Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-01-18, 11:35   #406
LunaSpice
Registered User

Reg.datum: Jul 2003
Flera av våra diabetologer, US Lkpg, har också förespråkat lågkolhydratsdiet, i synnerhet Jonny Ludvigsson. Det kommer ta tid att få alla dietister och läkare att inse detta tyvärr.
Gammal 2008-01-18, 11:43   #407
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av LunaSpice Visa inlägg
Det kommer ta tid att få alla dietister och läkare att inse detta tyvärr.
Socialstyrelsen har åtminstone gått ut och godkänt det som "tillåten" metod med tillräcklig evidens från och med igår:

http://www.socialstyrelsen.se/Aktuel.../akt080117.htm

Citat:
2008-01-17 Aktuell kommentar

Socialstyrelsen kör inte över sina riktlinjer ifråga om dietkost

Socialstyrelsens regionala tillsynsenhet i Stockholm har nyligen fattat beslut i ett ärende som rör de kostråd, s.k. lågkolhydratkost en läkare ger sina patienter med diabetes och övervikt.

Socialstyrelsen regionala tillsynsenhet i Stockholm har nyligen fattat beslut i ett ärende som rör de kostråd, s.k. lågkolhydratkost en läkare ger sina patienter med diabetes och övervikt. Socialstyrelsen har härvid att pröva om läkaren (enligt 1§ 2 kap. lag (1998:531) om yrkesverksamhet på hälso- och sjukvårdens område) har utfört sitt arbete i strid med vetenskap och beprövad erfarenhet och därmed åsidosatt patienternas säkerhet. Socialstyrelsen konstaterar att denna behandling har en mer sparsam vetenskaplig dokumentation jämfört med den vanligen rekommenderade kosten, men att behandling med kolhydratsnål kost idag trots detta kan sägas vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet för viktreduktion vid övervikt och typ 2 diabetes med motiveringen att ett antal studier har visat effekter och att evidens för farlighet inte framkommit. Mot bakgrund av att det saknas resultat från längre tids behandling med denna kost vill Socialstyrelsen betona vikten av att längre tids uppföljningar/studier genomförs innan långtidsbehandling med lågkolhydratkost inleds.

Socialstyrelsen vill särskilt understryka att detta beslut inte alls tar ställning till frågan om vilka kostråd som i första hand bör användas vid olika tillstånd och i olika situationer.

Sådana rekommendationer ger Socialstyrelsen bl.a. inom ramen för arbetet med nationella riktlinjer och för närvarande pågår en revision av de nationella riktlinjerna för vård och behandling av diabetes.

Johan Carlson
Chef Tillsynsavdelningen
Om samma sak i DN:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=734091

Att rekommendationer kommer revideras kan man nog vara ganska säker på, till vilken utsträckning och till vilka grupper det primärt kommer ske får vi ju vänta och se.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-18, 13:09   #408
LunaSpice
Registered User

Reg.datum: Jul 2003
Jo jag vet men detta gäller alltid när man ska få flera relativt envisa yrkesgrupper att enas om rätt behandlingsterapi eller komplement. Det tar lång tid...hoppas att fru Dahlquist haft lite påverkan iaf.
Gammal 2008-01-18, 13:39   #409
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Diskussionen kring LCHF-dieter till diabetiker är, tycker jag, ett bra exempel på hur polariserad debatten gärna blir, och hur dåligt det är. Dels har vi de läkare som anser att LCHF per definition är c-r-a-p och vägrar att gå med på att det skulle kunna funka, dels har vi Dr Dahlquist och hennes trogna som predikar det som det allena saliggörande (med motsvarande propaganda mot kost som innehåller de hemska kolhydraterna). Sanningen torde som vanligt ligga någonstans mitt emellan.

Jag har hört i diskussion mellan läkare bl.a. på min arbetsplats som arbetar med diabetespatienter, och som jag uppfattar som mycket seriösa och kunniga, att vissa diabetiker mår mycket bra på LCHF-kost, lättare att hålla blodsockret under kontroll etc., medan vissa mår bättre på "normalkost". Jag tycker att det verkar rimligt - men jag undrar var utrymmet för det här "provandet" i syfte att komma fram till vad som är bäst för en specifik patient får plats, när det går så mycket prestige i diskussionen.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-18, 13:43   #410
Koloftw
Banned

Reg.datum: Aug 2007
Lite OfT kanske, men läste på Aftonbladet eller Expressen idag, och de kallade Dahlqvist för något i stil med "GI-doktorn". Dåligt att de blandar ihop GI med LCHF.

Det som ursprungligen är GI-metoden är väl vad paulun förespråkar, vilket verkar vara en del havregryn, pasta, bulgur etc., sådant kommer ju knappast på frågan i Dr. Dahlqvists diet.
Koloftw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-18, 14:30   #411
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Koloftw Visa inlägg
Lite OfT kanske, men läste på Aftonbladet eller Expressen idag, och de kallade Dahlqvist för något i stil med "GI-doktorn". Dåligt att de blandar ihop GI med LCHF.

Det som ursprungligen är GI-metoden är väl vad paulun förespråkar, vilket verkar vara en del havregryn, pasta, bulgur etc., sådant kommer ju knappast på frågan i Dr. Dahlqvists diet.
Kvällstidningar brukar inte ha många rätt i sina artiklar.
Gammal 2008-01-18, 15:30   #412
Ekenstar
Registered User

Ekenstars avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Kvällstidningar brukar inte ha många rätt i sina artiklar.
Inte bara kvällstidningarna, rapport blandade också ihop det med GI-metoden.
Gammal 2008-01-18, 15:43   #413
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:

Du skriver i princip ordagrant vad jag skrev förut idag i den här tråden i inlägg 403.

On topic: +1 på Tolkia som vanligt. Såfort det blir en känslostyrd debatt och ett krig om vem som har rätt eller fel blir allt pannkaka känns det som.
En sansad debatt där man tar de nya råden med kritiskt tänkande samtidigt som man är villig att testa är det bästa. Men istället blir det förstås en bantardebatt (även om personer som lider av MetS är dom som detta främst borde riktas mot) och konspirationsteorier hit och dit.
Gammal 2008-01-19, 10:17   #414
Julan79
Registered User

Reg.datum: Dec 2007
Jag fattar inte hur ni orkar bry er. Jag fattar inte...jag fattar verkligen inte haha.

Känner inte en enda person som sysslar med sport på elitnivå som bryr sig ens till hälften.
Julan79 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-19, 10:39   #415
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Det är kanske så att vår elit inte är så bra som den kunde vara. Att eliten inte kan/orkar brys sig och se vad som fungerar för den.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-19, 12:34   #416
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Julan79 Visa inlägg
Jag fattar inte hur ni orkar bry er. Jag fattar inte...jag fattar verkligen inte haha.

Känner inte en enda person som sysslar med sport på elitnivå som bryr sig ens till hälften.
Intresseklubben har nu antecknat ditt givande och jättekonstruktiva inlägg, tack Julan79!
Gammal 2008-01-19, 13:00   #417
Koloftw
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Du skriver i princip ordagrant vad jag skrev förut idag i den här tråden i inlägg 403.
Oj, ursäkta.

Men jag glömde läsa igenom senaste inlägget/sidorna, så skrev jag bara angående vad jag såg på aftonbladet igår
Gammal 2008-01-19, 14:33   #418
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Hur ser patientgruppen ut som rekommenderas högfett/lite kolhydratkost

- Är det personer med måttlig övervikt som borde gå ned i vikt och därmed öka insulinkänsligheten.

- Är det personer med amputationer eller andra hinder som inte kan förändra livsstilen med motion och öka insulinkänsligheten.

- Är det personer som har normal kroppsvikt men försämrad insulinkänslighet där traditionell diabeteskost inte ger resultat i lägre och jämnare blodsocker ?

Det blir ju lättare ifall man ser målgruppen och inte bara referat i tidningar.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-19, 14:57   #419
Koloftw
Banned

Sverker, hon håller till på den här LCHF hemsidan:

http://kolhydrater.ifokus.se/
och
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/

där kan du säkert hitta info.

Jag tror, efter vad jag läst på de sidorna:
- Till alla
- Till alla
- Hon rekommenderar den till de flesta, helt enkelt.
Gammal 2008-01-19, 15:39   #420
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Jag tror, efter vad jag läst på de sidorna:
- Till alla
- Till alla
- Hon rekommenderar den till de flesta, helt enkelt.
Du har rätt. Jag var och lyssnade på ett föredrag med henne och maken till konspirationsteoretiker har jag knappast sett. Kolhydrater är ondska och orsak till all världens hälsoproblem, likaså alla vegetabiliska fetter. Alla studier som visar på någonting annat anser hon vara fabricerade eller dåligt utförda, medan alla studier som visar att hennes teorier stämmer höjs till skyarna (oavsett studiens kvalité). Dessutom är hennes fanclub helt galen, värsta halleluja-stämningen. Kändes som att vara på ett sektmöte eller liknande.

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:20.