2010-03-10, 11:00
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2007
|
Gabriel - kom ihåg att göra sökningarna i felsäkert läge. Tryck på f8 under uppstart.
Glen - gör någon form av hardware test, brukar finnas en del i bios. Annars tanka Ultimate Boot CD.
|
|
|
2010-03-10, 11:26
|
|
|
Flintskallig hårboll
|
Citat:
Ursprungligen postat av Glen
Ok nu håller jag på att explodera så smått inombords. Har köpt en Asrock 330 (som HTPC) som håller på att jävlas med mig. Kortfattat då har följande hänt:
Inledningsvis hackade bilden rätt duktigt, detta löstes dock hyfsat efter lite fixande främst med hjälp av denna guide: http://www.sweclockers.com/forum/sho...hreadid=809943.
Kör alltså Media Player Classic Home Cinema som mediaspelare, gammalt xp som OS.
Datorn uppträdde dock lite instabilt och då jag exempelvis stängde ner en låt fortsatte det låta hackande ljud i bakgrunden. När jag sedan gick in och ändrade under "shades" så som beskrivs i guiden jag länkat till ovan började bilden frysa då jag satte filmen på helskärm och MPC-HC slutade svara. Gick då in och avaktiverade "shades" (vilket inte går att aktivera igen nu...).
Detta hjälpte dock inte och jag avinstallerade då MPC-HC och installerade det på nytt, men det är fortfarande samma problem (och shades går fortfarande inte att aktivera, trots att jag valde att inte behålla några inställningar vid nyinstallation, fanns det alternativet).
Nu då så fryser bilden fortfarande rätt ofta och då det väl fungerar hackar bilden och det är vita prickar i filmen som syns rätt ofta. Tänkte då uppdatera BIOS då jag har version 1.0 och det finns 1.6, detta fungerar dock givetvis inte heller... Man kan göra det på två alternativ, antingen via windows (kör ett gammalt xp) eller via DOS. Via DOS ska man lägga över uppdateringsfilen på ett usb-minne och sen uppdatera därifrån, den hittar stickan men hittar ingen uppdateringsfil på den av någon outgrundlig anledning. Om jag istället försöker uppdatera via windows klickar jag på filen och den säger då "ROM file size incorrect". Funkar inte heller alltså.
Så, det största problemet jag har nu är att jag inte kan uppdatera bios, hoppas nämligen att detta ska lösa problemen med instabiliteten. Funderar på att installera om datorn men antar att det kommer bli samma problem med uppdateringen då...
Så, förslag välkomnas varmt!
/Glen
|
Extrahera filen som vilken annan zip-fil som helst till en annan mapp, du ska inte bara dubbelklicka och köra. Många som gör detta.
Angående DOS uppdatering, kolla så du har filsystemet FAT32 på usbn och gjort det ovan. Länge sedan jag lekte med dos nu så jag har glömt av om det hanterar NTFS. Men prova med FAT32 iallafall.
Min gissning är antingen det Grub sa, prova därför köra Memtest för att se om du får fel. Annars är det nog strul med ditt ION-grafikkort.
|
|
|
2010-03-10, 12:23
|
|
|
2die4
Reg.datum: Mar 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Glen
Ok nu håller jag på att explodera så smått inombords. Har köpt en Asrock 330 (som HTPC) som håller på att jävlas med mig. Kortfattat då har följande hänt:
Inledningsvis hackade bilden rätt duktigt, detta löstes dock hyfsat efter lite fixande främst med hjälp av denna guide: http://www.sweclockers.com/forum/sho...hreadid=809943.
Kör alltså Media Player Classic Home Cinema som mediaspelare, gammalt xp som OS.
Datorn uppträdde dock lite instabilt och då jag exempelvis stängde ner en låt fortsatte det låta hackande ljud i bakgrunden. När jag sedan gick in och ändrade under "shades" så som beskrivs i guiden jag länkat till ovan började bilden frysa då jag satte filmen på helskärm och MPC-HC slutade svara. Gick då in och avaktiverade "shades" (vilket inte går att aktivera igen nu...).
Detta hjälpte dock inte och jag avinstallerade då MPC-HC och installerade det på nytt, men det är fortfarande samma problem (och shades går fortfarande inte att aktivera, trots att jag valde att inte behålla några inställningar vid nyinstallation, fanns det alternativet).
Nu då så fryser bilden fortfarande rätt ofta och då det väl fungerar hackar bilden och det är vita prickar i filmen som syns rätt ofta. Tänkte då uppdatera BIOS då jag har version 1.0 och det finns 1.6, detta fungerar dock givetvis inte heller... Man kan göra det på två alternativ, antingen via windows (kör ett gammalt xp) eller via DOS. Via DOS ska man lägga över uppdateringsfilen på ett usb-minne och sen uppdatera därifrån, den hittar stickan men hittar ingen uppdateringsfil på den av någon outgrundlig anledning. Om jag istället försöker uppdatera via windows klickar jag på filen och den säger då "ROM file size incorrect". Funkar inte heller alltså.
Så, det största problemet jag har nu är att jag inte kan uppdatera bios, hoppas nämligen att detta ska lösa problemen med instabiliteten. Funderar på att installera om datorn men antar att det kommer bli samma problem med uppdateringen då...
Så, förslag välkomnas varmt!
/Glen
|
Om du bara ska använda den som htpc, släng xbmc under linux så lär den funka bra.
Annars skulle jag kolla att alla drivrutiner fungerar korrekt under xp. Angående bios så tror jag du har laddat ner fel fil. Var glad att du inte gjorde felflash då hade hela burken gått åt pipan, försök också göra flashningen i dos då windows flashar brukar vara rätt ostabila.
|
|
|
2010-03-10, 22:41
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2009
|
Håller på att bli tpkig på den jävla datan!!! har nyligen formaterat om hårddisken och ni kan den inte starta filmer...
Så fort jag startar en film så blir de blådump, har prövat olika filer och olika mediaspelare
någon som har en aning om vad jag kan göra????
Är ärkenoobsens konung så tare lugnt med data snacket
Ursprungligen postat av Kwon
Hur kommer det sig att en Nekrofil hittar sin väg till Kolozzeum?
|
|
|
|
2010-03-11, 12:05
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2010
|
Jag ska köpa en ny hemdator, den bör klara av de enklare spelen samt vara prisvärd och helst inte alltför dyr!
De spelen jag vill kunna spela på den är HoN och Modern Warfare-2
Funkar det bra med grafikkortet: NVIDIA GeForce 6150 SE?
Kan någon ge en synpunkt på: HP Compaq Presario CQ5307sc-m, verkar prisvärd enligt mina halvt okunniga ögon!
|
|
|
|
2010-03-11, 13:06
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av AlmostRipped
Jag ska köpa en ny hemdator, den bör klara av de enklare spelen samt vara prisvärd och helst inte alltför dyr!
De spelen jag vill kunna spela på den är HoN och Modern Warfare-2
Funkar det bra med grafikkortet: NVIDIA GeForce 6150 SE?
Kan någon ge en synpunkt på: HP Compaq Presario CQ5307sc-m, verkar prisvärd enligt mina halvt okunniga ögon!
|
Grafikkortet är värdelöst och vad jag kan se finns det inte möjlighet att sätta in ett bättre heller. Vill du spela nya spel med bra flyt i grafiken bör du välja ett grafikkort från åtminstone någon av de 5-6 översta hierarkierna enligt den här listan: http://www.tomshardware.com/reviews/...rd,2569-6.html
|
|
|
2010-03-11, 13:11
|
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sjöborg
Håller på att bli tpkig på den jävla datan!!! har nyligen formaterat om hårddisken och ni kan den inte starta filmer...
Så fort jag startar en film så blir de blådump, har prövat olika filer och olika mediaspelare
någon som har en aning om vad jag kan göra????
Är ärkenoobsens konung så tare lugnt med data snacket
|
Drivrutiner?
|
|
|
2010-03-11, 18:48
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Drivrutiner?
|
verkar inte som de, har installerat allt som man fick med förut
Ursprungligen postat av Kwon
Hur kommer det sig att en Nekrofil hittar sin väg till Kolozzeum?
|
|
|
|
2010-03-11, 18:53
|
|
|
Sponsored by Soros
Reg.datum: Jul 2009
|
Min dator kraschar så fort jag sätter in en USB-enhet i den, hela datorn fryser till och jag måste starta om datorn för att den ska funka igen. Vet någon vad det är och vad jag ska göra för att fixa det?
Har en bärbar dator om det spelar någon roll
|
|
|
2010-03-11, 19:07
|
|
|
Flintskallig hårboll
|
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria
Min dator kraschar så fort jag sätter in en USB-enhet i den, hela datorn fryser till och jag måste starta om datorn för att den ska funka igen. Vet någon vad det är och vad jag ska göra för att fixa det?
Har en bärbar dator om det spelar någon roll
|
En snabb googling gav mig detta:
go into Start -> Run -> services.msc and make sure any plug n play or USB related services are running.
|
|
|
2010-03-12, 03:42
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2004
|
När jag tittar på videos i firefox på diverse olika sidor(svtplay, youtube, vimeo) så stängs skärmen av efter 25min. Antar att det är skärmsläckare+energisparfunktionen: stäng av skärmen(5+20min).
Finns det nåt sätt att lösa det här? Plug-in eller så? Vill inte köra en extern spelare eller stänga av energisparfunktionen.
|
2010-03-12, 07:06
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2005
|
Vad ska jag göra när det står såhär?
http://img51.imageshack.us/img51/5410/sdc10327.jpg
Det är en formaterad hårddisk och skall kunna installera Windows från skiva, men den vill inte läsa av skivan utan ger detta meddelande.
|
|
|
2010-03-12, 09:21
|
|
|
Sillastrypare
|
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
|
Korrupt installationsskiva? Den vägrar läsa skivan och eftersom disken är formaterad vill den ha en ny systemdisk.
Ska googla lite och se va jag hittar.
Rock solid !!!
|
Citat:
Ursprungligen postat av Halldin
Låter som klippt och skuret för mormor.
|
|
|
|
2010-03-12, 09:26
|
|
|
Flintskallig hårboll
|
Citat:
|
Bara för att vara säker, har du ändrat bootordningen, dvs att den ska läsa cd före HDD? Om ja, vilket det iofs ser ut som, fungerar verkligen skivan? (provat på en annan dator?) Om ja, prova koppla om cdromen och sätt den på en annan position om det går på samma kabel eller prova sätta den på en annan kabel.
Slut på idéer efter det.
|
|
|
2010-03-12, 09:26
|
|
|
Sillastrypare
|
Citat:
|
Hi tailhawk
By the way, I am new to this forum so hello all! I happen to have the same problem. I just fixed it today. I also tried booting from a CD but I got the same message. What I did was disconnect the ribbon cable from the hard drive then reconnect it then it just worked! Make sure your BIOS settings recognize your HDD.
Från: http://www.techspot.com/vb/topic43966.html
Google resultat där jag tror du kan hitta en lösning om inte det andra funkar: http://www.google.se/#hl=sv&source=h...ure&fp=1&cad=b
Rock solid !!!
|
Citat:
Ursprungligen postat av Halldin
Låter som klippt och skuret för mormor.
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:52.
|

|