reg.datum: May 2007
Citat:
Det är väl tänkt att vi ska leva i ett fritt samhälle?
Vet inte. Vad är ett fritt samhälle?
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-16, 20:54   #80
schmecker
Registered User

Reg.datum: Jun 2007
Citat:
Ursprungligen postat av way Visa inlägg
Just den ståndpunkten är ju ganska tung, så att säga.
väl talat
schmecker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-16, 20:55   #81
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av schmecker Visa inlägg
men är inte mycket av det han vänder sig mot där det som sker inom ramen för svenska myndigheter, att folk ser det som sin rättighet att bli sjukskriven till exempel.
att debattera rätten att inte behöva få sina mail läste (även om det säkerligen är ett överdrivet exempel) faller väl nödvändigtvis inte under samma kategori. det kan ju ses som reaktion mot statens överdrivna vilja att beskydda sina invånare.
Jo så uppfattar jag det litegrann också. En känsla av att man i alla lägen har rätt att vända sig till staten och skrika om kränkthet för att ens lärare ifrågasätter om juridik verkligen är ett klokt val för den som knappt orkar läsa horoskopet i Aftonbladet utan att bli utbränd.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-16, 20:56   #82
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Ursprungligen postat av schmecker Visa inlägg
Det här är boken jag tänker på: http://www.svd.se/kulturnoje/littera...ig_2957525.svd

Jag skulle säga att han nog går lite längre än till huruvida det är integritetskränkande att läsa privatmail eller inte. Jag är personligen inte så förtjust i Eberhard (jag tycker att han förenklar väl mycket), men han skall ha en eloge för att han bashar i båda riktningar. Min poäng här är att skrikandet om att det är ens rättighet att leva på staten och odla cannabis i garderoben har ganska mycket gemensamt med att skrika om att det är ens rättighet att få gå juristprogrammet fast man knappt är läskunnig, eller vara sjukskriven (leva på staten, återigen) för åkommor som inte motiverar det.

Senast redigerad av Tolkia den 2010-03-16 klockan 20:59.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-16, 20:58   #83
thenut
Gammelsmalfetsvag

Reg.datum: Sep 2009
Som vanligt så känns det ju som de som skriker efter frihet och rättigheter.... bara vill röka på i fred...

Det kanske inte är så, det kanske finns en djupare mening i argumenten, men jag lyckas inte uttyda dem iaf...
thenut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-16, 20:59   #84
Nordenator
:D

Nordenators avatar

Reg.datum: Apr 2006
"Jag har ingenting att dölja" känns som ett väldigt sunkigt argument för övervakning. Det säger folk så länge de inte känner sig påverkade av förändringen. Skulle man däremot observera något som är er lite värmare hjärtat tror jag inte ni vore fullt lika optimistiska, för ni har någonting ni inte vill visa för omvärlden. Det är bara det att ni kanske inte gör det online eller på gatuhörnet i centrum.
Gammal 2010-03-16, 21:01   #85
von huff
Banned User

Reg.datum: Aug 2006
Citat:
Hur skulle detta förbättra säkerheten?

Jag kan ändå inte acceptera att jag måste betala en kostnad för denna övervakning som sker. Hade vi folket bestämt att denna övervakning skulle äga rum hade man ju fått finna sig i det. Men att staten ska bestämma detta utan att fråga oss medborgare som är dem som drabbas är svårt att acceptera.
Man skulle snabbare hitta offer,lösa brott lättare, färre illgärningar osv

Frågan är ju att hur mycket det skulle kosta oss
von huff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-16, 21:09   #86
krellik
Registered User

krelliks avatar

Reg.datum: May 2005
Samhället har ett egenintresse i att folk har integritet, vår demokrati bygger på ett visst mått av integritet, "har man inget att dölja" så kan man tycka att man kunde filma vad folk röstar i båsen. Dock hade det inte fungerat att ha en demokrati som fungerar med de premisserna. Inte heller mår demokratier bra i polisstater med ett behov att i detalj kontrollera medborgarna 100% av tiden. Nu är vi ju inte där än, men i såna här viktiga frågor är det viktigt att värna om millimetrarna så att inget går för långt i någon felriktad välmening.
Gammal 2010-03-16, 21:14   #87
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
ganska mycket gemensamt med att skrika om att det är ens rättighet att få gå juristprogrammet fast man knappt är läskunnig, eller vara sjukskriven (leva på staten, återigen) för åkommor som inte motiverar det.
Hann du läsa mitt inlägg på så kort tid eller var det en ren slump att vi båda tog juridikstudier som exempel.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-16, 21:20   #88
Jagärsvag
Registered User

Reg.datum: Aug 2008
Andy och vonhuff, laddar ni ner upphovsrättsskyddat material olagligt?
Isåfall har ni ju något att dölja, eller tänker jag fel nu? Det är kanske lagligt tills man åker fast.
Jagärsvag är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-16, 21:22   #89
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia

Andy.da.wohoos avatar

Reg.datum: May 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Jagärsvag Visa inlägg
Isåfall har ni ju något att dölja, eller tänker jag fel nu? Det är kanske lagligt tills man åker fast.
Jag vet att det är olagligt och dagen jag åker fast för det kommer jag stå för vad jag gjort.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-16, 21:25   #90
von huff
Banned User

Reg.datum: Aug 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Jagärsvag Visa inlägg
Laddar mycket sällan men ja olagligt.Åker man fast så åker man lag är lag
von huff är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:29.