2007-06-17, 14:23
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2007
|
Bör kosten ändras ngt..?
Så här ser en vanlig dag ut, i matväg..
Frukost: 4 skivor knäckebröd, 2 kokta ägg, 1 kopp te, och ibland en halv grapefrukt med lite lite socker på..
Mellis: en banan eller ett äpple..
Middag: Pasta sallad som inehåller fullkornspasta, tonfisk, kidneybönor, kikärtor, gurka, majs och tomat.. Till det blir det ungefär 2-3 stora matskedar keso och ett ägg..
Kvällsmål: En banan eller ett äpple..
Dricker minst 2 liter vatten om dagen, och en burk cola brukar slinka ner..
Anledning till att jag inte äter lunch är för att jag äter frukost så sent, kanske vid 13 eller 14 tiden, jag kan inte äta tidigare, då kommer det upp igen..
Rör på mig varje dag då jag promenerar hunden minst en timme (rask takt), simmar lite ibland, och städar mycket hemma.. Ska ta upp gymandet till hösten..
Är det ngt i matväg jag bör tänka på..? lägga till eller ta bort..?
Är btw tjej, mäter 168 cm, väger ca 57.5 kg..
|
|
|
2007-06-17, 14:41
|
|
Starke Adolfs son
Reg.datum: Oct 2006
|
Det beror ju på vad du vill göra, vill du öka i vikt eller gå ner i vikt?
|
|
|
2007-06-17, 14:44
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Mer protein och fett. Oavsett målsättning, ser fett- och proteinmängden väldigt liten ut.
|
|
|
2007-06-17, 14:46
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Du är ju inte stor och inte tränar du särskilt hårt heller så något särskilt högt energibehov har du ju inte. Frågan är hur lite mat det där egentligen är, pastasalladen kan ju vara mer eller mindre energirik och mycket av den maten du nämner kan variera väldigt i storlek.
Dock känns det som en väldigt protein- och fettsnål kosthållning och det skulle jag försöka ändra på om jag vore du, oavsett vilket mål du har.
I övrigt tycker jag själv att ditt mål inte bör vara viktminskning iaf, definitivt inte. Du bestämmer ju såklart över dig själv men en viktminskning är verkligen inget som lär behövas för dig.
|
|
|
2007-06-17, 14:51
|
|
Registered User
|
Glömde skriva att jag dricker prot. shake 1-2 ggr om dagen beroende på hur dan magdag jag har (har strulig mage).. Äter omega 3 vaje dag, iofs bara 2 tabletter, men har du Grub nåt tips om hur man kan klämma in mer fett..?
Vill väl kanske droppa 2-3 kg så jag kommer i mina gamla jeans igen, men det är inget viktigt, trivs rätt bra som jag är nu.. vill bygga upp musklerna till hösten..
|
|
|
2007-06-17, 15:02
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av _xxx_
men har du Grub nåt tips om hur man kan klämma in mer fett..?
|
Finns hur många enkla sätt som helst, äta fet fisk då och då, tillsätta olivolja och/eller rapsolja till maten, breda smör på mackan etc.
Men visst, om alla tips utom dom från King Grub enligt dig är värdelösa skall jag inte lägga mig i.
|
|
|
2007-06-17, 18:16
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Finns hur många enkla sätt som helst, äta fet fisk då och då, tillsätta olivolja och/eller rapsolja till maten, breda smör på mackan etc.
Men visst, om alla tips utom dom från King Grub enligt dig är värdelösa skall jag inte lägga mig i. 
|
haha.. nej, jag såg inte att du hade skrivit, eftersom jag filade på ett svar på förgående inlägg..
Smör har jag på mina 4 knäckemackor varje morgon, rätt mycket oxå då jag inte gillar torra mackor.. Fet fisk är det däremot dåligt med, men ska försöka klämma in det så ofta det går.. Iofs har jag glömt av vilka fiskar av alla sorter som är fet..
|
|
|
2007-06-17, 18:34
|
|
Registered User
|
Citat:
haha.. nej, jag såg inte att du hade skrivit, eftersom jag filade på ett svar på förgående inlägg..
Smör har jag på mina 4 knäckemackor varje morgon, rätt mycket oxå då jag inte gillar torra mackor.. Fet fisk är det däremot dåligt med, men ska försöka klämma in det så ofta det går.. Iofs har jag glömt av vilka fiskar av alla sorter som är fet.. 
|
Om du har smör på mackorna höjer det ju redan fettet en aning. fet fisk är exempelvis lax, strömming ( min personliga favorit ), makrill och pangasius.
Sen är ju som sagt matolja alltid ett väldigt enkelt sätt att höja fettet, gör någon god dressing till din sallad exempelvis.
|
|
|
2007-06-17, 18:41
|
|
Registered User
|
Tusen tack för tips..
Makrill i tomatsås på knäckis som mellan eller kvällsmål, funkar det bättre än frukt..? För den makrillen är nästan att dö för..
Tänkte att det kanske jämnar ut liiiite extra mellan frukost och middag eftresom att jag fruktansvärt sällan äter lunch.. Eller är man helt ute och cyklar..?
Hmm, dressing är inte alls ngn favorit, men jag ska absolut prova med det, kanske man kan knåpa ihop något som faktiskt smakar bra..
|
|
|
2007-06-17, 18:43
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2004
|
Makrillen funkar alldeles utmärkt som kvällsmål och/eller mellanmål!
|
|
|
2007-06-17, 18:49
|
|
Registered User
|
Citat:
Tusen tack för tips..
Makrill i tomatsås på knäckis som mellan eller kvällsmål, funkar det bättre än frukt..? För den makrillen är nästan att dö för..
Tänkte att det kanske jämnar ut liiiite extra mellan frukost och middag eftresom att jag fruktansvärt sällan äter lunch.. Eller är man helt ute och cyklar..?
Hmm, dressing är inte alls ngn favorit, men jag ska absolut prova med det, kanske man kan knåpa ihop något som faktiskt smakar bra..
|
Allt du säger låter jättebra vill jag påstå.
Sträva efter ett upplägg som du kan följa utan att känna att det "tär" på dig psykiskt eller fysiskt. Må bra, träna utifrån den motivation och fysisk kapacitet du har, håll dej mätt och belåten och ät sånt du tycker om.
Hoppas du så småningom hittar ett upplägg där du mår bra och får resultat ( vad nu resultat innebär för just dej)
|
|
|
2007-06-17, 19:56
|
|
Registered User
|
Tusen tack för råd och allt..
Mitt mål är att komma tillbaka i formen jag var i förr.. Nu lär det gå bättre, och jag lär må bättre då jag inte har ätstörning som då..
Mitt upplägg nu med maten känns jätte bra och jag mår bra av det, så det ska jag köra på.. Funkar kanon fint för magen, och jag kan tom äta de dagar magen egentligen säger ifrån, så det känns verkligen bra rakt igenom..
Ska bara som sagt slänga in mer fet fisk  Och slänga på sojabönor som är favoriten med de röda kidneybönorna..
Sen till hösten bär det av till gymet igen, boxningen vete tusan om jag ska tillbaka till då oxå, tycks bara dra på mig skador där..
Lär tjata om mer tips och råd här när man börjar springa på gymet igen, synd och skam men jag har tappat (läs glömt) så mycket..
Tack åter igen..
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:33.
|

|