2007-08-13, 16:47
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av L-Sami
Nej, men erfarenheter leder till bättre och mer trovärdig utbildning. Finland har försvarat sitt land i modern tid och därför kan jag tänka mig att de utbildar just bättre soldater för det än vad Sverige gör. En tradition som jag vet har följt med sen över 60år tillbaka är den militäradisciplinen som jag har jättesvårt att tro att Sverige vet vad det handlar om, och det är en stor del av en soldats karaktär. Det kan vara avgörande om du kommer levande från stridsfältet eller inte.
En svensk kan öva i 3år, men utan den finska disciplinen kommer den finska 6månaders mannen ändå vara snäppet effektivare. För att de har fått reda på vad det handlar om, när man är i krig.
|
så du tror inte att sverige sugit åt sig och lärt sig av ändra länder som varit i strid mer än sverige och däribland finnarna? Det finns folk med tjockare glasögon än både dig och mig som planlägger utbildning inom den svenska armèn.
|
|
|
2007-08-13, 17:13
|
|
Periodare
Reg.datum: Feb 2004
|
Jag kan stoltsera med att själv vara kustjägare i finska marinen, som KJ hör till idag. Utbildningen var så o-elit som någonting kan bli. De flesta var placerade utan att ha sökt dit, ambitionsnivån hos det stora flertalet var att under inga omständigheter stanna längre än 6 månader. Därav började de flesta underprestera ganska omgående för att inte tas ut till underofficersutbildning.
Ett fåtal gånger kände vi oss lite som en elitstyrka. I slutet av tjänstgöringstiden hade vi en övning/tävling mot övriga infanteriförband i södra halvan av Finland. Vårt kompani visade sig vara allra bäst att bära minor, skjuta ballonger och springa minst långsamt av alla kompanier.
Vi hade dock inte varit totalt usliga, eftersom vi blev inbjuda (nåja) på repetitionsövning för ett par tre år sedan. Det var dock trevligt att träffa lumpenpolare. Övningarna var då att inta öar på ett par hektar med pansarminor och annat jävulskap som gjorde att vi var lika mobila som godståg. Sista dagen lyckades ena plutonen dessutom orientera sig så långt bort att vi inte fick radiokontakt. Tack och lov fick vi tag på dem via mobiltelefon, så vår hemfärd inte försenades.
Nej vi får nog skärpa oss ett par snäpp om det blir skarpt läge. Jag skulle inte vara helt trygg i det sällskapet om man har spetsnaz (a.k.a. "fienden") på andra sidan backkrönet.
|
|
|
2007-08-13, 17:18
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Jag har mött finska soldater både på övningar i europa samt på missioner och det är långt ifrån den kadaverdisciplinen som du beskriver. Både sverige och finland har väldigt lika disciplin och utbildning.
|
|
|
2007-08-13, 17:19
|
|
El grande salami
Reg.datum: Jul 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av sunkan
så du tror inte att sverige sugit åt sig och lärt sig av ändra länder som varit i strid mer än sverige och däribland finnarna? Det finns folk med tjockare glasögon än både dig och mig som planlägger utbildning inom den svenska armèn.
|
Både Finland och Sverige suger ut sig information från USA, Israel bl a, båda utvecklas framåt på det sättet, men ändå saknar Sverige en grund när det kommer till försvarsbiten. Sverige bygger på tom yta, medan Finland har någonting att bygga på. Där är skillnaden. Finland ligger några steg före och kommer alltid att göra det.
|
|
|
2007-08-13, 17:24
|
|
El grande salami
|
Citat:
Ursprungligen postat av Trekker
Jag har mött finska soldater både på övningar i europa samt på missioner och det är långt ifrån den kadaverdisciplinen som du beskriver. Både sverige och finland har väldigt lika disciplin och utbildning.
|
Vad är det för soldater du har mött? Efter värnpliktstiden eller under?
|
|
|
2007-08-13, 17:27
|
|
Periodare
Reg.datum: Feb 2004
|
Citat:
|
Lite skillnad på de som blir uttagna till sådana övningar, och det som sker på random regemente i Sverige och Finland va?
|
|
|
2007-08-13, 17:31
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel_S
Lite skillnad på de som blir uttagna till sådana övningar, och det som sker på random regemente i Sverige och Finland va?
|
ja men det är ju ändå det folket som kommer att synas internationellt.
|
|
|
2007-08-13, 17:40
|
|
El grande salami
|
Citat:
Både sverige och finland har väldigt lika disciplin och utbildning.
|
Det märks ju redan tydligt på svenskarnas hårlängd
|
|
|
2007-08-13, 17:43
|
|
Registered User
|
Citat:
Det märks ju redan tydligt på svenskarnas hårlängd 
|
man vinner inga krig på att ha kort hår, det gör man på att skjuta och träffa först.
|
|
|
2007-08-13, 17:49
|
|
El grande salami
|
Citat:
Ursprungligen postat av sunkan
man vinner inga krig på att ha kort hår, det gör man på att skjuta och träffa först.
|
Onödigt bara att ha långt hår, man slipper en massa bakterier, löss, fästingar och parasiter i håret när man har inte duschat på flera veckor. Mer militäriskt att ha det kort, men det vet ju svenska soldater så mycket om.
|
|
|
2007-08-13, 17:49
|
|
Trankil.
Reg.datum: Feb 2002
|
Citat:
Både Finland och Sverige suger ut sig information från USA, Israel bl a, båda utvecklas framåt på det sättet, men ändå saknar Sverige en grund när det kommer till försvarsbiten. Sverige bygger på tom yta, medan Finland har någonting att bygga på. Där är skillnaden. Finland ligger några steg före och kommer alltid att göra det.
|
Har du någon koll alls på vad svenska försvaret gör? När du säger att Sverige bygger på tom yta upplever jag det som om du inte har koll på vad som idag händer inom svenska försvaret.
Sverige har inget invasionsförsvar längre. Precis som många andra länder i Europa går Sverige mot ett insatsförsvar. Det är utvecklingen idag. Världen förändras, det gäller att hänga med. Sverige bygger knappast på tom yta. De bygger ett modernt insatsförsvar med de resurser som finna att tillgå, väl anpassat till dagens uppgifter.
Varsågod: http://www.mil.se/article.php?id=10809
|
|
|
2007-08-13, 17:54
|
|
El grande salami
|
Citat:
Ursprungligen postat av Pudzianovski
Har du någon koll alls på vad svenska försvaret gör? När du säger att Sverige bygger på tom yta upplever jag det som om du inte har koll på vad som idag händer inom svenska försvaret.
Sverige har inget invasionsförsvar längre. Precis som många andra länder i Europa går Sverige mot ett insatsförsvar. Det är utvecklingen idag. Världen förändras, det gäller att hänga med. Sverige bygger knappast på tom yta. De bygger ett modernt insatsförsvar med de resurser som finna att tillgå, väl anpassat till dagens uppgifter.
Varsågod: http://www.mil.se/article.php?id=10809
|
Och Finland håller på med andra grejer, som de har alltid gjort. Kanske onödigt då ens jämföra finska kustjägare med svenska, eller vad tycker du?
|
|
|
2007-08-13, 17:59
|
|
Trankil.
Reg.datum: Feb 2002
|
Citat:
Och Finland håller på med andra grejer, som de har alltid gjort. Kanske onödigt då ens jämföra finska kustjägare med svenska, eller vad tycker du?
|
Jag vet inte vad finska försvarsmakten sysslar med. Jag försöker bara klargöra vad Sveriges försvarsmakt gör.
|
|
|
2007-08-13, 18:14
|
|
El grande salami
|
Citat:
Ursprungligen postat av Pudzianovski
Jag vet inte vad finska försvarsmakten sysslar med. Jag försöker bara klargöra vad Sveriges försvarsmakt gör. 
|
Det här sysslar finska försvarsmakten med, lite skillnad va?
Försvarsmakten tryggar Finlands intergritet
"Territoriell övervakning, tryggande av den territoriella integriteten, att i alla lägen försvara självständigheten Försvarsmakten förutsätts alltid kunna fullgöra dessa uppgifter.
Vår försvarsförmåga ska kunna förebygga militära hot och att vårt land utsätts för ett militärt angrepp.
En trovärdig försvarspolitik för med sig att det blir på alla sätt olönsamt att anfalla vårt land eller utnyttjande av vårt territorium för angrepp mot tredje part."
|
|
|
2007-08-13, 18:28
|
|
Mjäll & SL
Reg.datum: Mar 2003
|
Citat:
Kanske onödigt då ens jämföra finska kustjägare med svenska, eller vad tycker du?
|
Och vad var det du gjorde?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:21.
|

|