Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu
2 partiledare jag däreemot hyser betänkligheter mot är:
Per Albin Hansson Ja, här i Finland är han en inte så omtyckt person bland historieforskarna. Mest känd för "mannen som svek Finland". Därför har det blivit en principsak att spy galla över honom. Men förutom hans 2vk politik vet jag inte så mycket. Kanske någon vill ge en positiv bild av honom?
|
Det där tycker jag är så mysko. Vad är det för "svek" som avses? Sverige och Finland förde (precis som alla andra små länder 1939, och även USA för den delen) en
neutralitetspolitik. Enda skillnaden mellan Sveriges, Norges, Danmarks och Finlands (och Belgiens, Hollands, Polens etc) utrikespolitik var att Sverige hade turen att inte bli angripet, mest på grund av gynnsam geografi.
Alla försökte göra det Sverige gjorde - strikt neutralitet för att hålla sig utanför kriget. Att sedan komma och anklaga Sverige för att ha "smitit undan" är i det perspektivet väldigt egendomligt.
Sverige hade inte heller några försvarsförpliktelser gentemot Finland eller vice versa. Det fanns inga avtal om att Sverige skulle komma rusande till Finlands försvar eller tvärtom, och det är ju tämligen illusoriskt att tro att Finland skulle ha lyft ett finger om det var Sverige som angripits istället. Sverige gjorde också mer för Finlands sak än något annat land (om man nu inte räknar Finlands allians med Hitlertyskland under fortsättningskriget).