2009-11-08, 10:24
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Litecore
sitter och snickrar ihop en inköpslista för i7-baserad workstation för foto/grafik och lite spel
men jag har fastnat på minnen.. ett lägre CL är ju bättre, men vafan gör det för skillnad på
1600mhz DDR3 om det är CL9 eller CL7? borde ju vara tillräckligt snabbt ändå imho, eller?
|
http://en.wikipedia.org/wiki/CAS_latency
http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=761379
Kortförklaringar.
Hur du nu räknar ut vilket minne som blir snabbast, vetefan.
|
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
|
|
|
2009-11-08, 13:24
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2007
|
Fan! Nytt märkligt problem! (Känns som jag spammar denna tråd)
Hårddiskproblemet löst iallafall. Båda IDE-diskarna på samma port som master/slave.
Nya problemet; Efter att datorn varit igång ett tag, fryser grafiken (kan flytta musmarkören men kan inte flytta fönster e.t.c.) och skärmen börjar blinka med ett par sekunders intervall, typ av-och-på. Vad beror nu detta på?
Håller grafikkortet på att krascha?
|
|
|
2009-11-08, 15:32
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2008
|
Möjlig överhetting av GPU eller CPU. Kontrollera att fläktarna snurrar och blås rent från damm.
|
|
|
2009-11-08, 17:08
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
7-zip är det som gäller om man vill vara cool numera.
|
Det är jävligt bra om man vill spara/skicka filer på/via sin gmail tex. då de inte tillåter rar och zip filer.
|
|
|
2009-11-08, 17:45
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2004
|
Citat:
sitter och snickrar ihop en inköpslista för i7-baserad workstation för foto/grafik och lite spel
men jag har fastnat på minnen.. ett lägre CL är ju bättre, men vafan gör det för skillnad på
1600mhz DDR3 om det är CL9 eller CL7? borde ju vara tillräckligt snabbt ändå imho, eller?
|
Om du inte klockar datorn riktigt ordentligt blir det inte 1600 MHz egentligen, och då kan du förmodligen ha tajtare latenser än minnena är specade för (lägre klockfrekvens på minnen tillåter det, möjligtvis med lite mer spänning). Men överlag vad det gör för skillnad är svårt att säga, dom testerna jag sett där man testar liknande minnen (alltså inte gamla DDR-minnen mot DDR3-minnen) ser man inte mycket skillnad i något.
|
|
|
2009-11-08, 17:55
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
jag skriver mest detta inlägget för att se om min signatur visas som den ska. För att inte vara så grovt offtopic kan jag varmt rekommendera att köra engelskt operativsystem. Det blir MYCKET lättare när man skall googla fram lösningar på problem om man kan återge felmeddelanden ordagrant på originalspråket!
-Du hänvisar till studier, jag hänvisar till evolutionensargumentet. När det kommer studier (t.ex. den om att rött kött är cancerframkallande) så gör jag en bedömning av studien utifrån evolutionsargumentet.
|
|
|
|
2009-11-08, 19:29
|
|
|
Lever på gamla meriter
Reg.datum: May 2008
|
Igår bestämde sig min SATA disk för att sluta fungera.
Började med att jag skulle öppna den genom "den här datorn", explorer hänger sig och jag får starta om det, då syns disken inte i windows längre, Rebootar och den är fortfarande borta.
Bootar upp bios och ingen disk syns där, öppnar datorn fysiskt och kollar kablar, trycker i allt, ingen skillnad, försöker tvinga bios hitta den men lyckas ej. Byter plats på de två diskarna jag har men inget resultat. Disk 1 syns bra där disk 2 borde synas (samma kabel så att säga)
Testar koppla disken i ett extern chassi och kör via USB, inget resultat. Disken är igång och snurrar, men vägrar dyka upp på datorn.
Vad testar men efter det jag testat hittills ?
Seagate barracuda 7200.11, 500gbytes disk som det gäller
ST3500320AS, någon som har koll på ungefärlig garanti på diskar från seagate?
|
2009-11-08, 19:48
|
|
|
hehe lol
Reg.datum: Nov 2004
|
Hej har ett problem med att installera matlab, tagit hem det från skolans server så det ska nog inte vara något problem med det.
Det är .iso fil, som jag öppnar med daemon tools, sen när jag ska installera programmet kommer det upp någon setupruta, den kopierar lite filer eller vad det nu står. Efter det dyker mathworks logga upp på skärmen och sen bara slutar installationen. Finns en process som heter setup som ligger och drar en massa resurser men det händer inget.
det är matlab 2009b
har vista32
en hp lv6 laptop.
|
|
|
2009-11-08, 20:43
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2009
|
Någon som kan tipsa om en bra 24" bildskärm (1920x1200!) som ska användas till spel, film och photoshop? I prisklassen 2-3tusen.
|
|
|
2009-11-08, 21:04
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Baan
Om du inte klockar datorn riktigt ordentligt blir det inte 1600 MHz egentligen, och då kan du förmodligen ha tajtare latenser än minnena är specade för (lägre klockfrekvens på minnen tillåter det, möjligtvis med lite mer spänning). Men överlag vad det gör för skillnad är svårt att säga, dom testerna jag sett där man testar liknande minnen (alltså inte gamla DDR-minnen mot DDR3-minnen) ser man inte mycket skillnad i något.
|
definiera ordentligt.. tänkte köra upp 920'n i 3.3-ish + i alla fall om det hjälper ;P
|
|
|
2009-11-08, 21:34
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tomten
Det är jävligt bra om man vill spara/skicka filer på/via sin gmail tex. då de inte tillåter rar och zip filer.
|
Jag skickar zip-filer hela tiden via gmail, senast förra veckan. Är det något som de har infört nyligen?
|
|
|
2009-11-08, 21:42
|
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Nej, det har gått bra så länge jag kan minnas.
|
|
|
2009-11-08, 23:01
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2004
|
Citat:
definiera ordentligt.. tänkte köra upp 920'n i 3.3-ish + i alla fall om det hjälper ;P
|
Om du kör 1:1 minne/CPU tror jag du behöver upp i 3.8 GHz om jag minns rätt för att köra i 1600 MHz. Man kan i och för sig ändra förhållandet så till ett asymmetriskt sådant. Har ingen aning om det är positivt eller negativt, själv har jag inte lyckats få en stabilare klock än 3.6 GHz (  ) och då blir minnet 1440 MHz med latenserna 7/7/7/24. Tror det är lite skitsamma faktiskt även om dom ska klara 160 MHz till med samma latenser.
Edit: Satsa på mer än 3.3 GHz, don't be a pussy. Du får säkert ut 3.6 GHz - minst - utan att gå utanför garantitäcka spänningar på CPU:n.
|
|
|
2009-11-09, 20:30
|
|
|
Egocentrisk Markare
Reg.datum: Aug 2008
|
Jag har ett problem med datorn och telefonen. När åkte på SL-DM så fungerade USB-kopplingen mellan mobilen och datorn, då jag la in lite nya låtar. Jag fick alla mina lyft filmade och filmade en del själv också, men nu när jag ska lägga in allt på datorn så står det att USB-enheten inte känns igen och att den fungerar felaktigt. Jag har installerat om SonyEricsson PC. Suite som är programmer man använder för att flytta filerna mellan datorn och mobilen, men det hjälper inte.
Någon som har en aning om vad felet kan vara?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:58.
|

|