Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-05-24, 21:27   #151
Fru_Flisa
Registered User

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Benvärk/muskelkramp (särskilt vader) är vanligt i början på lågkolhydratkost, går nästan alltid över av magnesiumtillskott. Inte en aning om varför...

Yay, kul att höra! Skönt med motvikt mot ditt eget träningsschema, du verkar vara igång jämt? Det är schysst när man hittat ett träningsupplägg man gillar också, eller hur?
Ja, absolut!
Jag rör mej helst varje dag ja, kan inte låta bli Kramperna har jag fått i lår och höftben men det är bra nu peppar...magnesium får jag ha i bakhuvet om det kommer igen, tack för tipset!

Dina scones såg inte dumma ut, dom ska jag baka en dag.
Gammal 2009-05-25, 11:45   #152
Morty
Registered User

Mortys avatar

Reg.datum: Aug 2007
Någon som orkar räkna näringsvärde på Mikaels scones?
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-25, 22:09   #153
Snorkelfarsan
Registered User

Snorkelfarsans avatar

Reg.datum: Mar 2008
Citat:
Iskristallbildningen verkar förresten ha att göra med hur snabbt du fryser ned glassen! Ju snabbare, desto bättre. Jag har massa saker i frysen jag kan lägga glassen mellan, samt ett turbofrysläge. Det kanske är därför min glass blev så bra.
Ok, jag hade gett upp att göra hemmagjord glass men ska nog ge det ett försök till eftersom du verkar ha lyckats så bra! .

Om jag lyckas så postar jag mitt resultat
Gammal 2009-05-26, 18:10   #154
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Tisdag 26 maj 2009

Inför Blodomloppet...

Uppladdning genom att goffa i mig rejäla mängder köttfärs & wokade grönsaker på ett thaihak. Lämnade sex provrör blod imorse, så jag behöver mycket järn! ;-)

Satsar hårt på att vila i mig i form. Känner fortfarande av korsryggen lite. Knäna om jag verkligen vill.

Ser fram emot torsdagen. 3,5h buss upp till Linköping, lite jobbande, ombyte, traska ned till arenan och sedan kuta iväg!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-26, 19:16   #155
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Ser fram emot att läsa om ditt lopp Mikael! Den 3:e juni är det min tur
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-29, 15:43   #156
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Fredag 29 maj 2009

Tungt i benen efter Blodomloppet (rapport kommer).

Styrketräning

Tränade med en arbetskompis på WorldClass i Linköping (St. Larsgatan).

1. Marklyft:
* 6 x 70 kg
* 4 set 4 x 110 kg
* 2 set 120 kg (se där, nytt personbästa)

2. Bänkpress:
* 6 x 60 kg
* 2 set 4 x 80

3. Räckhäv (handrygg mot ansikte):
* 9 x kroppsvikt

4. Bicepscurl, stång:
* 4 x 32,5 kg

Kul att jag klarade 4 x 80 kg i bänkpress, förra gången var det bara 2 x 80 kg. Marklyft kändes bra. Behöver handskar till nästa gång. Nu fick jag använda torkpapper vid 120 kg för att inte halka.

Bra pass! Gott med buffé på Krung Thai efteråt.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
Gammal 2009-05-29, 16:40   #157
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Torsdag 28 maj 2009

Uppladdningen med mycket vila, och mycket mat. 10 XL-ägg med majonnäs klämde jag i mig på onsdagskvällen. En mumsig mandelsmörgås med smör, ost och sallad till frukost på resan upp, och en mozzarellaboll som fika innan varvet.

Blodomloppet 2009, Linköping, 10 km

Regn hela dagen. Trodde att det skulle regna på oss. Lite orolig. Regnet slutade, solen kom fram. Rörde oss mot området. Smådroppar här och var.

Lämnade min ägg- och ostpåse med de andras saker och smet bort till Skakis & Bakis som höll i uppvärmningen. Flaxade runt med armar och ben i sann FS-anda. Det behövdes nog. Vid uppställningen placerade jag mig i mitten, kanske lite bakåt, med de långsammare löparna. Lite ont i baksida vänster lår. Inget som skulle påverka loppet, visade det sig.

* Starten*

Hittade min springkompis, tillika arbetskompis och hare. Visste att han sprungit på 45 min för något år sedan. In med In Flames i öronen och väntade på startskottet. 1600 löpare, om jag minns rätt, var beredda på att springa 10 km.

Pang! Höll mig efter kompisen samtidigt som vi kryssade mellan alla löpare. Visade sig vara en position aningens för långt bak. Sprang förbi löpare nästan hela loppet.

* 0-5 km *

Ganska lugnt tempo första 5 km, men ändå snabbare än vad jag brukar springa på vid löpträning. Gick bra att hänga på. Kompisen drog oss framåt. Jag flåsade tydligen som ett ånglok redan från början. Inget nytt under solen, alltså, trots att jag tyckte att jag tog ganska djupa och kontrollerade andetag. Med musik i lurarna hörde jag ändå inte min egen andhämtning.

* 6-7 km *

Kompisen började sacka efter, eller om jag ökade farten. Låg först och fortsatte att dra oss framåt ett tag. Asfaltsstigar med gräs runt, så jag höll mig till gräset.
Fortsatt kryssande mellan de andra löparna, om än mycket mindre än i början.

Sprang in genom en dunge, samtidigt som molnen sprack upp så solen lyste igenom, och en vind gick genom träden så det föll ned vattendroppar på oss. En väldigt fin syn och härlig känsla. Känslan försvann gradvis allteftersom det började luta mer uppåt...

Dags att spurta? Hittils hade tempot varit ganska lugnt. Gjorde ett försök, men vågade inte riktigt ta i, om jag nu inte skulle orka. Återgick till tidigare tempo.

* 7-8 km *

Här någonstans kände jag av knäet lite. Försvann snabbt. Kände att vi borde öka tempot, som det var nu hade jag kunnat springa länge. Nu var det bara 2-3 km kvar. Liten tempoökning, sprang om lite fler folk. Oväntat sprang en kille om oss, som tidigare hade sprungit om kring 2-3 km.

* 8-10 km *

Nu började det bli dags att öka tempot. Tog i lite mer. Eventuellt lite över min kapacitet, kände de typiska tecknena på att jag tog i -- det kändes tråkigt, jobbigt och jag var nästan sugen på att bryta loppet.

Bara att bita ihop, naturligtvis. Allt sitter i huvudet.

Vi håller fortfarande jämnt tempo, jag och min kompis. När vi kommer in till bron, med bara 500 meter kvar till målgång, började han rusa. Jag ökade farten lite också. Äntligen framme vid den orange studsmarken inne på stadion. Tog adrenalinet till hjälp och lade in överväxeln. Ruscha! Så många sekunder före skulle han inte komma. Sex sekunder snabbare än mig kom han in.

* Efteråt *

Fick ont i bröstet/magen av den sista spurten, som magknip. I en minut, högst. Sedan poff! Jag kände mig rastlös och funderade på vad som skulle hända nu? Var det inte mer än så? Minns känslan från förra året, och hur jag var illamående, ont överallt och överlag något som snarare påminde om influensa än en löptävling.

I kön fram till medaljerna stelnade benen till, inte helt otippat, direkt när jag rätade ut dem. Lite uppmjukning och det försvann också.

* Resultatet? *

Jag kom in i mål med god trötthetsmarginal och loppet var bra disponerat med stegvis ökande intensitet. Kändes som att jag hade mer att ge när jag kommit in i mål! Springa ett varv till? Det kändes nästan så.

Tiden? Sex sekunder bättre än förra året! 47:07

Tittade ut över alla andra, och kompisen, funderade över min pigghet och picknicken som väntade på oss. Glädje.

Känner mig helt klart nöjd med min prestation i Blodomloppet 2009 i Linköping!
Gammal 2009-05-29, 16:47   #158
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Reg.datum: Feb 2006
Härlig återgivning och grattis till en bättre tid än sist! Riktigt bra sprunget!
Skön beskrivning, jag kände igen mkt från din story mot för mitt lopp i onsdags :P

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-29, 19:43   #159
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Äntligen kom rapporten!

Jag var faktiskt inne tidigare idag på hemsidan för att se hur det gått för dig så tiden visste jag redan innan. Men inte om du var nöjd med den eller ej. Jag hade tippat på en bättre tid faktiskt men det glädjer mig att du är nöjd. Ta mina högre förväntningar som en komplimang.

För övrigt fick jag ännu en anledning att gilla dig skarpt när jag vet att du är ett fan av In Flames liksom jag.
Gammal 2009-05-29, 19:56   #160
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Härlig återgivning och grattis till en bättre tid än sist! Riktigt bra sprunget!
Skön beskrivning, jag kände igen mkt från din story mot för mitt lopp i onsdags :P
Tack! Jag blev inspirerad av din utförliga rapport! Som jag skriver nedan, så tyckte jag själv inte det var särskilt bra, tidsmässigt, men det är liksom... ja, det är OK! Det är kul att ha gjort det. Midnattsloppet nästa, kanske?

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Äntligen kom rapporten!

Jag var faktiskt inne tidigare idag på hemsidan för att se hur det gått för dig så tiden visste jag redan innan. Men inte om du var nöjd med den eller ej. Jag hade tippat på en bättre tid faktiskt men det glädjer mig att du är nöjd. Ta mina högre förväntningar som en komplimang.
Tack! Komplimang var ett bra sätt att se det på. :-)

Jag hade faktiskt också förväntat mig bättre tid, eftersom jag hängde på min kompis som jag förväntade mig skulle springa på 45, som sist. Jäkla slöfock till komis! ;-) (och killen jag sprang bakom förra året var förkyld)

Så det är lite blandat -- egentligen är jag ganska missnöjd med tiden, men eftersom det kändes så bra under loppet och att jag hade mycket energi kvar efteråt betyder det att jag har kapacitet för bättre. Låter väl rimligt?

Citat:
För övrigt fick jag ännu en anledning att gilla dig skarpt när jag vet att du är ett fan av In Flames liksom jag.

Jag lurade mellan Lillasyster och In Flames. Det slutade på In Flames som har lite högre tempo och är lite aggressivare. Pra krejer!

Senast redigerad av mikaelj den 2009-05-29 klockan 19:59.
Gammal 2009-05-29, 20:24   #161
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Så det är lite blandat -- egentligen är jag ganska missnöjd med tiden, men eftersom det kändes så bra under loppet och att jag hade mycket energi kvar efteråt betyder det att jag har kapacitet för bättre. Låter väl rimligt?
Ja är du ovan vid lopp är det vanligt att man disponerar lite fel. De två senaste loppen jag sprungit har jag i stort sett kollapsat vid målgång och då vet jag att jag disponerat loppet väl.

Tanken är att jag i stort sett ska dö efter målgång på onsdag. Jag tror du kommer prestera ännu bättre nästa lopp du springer. Helt ärligt vore det ju kul om du faktiskt testade något litet motionslopp i Gbg-området där du testar att käka kolhydrater innan. Alltså bara som ett expriment, lär ju finnas flera smålopp i ditt område så du behöver ju inte "slösa bort" ett mer högprioriterat lopp.
Gammal 2009-05-29, 20:50   #162
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Ja är du ovan vid lopp är det vanligt att man disponerar lite fel. De två senaste loppen jag sprungit har jag i stort sett kollapsat vid målgång och då vet jag att jag disponerat loppet väl.
Japp. Jag har sprungit 10 km innan, så jag skyller helt och hållet på att min kompis var för slö. Utan klocka har jag inget att gå efter hur snabbt jag skall springa. Så därför sprang jag efter en kompis jag trodde var snabbare. Med klocka kan jag ta ut tempot.

Citat:
Tanken är att jag i stort sett ska dö efter målgång på onsdag. Jag tror du kommer prestera ännu bättre nästa lopp du springer. Helt ärligt vore det ju kul om du faktiskt testade något litet motionslopp i Gbg-området där du testar att käka kolhydrater innan. Alltså bara som ett expriment, lär ju finnas flera smålopp i ditt område så du behöver ju inte "slösa bort" ett mer högprioriterat lopp.
Jag har faktiskt inte sett några småtävlingar, och inte heller några högprioriterade lopp. Det är ungefär nu min löpträning brukar ta slut :-)

Det jag skulle kunna göra vore att springa Skatås, för där har jag 5 och 10. Vilken distans tänkte du dig, och vad för sorts (mängd/tid) kolhydratladdning?
Gammal 2009-05-29, 21:01   #163
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Det jag skulle kunna göra vore att springa Skatås, för där har jag 5 och 10. Vilken distans tänkte du dig, och vad för sorts (mängd/tid) kolhydratladdning?
Ja annars har du ju Blodomloppet i Göteborg också, 20:e augusti är det väl?

Jag syftar inte på någon överdriven laddning men säg att du de tre dagarna innan käkar lite potatis och lite av surdegsbrödet du bakar. Och helt enkelt kollar om du upplever skillnad. Jag vet ju att du mår bättre rent hälsomässigt av att minimera kolhydratintaget men finns lust till lite expriment ur prestationssynpunkt kanske det kan vara kul att prova på.

Låt säga 250 gram kolhydrater per dag i tre dagar t.ex.
Gammal 2009-05-29, 21:31   #164
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Ja annars har du ju Blodomloppet i Göteborg också, 20:e augusti är det väl?
Blodomloppet i Göteborg var i förrgår. :-) Midnattsloppet är närmast.

Citat:
Jag syftar inte på någon överdriven laddning men säg att du de tre dagarna innan käkar lite potatis och lite av surdegsbrödet du bakar. Och helt enkelt kollar om du upplever skillnad. Jag vet ju att du mår bättre rent hälsomässigt av att minimera kolhydratintaget men finns lust till lite expriment ur prestationssynpunkt kanske det kan vara kul att prova på.

Låt säga 250 gram kolhydrater per dag i tre dagar t.ex.
Woha! :-D

Jo, jag har funderat på att göra det Någon Gång(tm), för att se om det blir någon skillnad. Ville ha en bra referenspunkt innan bara, och när jag inte fick något bra resultat i Blodomloppet känner jag inte riktigt att jag har det.

Det jag kan göra, förstås, är att försöka maxa en 10 km-runda (eller 5?) för att få ett referensvärde, och sedan köra samma runda någon vecka senare med lite brödhydrater i magen.

När/om jag provar rapporterar jag definitivt här om det!
Gammal 2009-05-30, 08:24   #165
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Blodomloppet i Göteborg var i förrgår. :-) Midnattsloppet är närmast.
Ja jag blandade ihop med Örebros Blodomlopp.

Citat:
Woha! :-D

Jo, jag har funderat på att göra det Någon Gång(tm), för att se om det blir någon skillnad. Ville ha en bra referenspunkt innan bara, och när jag inte fick något bra resultat i Blodomloppet känner jag inte riktigt att jag har det.

Det jag kan göra, förstås, är att försöka maxa en 10 km-runda (eller 5?) för att få ett referensvärde, och sedan köra samma runda någon vecka senare med lite brödhydrater i magen.

När/om jag provar rapporterar jag definitivt här om det!
I vilket fall som helst föreslår jag NÅGON form av tävlingssammanhang. Det är nämligen natt och dag att träna och springa ett lopp. Man får alltid sjuk draghjälp på loppen. Så jag tycker defintivt du bör kolla upp om du hittar något i närheten.

Sen var bara 250 gram ett exempel gripået ur luften. Är det för mycket så sänk om du vill det. Principen är dock ett betydligt högre kolhydratintag än normalt ett par dagar innan.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:22.