2010-03-11, 20:09
|
|
|
Jag kör moppe!
Reg.datum: Nov 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Yes
Linux köper man iof inte. Det är mer som att få en gammal trashad folkrace-bil från Berras garage. Kanske kan vara kul för vissa, men inte direkt nåt man pendlar till jobbet med.
|
Tydligen så fungerar det med en folkracebil för Nokia, Google, Sony Pictures, astrazeneca, PayPal osv.
kolozzeum.com körs även på en GNU/Linux maskin.
blocket.se kör också på en GNU/Linux maskin, skulle aldrig fungera med en sådan last på en MS maskin på grund av dålig prestanda.
Då fungerar det fint för mig med.
Senast redigerad av 08-dude den 2010-03-11 klockan 20:15.
|
|
|
2010-03-11, 20:16
|
|
|
Reg.datum: Apr 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av 08-dude
Det handlade inte om nyklarna säkerhet eller inte, utan det framgick inte att just nycklarnas längd var fel utan att det gick att förutse dessa. En helt annan sak.
Sedan vet jag inte om du känner till att en nyckel längd inte är viktigare än algoritmen den använder.
Skulle du använda en nyckellängd på 128 bitar för 3DES eller 256 för AES vid asymmetrisk kryptering ?
|
Du verkar inte riktigt förstå vad det hela handlar om. För att vara Linux-expert deluxe som dessutom kör Debian så har du rätt dålig koll på en av de största säkerhetsmissarna någonsin.
|
|
|
2010-03-11, 20:16
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2005
|
Du missade min poäng helt, eller?
1. Linux tar massor med tid och arbete att få fungerande. Framförallt om man förväntar sig samma funktionalitet som i Windows. För vanliga användare som inte kan systemet kan arbetet dessutom bli extremt krävande.
2. Linux kräver betydligt mer underhåll och arbete vid nya uppdateringar.
3. Detta är i relation till PRISET för operativsystemet. Det vill säga, Linux är DYRT.
För egen del har jag gjort en ominstallation av Vista det senaste året. Detta för att jag själv pajjade min dåvarande installation(shit happens när man leker med hårdvaran). Annars uppdaterar jag bara när det kommer nya uppdateringar, och kör en virus-scan lite då och då.
|
|
|
2010-03-11, 20:22
|
|
|
|
Citat:
Tydligen så fungerar det med en folkracebil för Nokia, Google, Sony Pictures, astrazeneca, PayPal osv.
kolozzeum.com körs även på en GNU/Linux maskin.
blocket.se kör också på en GNU/Linux maskin, skulle aldrig fungera med en sådan last på en MS maskin på grund av dålig prestanda.
Då fungerar det fint för mig med.
|
Hehehe. Du är verkligen ingen utvecklare för webben i alla fall. Skall vi ta PlentyOfFish som ett litet exempel
THE PLATFORM
Microsoft Windows
ASP.NET
IIS
Akamai CDN
Foundry ServerIron Load Balancer
THE STATS
PlentyOfFish (POF) gets 1.2 billion page views/month, and 500,000 average unique logins per day. The peak season is January, when it will grow 30 percent.
POF has one single employee: the founder and CEO Markus Frind.
Makes up to $10 million a year on Google ads working only two hours a day.
30+ Million Hits a Day (500 - 600 pages per second).
1.1 billion page views and 45 million visitors a month.
Has 5-10 times the click through rate of Facebook.
A top 30 site in the US based on Competes Attention metric, top 10 in Canada and top 30 in the UK.
2 load balanced web servers with 2 Quad Core Intel Xeon X5355 @ 2.66Ghz), 8 Gigs of RAM (using about 800 MBs), 2 hard drives, runs Windows x64 Server 2003.
3 DB servers. No data on their configuration.
Approaching 64,000 simultaneous connections and 2 million page views per hour.
Internet connection is a 1Gbps line of which 200Mbps is used.
1 TB/day serving 171 million images through Akamai.
6TB storage array to handle millions of full sized images being uploaded every month to the site.
http://highscalability.com/plentyoffish-architecture
Men ja, kolo är nog större...
|
|
|
2010-03-11, 20:22
|
|
|
Jag kör moppe!
|
Citat:
1. Linux tar massor med tid och arbete att få fungerande. Framförallt om man förväntar sig samma funktionalitet som i Windows.
|
Ja, 2 timmar för en normalanvändare som har lite datorintresse utanför MS träsket.
Citat:
För vanliga användare som inte kan systemet kan arbetet dessutom bli extremt krävande.
|
Detta beror inte på systemet utan på användaren kunskap
Citat:
|
Nu skojar du ändå med mig, motbevisa gärna tex. företagen Nokia, Google, Sony Pictures, astrazeneca, PayPal att GNU/Linux kräver mycket mer underhåll och arbete vid uppdateringar.
Vad är det exakt som kräver mer tid?
|
2010-03-11, 20:24
|
|
|
|
Citat:
|
Hur lärde du dig att konfigurera X? Hur lärde du dig hur ALSA/PulseAudio/Jack/Whatever fungerar? Hur lärde du dig hur GRUB fungerar?
|
|
|
2010-03-11, 20:26
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Det handlade inte om nyklarna säkerhet eller inte, utan det framgick inte att just nycklarnas längd var fel utan att det gick att förutse dessa. En helt annan sak.
Sedan vet jag inte om du känner till att en nyckel längd inte är viktigare än algoritmen den använder.
Skulle du använda en nyckellängd på 128 bitar för 3DES eller 256 för AES vid asymmetrisk kryptering ?
|
Det handlade om att klyva ord? Det borde räcka att säga 15 bitar oavsett algoritm.
AES och DES är symmetriska algoritmer, inte asymmetriska. Det är olika nyckellängd som används givetvis, RSA har väldigt långa nycklar men vad spelar det för roll? 15 bitar är ett skämt med vad som helst.
|
|
|
2010-03-11, 20:27
|
|
|
Jag kör moppe!
|
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Hehehe. Du är verkligen ingen utvecklare för webben i alla fall. Skall vi ta PlentyOfFish som ett litet exempel
THE PLATFORM
Microsoft Windows
ASP.NET
IIS
Akamai CDN
Foundry ServerIron Load Balancer
|
Ganska så dåligt exempel, med lastbalaserare så går det att driva vad som helst. Dock så finns det ofta en beränsad budget för ett företag och då väjer man istället från början ett OS som inte kräver lika mycket prestanda.
|
2010-03-11, 20:31
|
|
|
Jag kör moppe!
|
Citat:
Ursprungligen postat av Baan
AES och DES är symmetriska algoritmer, inte asymmetriska. Det är olika nyckellängd som används givetvis, RSA har väldigt långa nycklar men vad spelar det för roll?
|
Hehe, grattis
1 poäng fick du där, bara 9 kvar.
Citat:
Ursprungligen postat av Baan
15 bitar är ett skämt med vad som helst.
|
Kunde varit en glömd kodsektion efter Dev. som inte tagits bort, finns massor av situationer vid refactoring då 15 bitar är helt okej.
|
2010-03-11, 20:31
|
|
|
|
Citat:
Ganska så dåligt exempel, med lastbalaserare så går det att driva vad som helst. Dock så finns det ofta en beränsad budget för ett företag och då väjer man istället från början ett OS som inte kräver lika mycket prestanda.
|
Hehehe, vad har en lastbalanserare med saken att göra? Det är fortfarande bara 2 frontar, 1 vanlig db och 2 db's dedikerade för sök.
Tittar du på prestanda så är det ungefär skit samma.
|
|
|
2010-03-11, 20:34
|
|
|
|
Citat:
Hehe, grattis
1 poäng fick du där, bara 9 kvar.
Kunde varit en glömd kodsektion efter Dev. som inte tagits bort, finns massor av situationer vid refactoring då 15 bitar är helt okej.
|
De kommenterade bort seed för prng för att Valgrind gnällde och de inte fattade vad det var. Jag har ju postat detta och det är en av de kändaste buggarna någonsin, hur kan du inte veta om detta?
Eftersom du inte läser de tekniska beskrivningarna så tar jag och länkar till en vanlig tidning
http://www.theregister.co.uk/2008/05...nssl_hangover/
|
|
|
2010-03-11, 20:34
|
|
|
Jag kör moppe!
|
Citat:
Hur lärde du dig att konfigurera X? Hur lärde du dig hur ALSA/PulseAudio/Jack/Whatever fungerar? Hur lärde du dig hur GRUB fungerar?
|
Helt enkelt genom att lära sig hur en dator fungerar. Att sitta enbart med Windows gör att inte man lär sig något om en dator utan där lär man sig bara hur Windows fungerar.
Sedan är en MS människa helt plötsligt måste hantera ett annat OS så står han ofta där som ett frågetecken och gnäller på att fonterna inte fungerar och att ljudet är skitdåligt.
|
2010-03-11, 20:36
|
|
|
Mother love bone
Reg.datum: Aug 2006
|
Citat:
|
Linux är överlägset Windows när det gäller att uppdatera, speciellt för man inte måste starta om, som winware kräver. Vi patchade över 50 Linux servrar på 8 minuter via RedHat satellite, online.
|
|
|
|
2010-03-11, 20:39
|
|
|
Jag kör moppe!
|
Citat:
Hehehe, vad har en lastbalanserare med saken att göra? Det är fortfarande bara 2 frontar, 1 vanlig db och 2 db's dedikerade för sök.
|
Det har väl en väldigt stor betydelse om en lastbalanserare existerar eller inte.
Nu är dom tydligen tvunga att använda sig av riktigt dyr hårdvara för att driva siten plus en hög av licenser och avtal.
Finns en mycket stor chans att det finns massor med pengar att tjäna genom att byta ut hårdvaran till ett OS som kräver mindre prestanda. På köpet får dom även att alla licenskostander försvinner.
Men dom kanske är sponsrade av MS, det skulle förklara det dåliga valet av OS.
|
2010-03-11, 20:39
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2005
|
Citat:
Ja, 2 timmar för en normalanvändare som har lite datorintresse utanför MS träsket.
|
Ja, tills normalanvändaren märker att ljudet inte funkar som det ska, alla fonter ser ut som skit, flash funkar kasst, 3D-stödet strular(kan hjälpas om man har ett nVidia-kort) och kringutrustning kan strula.
Citat:
|
|
Nej, det beror på att systemet inte är gjort för att vara användbart.
Citat:
Nu skojar du ändå med mig, motbevisa gärna tex. företagen Nokia, Google, Sony Pictures, astrazeneca, PayPal att GNU/Linux kräver mycket mer underhåll och arbete vid uppdateringar.
Vad är det exakt som kräver mer tid?
|
Uppdateringar som pajjar verktygskedjan, t.ex.
För övrigt rätt lustigt att ta upp företag som har stora team av programmerare som sköter systemen och utvecklar egna program för att få den funktionalitet de behöver.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:59.
|

|