Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-05-25, 12:38   #181
Snake
Banned User

Snakes avatar

Reg.datum: Feb 2005
Citat:
Ursprungligen postat av johan_tkd Visa inlägg
hur mång reps innan failure ska man sluta? failure kan ju även vara svårt att uppnå i vissa övningar. ofta orkar man ju mist ett rep mer om man nu försöker.
Förslagsvis slutar du innan utförandet blir alltför lidande - ostbåge i marklyft t.ex.
Snake är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-25, 14:07   #182
Gpajpen
Registered User

Gpajpens avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av johan_tkd Visa inlägg
hur mång reps innan failure ska man sluta? failure kan ju även vara svårt att uppnå i vissa övningar. ofta orkar man ju mist ett rep mer om man nu försöker.
hur kan failure vara svårt att uppnå? lyfta tills du inte orkar lyfta vikten mer utan hjälp kan ju inte vara alltför komplicerat.
Gpajpen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-25, 14:11   #183
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Det man tror är failure är det oftast inte. Inte egentligen. Om någon satte en revolver mot din panna och sade att du måste utföra en repetition till, efter det att du nått vad du tror är failure, skulle du antagligen kunna göra både en och fler reps till.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-25, 14:15   #184
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Det var en ovanligt primitiv liknelse för att vara du King Grub.

Men du har ju såklart rätt, samma sak med konditionsträning minst sagt. Man kanske intalar sej själv att, låt säga, tre mils löpning är max av vad ens kropp pallar med men i praktiken kan man ju springa dyng i streck om det gäller livet.

Om jag uppfattar dej rätt johan_tkd så syftar du på att man ju hela tiden kan cheata lite extra, exempelvis i bicepscurl? Å då är det ju svårt att veta var ens egen "faiuregräns" ligger, men målet borde ju ändå vara att inte stå och gunga upp tre extra reps "bara för att".
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-25, 14:38   #185
Jacksatan
Registered User

Jacksatans avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det man tror är failure är det oftast inte. Inte egentligen. Om någon satte en revolver mot din panna och sade att du måste utföra en repetition till, efter det att du nått vad du tror är failure, skulle du antagligen kunna göra både en och fler reps till.
Det beror lite på vilken övning det gäller. Pratar vi bänkpress så kör jag tills jag verkligen inte skulle få upp en rep till om så nån sköt min familj. Det är helt enkelt lättare att ta ut sig där. I benböj och marklyft är det mer att man ofta lägger ner p ga av lathet. Det är jobbigt och gör ont att peppa upp sig och ta i max där.
Gammal 2007-05-25, 16:07   #186
Timme
Mr BodyPump.

Timmes avatar

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Som jacksatan skrev. Det beror på vilken övning det är. I marklyft, knäböj och bänkpress kvittar det hur min familj och vänner blir mördade, jag skulle ändå inte klara en rep till. Tar det stopp så tar det stopp. Mest påtagligt är det i bänkpress.
Citat:
Ursprungligen postat av Krampus Visa inlägg
High Carb, High Fat, High Five.
Timme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-25, 16:45   #187
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Tror ni, ja. Övertygad om att vikten bara skulle flyga upp, om det verkligen behövdes, trots att ni är helt övertygade att ni går till fail.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-25, 16:51   #188
lungan
Registered User

lungans avatar

Reg.datum: May 2004
Citat:
Tror ni, ja. Övertygad om att vikten bara skulle flyga upp, om det verkligen behövdes, trots att ni är helt övertygade att ni går till fail.
+1

Rent spontant, vad tror du själv?
lungan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-25, 16:51   #189
Jacksatan
Registered User

Jacksatans avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Det beror ju på om man får räkna in saker såsom adrenalinpåslag och annat. Det borde räknas till beyond fail egentligen. Fail för mig innebära inte vad man skulle kunna ta under extrema omständigheter med optimal sömn och kolhydratladdning utan vad man de facto klarar av när man väl är där.
Gammal 2007-05-25, 17:04   #190
Timme
Mr BodyPump.

Timmes avatar

Citat:
Ifall det skulle ge en andrenalin pump utöver det vanliga så kanske.
Citat:
Gammal 2007-05-25, 17:21   #191
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Tillräckligt med adrenalin och inhibering av CNS:s muskelskyddande reflexer så går det mycket mer än man tror.

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-25, 17:35   #192
BigForre
Registered User

BigForres avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Det här har jag tänkt på vid diskussioner rörande detta ämne. Och genast kommer min fråga, hur pass påfrestande är en liten fin fredagsfail i chins (tm) för CNS? Måste vara ett vida spektra hur påfestande det är med allt från den failen till..ja ett set klara det här annars skjuter vi dig på fläcken böj på 10 rep @ 250kg. När man undersökt (hur man nu gör det, är inte så kunnig när det kommer till forskning av människokroppen), eller kommit fram till att en fail belastar CNS, vilken typ av fail är det?

Det är väl att lyckas gå förbi dessa spärrar som resulterar i att man faktiskt tränar hårt utan att gå till fail. Själv är jag medveten om att jag tränar som en mes.
BigForre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-25, 17:37   #193
Timme
Mr BodyPump.

Timmes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av BigForre Visa inlägg
Det är väl att lyckas gå förbi dessa spärrar som resulterar i att man faktiskt tränar hårt utan att gå till fail. Själv är jag medveten om att jag tränar som en mes.
Med tanke på att du drog 200 så lätt som du gjorde och sedan påstod att du inte kunde dra mer var lite mesigt

Du är ju stark som as för bövelen!
Citat:
Gammal 2007-05-25, 17:46   #194
tano
Registered User

tanos avatar

Reg.datum: Oct 2005
Fail är nog lite olika från individ till individ, hur man tränat tidigare etc. Är själv otränad i biceps och har väldigt svårt för bicepscurl. Kommer jag till sticking pointen så då går det inte att komma förbi den. Jag drar, jag drar , jag drar, jag lutar bakåt för bättre vinkel och draaar... Nä allvarligt det går inte komma förbi.
Tror inte Grubs pistol kan hjälpa i det fallet helt enkelt. (om nu inte adrenalinet kan påverka såklart, vilja räcker dock inte).

Däremot i bänkpress eller liknande kan det ibland gå att komma förbi, fast det nästan står stilla.
tano är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-25, 17:47   #195
BigForre
Registered User

BigForres avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Timme Visa inlägg
Med tanke på att du drog 200 så lätt som du gjorde och sedan påstod att du inte kunde dra mer var lite mesigt

Du är ju stark som as för bövelen!
For fock sake! Du ser ju hur jävla tungt det såg ut . Nä i ärlighetens namn så var nog kraftutvecklingen bra där och under normala förhållanden så tror jag att jag hade haft svårt att kunna genomföra ett tyngre lyft med den formen och den farten.

Generellt i min träning så kör jag med, handen på hjärtat, rätt mesigt. Dock rätt många set per pass och 4 pass i veckan.

Det är troligen nästa steg att utvärdera i nästa uppbyggnadsfas, lite färre sätt och mer balls out. Skulle även tro att om jag verkligen går balls out, trots färre set, är nog 3 pass i veckan mitt max.
BigForre är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:11.