2010-01-08, 13:19
|
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Morty
Vore fruktansvärt att faktiskt ha mannagryn i, eh? 
|
Mm. Jag vet inte om mannagryn får blandningen att stela kall? Det här så enkelt att röra ihop.
Hittade gelatinpulver som är gjort för kallblandning också, skall prova den med.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2010-01-08, 22:12
|
|
|
Vrickad & älskvard
|
Tisdag 5 januari 2010: Styrketräning högrep
Skivstång F&S, inget nytt under solen.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2010-01-08, 22:25
|
|
|
Vrickad & älskvard
|
Blodsockermätningar
Precision Xceed.
Torsdag
* 19.15: 2 msk Start, 1 dl kruskakli, 2 msk 1% kesella, 4 msk kokos, 2 msk solrosfrön
* 19.45: surkål, 100g 4% mjukost, 150g tonfisk, sriracha, ketchup
* 20.15: surkål, 100g 4% mjukost, 150g tonfisk, sriracha, ketchup
* 20.45: 2 msk Start, 1 dl kruskakli, 250g 1% kesella, 4 msk kokos, 2 msk solrosfrön
Fredag:
* 07.30: ½ dl mjölk, kaffe
* 09.00: 50 cl powerking light
* 11.00: 25 cl powerking light
* (16h fasta) 12.45: glukos 3,8 mmol/L; beta-ketoner 0,1 mmol/L
* 13.00: ½ dl mjölk, kaffe
* (20h fasta) 16.25: glukos 3,8 mmol/L; beta-ketoner 0,1 mmol/L
* 16.30: 10g EAA
* 16.30-17.30: träning
* 17.35: glukos 5,6 mmol/L
Kommentar
Inga påvisbara ketoner i blodet, alltså inte ketos. För mycket kolhydrater, och för mycket protein (200+ på PSMF). Dricker mycket vatten, men jag tror inte att det påverkar blodets koncentration? Uttorkning används ketogen kost hos epileptiker just för att ge högre halt beta-ketoner.
Blodsockret lågt: 3,8!
Väldigt intressant, eftersom det är bra mycket lägre än mina tidigare fastevärden (uppmätta på lab) på 5,4 resp 5,6 mmol/L. Gissningsvis för att det togs innan 8, d v s kortisoleffekten. Höjdes rejält av antingen EAA eller träning. Tror träningen var den huvudsakliga orsaken.
|
|
|
2010-01-09, 00:34
|
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Vad är det för blodsockermätare du har? Är det den enkla modellen man kan köpa på apoteket som ger ett litet stick och ett värde? Antar att du har köpt ketonstickorna där också?
Att du inte ligger i ketos behöver ju inte vara negativt, om det inte är något du verkligen strävar efter. 3,8 mmol/liter är lågt, men det är inte så pass lågt att du behöver uppvisa några negativa symptom, särskilt inte när du har ätit och levt som du har gjort nu ett tag. Dock tycker jag att du ska ta precis efter uppvaknandet, för att få något slags lägsta värde. Klockan 16 har du precis slutat jobbet och är uppe i varv (eller ja, hur uppe i varv man nu kan vara när man är programmerare  ) så det kan ge utslag både upp och ner på värdet.
Ska du träna böj imorgon? Funderar på att dra igång med ett helkroppspass nu efter min dryga veckas träningsuppehåll och några dagars förkylning, så kan behöva lite passning och hejarvrål.
|
|
2010-01-09, 01:02
|
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89
Vad är det för blodsockermätare du har? Är det den enkla modellen man kan köpa på apoteket som ger ett litet stick och ett värde? Antar att du har köpt ketonstickorna där också?
|
Precision Xceed heter mätaren, och (de jättedyra) ketonstickerna heter Precision Xtra.
Noggrannheten är inte jättebra jämfört med labvärdena, men tillräckligt - duger det för diabetiker duger det för mig.
Tog några stick innan jag fick ordning på hur jag skulle få ut blod ur fingret. Lägg därtill att jag tycker att det är väldigt obehagligt att bli stucken just i fingertoppen.
Citat:
|
Att du inte ligger i ketos behöver ju inte vara negativt, om det inte är något du verkligen strävar efter.
|
Nej, inte direkt. Mest intressant. Jag skall mäta igen när jag gör mig av med all köttfärs i frysen. Kruxet är att hålla nere både kolhydratintaget och proteinintaget, ganska mycket verkar det som.
Citat:
|
3,8 mmol/liter är lågt, men det är inte så pass lågt att du behöver uppvisa några negativa symptom, särskilt inte när du har ätit och levt som du har gjort nu ett tag.
|
Fingrarna (och enbart fingrarna!) blir iskalla. Det är det enda jag kan komma på som är negativt. Annars är det väl mest positivt att ha lågt blodsocker?
Citat:
|
Dock tycker jag att du ska ta precis efter uppvaknandet, för att få något slags lägsta värde. Klockan 16 har du precis slutat jobbet och är uppe i varv (eller ja, hur uppe i varv man nu kan vara när man är programmerare  ) så det kan ge utslag både upp och ner på värdet.
|
På morgonen är det högre p g a kortisoleffekten. Dessutom blir det missvisande eftersom jag äter 1000-2500 kcal ganska sent på kvällen. Eftersom jag har samma värden både kl. 13 och kl. 16.30 borde det vara mitt fastevärde, förutsätter jag, och värdena var likadana, så...
Nästa intressanta mätvärde blir ett glukosbelastningstest (75g druvsocker i 3 dl vatten), någon gång i nästa vecka.
När jag går upp i varv ökar blodsockret, om något. Som du såg hade jag 5,6 direkt efter träningen. Stämmer bra överens från min kompis med typ 1 som hade ~13 efter att vi åkt bräda hela dagen.
Citat:
|
Ska du träna böj imorgon? Funderar på att dra igång med ett helkroppspass nu efter min dryga veckas träningsuppehåll och några dagars förkylning, så kan behöva lite passning och hejarvrål.
|
Dagens pass känns inte direkt i varken ländrygg eller lår (än, åtminstone), så jag borde kuna köra mitt vanliga träningspass imorgon också. Om inte annat kan jag erbjuda passning och glada tillrop!
Senast redigerad av mikaelj den 2010-01-09 klockan 01:04.
|
|
|
2010-01-09, 01:14
|
|
|
Vrickad & älskvard
|
Blodsocker efter måltid
18.30-19.30: (afterwork) två små tallrikar med pizzasallad, morot, kikärtor, torkad inlagd tomat
22.00: 150g tonfisk, 100g 4% mjukost, surkål, pepparsås, senap, sriracha
22.30-23.30: 500g kesella, 2-3 (eller 4? heh) dl kakao, ½ dl jordnötssmör, 250g keso
00.00: 2 msk start, 1 dl mjölk, någon matsked kesella, 1 dl kruskakli, kokos, solrosfrön, kanel
01.05: 5,9 mmol/L
Inget direkt blodsockerhöjande, fiber sänker upptaget och kanel ökar insulinkänsligheten. 5,9 mmol/L är ändå ett bra värde efter att ha ätit hela dagens energibehov. (2000 kcal? eller kanske mer?)
|
|
|
2010-01-09, 01:15
|
|
|
Klädsamt knubbig
|
Ptja, lågt blodsocker kan ju vara negativt om du skulle ramla i trappan på väg till spårvagnen från jobbet.
Intressant är det att titta i alla fall. Jag själv har både lågt blodsocker och blodtryck genetiskt. Förhoppningsvis betyder det att jag är en immortal.
|
|
2010-01-09, 01:42
|
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
Ptja, lågt blodsocker kan ju vara negativt om du skulle ramla i trappan på väg till spårvagnen från jobbet. 
|
Det skulle jag nog snarare skylla på min oändliga klantighet. :-)
Citat:
Intressant är det att titta i alla fall. Jag själv har både lågt blodsocker och blodtryck genetiskt. Förhoppningsvis betyder det att jag är en immortal.
|
Mathias Cullen?
Japp, intressant är det. Undrar om du har lågt blodsocker p g a mycket insulin, eller om din kropp bara tycker att lågt blodsocker är vettigt? Hur lågt, förresten?
Förhoppningsvis dröjer det till någon av oss får typ 2-diabetes, i alla fall!
|
|
|
2010-01-09, 10:27
|
|
|
Klädsamt knubbig
|
Som dig. Runt 4-5 mmol vid fastande och upp till 6-8 efter en normal måltid. Det beror nog på bra insulinkänslighet, för jag har aldrig blivit sådär sömnig som många kan bli efter maten (om det inte är en jättestor pizza då, förstås) eller t.ex en påse godis.
|
|
2010-01-09, 15:35
|
|
|
Vrickad & älskvard
|
Lördag 9 januari: Styrketräning
Spontankoloträff på Sportlife Almedal ordnad i Scratch89:s journal igårkväll.
Kul att få ansikten på lite fler folk (Skuggan, Anton Fräs) och att umgås lite med vänner sedan tidigare!
Räckhävning
* KV+10 kg x 5
* KV+20 kg x 3
Böj
* 60 kg x 8
* 100 kg x 5
* 100 kg x 4
* 100 kg x 3
* 90 kg: 3 x 5
Mark
* 90 kg x 5
* 110 kg x 2
* 110 kg x 1
* 140 kg: 2 x 1
Barrsänkning
* KV+20 kg x 10
* KV+20 kg x 10
* KV+30 kg x 8
* KV+30 kg x 6
Kommentar
Viktade övningar var riktigt kul!
Mina arbetsvikter i böj var Lillens uppvärmningsvikter... Men, han tyckte att min teknik var fint & böjen djupa, så flugvikterna kändes helt okej ändå.
Efteråt gick vi i enad tropp mot Willys, där vi trängdes framför Kesohyllan (Kesoracket?). Bra början på dagen, och ett kul träningspass! Förvånansvärt bra trots att jag tränade igår.
|
|
|
2010-01-09, 15:51
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Efteråt gick vi i enad tropp mot Willys, där vi trängdes framför Kesohyllan (Kesoracket?). Bra början på dagen, och ett kul träningspass! Förvånansvärt bra trots att jag tränade igår.
|
Haha, jag ser framför mig den klassiska målningen "Grindslanten" fast med ett gäng biffiga grabbar framför mejerihyllan på Willys istället för utanför grinden på grusvägen och en burk keso istället för slanten.
Kul att passet gick bra och gött att du är på G igen. Önskar dig alltid lycka till i livet och träningen vet du!
|
|
|
2010-01-09, 15:53
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2002
|
När jag gjorde hälsotest på jobbet hade jag 3,9 i blodsocker, 4 timmar efter brakmåltid. Vad skulle kunna vara negativa effekter av konstant "lågt" blodsocker vara (förutom att ramla av spårvagnen)?
|
|
|
2010-01-09, 15:55
|
|
|
Hillgoat Deluxe
Reg.datum: Feb 2006
|
Trevligt o träffas och bra jobbat idag!
Du måste fan ha VIP-kort hos Lantmännen/Mejeribönderna =)
|
|
|
2010-01-09, 17:06
|
|
|
Klädsamt knubbig
|
Bra chips och dip idag! Helt klart ökningspotential där, fast du var nog lite väl optimistisk när du slängde på +20 kg i första övningen.
|
|
2010-01-09, 17:14
|
|
|
Hillgoat Deluxe
Reg.datum: Feb 2006
|
Marklyften gav dock en liten aning av
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:09.
|

|