Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-02-27, 12:45   #46
davvvan
helt ok

davvvans avatar

Reg.datum: May 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Tja, om du är stelare på ena sidan är det bra att stretcha dig till jämn rörlighet, så att du inte riskerar att rotera ditt bäcken i någon knäpp vinkel.

Alltid något?
Ja ändå, men jag vill ju inte riskera att svanken förvärras. Kanske enbart ska stretcha höftböjaren en månad först och därefter lägga på de andra musklerna, vad tror du? Eller är en månad för kort/lång tid.

Tack.
Gammal 2008-02-27, 13:30   #47
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av davvvan Visa inlägg
Ja ändå, men jag vill ju inte riskera att svanken förvärras. Kanske enbart ska stretcha höftböjaren en månad först och därefter lägga på de andra musklerna, vad tror du? Eller är en månad för kort/lång tid.

Tack.
Du ska alltid fråga dig: varför vill jag ha den och den muskeln rörlig? Någon speciell idrottsgren? Någon speciell övning? Något speciellt vardagsmoment jag behöver det till? O.s.v. Rörlighet är inget självändamål. Att ha ett stramt muskulärt skydd är däremot bra. Då går inte smällar/fall/skador och dyl. rakt in på känsliga leder och ben, utan tas först upp av muskulaturen. En muskelbristning i underarmen är t.ex. mil mycket bättre än krossade mellanhandsben och bruten radius.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-27, 16:40   #48
obesogen
Registered User

obesogens avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Ja.

Den här stretchen är den bästa tycker jag. I alla stretcher för höftböjarna handlar det om att "stoppa svansen mellan benen", d.v.s. att göra det som kallas bakåttippning av bäckenet. Bäckenets övre kant rör sig bakåt, och den undre kanten framåt. Stoppa svansen mellan benen, helt enkelt.

Det finns uppenbara fördelar med att köra båda sidorna samtidigt. Genom att hålla höften rak kommer man att stretcha den stelaste sidan först. Ojämn stretch kan snedbelasta ryggen, särskilt i tunga övningar som knäböj.
Jag håller med om mycket du skriver men håller inte med om att det där är den bästa stretchen, även om den är ett bra komplement Stretchen du visar kommer främst ta på Sartorius och Rectus femoris.
Det finns fem muskler som är kapabla till att jobba i höftflexion; Tensor fascia latae (TFL), rectus femoris, sartorius, iliacus, och psoas. Tre av dessa muskler har något gemensamt, två har det inte. TFL, rectus och sartorius ursprunger alla från framsidan/utsidan höften.
Psoas och iliacus gör inte det, psoas urspringer från ryggraden och iliacus från insidan av höften. Detta ger två distinkta skillnader:
1. Psoas agerar direkt på ryggen
2. Psoas och iliacus är de enda hipflexorerna som är kapabla till att lyfta höften över 90 grader.

En svag psoas/iliacus krampar lättare och blir lättare kort.
Klarar man inte att hålla ena höften flekterad i 90 grader i stående i 20 sekunder är det en indikation på en svag psoas eller iliacus.
Andra indikationer:
-Krampkänningar på ilium nära TFL ursprunget
-Att man svankar bakåt för att kompensera
-En pelvissänkning till höger eller vänster

På patienter med kraftig spastisitet i höftflexion löser man ibland höftflexorerna genom operation. Då har man provat att både lossa på iliopsoas alternativt de andra höftflexorerna. Iliopsoas operationen har i 9/10 gett absolut bäst resultat gällande bäckenpositionen.

Alltså; Har du svank, börja alltid med att stretcha iliacus och psoas (dessa stretchas samtidigt på det klassiska sättet:http://hem.passagen.se/ahgren/stretch_hoft1.gif)
Gammal 2008-02-27, 17:08   #49
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av obesogen Visa inlägg
Jag håller med om mycket du skriver men håller inte med om att det där är den bästa stretchen, även om den är ett bra komplement Stretchen du visar kommer främst ta på Sartorius och Rectus femoris.
Det finns fem muskler som är kapabla till att jobba i höftflexion; Tensor fascia latae (TFL), rectus femoris, sartorius, iliacus, och psoas. Tre av dessa muskler har något gemensamt, två har det inte. TFL, rectus och sartorius ursprunger alla från framsidan/utsidan höften.
Psoas och iliacus gör inte det, psoas urspringer från ryggraden och iliacus från insidan av höften. Detta ger två distinkta skillnader:
1. Psoas agerar direkt på ryggen
2. Psoas och iliacus är de enda hipflexorerna som är kapabla till att lyfta höften över 90 grader.

En svag psoas/iliacus krampar lättare och blir lättare kort.
Klarar man inte att hålla ena höften flekterad i 90 grader i stående i 20 sekunder är det en indikation på en svag psoas eller iliacus.
Andra indikationer:
-Krampkänningar på ilium nära TFL ursprunget
-Att man svankar bakåt för att kompensera
-En pelvissänkning till höger eller vänster

På patienter med kraftig spastisitet i höftflexion löser man ibland höftflexorerna genom operation. Då har man provat att både lossa på iliopsoas alternativt de andra höftflexorerna. Iliopsoas operationen har i 9/10 gett absolut bäst resultat gällande bäckenpositionen.

Alltså; Har du svank, börja alltid med att stretcha iliacus och psoas (dessa stretchas samtidigt på det klassiska sättet:http://hem.passagen.se/ahgren/stretch_hoft1.gif)
Fast problemet där är att det är en ensidesstretch, och det ogillar jag skarp. I muskler som quadriceps eller hamstrings är det mycket lätt att känna sidoskillnad och enbensstretch är inget problem. Men just i den mer höftnära muskulaturen tycker jag att det är mycket svårare. Det finns många vinklar där man omedvetet kan kompensera för en stelare muskel. Den stretchen jag visade räcker gott och väl för mig. Man kan inte göra statistik på en person, men om jag översvankar någon morgon, kan jag göra den stretchen i 5-10 minuter och jag har rätat upp min bäckenställning.

Citat:
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Gammal 2008-02-27, 17:40   #50
Salus
Banned User

Reg.datum: Apr 2006
Bör man undvika magövningar som kopplar in höftböjarna om man redan har tendens till för mycket svank?

Tänker på övningar som benlyft och liknande rörelser?
Salus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-27, 17:46   #51
obesogen
Registered User

obesogens avatar

Citat:
Fast problemet där är att det är en ensidesstretch, och det ogillar jag skarp. I muskler som quadriceps eller hamstrings är det mycket lätt att känna sidoskillnad och enbensstretch är inget problem. Men just i den mer höftnära muskulaturen tycker jag att det är mycket svårare. Det finns många vinklar där man omedvetet kan kompensera för en stelare muskel. Den stretchen jag visade räcker gott och väl för mig. Man kan inte göra statistik på en person, men om jag översvankar någon morgon, kan jag göra den stretchen i 5-10 minuter och jag har rätat upp min bäckenställning.
Vad gör det om man kompenserar? Huvudsaken är ju att man stretchar det som behövs stretchas. Om man är orolig för sidoskillnader är det ju bara att be någon som har lite koll att göra en jämförelse. Hur har du tänkt att stretcha dina patienter?
Gammal 2008-02-27, 18:37   #52
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia

Andy.da.wohoos avatar

Reg.datum: May 2007
Citat:

Gjorde den stretchningne och tyckte den var enkel att utföra och att den sträckte bra i iliopsoas (har förstått att det var den musklen genom muskelkartor). Men kännde också att den på ena sidan sträckte ut mer än på den andra. Är detta dåligt? Eller beror det på för att jag är stelare på den sidan så det är bra att jag stretchar på det sättet?

Och vad menas med "hålla ena höften flekterad i 90 grader"?
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-27, 20:52   #53
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Andy.da.wohoo Visa inlägg
Gjorde den stretchningne och tyckte den var enkel att utföra och att den sträckte bra i iliopsoas (har förstått att det var den musklen genom muskelkartor). Men kännde också att den på ena sidan sträckte ut mer än på den andra. Är detta dåligt? Eller beror det på för att jag är stelare på den sidan så det är bra att jag stretchar på det sättet?

Och vad menas med "hålla ena höften flekterad i 90 grader"?
Det är precis det jag menar är den absoluta fördelen med den här stretchen! Du kände det mer i ena sidan: den sidan är stelare. Eftersom det känns mer i den stela sidan stretchas denna mer än den rörligare sidan, och du kommer snart vara jämnrörlig. Hade du stretchat en sida i taget hade detta varit mycket svårt att identifiera, enligt min erfarenhet.

Citat:
Gammal 2008-02-27, 20:54   #54
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Salus Visa inlägg
Bör man undvika magövningar som kopplar in höftböjarna om man redan har tendens till för mycket svank?

Tänker på övningar som benlyft och liknande rörelser?
Jag tror att starka höftböjare är skitbra och att övningar med höftböjarna involverade (situps t.ex.) är de absolut bästa magövningarna. Starka och rörliga ska dom vara. Många styrkelyftare anser att starka höftböjare ger bra stabilitet i böjen. Det skulle vara som antagoniststabilisator i så fall, men varför inte? Det är ingen omöjlighet.

Citat:
Gammal 2008-02-27, 20:57   #55
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av obesogen Visa inlägg
Vad gör det om man kompenserar? Huvudsaken är ju att man stretchar det som behövs stretchas. Om man är orolig för sidoskillnader är det ju bara att be någon som har lite koll att göra en jämförelse. Hur har du tänkt att stretcha dina patienter?
Det får anpassas från patient till patient. Stretching i behandlingen är en sak, men det viktigaste är väl att kunskapen förs över till patienten så att denna kan utföra rörelsen hemma "på mattan"?

Jag har inte behandlat någon eftersom jag läser termin två (), men jag tänker i ovanstående banor. Hur jag instruerar en bodybuilder och hur jag instruerar Greta 87 (som kanske bara ska behandlas), kommer ju skilja sig markant. Hur tänker du, som har "lite" mer erfarenhet?

Citat:
Gammal 2008-02-27, 22:06   #56
obesogen
Registered User

obesogens avatar

Citat:
Det får anpassas från patient till patient. Stretching i behandlingen är en sak, men det viktigaste är väl att kunskapen förs över till patienten så att denna kan utföra rörelsen hemma "på mattan"?

Jag har inte behandlat någon eftersom jag läser termin två (), men jag tänker i ovanstående banor. Hur jag instruerar en bodybuilder och hur jag instruerar Greta 87 (som kanske bara ska behandlas), kommer ju skilja sig markant. Hur tänker du, som har "lite" mer erfarenhet?
Jag tyckte att det skulle vara intressant att veta hur du stretchar patienten bilateralt på bänken då jag aldrig sett någon utföra något sådant.
Jag undviker att ge stretch som enskild behandling och försöker istället hitta orsaken till stramheten. Jag tycker ofta att anledningen till att man upplever sig är stram i din stretch är att de höftflexorerna som ska vara starkast (psoas, iliacus) inte fungerar optimalt och då kompenserar man det med att strama upp resten av höftflexorerna. Löser man problematiken i psoas och iliacus så kommer de andra höftflexorerna anpassa sig och då behöver man inte tillbringa 5-10 minuter varje morgon till att stretcha något som inte skulle blivit stramt från första början.
Gammal 2008-02-27, 22:35   #57
Heit
Registered User

Reg.datum: Jan 2007
Har samma problem, med framåttippat bäcken (enl sjukgymnast) och svank, som jag har tänkt göra ngt åt länge. (Har ibland ont i ryggen pga för mkt svank) Har precis börjat köra knäböj och jobbar på tekniken. Tyvärr sätter mina stela hamstrings och vader stopp för fina böjar och jag har börjat stretcha dem.
Min fråga är om jag måste välja mellan djupa knäböj och en rygg med mindre svank? Det är alltså inget jag kan kombinera? (snyft)
Heit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-27, 22:42   #58
obesogen
Registered User

obesogens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Heit Visa inlägg
Har samma problem, med framåttippat bäcken (enl sjukgymnast) och svank, som jag har tänkt göra ngt åt länge. (Har ibland ont i ryggen pga för mkt svank) Har precis börjat köra knäböj och jobbar på tekniken. Tyvärr sätter mina stela hamstrings och vader stopp för fina böjar och jag har börjat stretcha dem.
Min fråga är om jag måste välja mellan djupa knäböj och en rygg med mindre svank? Det är alltså inget jag kan kombinera? (snyft)
Nejdå, självklart måste det ena inte utesluta det andra. Be din sjukgymnast kolla styrkan/rörligheten i dina höftböjare och kolla styrka/rörlighet i hamstrings och ffa styrkan i gluteer. Be även hon/honom att kolla bålstabilititeten och rörligheten i bröstryggen i ffa extension. Vaderna kan du stretcha hur mycket du vill!
Gammal 2008-02-27, 23:27   #59
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Heit Visa inlägg
Det är ofta inte så lätt, lyckligtvis. Knäböj sätter inte nödvändigtvis gluteerna i sträck (inte ens bottendjupa), men ger dem rejält med pisk så att de stärks. Kontentan blir att böj paradoxalt nog kan avhjälpa svank!

Citat:
Gammal 2008-02-27, 23:53   #60
obesogen
Registered User

obesogens avatar

Jag tror att Heins fråga grundade sig på dina tidigare inlägg i tråden sheo (några stycken om att man absolut inte får stretcha baksida lår vid svank)

Heit: Det är inga problem att stretcha hamstrings om du upplever att stramheten inverkar på din böj. Att du är så stram kan också bero på svaghet i muskulaturen eller närliggande muskulatur.

Citat:
Det är ofta inte så lätt, lyckligtvis. Knäböj sätter inte nödvändigtvis gluteerna i sträck (inte ens bottendjupa), men ger dem rejält med pisk så att de stärks. Kontentan blir att böj paradoxalt nog kan avhjälpa svank!
Nu verkar dock inte Heit komma ner i djupa böjar pga stela fotleder och hamstrings, och då blir det svårt att träna gluteerna i böj.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:33.