Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-03-10, 11:00   #5176
Morty
Registered User

Mortys avatar

Reg.datum: Aug 2007
Gabriel - kom ihåg att göra sökningarna i felsäkert läge. Tryck på f8 under uppstart.

Glen - gör någon form av hardware test, brukar finnas en del i bios. Annars tanka Ultimate Boot CD.
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-10, 11:26   #5177
Mr.Cosybear
Flintskallig hårboll

Mr.Cosybears avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Glen Visa inlägg
Ok nu håller jag på att explodera så smått inombords. Har köpt en Asrock 330 (som HTPC) som håller på att jävlas med mig. Kortfattat då har följande hänt:

Inledningsvis hackade bilden rätt duktigt, detta löstes dock hyfsat efter lite fixande främst med hjälp av denna guide: http://www.sweclockers.com/forum/sho...hreadid=809943.

Kör alltså Media Player Classic Home Cinema som mediaspelare, gammalt xp som OS.

Datorn uppträdde dock lite instabilt och då jag exempelvis stängde ner en låt fortsatte det låta hackande ljud i bakgrunden. När jag sedan gick in och ändrade under "shades" så som beskrivs i guiden jag länkat till ovan började bilden frysa då jag satte filmen på helskärm och MPC-HC slutade svara. Gick då in och avaktiverade "shades" (vilket inte går att aktivera igen nu...).

Detta hjälpte dock inte och jag avinstallerade då MPC-HC och installerade det på nytt, men det är fortfarande samma problem (och shades går fortfarande inte att aktivera, trots att jag valde att inte behålla några inställningar vid nyinstallation, fanns det alternativet).

Nu då så fryser bilden fortfarande rätt ofta och då det väl fungerar hackar bilden och det är vita prickar i filmen som syns rätt ofta. Tänkte då uppdatera BIOS då jag har version 1.0 och det finns 1.6, detta fungerar dock givetvis inte heller... Man kan göra det på två alternativ, antingen via windows (kör ett gammalt xp) eller via DOS. Via DOS ska man lägga över uppdateringsfilen på ett usb-minne och sen uppdatera därifrån, den hittar stickan men hittar ingen uppdateringsfil på den av någon outgrundlig anledning. Om jag istället försöker uppdatera via windows klickar jag på filen och den säger då "ROM file size incorrect". Funkar inte heller alltså.

Så, det största problemet jag har nu är att jag inte kan uppdatera bios, hoppas nämligen att detta ska lösa problemen med instabiliteten. Funderar på att installera om datorn men antar att det kommer bli samma problem med uppdateringen då...

Så, förslag välkomnas varmt!

/Glen
Extrahera filen som vilken annan zip-fil som helst till en annan mapp, du ska inte bara dubbelklicka och köra. Många som gör detta.

Angående DOS uppdatering, kolla så du har filsystemet FAT32 på usbn och gjort det ovan. Länge sedan jag lekte med dos nu så jag har glömt av om det hanterar NTFS. Men prova med FAT32 iallafall.

Min gissning är antingen det Grub sa, prova därför köra Memtest för att se om du får fel. Annars är det nog strul med ditt ION-grafikkort.
Mr.Cosybear är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-10, 12:23   #5178
norpx
2die4

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Glen Visa inlägg
Ok nu håller jag på att explodera så smått inombords. Har köpt en Asrock 330 (som HTPC) som håller på att jävlas med mig. Kortfattat då har följande hänt:

Inledningsvis hackade bilden rätt duktigt, detta löstes dock hyfsat efter lite fixande främst med hjälp av denna guide: http://www.sweclockers.com/forum/sho...hreadid=809943.

Kör alltså Media Player Classic Home Cinema som mediaspelare, gammalt xp som OS.

Datorn uppträdde dock lite instabilt och då jag exempelvis stängde ner en låt fortsatte det låta hackande ljud i bakgrunden. När jag sedan gick in och ändrade under "shades" så som beskrivs i guiden jag länkat till ovan började bilden frysa då jag satte filmen på helskärm och MPC-HC slutade svara. Gick då in och avaktiverade "shades" (vilket inte går att aktivera igen nu...).

Detta hjälpte dock inte och jag avinstallerade då MPC-HC och installerade det på nytt, men det är fortfarande samma problem (och shades går fortfarande inte att aktivera, trots att jag valde att inte behålla några inställningar vid nyinstallation, fanns det alternativet).

Nu då så fryser bilden fortfarande rätt ofta och då det väl fungerar hackar bilden och det är vita prickar i filmen som syns rätt ofta. Tänkte då uppdatera BIOS då jag har version 1.0 och det finns 1.6, detta fungerar dock givetvis inte heller... Man kan göra det på två alternativ, antingen via windows (kör ett gammalt xp) eller via DOS. Via DOS ska man lägga över uppdateringsfilen på ett usb-minne och sen uppdatera därifrån, den hittar stickan men hittar ingen uppdateringsfil på den av någon outgrundlig anledning. Om jag istället försöker uppdatera via windows klickar jag på filen och den säger då "ROM file size incorrect". Funkar inte heller alltså.

Så, det största problemet jag har nu är att jag inte kan uppdatera bios, hoppas nämligen att detta ska lösa problemen med instabiliteten. Funderar på att installera om datorn men antar att det kommer bli samma problem med uppdateringen då...

Så, förslag välkomnas varmt!

/Glen
Om du bara ska använda den som htpc, släng xbmc under linux så lär den funka bra.

Annars skulle jag kolla att alla drivrutiner fungerar korrekt under xp. Angående bios så tror jag du har laddat ner fel fil. Var glad att du inte gjorde felflash då hade hela burken gått åt pipan, försök också göra flashningen i dos då windows flashar brukar vara rätt ostabila.
norpx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-10, 22:41   #5179
Mr.Sjöborg
Registered User

Mr.Sjöborgs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Håller på att bli tpkig på den jävla datan!!! har nyligen formaterat om hårddisken och ni kan den inte starta filmer...
Så fort jag startar en film så blir de blådump, har prövat olika filer och olika mediaspelare
någon som har en aning om vad jag kan göra????

Är ärkenoobsens konung så tare lugnt med data snacket

f_lakecastle@insta

Citat:
Ursprungligen postat av Kwon Visa inlägg
Hur kommer det sig att en Nekrofil hittar sin väg till Kolozzeum?
Mr.Sjöborg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-11, 12:05   #5180
AlmostRipped
Registered User

AlmostRippeds avatar

Reg.datum: Jan 2010
Jag ska köpa en ny hemdator, den bör klara av de enklare spelen samt vara prisvärd och helst inte alltför dyr!

De spelen jag vill kunna spela på den är HoN och Modern Warfare-2

Funkar det bra med grafikkortet: NVIDIA GeForce 6150 SE?
Kan någon ge en synpunkt på: HP Compaq Presario CQ5307sc-m, verkar prisvärd enligt mina halvt okunniga ögon!
Gammal 2010-03-11, 13:06   #5181
Wayfaerer
Registered User

Wayfaerers avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Ursprungligen postat av AlmostRipped Visa inlägg
Jag ska köpa en ny hemdator, den bör klara av de enklare spelen samt vara prisvärd och helst inte alltför dyr!

De spelen jag vill kunna spela på den är HoN och Modern Warfare-2

Funkar det bra med grafikkortet: NVIDIA GeForce 6150 SE?
Kan någon ge en synpunkt på: HP Compaq Presario CQ5307sc-m, verkar prisvärd enligt mina halvt okunniga ögon!
Grafikkortet är värdelöst och vad jag kan se finns det inte möjlighet att sätta in ett bättre heller. Vill du spela nya spel med bra flyt i grafiken bör du välja ett grafikkort från åtminstone någon av de 5-6 översta hierarkierna enligt den här listan: http://www.tomshardware.com/reviews/...rd,2569-6.html
Wayfaerer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-11, 13:11   #5182
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sjöborg Visa inlägg
Håller på att bli tpkig på den jävla datan!!! har nyligen formaterat om hårddisken och ni kan den inte starta filmer...
Så fort jag startar en film så blir de blådump, har prövat olika filer och olika mediaspelare
någon som har en aning om vad jag kan göra????

Är ärkenoobsens konung så tare lugnt med data snacket
Drivrutiner?

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-11, 18:48   #5183
Mr.Sjöborg
Registered User

Mr.Sjöborgs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Drivrutiner?
verkar inte som de, har installerat allt som man fick med förut

f_lakecastle@insta

Citat:
Ursprungligen postat av Kwon Visa inlägg
Hur kommer det sig att en Nekrofil hittar sin väg till Kolozzeum?
Mr.Sjöborg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-11, 18:53   #5184
Petoria
Sponsored by Soros

Petorias avatar

Reg.datum: Jul 2009
Min dator kraschar så fort jag sätter in en USB-enhet i den, hela datorn fryser till och jag måste starta om datorn för att den ska funka igen. Vet någon vad det är och vad jag ska göra för att fixa det?

Har en bärbar dator om det spelar någon roll
Petoria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-11, 19:07   #5185
Mr.Cosybear
Flintskallig hårboll

Mr.Cosybears avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Min dator kraschar så fort jag sätter in en USB-enhet i den, hela datorn fryser till och jag måste starta om datorn för att den ska funka igen. Vet någon vad det är och vad jag ska göra för att fixa det?

Har en bärbar dator om det spelar någon roll
En snabb googling gav mig detta:

go into Start -> Run -> services.msc and make sure any plug n play or USB related services are running.
Gammal 2010-03-12, 03:42   #5186
Menigar
Registered User

Menigars avatar

Reg.datum: Aug 2004
När jag tittar på videos i firefox på diverse olika sidor(svtplay, youtube, vimeo) så stängs skärmen av efter 25min. Antar att det är skärmsläckare+energisparfunktionen: stäng av skärmen(5+20min).
Finns det nåt sätt att lösa det här? Plug-in eller så? Vill inte köra en extern spelare eller stänga av energisparfunktionen.
Gammal 2010-03-12, 07:06   #5187
schabo-labo
Registered User

schabo-labos avatar

Reg.datum: Jul 2005
Vad ska jag göra när det står såhär?

http://img51.imageshack.us/img51/5410/sdc10327.jpg

Det är en formaterad hårddisk och skall kunna installera Windows från skiva, men den vill inte läsa av skivan utan ger detta meddelande.
schabo-labo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-12, 09:21   #5188
PiNG.
Sillastrypare

PiNG.s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo Visa inlägg

Det är en formaterad hårddisk och skall kunna installera Windows från skiva, men den vill inte läsa av skivan utan ger detta meddelande.
Korrupt installationsskiva? Den vägrar läsa skivan och eftersom disken är formaterad vill den ha en ny systemdisk.

Ska googla lite och se va jag hittar.

Rock solid !!!
Citat:
Ursprungligen postat av Halldin Visa inlägg
Låter som klippt och skuret för mormor.
PiNG. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-12, 09:26   #5189
Mr.Cosybear
Flintskallig hårboll

Mr.Cosybears avatar

Citat:

Bara för att vara säker, har du ändrat bootordningen, dvs att den ska läsa cd före HDD? Om ja, vilket det iofs ser ut som, fungerar verkligen skivan? (provat på en annan dator?) Om ja, prova koppla om cdromen och sätt den på en annan position om det går på samma kabel eller prova sätta den på en annan kabel.

Slut på idéer efter det.
Gammal 2010-03-12, 09:26   #5190
PiNG.
Sillastrypare

PiNG.s avatar

Citat:

Hi tailhawk
By the way, I am new to this forum so hello all! I happen to have the same problem. I just fixed it today. I also tried booting from a CD but I got the same message. What I did was disconnect the ribbon cable from the hard drive then reconnect it then it just worked! Make sure your BIOS settings recognize your HDD.

Från: http://www.techspot.com/vb/topic43966.html

Google resultat där jag tror du kan hitta en lösning om inte det andra funkar: http://www.google.se/#hl=sv&source=h...ure&fp=1&cad=b

Rock solid !!!
Citat:
Ursprungligen postat av Halldin Visa inlägg
Låter som klippt och skuret för mormor.
PiNG. är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:52.