2009-03-09, 00:30
|
|
Ge mig en igloo
Reg.datum: Aug 2002
|
Läkarkoll vid bantning, vilka tester?
Tja, nu är det 9 timmar kvar å jag vill att läkaren ska kolla mig men kom på att jag inte vet vad jag ska be om.. Tips?
Hb-värde, blodtryck, sköldkörtel kanske? Jag har ingen aning kom jag på.
Tänkte ta reda på om jag kan köra på med en vlcd el vad herrn har för ngt att säga.
|
|
|
2009-03-09, 01:43
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Blodtryck, HB-värde, fasteglukosvärde (om du inte ätit innan då), ketonnivåer om du redan gått på LCHF. Annars vettesjutton; om du får betala för varje prov blir det dyrt att kolla efter hormoner.
|
|
2009-03-09, 07:54
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Om du skall kolla sköldkörteln skall du be om TSH, fritt T4 och anti-TPO (enbart TSH säger inget). Men det kanske är försent nu.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2009-03-09, 08:18
|
|
Ge mig en igloo
|
Går om trekvart, så det är inte försent.. tack för svaren!  Så jag käkar ingen frukost då ifall de vill ta fasteglukos.. *kurr kurr*
T4 hade jag vajsing på för ngt år sedan, plus att mamma käkar levaxin pga underfunktion i sköldkörteln så doktorn kanske kan motiveras till lite prover, vem vet.
|
|
|
2009-03-09, 09:06
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
Ursprungligen postat av Lellan
Går om trekvart, så det är inte försent.. tack för svaren!  Så jag käkar ingen frukost då ifall de vill ta fasteglukos.. *kurr kurr*
T4 hade jag vajsing på för ngt år sedan, plus att mamma käkar levaxin pga underfunktion i sköldkörteln så doktorn kanske kan motiveras till lite prover, vem vet.
|
Hypotyreos är ärftligt och som tjej är du extra benägen att drabbas. Har du redan haft låga värden en gång är det troligt att du håller på att utveckla "full" hypotyreos från en subklinisk. Kolla även http://turtles.egetforum.se för mer info om sköldkörtelsjukdomar, många kunniga där.
Lycka till!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2009-03-09, 09:07
|
|
130 kg finsk fotomodell
Reg.datum: Apr 2006
|
kolesterolt och levervärden är alltid kul att veta!
|
|
|
2009-03-09, 14:49
|
|
Ge mig en igloo
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Hypotyreos är ärftligt och som tjej är du extra benägen att drabbas. Har du redan haft låga värden en gång är det troligt att du håller på att utveckla "full" hypotyreos från en subklinisk. Kolla även http://turtles.egetforum.se för mer info om sköldkörtelsjukdomar, många kunniga där.
Lycka till!
|
Det sa doktorn också, fast just nu mår jag ju bra. Dvs när jag lever på lågt energiinnehåll, men jag har tänkt att det beror på "svält-kicken". Men periodvis innan har jag blivit extremtrött, vill sova sova sova.
Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu
kolesterolt och levervärden är alltid kul att veta!
|
Ajdå, det visste jag inte att det var roligt så det bad jag aldrig om..
Däremot var doktorn testglad; han tog sänka, alla thyroidgrejer, blodvärde (enl hans papper hade jag 156 senast), sen tog han.. få se nu.. kalcium? kalium, natrium? Hm, ja sen var det nog inge mer. Kan hända han tog leverprov eftersom det var dåligt för några år sedan.
Han frågade om jag inte mådde dåligt, ont i njurarna, yrsel men jag berättade att det i början svartnat när jag tränade men att jag bara mår bra nu.
Men FAN va snål med blod jag är då.. gick inte att fylla rören, de la varma påsar på mig, osv men sen fick jag lov att åka iväg och nu var jag nyss dit igen och de satte en "fjäril?" på handen. Jaja, de fick lite blod till slut (fast räckte inte till sänkan så de tog snabbsänka, vet inte skillnaden).
Imorrn bitti skulle jag lämna urinprov också, han trodde att blod i urinen jag hade för ngn vecka sen kunde va urinvägsinfektion.
Men ang själva frågan, hur länge jag kan leva på låg kcal så hummade han mest, tittade på naturdietpåsen jag hade med mig. Frågade vad som rekommenderades, jag sa 2 veckor sen läkarkoll men att jag ju inte fått tid förrän nu, sen sa jag att på itrim om man skriver in sig där så kan man hålla på 10 veckor.
Han hummade mest och sa att han skulle skriva brev. Men sen när jag satt på lab så stod de att de bara skickade brev om ngt var fel.. så summa kardemumma: jag vet inte hur länge jag kan hålla på... :smash:
|
|
|
2009-03-09, 14:56
|
|
Vrickad & älskvard
|
Jag hoppas att du inser att du med sånt extremt lågt energiintag än mer kvaddar din ämnesomsättning. Dvs, mer trötthet, frusenhet, depp och vad annat just du råkat ut för.
Svält är aldrig rätt lösning.
|
|
|
2009-03-09, 15:07
|
|
Ge mig en igloo
|
Citat:
Jag hoppas att du inser att du med sånt extremt lågt energiintag än mer kvaddar din ämnesomsättning. Dvs, mer trötthet, frusenhet, depp och vad annat just du råkat ut för.
Svält är aldrig rätt lösning.
|
Jag inser att det osunt, men tröttheten etc var ju innan jag började med bantning á la svält. Därför är det svårt att välja bort, när jag nu känner mig pigg, äntligen går ner lite och inte vill sova bort dygnet. Sovlängtan var inte pga depp, den kändes bara... ohejdbar. Men hursomhelst, bantningen kanske inte alls har med det förbättrande måendet alls att göra. Fast i helgen åt jag nästan bara mat, men DÅ blev jag tröttare.. vilket kan bero på annat med såklart.
Ska ju öka på energin och leva på riktig mat, vill ju ha ett sunt leverne. Lite för frestande detta bara.
|
|
|
2009-03-09, 15:09
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
Jag inser att det osunt, men tröttheten etc var ju innan jag började med bantning á la svält. Därför är det svårt att välja bort, när jag nu känner mig pigg, äntligen går ner lite och inte vill sova bort dygnet. Sovlängtan var inte pga depp, den kändes bara... ohejdbar.
|
Jag vet precis hur du menar....
Jag säger bara att du lurar dig själv. Trots om du känner dig piggare nu kommer det snart bli ännu värre än innan.
|
|
|
2009-03-09, 15:26
|
|
Ge mig en igloo
|
Citat:
Jag vet precis hur du menar....
Jag säger bara att du lurar dig själv. Trots om du känner dig piggare nu kommer det snart bli ännu värre än innan.
|
Men ååå..  Antar att det är så, men ... urk. Vad skulle du rekommendera då? Själv tänker jag ett intag på 1500 kcal med kost jag vet jag mår bra av; grönsaker, döda djur, rotfrukter, bär å choklad.
Men.. tänker att jag gärna håller på lite till som nu, om det inte är hälsovådligt.
|
|
|
2009-03-09, 15:29
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
Men ååå..  Antar att det är så, men ... urk. Vad skulle du rekommendera då?
|
En motfråga: varför bantar du?
Citat:
Men.. tänker att jag gärna håller på lite till som nu, om det inte är hälsovådligt.
|
1500 kcal + träning är inte bra för din kropp, nej. Om du du inte är tre äpplen hög.
|
|
|
2009-03-09, 15:48
|
|
Ge mig en igloo
|
Citat:
En motfråga: varför bantar du?
|
Tja för att jag led av fetma? Numera övervikt, målet är normalvikt. Kändes som att jag behövde en liten "motivationsnedgång" via genvägen pulver. Fast det börjar bli dags med mer mat.
Citat:
1500 kcal + träning är inte bra för din kropp, nej. Om du du inte är tre äpplen hög.
|
Hoppa från 5-800 kcal till 1500 kcal är ändå ett hopp i rätt riktning som känns ok. Så ligga på 1500 tills det känns bra, sen uppåt till energibalans vad den nu må vara när jag ligger på ca.. jaa, den siffran som jag inte vet, säg 70-75 kg? För att sedan börja bygga lite smått efter att ha haft energibalans ett tag.
Tre stora äpplen, 177 cm..
|
|
|
2009-03-09, 16:09
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2008
|
Du ska ju absolut inte svälta, sen ska du må bra. Försök ha en långsiktig plan. På så sätt slipper du stress banta. Blir aldrig bra. På ett underskott av 500kcal/dag kan göra susen för gå stabilt ner i vikt, o så lite träning på det. Optimal är att du går ner 0.5 - 1.0kg veckan.
Sikta på det. Ha inte bråttom.
|
|
|
2009-03-09, 16:21
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
Tja för att jag led av fetma? Numera övervikt, målet är normalvikt. Kändes som att jag behövde en liten "motivationsnedgång" via genvägen pulver. Fast det börjar bli dags med mer mat.
|
Då är problemet att inte gå upp igen....
Citat:
Hoppa från 5-800 kcal till 1500 kcal är ändå ett hopp i rätt riktning som känns ok. Så ligga på 1500 tills det känns bra, sen uppåt till energibalans vad den nu må vara när jag ligger på ca.. jaa, den siffran som jag inte vet, säg 70-75 kg? För att sedan börja bygga lite smått efter att ha haft energibalans ett tag.
|
Se till att få i dig ordentligt med näring. Framförallt fullvärdigt protein (för tyrosinet), selen och jod (sköldkörtelhormonerna) och undvik soja (peroxidas).
Eller kort: ägg, kött, fisk och sånt med mycket näring i. Undvik överdriven mängd vegetabiliska fetter (oljor, margarin). Något som funkat bra är lågkolhydratkost.
Se trådarna
* LCHF + Hypotyreos? (folk som kunnat minska dosen Levaxin)
* Hur äter ni som har hypotyreos?
* Hypotyreos (lång tråd)
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:17.
|

|