2009-05-16, 18:17
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Snorkelfarsan
Hur gör du med grönsaker mikael? Broccoli innehåller ju lite kolhydrater och dubbelt så mycket protein, men t ex tomat och de flesta andra grönsaker har ju mest kolhydrater även om det bara handlar om 3-6g per 100g. Brukar du ha t ex krossade tomater i din mat?
|
Generellt sett brukar LCHF:kosten innebära kolhydrater från grönsaker som växer ovan jord, alltså finns utrymme för t.ex. broccoli, vitkål, tomat, brysselkål, spenat, sparris m.m. Med andra ord en kost som är närmast omöjlig att inte täcka sitt näringsbehov med.
|
|
|
2009-05-16, 18:20
|
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
Hehe, det har du ju rätt i. Jag har iaf vart iväg och köpt bla vispgrädde och fetaost. Ikväll ska jag dock laga en korvgryta hade jag tänkt mig.
|
Thatta boy!
Citat:
Hur gör du med grönsaker mikael? Broccoli innehåller ju lite kolhydrater och dubbelt så mycket protein, men t ex tomat och de flesta andra grönsaker har ju mest kolhydrater även om det bara handlar om 3-6g per 100g. Brukar du ha t ex krossade tomater i din mat?
|
Jag har inte gjort något som innehåller krossade tomater på länge. Om jag skulle göra det så hade jag haft i krossade tomater. :-) Korv/biff stroganoff är ju gott, särskilt när man har riktig grädde i!
Problemet med grönsaker (frukter, men jaja) som tomat och paprika är att de är miljöovänliga och dyra utan att ge särskilt mycket näring (lite antioxidanter och en fjuttig mängd C-vitamin). Äter ändå paprika då och då, men basvaror i grönsaksväg är broccoli, spenat och lite kål, gärna syrad. Nu när det blir säsong för lite fler grönsaker ska jag utöka min repertoar. Som Eddie (nästan!) nämnde ovan är det vansinnigt gott med t.ex. smörindränkt brysselkål, sparris o dyl.
Rättika (smakar lite svagt av senap/rädisa) och blomkål är riktigt bra att göra gratäng på, t.ex. tacopaj med rättika, och blomkåls-Jansson. Den senare var mycket uppskattad på jul! Recept på KiF.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
Senast redigerad av mikaelj den 2009-05-16 klockan 18:23.
|
|
|
2009-05-16, 18:46
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2008
|
Frukt skippar jag helt och hållet just nu. Broccoli är dock stapelvara för mig och även blomkål gillar jag mycket. Allt du nämnde äter jag mer än gärna så det ska jag handla nästa gång - förutom brysselkål, det är nog den enda grönsak jag inte gillar. Jag köpte förresten både broccoli och blomkål när jag handlade  .
Och jag har just ändrat mig angeånde korvgrytan, jag ska göra pizza istället (Bara jag som ska ha mat så då slår jag på stort  ). Men pizzabottnen ska vara gjord på äggvita och lite sojamjöl hade jag tänkt mig. Sen har jag på en jävla massa ost och lite chorizo (utan nitrit). Jag tror det borde funka bra.
Förövrigt har just slängt in en liten glassblandning i frysen, en dl visgrädde, 2 ägg och lite funlight. Enligt ett recept på lchfmat.com (tack mikaelj för tipset, har sökt runt en hel del efter liknande sidor tidigare i veckan). Hoppas det blir något sånär lyckat, vi får se.
|
2009-05-16, 18:49
|
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
Förövrigt har just slängt in en liten glassblandning i frysen, en dl visgrädde, 2 ägg och lite funlight. Enligt ett recept på lchfmat.com (tack mikaelj för tipset, har sökt runt en hel del efter liknande sidor tidigare i veckan). Hoppas det blir något sånär lyckat, vi får se.
|
Även s.k. "riktig glass". Berätta gärna vad du tyckte om resultatet.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2009-05-16, 19:04
|
|
|
De e stekigt! Stek, stek, stek...
Reg.datum: May 2007
|
Idag åt jag lunch på stan och middag från pizzerian
#1: Havregrynsgröt, jordgubbar, kvarg, keso, kaffe
#3: Whey 100 innan träning - Gainer efter
#2: Spaghetti bolognese (Forno Romano, odenplan)
#3: Fräscha frukter i solen
#4: MegaKebabrulle á basebollträ med extra kött (innehåller pommes)
Efter den där kebabrullen, som tog en evighet att få i sig, kommer jag förmodligen inte orka mycket mer ikväll. Jag har förvisso en chipspåse och en färdigblandad tacodip i kylskåpet som är till eurovision men just nu mår jag nästan illa.
|
|
|
2009-05-16, 19:14
|
|
|
Vrickad & älskvard
|
minimål: 2 dl mjölk
Frokost (vid 12, efter träning): 4 skivade kokta ägg, ost, creme fraiche-röra
minimål: ett ägg
Aftenmad (vid 19, efter cyklande):
* 2 kokta skivade ägg, massa broccoli, ost, creme fraicheröra
* 1 burk makrill i tomatsås med MCT-fett, gräddmjukost (Puck) och creme fraicheröra
* 1 mozzarellaboll med majonnäs och pesto
Har gjort slut på en hel burk creme fraiche sen frokost. Att träna massvis för att gå ned i vikt måste vara den sämsta bantningskuren någonsin, jäklar vad hungrig jag har varit idag! :-)
|
|
|
2009-05-16, 20:20
|
|
|
mjau
Reg.datum: Feb 2009
|
-Havregrynsgröt med mjölk, äpple och kanel.
-Ett gäng morötter.
-Riven, stekt potatis med kassler och vitlökssås.
-Fika bestående av ett par gifflar, muffins, kakor och kaffe.
-Pannkakor
-Äpple
Iz pleased
|
|
|
2009-05-16, 20:42
|
|
|
Reg.datum: Apr 2008
|
500g Micrade Kycklinglår m skinn
2 apelsiner
6 Kokta Ägg
4dl Mellan Mjölk
5g Cashewnötter
1 Liter Coop cola=)
/r3mp
You can do it maybe! ~
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
|
|
|
|
2009-05-17, 04:11
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2007
|
Soppa på mixade grönsaker, räkor, skinka, philadelphia ost, grädde. Hela dagen.
|
|
|
2009-05-17, 13:13
|
|
|
Registred User
Reg.datum: May 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Problemet med grönsaker (frukter, men jaja) som tomat och paprika är att de är miljöovänliga och dyra utan att ge särskilt mycket näring (lite antioxidanter och en fjuttig mängd C-vitamin).
|
Vänta nu... tomat är miljöfarligt, men kött är lugna bullar?
|
|
2009-05-17, 13:14
|
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
Ursprungligen postat av stafh
Vänta nu... tomat är miljöfarligt, men kött är lugna bullar?
|
Hur mycket närproducerad tomat äter du?
(jag äter sällan kött, för övrigt)
|
|
|
2009-05-17, 18:01
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2006
|
Försök till egna subwaymackor
En baguette
180g Kyckling
100g cheddarost
Kruksallad
Gurka
Tzatziki
En baguette
En burk tonfisk blandat med cremefraiche
100g cheddarost
En halv tomat
Gurka
Kruksallad
|
|
|
2009-05-17, 18:49
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2007
|
Frukost: 4dl Havregrynsgröt m. mjölk & äppelmos
Under cykelpass: 2 bananer, 1 Enervit Energibar
Lunch: 500g Potatis, 12 köttbullar, brunsås, ketchup, 2 polarbröd.
"Mellanmål": ~ 8g Kolozzeum EAA
Middag: Ugnspannkaka, drottningssylt, 2polarbröd m. ost.
Kväll: 130g vaniljglass.
Totalt: ~3300 kcal.
|
|
2009-05-17, 20:09
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Även s.k. "riktig glass". Berätta gärna vad du tyckte om resultatet.
|
Jag gjorde som sagt glass på 1dl vispgrädde och 2 ägg - uppdelade i äggvita(vispad) och äggula vispad med sötningsmedel. Smaken är god men glassen blir väldigt isig. Kanske måste man röra om den en gång i halvtimmen, svårt att säga. Bäst resultat får man ju dock med glassmaskin. Men smaken är som sagt god  !
I övrigt har jag idag ätit:
Lunch
än näve mandel
50 g Diet-Pro +6g kreatin med vatten
Middag
285g köttfärs med tacokrydda
30g riven ost
ca 100g taco- och chilisås
Stor sallad (cirka 500g) med Isbergsallad, ruccola, gurka, tomat, lite blomkål och pumpakärnor samt lite alfagroddar.
Kvällsmål
ovan nämnda glass
400g kvarg med fun ligh
|
2009-05-17, 20:41
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Frukost:
Havregrynsgröt, mjölk, socker
2 ljusa mackor med smör, kaviar, mjölk.
En kopp kaffe.
Lunch:
Pasta, korvgryta med kokta grönsaker och ketchup, mjölk.
Kaffe.
Till film:
3 Japp dubbelbitar och 1 Brejk dubbelbit.
Kvällsmat:
2 ägg, tre grova mackor med smör, skinka, kaffe.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:17.
|

|