2010-03-11, 16:12
|
|
|
Jag kör moppe!
Reg.datum: Nov 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av thenut
Jag kanske missade någon post, men det som tog ett par veckor var väl en obskyr (såg sån ut iaf) räknebugg i Excel, och inte ett säkerhetshål i OSet?
|
Skulle du vilja så till en ekonomiavdelning och säga att buggen var en obskyr sådan när excel har räknat fel på kanske flera miljoner ?
Det var ett exempel, här är ett annat som är mer säkerhetsrelaterad och tog HELA 6 veckor innan MS släppte en patch. Katastrof är ordet som passar in.
Microsoft Security Advisory (981169)- Vulnerability in VBScript Could Allow Remote Code Execution
http://www.computerworld.com/s/artic..._in_Windows_XP
|
2010-03-11, 16:20
|
|
|
Väsby EPA raggare
Reg.datum: Dec 2006
|
Känns som att tråden spårat rätt kraftigt, varför inte splitta den och göra ny topic MS vs Linux.
Detta var ursprungsfrågan om nån kommer ihåg vilken ju är besvarad så atte sörru lixm
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson92
Tjenare,
Är inte något bra på datorer, är det någon som vet om man kan ställa in en tid så att datorn stänger av sig själv? Så att jag sätter tiden på 23.00 och vid klockslaget så stängs den av, går det? :P
Isåfall hur?
|
Förövrigt så förstår jag mig inte på människor som följer Zyzz, Jersey Shore mm, jag skapade intressantare personer och situationer när jag lekte med lego som liten.
|
|
|
|
2010-03-11, 19:19
|
|
|
Världens Största Kyk®
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av 08-dude
Skulle du vilja så till en ekonomiavdelning och säga att buggen var en obskyr sådan när excel har räknat fel på kanske flera miljoner ?
|
Som ekonomichef kan jag tillägga att personalen bakom tangentbordet räknar fel betydligt oftare (förhållande på 1 000 000 000 000 mot 1 skulle jag tippa på). Finns det en patch för det?
Har man en cell som räknar fel på flera miljoner så märks det rätt omgående eftersom man vid användning av Excel alltid måste kvalitetssäkra genom att stämma av mot tex HB eller från var nu datan kommer ifrån. Sitter man och kalkylerar i största allmänhet är, som sagt, det så ofattbart större risk att man skapat en felaktig formel.
Excel tillför så otroligt mycket så att det smugit in en liten bugg är väl helt naturligt? Bilar återkallas för att de hittat något konstruktionsfel. Människor blir sjuka för att DNA-strängen kodar fel. Det ligger i sakens natur.
Ok, jag försöker igen. Windows 7 är jättejättebra.
/Tråd låst
|
|
|
2010-03-11, 19:33
|
|
|
Reg.datum: Apr 2004
|
Det är lite roligt att nästan se definitionen av en fanboy här. Han anser att det är en katastrof när det tog 6 veckor att fixa en exploit som krävde att användaren lurades att trycka på F1 på sidor som försökte utnyttja den. Detta var en katastrof.
Jag gav innan exempel på:
En bugg som fortfarande inte är fixad i Ubuntu (Linux för att vara mer exakt) där 64-bitars som körde med en viss kärna kan göra att datan på sin hårddisk blir korrupt. Över ett år gammal och inte fixad.
Jag har beskrivit det faktum att Debian (och med andra ord Ubuntu) distribuerade en kryptomodul som genererade 15-bitars nycklar under två år. Detta gör att alla kryptonycklar genrerade av ett sådant system är värdelösa och kan förutses.
Jag har även tagit upp vmsplice och andra exploits. Så, vad kallas dessa om MS-exploiten var en katastrof?
|
|
|
2010-03-11, 19:40
|
|
|
Jag kör moppe!
|
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief
Som ekonomichef kan jag tillägga att personalen bakom tangentbordet räknar fel betydligt oftare (förhållande på 1 000 000 000 000 mot 1 skulle jag tippa på). Finns det en patch för det?
|
Så helt plötsligt är det okej att Excel räknar fel ?
Det tycker dom inte där jag arbetar som tur är !
Citat:
Excel tillför så otroligt mycket så att det smugit in en liten bugg är väl helt naturligt?
|
Visst kan det sker, det riktigt dåliga är att det har tagit så lång tid för MS att lösa problemet.
Citat:
Ok, jag försöker igen. Windows 7 är jättejättebra.
|
Ja, det är bra på att vara utsatt för virus, bra att i hemlighet öppna upp brandväggar och det är bra för att sänka kvalitet vid uppspelade av en BR skiva med en film på om inte skärmen eller grafikkortet är DHCP kompatibelt.
|
2010-03-11, 19:40
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2005
|
Citat:
|
Vad är en timme värd? Ska vi säga 100Kr, så räknar vi lite snällt?
3100/100 = 31
Säg 4 timmar för att få upp systemet med alla program, drivrutiner och codecs installerade. Rätt lång tid egentligen, men det kan röra sig om flera stora program och lite strul och pill innan allt funkar.
35 timmar totalt, sen behöver du i princip bara uppdatera och underhålla systemet lite då och då utan att bekymra dig om nåt annat.
Hur lång tid måste man lägga ned på Linux? Konfigurera grafik, ljud, fonter, kringutrustning, installera program(som är bristfälliga i jämförelse med komersiella produkter), och sedan uppdateringar beroende av en massa olika paket. Yay!
Funkar säkert jättebra för en leet-haxxor. Eller nej, egentligen gör det inte det heller. För en normal användare, typ min mamma, är det dock rena helvetet.
Måååånga jäkla timmar där. Tror inte min mamma hade klarat det på 35 veckor ens.
Normala användare behöver inte heller Ultimate-versionen. Home Premium kostar väl drygt 1000Kr. Det är billigt som fan för det man får. Men som Linux-användare kanske man tycker att utvecklarna inte behöver få betalt så de kan fixa mat på bordet åt sig själva och sina familjer?
|
|
|
2010-03-11, 19:45
|
|
|
Jag kör moppe!
|
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Det är lite roligt att nästan se definitionen av en fanboy här. Han anser att det är en katastrof när det tog 6 veckor att fixa en exploit som krävde att användaren lurades att trycka på F1 på sidor som försökte utnyttja den. Detta var en katastrof.
|
Inte så konstigt att Windows är så populärt som det är, dess användare accepterar tydligt allt som MS gör.
Det är en unik situation som MS befinner sig i.
Skulle du acceptera att din bil inte heller fungerar. Tex du kommer ut och bilen startar helt plötsligt inte på 6 veckor, sedan vecka 7 fungerar den igen efter du laddad ned en patch från biltillverkares XXX hemsida.
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Jag har beskrivit det faktum att Debian (och med andra ord Ubuntu) distribuerade en kryptomodul som genererade 15-bitars nycklar under två år. Detta gör att alla kryptonycklar genrerade av ett sådant system är värdelösa och kan förutses.
|
Jag sökte men kunde inte hitta att alla felet betyder att alla nycklar kan förutses. Länka gärna in till artikeln.
|
2010-03-11, 19:48
|
|
|
Jag kör moppe!
|
Citat:
Ursprungligen postat av Yes
Säg 4 timmar för att få upp systemet med alla program, drivrutiner och codecs installerade. Rätt lång tid egentligen, men det kan röra sig om flera stora program och lite strul och pill innan allt funkar.
35 timmar totalt, sen behöver du i princip bara uppdatera och underhålla systemet lite då och då utan att bekymra dig om nåt annat.
Hur lång tid måste man lägga ned på Linux? Konfigurera grafik, ljud, fonter, kringutrustning, installera program(som är bristfälliga i jämförelse med komersiella produkter), och sedan uppdateringar beroende av en massa olika paket. Yay!
|
Så fel det kan bli om man försöker bedöma ett OS utifrån mycket begränsade kunskaper. Tex. SUSE går att installera på 120 minuter inklusive partionering av diskar, kofigurerar en Internetuppkoppling och installera lite annan mjukvara som tex. Apache och Fcheck
Själv är jag inte så jäkla duktig på att motormekanik. För mig skulle det säkert ta 25 timmar att justera ventilerna på min bil. Ska jag då gnälla på konstruktionen och bli sned på en riktig mekaniker som gör det på kanske 5 timmar ?
Du här väl vad illa det blir att göra en jämförelse på detta sät ?
Senast redigerad av 08-dude den 2010-03-11 klockan 19:51.
|
|
|
2010-03-11, 19:51
|
|
|
Världens Största Kyk®
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Så helt plötsligt är det okej att Excel räknar fel ?
Det tycker dom inte där jag arbetar som tur är !
|
Ok vet jag inte, men inget som är speciellt allvarligt. Det var ju inte så att Excel gjorde allt fel, och rätt få lär ju ha blivit drabbade. Inget att demonstrera för.
Din stil och attityd är verkligen uppåt väggarna i denna tråd. Vägrar att svara på frågor, samtidigt som du inte ens lyssnar.
|
|
|
2010-03-11, 19:52
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Inte så konstigt att Windows är så populärt som det är, dess användare accepterar tydligt allt som MS gör.
Skulle du acceptera att din bil inte heller fungerar. Tex du kommer ut och bilen startar helt plötsligt inte på 6 veckor, sedan vecka 7 fungerar den igen efter du laddad ned en patch från biltillverkares XXX hemsida.
Jag sökte men kunde inte hitta att alla felet betyder att alla nycklar kan förutses. Länka gärna in till artikeln.
|
Frågar du varför en 15-bits nyckel är osäker? För att en miniräknare kan knäcka den. Ungefär. 15-bit är katastrof, borde vara byte, men även det är kass.
|
|
|
2010-03-11, 19:54
|
|
|
|
Citat:
|
Men... det finns ingen Linux-distro som är bättre. De saker jag använder mest fungerar ju sämre till Linux och har fler buggar.
Citat:
|
15-bitars nycklar....
Du skall vara programmerare. Hur många möjliga kombinationer betyder det och hur lång tid tar det att göra en brute-force på den mängden?
|
|
|
2010-03-11, 19:58
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Så fel det kan bli om man försöker bedöma ett OS utifrån mycket begränsade kunskaper. Tex. SUSE går att installera på 120 minuter inklusive partionering av diskar, kofigurerar en Internetuppkoppling och installera lite annan mjukvara som tex. Apache och Fcheck
Själv är jag inte så jäkla duktig på att motormekanik. För mig skulle det säkert ta 25 timmar att justera ventilerna på min bil. Ska jag då gnälla på konstruktionen och bli sned på en riktig mekaniker som gör det på kanske 5 timmar ?
Du här väl vad illa det blir att göra en jämförelse på detta sät ?
|
Köper du en ny bil som du måste vara mekaniker för att få den att funka, så är den i de allra flesta fall en riktig skitbil. Precis på samma sätt som Linux är ett skit-OS i de allra flesta fall.
Windows tar för övrigt mycket mindre än 120 minuter att installera om man bara ser till minimikraven. Sen när man ser till installation av program och annat så kör det ifrån Linux så långt att de inte ens ser dammolnet.
|
|
|
2010-03-11, 20:00
|
|
|
Jag kör moppe!
|
Citat:
Ursprungligen postat av Baan
Frågar du varför en 15-bits nyckel är osäker? För att en miniräknare kan knäcka den. Ungefär. 15-bit är katastrof, borde vara byte, men även det är kass.
|
Det handlade inte om nyklarna säkerhet eller inte, utan det framgick inte att just nycklarnas längd var fel utan att det gick att förutse dessa. En helt annan sak.
Sedan vet jag inte om du känner till att en nyckel längd inte är viktigare än algoritmen den använder.
Skulle du använda en nyckellängd på 128 bitar för 3DES eller 256 för AES vid asymmetrisk kryptering ?
|
2010-03-11, 20:04
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Köper du en ny bil...
|
Linux köper man iof inte. Det är mer som att få en gammal trashad folkrace-bil från Berras garage. Kanske kan vara kul för vissa, men inte direkt nåt man pendlar till jobbet med.
|
|
|
2010-03-11, 20:06
|
|
|
Jag kör moppe!
|
Citat:
Windows tar för övrigt mycket mindre än 120 minuter att installera om man bara ser till minimikraven. Sen när man ser till installation av program och annat så kör det ifrån Linux så långt att de inte ens ser dammolnet.
|
Okej, vi säger för att du ska bli nöjd att du installerar Windows på 7 minuter inklusive att formatera och partionera upp diskarna, installera och konfigurera lite applikationer som tex. Apache och en ftpserver.
Hur ofta görs detta ?
Själv så installerar jag ganska så sälla om mina OS. Att ett OS har bra prestanda och är säkert väger mycket tyngre. Då kan jag leva med att det tar 2 timmar att installera tex. SUSE och några extra applikationer.
Senast redigerad av 08-dude den 2010-03-11 klockan 20:10.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:58.
|

|