Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-06, 10:40   #1
Gurram
Registered User

Gurrams avatar

Reg.datum: Aug 2005
Kolhydrater och konditionsträning

Jag ligger i lumpen för tillfället, men tränar ändå mycket styrketräning för att bli fit!

Jag lever just nu efter att äta nästan "bara" protein (och fett), tar alltså bara från proteinkällan och sallad.

När behöver jag kolhydrater? Är det ett måste att äta kolhydrater? Jag har nu, när jag vet att vi ska antingen löpa eller marschera, ätit gröt på morgonen, men är det nödvändigt? När behöver man kolhydrater? Jag tycker att skära ner på kolhydrater har varit lagom för att komma ner i den kcalmängden jag önskar.
Gammal 2010-02-06, 10:56   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Det är inte ett måste, men prestationsnivån på högre intensiteter kan bli nedreglerad vid lågkolhydratdieter.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-06, 11:00   #3
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Du verkar inte lida av det och gröten låter nästan som du äter utan att egentligen känna att det behövs, snarare för att du tror att du "måste".

Om du nu inte vill äta kolhydrater och varken upplever prestationsförsämring eller avsaknad av livsmedel (mycket kolhydratrik mat är ju god) så finns ingen anledning. Alla näringsbehov kan enkelt tillgodoses på minimalt med kolhydrater.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-06, 11:50   #4
Gurram
Registered User

Gurrams avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Du verkar inte lida av det och gröten låter nästan som du äter utan att egentligen känna att det behövs, snarare för att du tror att du "måste".

Om du nu inte vill äta kolhydrater och varken upplever prestationsförsämring eller avsaknad av livsmedel (mycket kolhydratrik mat är ju god) så finns ingen anledning. Alla näringsbehov kan enkelt tillgodoses på minimalt med kolhydrater.
Tack för det!

Nej precis, det enda jag känner är att kolhydrater är väldigt gott! (potatis, ris, godis, choklad, socker m.m.) Jag måste alltså inte äta kolhydrater förrän jag själv känner att det behövs då? Jag har nämligen hört någonstans att "om man inte äter kolhydrater så bränner man inte fett, och hjärnan funkar inte riktigt som den ska med lite kolhydrater när man konditionsidrottar"
Gammal 2010-02-06, 11:52   #5
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Gurram Visa inlägg
Jag har nämligen hört någonstans att "om man inte äter kolhydrater så bränner man inte fett, och hjärnan funkar inte riktigt som den ska med lite kolhydrater när man konditionsidrottar"
Inget av dom stämmer. Hjärnan tillgodoser enkelt sitt glukosbehov utan kolhydrater från kosten. Dessutom blir ju inte din kost 100% kolhydratfri oavsett om man eftersträvar det.

Angående fettförbränningen så nedregleras den ju mer kolhydrater man äter.
Gammal 2010-02-06, 12:15   #6
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Gurram Visa inlägg
Jag har nämligen hört någonstans att "om man inte äter kolhydrater så bränner man inte fett, och hjärnan funkar inte riktigt som den ska med lite kolhydrater när man konditionsidrottar"
Det bakomliggande till detta är väl påståendet om att "fettet ska brinna i kolhydraternas låga" och hänvisar till att; för att kunna omsätta mängderna acetyl-CoA i citronsyracykeln som bildas vid träning med hög förbränning så krävs det oxalacetat. Drar man ner på kolisarna får man väl även mindre oxalacetat?

Men som sagt, kroppen är duktig på att bilda glukos på andra sätt än från just kolhydrater och efter ett par dagar börjar ketonkroppar bildas och försörjer på så sätt hjärnan.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-06, 14:26   #7
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Det bakomliggande till detta är väl påståendet om att "fettet ska brinna i kolhydraternas låga" och hänvisar till att; för att kunna omsätta mängderna acetyl-CoA i citronsyracykeln som bildas vid träning med hög förbränning så krävs det oxalacetat. Drar man ner på kolisarna får man väl även mindre oxalacetat?
Det där har jag skrivit massor av gånger och ingen har motbevisat det.
För mig är det självklart att det behövs bildas extra oxalacetat när beta-oxidationen ( fettförbränningen ) tar fart.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-06, 17:18   #8
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Det där har jag skrivit massor av gånger och ingen har motbevisat det.
Det är ju grunder i metabolismen. Finns inte tillgång till glukos förbränns fett via ketonbildning istället. Det finns väl inga tvivel om?
Gammal 2010-02-06, 19:39   #9
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Även ketonerna kräver oxalacetat. Ketonerna ombildas till acetyl-CoA i mitokondrierna. Ketoner är ett strikt aerobt bränsle.
Gammal 2010-02-07, 08:02   #10
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Även ketonerna kräver oxalacetat. Ketonerna ombildas till acetyl-CoA i mitokondrierna. Ketoner är ett strikt aerobt bränsle.
Ansamling av acetyl-CoA "utanför" citronsyracykeln bildar ketonkroppar.
Gammal 2010-02-07, 08:26   #11
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Vad är utanför citronsyracykeln ?

Vi är fortfarande inuti mitokondrien och vi är i levern. Det är när frisättningen av fettsyror är större än förbränningen som ketonkroppsbildningen tar fart...i leverns mitokondrier.

Jag har skrivit detta X antal gånger. LCHF-förespråkare svarar att kroppen bildar fler mitokondrier vid brist på kolhydrater. Det är ju bra.
Tyvärr måste man ha sked för att äta soppa. Det duger inte med massor av gafflar. Man måste ha minst en sked.
Det ligger inte en massa oxalacetat i ett hörn av mitokondrien och skräpar. Oxalacetat bildas vid behov. Behovet kommer vid ökad muskelaktivering och fettförbränningen tar fart.

Summa sumarium: Fett brinner i kolhydraternas låga...vid hög aktivitet
Gammal 2010-02-07, 08:34   #12
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Summa sumarium: Fett brinner i kolhydraternas låga...vid hög aktivitet
Eftersom det finns de som presterar bra och tränar hårt (kanske inte på den absolut högsta nivån men ändå hårt) så känns det ju konstigt att de skulle göra något omöjligt.

Det är ju bra att de inte vet om att det inte går i alla fall.
Gammal 2010-02-07, 08:42   #13
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Men här har vi en biokemisk gräns. Det är inte hjärnan som säger stopp. Det är enkel biokemi.
Gammal 2010-02-07, 10:17   #14
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Jo, men den gränsen ligger troligtvis mycket högre än vad de flesta som frågar om det någonsin kommer att prestera.

Eller?
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-07, 10:21   #15
Halfhigh1
Registered User

Reg.datum: Jun 2009
Jonas Colting kör väl på lchf om inte jag minns fel? han om någon borde ju inte ha fel

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=132927
Halfhigh1 är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:34.