Jag undar ltie över vilka extraövningar du kör i bänken nu under det här programmet, jag tänker köra det själv snart efter nästa tävling. Floopress har jag sett, och nu smalbänk med fatbar, hangbarbänk läste jag också, så hur väljer du övningar och belastning?
__________________ "I'm going to sit on my ass until I get ass cancer" - Robbaz
Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu
Helt ren, använder inga kosttillskott annat än sprit varje lördag.
Jag undar lite över vilka extraövningar du kör i bänken nu under det här programmet, jag tänker köra det själv snart efter nästa tävling. Floopress har jag sett, och nu smalbänk med fatbar, hangbarbänk läste jag också, så hur väljer du övningar och belastning?
Tjena! I början körde jag floorpress ett par veckor, men det rekommenderas inte första veckorna. Jag fick rätt mycket värk och halvt inflammerade tricepsfästen. Jag skulle tro att du kan lämna bort extraövningarna under de första veckorna, då volymen är rätt hög, när du kommer till tredje eller fjärde vecka, så tycker jag di kan lägga in hangbar och gå upp till t.ex. 3x5xnästan max i en par-tre veckor, och sedan mot slutet av programmet köra floorpress och gå upp till en 3x5x75-85% 1RM. Sedan skulle jag nog sluta med extraövningar de 2-3 sista veckorna och låta kroppen återhämta sig för maxlyften. Men det är bäst att du känner efter lite hur det känns.
rotator cuffs 2x10x2.5 bänk 2x20x20, 10x80, 10x110, 5x130, 3x140, 2x150, 8x1x157.5 varav de sista fyra med start/press/rack-signaler. Kändes riktigt bra! volym: 5330 kg. stångrodd 5x5x140 med bälte och remmar (uppslitna valkar)
superset
- tryndrag 5x10x50
- maskincrunches 5x10x100
superset
- triceps cc pushdowns 5x8x75
- biceps cc 5x8x50
Tjena! I början körde jag floorpress ett par veckor, men det rekommenderas inte första veckorna. Jag fick rätt mycket värk och halvt inflammerade tricepsfästen. Jag skulle tro att du kan lämna bort extraövningarna under de första veckorna, då volymen är rätt hög, när du kommer till tredje eller fjärde vecka, så tycker jag di kan lägga in hangbar och gå upp till t.ex. 3x5xnästan max i en par-tre veckor, och sedan mot slutet av programmet köra floorpress och gå upp till en 3x5x75-85% 1RM. Sedan skulle jag nog sluta med extraövningar de 2-3 sista veckorna och låta kroppen återhämta sig för maxlyften. Men det är bäst att du känner efter lite hur det känns.
Tack så mycket för råden. Jo jag kan tänka mig att man trots att seten i början kanske inte är så tunga så är det hög volym, så jag kommer nog lämna bort extraövningar i början och sen sätta in för att sedan ta bort som du säger. Fast lite tricepsträning komemr jag nog klämma in typ pushdowns med gummiband.
Citat:
tackar! första raw-tävlingen i bänk blir i jakobstad i juli, sedan blir det kanske att lösa licens till vintern!
Citat:
Ursprungligen postat av EkarN
Tack så mycket för råden. Jo jag kan tänka mig att man trots att seten i början kanske inte är så tunga så är det hög volym, så jag kommer nog lämna bort extraövningar i början och sen sätta in för att sedan ta bort som du säger. Fast lite tricepsträning komemr jag nog klämma in typ pushdowns med gummiband.
låter som en bra idé med pushdowns med gummiband, tror du nog kan mangla lite triceps efter bänkarna, däremot tror jag nog det är klokt att låta bli övertung tricepsträning såsom hangbar eller råttfällan, eller höga plankbänkar i början.
nästa tunga för mig blir 5x5x150! bänkade idag så jag vet inte om jag är fräsh tills imorgon! tror jag får ta det på måndag... skulle kanske kunna ta 8x1x90% igen imorgon om jag käkar som en gris... får se!
helt okej idag, 5x5x150 kändes rätt lätt, fast lite vingligt att lyfta ut själv. Den sista fick jag hjälp i utlyftet, eftersom jag hade lite känningar i tuttarna.
låter som en bra idé med pushdowns med gummiband, tror du nog kan mangla lite triceps efter bänkarna, däremot tror jag nog det är klokt att låta bli övertung tricepsträning såsom hangbar eller råttfällan, eller höga plankbänkar i början.
Jo det är nog ingen bra idé, jag körde JM-press nu på senaste passat tre set och redan det var jobbigt. Kommer nog bara köra sådan lättare tricepsträning under schemat.
Citat:
hååå så lätt så lätt! var va de du hadd känningar nu igen? :O
scchhhh... inte så freddi hör.. jag är ju redan vänsterliberal!
Citat:
Ursprungligen postat av EkarN
Jo det är nog ingen bra idé, jag körde JM-press nu på senaste passat tre set och redan det var jobbigt. Kommer nog bara köra sådan lättare tricepsträning under schemat.
det var lite som jag trodde då, efter tre-fyra veckor kan du nog lägga in lite tyngre tricepsträning!