2007-08-15, 11:50
|
|
Mr BodyPump.
Reg.datum: Mar 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av tano
Haha Timme "stryparn" , klart det är din metod 
|
Stryparn? Menar du stryptränignen? Den tröttnade jag tyvärr på även om den säkert är bra.
Citat:
Ursprungligen postat av Krampus
High Carb, High Fat, High Five.
|
|
|
|
2007-08-15, 13:35
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Timme
Stryparn? Menar du stryptränignen? Den tröttnade jag tyvärr på även om den säkert är bra.
|
Precis, men det är bra för du är ju våran testperson
|
|
|
2007-08-15, 16:34
|
|
Freak of Nutrition
Reg.datum: Mar 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Paltkoma
Är det viktigt att vara vaken under den sista halvan av fasteperioden på 16h, eller kan den förläggas till när man sover? Jag frågar med tanke på att teorin verkar bygga på att det händer intressanta saker i kroppen efter typ ett halvt dygns fasta. Om man sover då så kanske effekterna uteblir.
|
Det borde inte spela någon roll vad jag vet.
Själv kör jag så. Jag jobbar natt och äter mitt första mål mat vid 14-15-tiden senare eventuellt träning och sen två gånger till plus drink efter träningen. Det sista målet äts vid 22-23-tiden jobbar till 7 på morgonen för att sen gå och lägga mig.
Ibland går jag även en promenad när jag gått upp och sen äter jag mitt första mål mat som då är runt 14-15-tiden.
|
|
|
2007-08-15, 20:41
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2006
|
Citat:
Blir ju helt utmattad av den här lååååånga strängen, så jag kanske har missat det som jag tänker fråga om nu:
Är det viktigt att vara vaken under den sista halvan av fasteperioden på 16h, eller kan den förläggas till när man sover? Jag frågar med tanke på att teorin verkar bygga på att det händer intressanta saker i kroppen efter typ ett halvt dygns fasta. Om man sover då så kanske effekterna uteblir.
|
Sista mål: 22.00
Sov
Ät första målet 14.00 nästa dag. Fastan är alltså med sömn inräknad.
|
|
|
2007-08-16, 08:52
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2007
|
Tack för svaren,
Grandmaster tycker alltså att sömnen ska förläggas till första halvan av fasatn, medan Steinbach tycker att det går bra att sova under andra halvan av fastan. Grandmaster, e-som du har hittat på konceptet, kanske du kan förtydliga varför det är viktigt att sova i början av fastan.
|
|
|
2007-08-16, 14:46
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2006
|
Citat:
Tack för svaren,
Grandmaster tycker alltså att sömnen ska förläggas till första halvan av fasatn, medan Steinbach tycker att det går bra att sova under andra halvan av fastan. Grandmaster, e-som du har hittat på konceptet, kanske du kan förtydliga varför det är viktigt att sova i början av fastan.
|
16 timmar utan mat
8 timmar mat
Det är allt du behöver veta. Om du sover i början eller i slutet av fastan är upp till dig, men en del upplever att det är lättare att fasta under morgonen-förmiddagen (ex 00.00 - 16.00) istället för kvällen ( ex 16.00 - 08.00).
Det blir sak samma i slutändan och handlar mer om dygnsrytm och psykologi än fysiologi.
|
|
|
2007-08-16, 20:37
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster
16 timmar utan mat
8 timmar mat
Det är allt du behöver veta. Om du sover i början eller i slutet av fastan är upp till dig, men en del upplever att det är lättare att fasta under morgonen-förmiddagen (ex 00.00 - 16.00) istället för kvällen ( ex 16.00 - 08.00).
Det blir sak samma i slutändan och handlar mer om dygnsrytm och psykologi än fysiologi.
|
Ok! Tack! Då vet jag. jag hade bara fått för mig att förklaringen till att det var så att kroppen kom in i ett extra aktivt matletarmode efter 12h svält och att den effekten nihilerades om man sov.
|
|
|
2007-08-17, 00:27
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster
16 timmar utan mat
8 timmar mat
|
Jag tycker det borde göra skillnad, hormonnivåerna skiljer något beroende var på dygnet du befinner dig, om det har någon klinisk betydelse vet jag dock inte.
|
|
|
2007-08-17, 04:17
|
|
Freak of Nutrition
Reg.datum: Mar 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Knabb
Jag tycker det borde göra skillnad, hormonnivåerna skiljer något beroende var på dygnet du befinner dig, om det har någon klinisk betydelse vet jag dock inte.
|
Det ska inte göra någon skillnad.
Jobbar du natt och sover dag så anpassar sig hormonutsöndringen till det.
T ex så utsöndras pulser GH på natten just pga att inducera insulinresistens och hålla glukosnivån i blodet uppe men det förutsätter att du är vaken på dagen och sover på natten. Är du vaken natten och sover dagen så sker utsöndringen av GH då. Utsöndrigen styrs inte av vilken tid på dygnet det är utan vilken dygnsrytm du har och för att det då t ex ska finnas glukos tillgängligt för hjärnan.
|
|
|
2007-08-17, 08:50
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av A.Steinbach
Det ska inte göra någon skillnad.
Jobbar du natt och sover dag så anpassar sig hormonutsöndringen till det.
T ex så utsöndras pulser GH på natten just pga att inducera insulinresistens och hålla glukosnivån i blodet uppe men det förutsätter att du är vaken på dagen och sover på natten. Är du vaken natten och sover dagen så sker utsöndringen av GH då. Utsöndrigen styrs inte av vilken tid på dygnet det är utan vilken dygnsrytm du har och för att det då t ex ska finnas glukos tillgängligt för hjärnan.
|
Men låt säga att du har en "normal" dygnsrytm. Matfönster mellan 8-16 eller mellan 12-20. Ger detta samma resultat? Rent intuitivt så känns det som om det matfönstret mellan 8-16 ger bättre fysiologiska fördelar men jobbigare mentalt. De som hoppar frukosten har ju ett högre BMI och den typen av fast är ganska utbredd hos högstadiet/gymnasie ungdommar, här har vi ett ökande fetma problem.
|
|
|
2007-08-17, 09:57
|
|
Banned
|
Kcal ut - kcal in
Sen om man hoppar över frukosten eller om man hoppar över lunchen, såvida de innehåller samma sak, mindre betydelse?
|
|
|
2007-08-17, 10:14
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Knabb
Men låt säga att du har en "normal" dygnsrytm. Matfönster mellan 8-16 eller mellan 12-20. Ger detta samma resultat? Rent intuitivt så känns det som om det matfönstret mellan 8-16 ger bättre fysiologiska fördelar men jobbigare mentalt. De som hoppar frukosten har ju ett högre BMI och den typen av fast är ganska utbredd hos högstadiet/gymnasie ungdommar, här har vi ett ökande fetma problem.
|
Att dra paralleller med de som hoppar frukost går inte. Att hoppa frukost är snarare som regel en av följderna av ett osunt och inaktivt levnadssätt och inte grunden till det.
|
2007-08-17, 10:20
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Kung Bruno
Kcal ut - kcal in
Sen om man hoppar över frukosten eller om man hoppar över lunchen, såvida de innehåller samma sak, mindre betydelse?
|
öh, Kcal ut - kcal in: bara att glömma IF conceptet och äta mer runt träning enlig dig då. Varför skriver du i tråden?
|
|
|
2007-08-17, 10:24
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Beefcake!
Att dra paralleller med de som hoppar frukost går inte. Att hoppa frukost är snarare som regel en av följderna av ett osunt och inaktivt levnadssätt och inte grunden till det.
|
Helt klart kan det vara tokigt att dra en sådan parallell men frågan bör såklart ställas eftersom siffrorna är tydliga och jag har fortfarnade inte fått något svar på min fråga.
|
|
|
2007-08-17, 10:26
|
|
Banned
|
Vad i helvete har kcal ut - kcal in mot IF?
Jag har för mig att Grandmaster räknar sina kalorier även fast han äter enligt IF. Så du tror att IF skulle rucka på hela in - ut regeln?
Jag skrev i tråden för att jag inte tror på hokuspokus.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:08.
|

|