Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-06-02, 21:08   #76
Lellan
Ge mig en igloo

Lellans avatar

Reg.datum: Aug 2002
Citat:
Ursprungligen postat av sascha Visa inlägg
bubbla
Är väl ändå lite skillnad på att leva i en bubbla å inte vilja titta på skit? Man kan väl vara emot kass djurhållning utan att titta på djurplågeri i form av kass djurhållning?

För många år sedan så råkade jag slå på radion, p1 kanske, och då hörde man ett barn som grät så hjärtskärande uppgivet. Sedan berättar en röst att det är ett spädbarn, en flicka, som får nålar inkörda i sitt könsorgan - en barnporrfilm. Blev jag mer emot barnporr då eller??

Nej, men jag kan fortfarande minnas lätet. Vissa saker fattar normala människor utan att glo på det. Bra att sånt elände kommer fram, men att titta på det ger mig nada.

Förstå vad jag menar el ignorera.

Lellan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-02, 21:14   #77
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Lellan Visa inlägg
Är väl ändå lite skillnad på att leva i en bubbla å inte vilja titta på skit? Man kan väl vara emot kass djurhållning utan att titta på djurplågeri i form av kass djurhållning?

För många år sedan så råkade jag slå på radion, p1 kanske, och då hörde man ett barn som grät så hjärtskärande uppgivet. Sedan berättar en röst att det är ett spädbarn, en flicka, som får nålar inkörda i sitt könsorgan - en barnporrfilm. Blev jag mer emot barnporr då eller??

Nej, men jag kan fortfarande minnas lätet. Vissa saker fattar normala människor utan att glo på det. Bra att sånt elände kommer fram, men att titta på det ger mig nada.

Fast jämförelsen med barnporr haltar en smula. Barnporr är olagligt, omoraliskt, odiskutabelt och på alla sätt o i dagens samhälle. Att djur slaktas är däremot något som de allra flesta vet sker och att det är en förutsättning för att det ska finnas kött att äta för oss människor. Om denna slakt sker under vidriga förutsättningar så behövs det ett bevis så att man inser att den bild man själv hade av djurhållning i slakteribranschen var felaktig. Jag behöver inte få en bil av barnporrbranschen för att tycka att hela dess väsen är fel.

Däremot så kanske du redan innan visste exakt hur illa det var på danska slakterier och fattar dina beslut i egenskap av konsument därefter - då behöver du givetvis inte titta på filmen.
Gammal 2009-06-02, 21:16   #78
sascha
Registered User

saschas avatar

Reg.datum: Oct 2007
Citat:
Same.
Gammal 2009-06-02, 21:17   #79
stafh
Registred User

stafhs avatar

Reg.datum: May 2005
Sen kanske man ska tillägga att filmen är mer än bara vidriga slaktscener. Speciellt början.
Gammal 2009-06-02, 21:22   #80
sascha
Registered User

saschas avatar

Reg.datum: Oct 2007
Citat:
Ursprungligen postat av skaparn Visa inlägg
Fast jämförelsen med barnporr haltar en smula.
Endast en smula? Den håller väl rimligen endast för köttätande pedofiler.
Gammal 2009-06-02, 21:38   #81
Lellan
Ge mig en igloo

Lellans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av skaparn Visa inlägg
Fast jämförelsen med barnporr haltar en smula. Barnporr är olagligt, omoraliskt, odiskutabelt och på alla sätt o i dagens samhälle. Att djur slaktas är däremot något som de allra flesta vet sker och att det är en förutsättning för att det ska finnas kött att äta för oss människor. Om denna slakt sker under vidriga förutsättningar så behövs det ett bevis så att man inser att den bild man själv hade av djurhållning i slakteribranschen var felaktig. Jag behöver inte få en bil av barnporrbranschen för att tycka att hela dess väsen är fel.

Däremot så kanske du redan innan visste exakt hur illa det var på danska slakterier och fattar dina beslut i egenskap av konsument därefter - då behöver du givetvis inte titta på filmen.
Nej, men för mig är det ju ändå lätt att ignorera eftersom jag inte käkar danska grisar. Men jag tror tyvärr inte att övrig djurhållning är många snäpp bättre, och ser som sagt gärna bättre djurhållning.

Gris överlag har man väl sett bilder av hur de knuffas runt å bryter ben i trånga transporter förr om åren, Marit Paulsen el vad hon heter är väl ingen ungdom och hon har väl informerat länge å väl. Tänker jag gris tänker jag nitrit, inflammationskött och på hur min kompis beskrev hur de klippte kön av grisar utan bedövning.

Citat:
Same.
Ok.

Citat:
Ursprungligen postat av stafh Visa inlägg
Sen kanske man ska tillägga att filmen är mer än bara vidriga slaktscener. Speciellt början.
Då borde de kanske släppa en mer informativ sak till dem som har fantasiförmåga nog att föreställa sig hemska scener utan att matas med dem.

Citat:
Endast en smula? Den håller väl rimligen endast för köttätande pedofiler.
Poängen var att jag inte vill se elände, jag har aldrig förnekat att elände existerar el haft en idealiserad bild av köttindustrin och ärligt talat tror jag att få har det. Men för de som har är det kanske en väckarklocka som behövs.

Fanatism är alltid tröttsamt, att matas med plågeri detsamma.

Gammal 2009-06-02, 21:42   #82
Yip_man
Registered User

Yip_mans avatar

Reg.datum: Dec 2004
jag bidrar iaf och köper mina 6kg kött/veckan där jag vet att det är juste slaktat och kommer från lokala bönder, det borde fler göra.

Yip Man's Träninsdagbok
Yip_man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-02, 21:44   #83
stafh
Registred User

stafhs avatar

Citat:
Gris överlag har man väl sett bilder av hur de knuffas runt å bryter ben i trånga transporter förr om åren, Marit Paulsen el vad hon heter är väl ingen ungdom och hon har väl informerat länge å väl. Tänker jag gris tänker jag nitrit, inflammationskött och på hur min kompis beskrev hur de klippte kön av grisar utan bedövning.
Vad får dig att tro att andra djur har det bättre?

Citat:
Då borde de kanske släppa en mer informativ sak till dem som har fantasiförmåga nog att föreställa sig hemska scener utan att matas med dem.
Om man genom konsumtion ger ekonomiskt stöd till en industri så är det konsumentens ansvar att ta reda på hur industrin ser ut, så att man kan fatta informerade beslut. Du kan ju inte påstå att du vet hur industrin ser ut om du inte har sett hur den ser ut?

Citat:
Fanatism är alltid tröttsamt, att matas med plågeri detsamma.
Men att matas med köttet som plågeriet resulterar i är ok?

Vad/vem är det som är fanatisk förresten?
Gammal 2009-06-02, 21:57   #84
Lellan
Ge mig en igloo

Lellans avatar

Citat:
Vad får dig att tro att andra djur har det bättre?
Som sagt, det tror jag inte?

Citat:
Nej, men för mig är det ju ändå lätt att ignorera eftersom jag inte käkar danska grisar. Men jag tror tyvärr inte att övrig djurhållning är många snäpp bättre, och ser som sagt gärna bättre djurhållning.
Citat:
Om man genom konsumtion ger ekonomiskt stöd till en industri så är det konsumentens ansvar att ta reda på hur industrin ser ut, så att man kan fatta informerade beslut. Du kan ju inte påstå att du vet hur industrin ser ut om du inte har sett hur den ser ut?
Jag skriver att jag antar att den är ganska dålig, det är ändå en massproduktion av kött som sker - ett vinstintresse, och att jag välkomnar bättre djurhållning.

Citat:
Men att matas med köttet som plågeriet resulterar i är ok?
Jag kan äta själv tack, och jag knappast ngra mängder kött. (Den som vill kan se vad jag äter i min journal). Dock äter jag mkt ägg, vilket inte är ett dugg bättre även om man väljer ekologiskt vad jag förstått. Jag är en egoistisk människa som sätter mig själv före djur, det är sant. Därmed inte sagt att jag inte vill att djuren ska ha det drägligt innan de hamnar på tallriken, tvärt om.

Citat:
Vad/vem är det som är fanatisk förresten?
Mina fördomar säger mig att filmen är det, men du har rätt, jag har inte sett den och den kanske är helt med på att människor kommer fortsätta äta kött i liknande uträckning som nu men kommer med konstruktiva förslag för hur det kan ske.

Jag med mina säg i snitt 200 g kött i veckan är ingen fanatisk köttätare, och äter som sagt hellre lokalproducerat kött jag har kunskap om när jag kan välja.

Gammal 2009-06-02, 22:12   #85
stafh
Registred User

stafhs avatar

Citat:
Jag är en egoistisk människa som sätter mig själv före djur, det är sant.
Ja, det gör ju hela den här argumentationen ganska poänglös.

Citat:
Dock äter jag mkt ägg, vilket inte är ett dugg bättre även om man väljer ekologiskt vad jag förstått.
Nja, KRAV har rätt ok regler (även om de självklart kan bli bättre). Frigående, max sju hönor per kvadratmeter, sittpinne, rede, fri tillgång till utevistelse när vädret tillåter etc. Sen tror jag också att folk som går med i krav håller sig till reglerna i större utsträckning än konventionella bönder.
Om man ska byta någon vara från konventionell till ekologiskt så är det definitivt ägg, i mitt tycke.

Citat:
Mina fördomar säger mig att filmen är det, men du har rätt, jag har inte sett den och den kanske är helt med på att människor kommer fortsätta äta kött i liknande uträckning som nu men kommer med konstruktiva förslag för hur det kan ske.
Det är en ekologisk omöjlighet. Två tredjedelar av världens befolkning är i princip ofrivilliga vegetarianer (ingen eller väldigt begränsad tillgång till kött). Som det är nu upptar djurfoder 80% av den uppodlade landytan, och regnskogen skövlas i en rasande takt för att lämna plats åt till exempel sojabönsodlingar. Och då har vi inte ens räknat in metanutsläpp, det extrema energislöseriet, övergödning etc etc etc etc. Vad tror du händer när resten av världen kommer i kapp när det gäller välstånd och börjar trycka i sig burgare på donken de också? Det är ohållbart redan nu.

Sen är det ju naturligtvis också så att ju högre konsumtion, desto sämre vilkor för djuren.

Möjligtvis skulle man kunna börja odla kött in vitro på något energieffektivt sätt och komma runt problematiken på det sättet. Finns folk som håller på att forska om sånt, och jag tror att man hittills har framställt något som liknar köttfärs. Många år kvar till kommersiell produkt dock.

Citat:
Jag med mina säg i snitt 200 g kött i veckan är ingen fanatisk köttätare, och äter som sagt hellre lokalproducerat kött jag har kunskap om när jag kan välja.
Bra att du äter lite kött, men välja kan man alltid.
Gammal 2009-06-02, 22:32   #86
Lellan
Ge mig en igloo

Lellans avatar

Citat:
Ja, det gör ju hela den här argumentationen ganska poänglös.
Jaså? Är inte det exakt den målgrupp man vill nå via filmen?

Citat:
Nja, KRAV har rätt ok regler (även om de självklart kan bli bättre). Frigående, max sju hönor per kvadratmeter, sittpinne, rede, fri tillgång till utevistelse när vädret tillåter etc. Sen tror jag också att folk som går med i krav håller sig till reglerna i större utsträckning än konventionella bönder.
Om man ska byta någon vara från konventionell till ekologiskt så är det definitivt ägg, i mitt tycke.

Det är en ekologisk omöjlighet. Två tredjedelar av världens befolkning är i princip ofrivilliga vegetarianer (ingen eller väldigt begränsad tillgång till kött). Som det är nu upptar djurfoder 80% av den uppodlade landytan, och regnskogen skövlas i en rasande takt för att lämna plats åt till exempel sojabönsodlingar. Och då har vi inte ens räknat in metanutsläpp, det extrema energislöseriet, övergödning etc etc etc etc. Vad tror du händer när resten av världen kommer i kapp när det gäller välstånd och börjar trycka i sig burgare på donken de också? Det är ohållbart redan nu.

Sen är det ju naturligtvis också så att ju högre konsumtion, desto sämre vilkor för djuren.

Möjligtvis skulle man kunna börja odla kött in vitro på något energieffektivt sätt och komma runt problematiken på det sättet. Finns folk som håller på att forska om sånt, och jag tror att man hittills har framställt något som liknar köttfärs. Många år kvar till kommersiell produkt dock.
Vet inte varför, men miljöförstöring berör mig, konstigt nog så tycker jag de där argumenten om vår ohållbara köttkonsumtion pågått så länge och ligger för långt i framtiden för att en icke idealist som jag själv ska orka bry mig mer.

Men lite bra fick jag må då, över äggen...

Citat:
Bra att du äter lite kött, men välja kan man alltid.
Tycker det är jättebra med fokus på bättre djurhållning, min kritik riktar sig mot att det skulle ske ngn slags frälsning genom att mata folk med bilder på lidande djur. Då vänder iaf jag ryggen till istället för att få ta del av budskapet.

Senast redigerad av Lellan den 2009-06-02 klockan 22:34.
Gammal 2009-06-02, 22:54   #87
PowPow
Registered User

PowPows avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Tycker det är jättebra med fokus på bättre djurhållning, min kritik riktar sig mot att det skulle ske ngn slags frälsning genom att mata folk med bilder på lidande djur. Då vänder iaf jag ryggen till istället för att få ta del av budskapet.
Men filmen ämnar väl inte frälsa folk. Snarare att beröra och engagera, och få folk att reflektera över fenomenet.

Men självklart reagerar olika människor på olika stimuli. Du må ha blivit mer berörd och engagerad av en textbaserad pamplett eller en dokumentär om djurhållning med paneldebatt utan rörliga bilder på fenomenet, men många andra hade nog inte det.
PowPow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-02, 23:09   #88
Lellan
Ge mig en igloo

Lellans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av PowPow Visa inlägg
Men filmen ämnar väl inte frälsa folk. Snarare att beröra och engagera, och få folk att reflektera över fenomenet.

Men självklart reagerar olika människor på olika stimuli. Du må ha blivit mer berörd och engagerad av en textbaserad pamplett eller en dokumentär om djurhållning med paneldebatt utan rörliga bilder på fenomenet, men många andra hade nog inte det.
Får ngn slags obehagskänsla när folk ska frossa i bilder av misär, lite kvällstidnings vinkel och jag tror inte jag är ensam om att titta bort när djurplågeri visas istället för att titta till, det var allt.

Gammal 2009-06-02, 23:18   #89
High1ander
Mycket Irriterande

High1anders avatar

Reg.datum: May 2004
Citat:
Får ngn slags obehagskänsla när folk ska frossa i bilder av misär, lite kvällstidnings vinkel och jag tror inte jag är ensam om att titta bort när djurplågeri visas istället för att titta till, det var allt.
Jag sket i att titta också, efter ca 12-15 minuter. Att jag ser djur lida kommer inte göra att jag inte vill äta kött, det kommer bara göra mig illa till mods. Varför se på något vars enda effekt kommer få mig att må dåligt?
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-03, 07:22   #90
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander Visa inlägg
Jag sket i att titta också, efter ca 12-15 minuter. Att jag ser djur lida kommer inte göra att jag inte vill äta kött, det kommer bara göra mig illa till mods. Varför se på något vars enda effekt kommer få mig att må dåligt?
Men det kanske påminner dig om att när du äter kött, äta sådant där djuren åtminstone slaktats under drägliga former.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:17.