2006-05-16, 22:28
|
|
|
Lång-sam
Reg.datum: Jul 2005
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av MrBulk
Jag har inte läst igenom hela denna tråd för att den är ganska lång men har en fråga som kanske blivit besvarad tidigare men jag ställer den ändå:
När är Failure?
När man inte kan lyfta vikten mer eller när övningens rörelse inte görs till 100%?
|
Personligen anser jag att "failure" är när man tex kör bänkpress och i sista (eller tidigare) repetitionen misslyckas med att få upp vikten. Hur mkt du än trycker så går den nedåt mot ditt bröst och inte uppåt mot ställningen. Då har man alltså en passare som lyfter bort vikten när det går så...
Så här är det:
- För att kunna bli grov måste man träna tungt. Tyngre än många tror är möjligt. Man måste slita med vikterna, fuska, ha assistans, bli örfilad i ansiktet och ladda kroppen full med Treo för att orka med träningsvärken.
|
Finns ingen större sanning än denna
|
|
|
2006-05-17, 20:18
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2004
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av il_dio
Personligen anser jag att "failure" är när man tex kör bänkpress och i sista (eller tidigare) repetitionen misslyckas med att få upp vikten. Hur mkt du än trycker så går den nedåt mot ditt bröst och inte uppåt mot ställningen. Då har man alltså en passare som lyfter bort vikten när det går så...
|
Hur mkt du än trycker så går den nedåt mot ditt bröst och inte uppåt mot ställningen. Då har man alltså en passare som lyfter bort vikten när det går så..
Det brukar jag kalla exentrisk träning...
2006-05-17, 20:49
|
|
|
Lång-sam
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Ulf A Big
Hur mkt du än trycker så går den nedåt mot ditt bröst och inte uppåt mot ställningen. Då har man alltså en passare som lyfter bort vikten när det går så..
Det brukar jag kalla exentrisk träning...
|
I det här fallet syftade jag inte på att du kör denna typ av träning repetion efter repetion utan ett misslyckande när övningen inte är helt slutförd. En vikt som är för tung för antalet repetioner.
Så här är det:
- För att kunna bli grov måste man träna tungt. Tyngre än många tror är möjligt. Man måste slita med vikterna, fuska, ha assistans, bli örfilad i ansiktet och ladda kroppen full med Treo för att orka med träningsvärken.
|
|
|
|
2006-05-17, 21:00
|
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av il_dio
I det här fallet syftade jag inte på att du kör denna typ av träning repetion efter repetion utan ett misslyckande när övningen inte är helt slutförd. En vikt som är för tung för antalet repetioner.
|
Inte behöver du misslyckas så katastrofalt för att få kalla det att inte klara vikten, det känner man och man behöver ingen passar till det heller.....
2006-05-17, 21:03
|
|
|
Lång-sam
|
Som sagt är det min personliga åsikt om failure eftersom jag tror att psyket lägger av en bra bit innan den fysiska kapacitetens gränser. Det är ju ändå en av hjärnans kända försvarsmekanismer.
Så här är det:
|
|
|
|
2006-05-17, 21:06
|
|
|
Registered User
|
Det är skillnad att gå till failure runt 1-4 reps jämfört med fauilure runt 8-20 reps...Men det kanske du inte hade funderat på ?
2006-06-21, 08:42
|
|
|
Finlands svar på Schenkenberg
Reg.datum: Apr 2002
|
Läser på lite om failure...
Citat:
|
Ursprungligen postat av Allan
Och återigen - eftersom det aldrig kommit några handfasta besvis - upp med bilder om ni nått makalösa resultat med den metoden.
Vi vill gärna se.
allan
|
Skulle vilja påstå att Adrenaline-rush har fått makalösa resultat genom att alltid träna till failure.
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
|
|
|
|
2007-03-25, 05:13
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Jul 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av lauria
HVT? hederlig vanlig träning? 
|
Jag vet inte om det bara var menat som ett skämt eller om frågan var riktig. High Volume Training antar jag att han menar, men din förklarning duger ju också =P
|
|
|
2007-03-25, 12:13
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2006
|
Det mest komiska med failurediskussionen är att så många per automatik säger att de inte kör till failure, obereonde av hur de egentligen tränar.
Jag har stött på följande "metodbeskrivningar" av personer som säger sig inte köra till fail.
person A. Jag slutar 1 reps innan RM med perfekt teknik.
person B. Jag kör max antal reps med perfekt teknik.
person C. Jag kör så många perfekta reps jag kan. Därefter cheatar jag upp 1-2 reps men slutar då jag känner att jag bara orkar få upp vikten en gång till.
person D. Jag kör så många perfekta reps jag kan. Därefter cheatar jag upp vikten men slutar då jag känner att nästa reps skulle bli misslyckad.
person E. Jag kämpar inte med vikten då jag känner att det tar emot på sista repetitionen.
person F (kankse den mest komiska). Jag kör aldrig så många reps jag orkar i ett set. Däremot kör jag kroppen fullständigt slut i passet (dvs. "passet till fail")
Man kan även stöta på följande varianter.
Jag kör inte till fail, bara till positiv fail - inte till total fail.
Jag kör inte till fail, bara till total fail - inte till absolut fail.
Jag kör inte till fail, bara i vissa set i passet.
Jag kör inte till fail, jag kör bara till total fail en gång i veckan.
Jag kör inte till fail, jag kör bara seten till fail, inte passet.
Jag kör inte till fail i seten, jag kör bara passet till fail.
Det är inte så konstigt att en redan förvirrad diskussion blir ännu mer förvirrad i den totala begreppsförvirringen.
|
|
|
2007-03-25, 12:21
|
|
|
Mr BodyPump.
Reg.datum: Mar 2005
|
Failure är när man inte klarar av att utföra den tänkta repetitionen. Det är väldigt sällan det sker men när det sker så har jag misslyckats dvs, Fail = misslyckas.
Citat:
Ursprungligen postat av Krampus
High Carb, High Fat, High Five.
|
|
|
|
2007-03-25, 12:24
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Timme
Failure är när man inte klarar av att utföra den tänkta repetitionen. Det är väldigt sällan det sker men när det sker så har jag misslyckats dvs, Fail = misslyckas.
|
Person C alltså.....?
|
|
|
2007-03-25, 12:29
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av major Pectoralis
Det mest komiska med failurediskussionen är att så många per automatik säger att de inte kör till failure, obereonde av hur de egentligen tränar.
Jag har stött på följande "metodbeskrivningar" av personer som säger sig inte köra till fail.
person A. Jag slutar 1 reps innan RM med perfekt teknik.
person B. Jag kör max antal reps med perfekt teknik.
person C. Jag kör så många perfekta reps jag kan. Därefter cheatar jag upp 1-2 reps men slutar då jag känner att jag bara orkar få upp vikten en gång till.
person D. Jag kör så många perfekta reps jag kan. Därefter cheatar jag upp vikten men slutar då jag känner att nästa reps skulle bli misslyckad.
person E. Jag kämpar inte med vikten då jag känner att det tar emot på sista repetitionen.
person F (kankse den mest komiska). Jag kör aldrig så många reps jag orkar i ett set. Däremot kör jag kroppen fullständigt slut i passet (dvs. "passet till fail")
Man kan även stöta på följande varianter.
Jag kör inte till fail, bara till positiv fail - inte till total fail.
Jag kör inte till fail, bara till total fail - inte till absolut fail.
Jag kör inte till fail, bara i vissa set i passet.
Jag kör inte till fail, jag kör bara till total fail en gång i veckan.
Jag kör inte till fail, jag kör bara seten till fail, inte passet.
Jag kör inte till fail i seten, jag kör bara passet till fail.
Det är inte så konstigt att en redan förvirrad diskussion blir ännu mer förvirrad i den totala begreppsförvirringen.
|
Glömde två:
Jag kör inte till fail, bara i vissa övningar
Jag kör inte till fail, bara med lättare vikter
|
|
|
2007-03-25, 12:30
|
|
|
Mr BodyPump.
|
Citat:
Person C alltså.....? 
|
Jag cheatar inte
Vi kan säga såhär, ja jag kör till Fail ibland men då har jag misslyckats och jag vill misslyckas så lite som möjligt.
I de övningarna jag har misslyckats i detta år och förra året är Knäböj (på tävling och träning) bänkpress (på träning och tväling förra året. Har inte misslyckats detta året) och marklyft (misslyckades i sista lyftet på tävling).
Fail = Dåligt, ett misslyckande. Jag vill inte misslyckas. Jag tror inte träning till Failure är bra för någon, varken för kropp eller psyke.
Citat:
|
|
|
|
2007-03-25, 12:33
|
|
|
Mr BodyPump.
|
Citat:
Glömde två:
Jag kör inte till fail, bara i vissa övningar
Jag kör inte till fail, bara med lättare vikter
|
Du menar, i de flesta övningar kör jag inte till Fail men i vissal gör jag det.
När jag tänker efter så är jag den personen. Jag kör faktiskt till fail regelbundet (en gång i veckan) i en övning och det är i "isometric barhold." Där håller jag stången i händerna tills jag tappar stången vilket är Fail.
Citat:
|
|
|
|
2007-03-25, 12:39
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Timme
Du menar, i de flesta övningar kör jag inte till Fail men i vissal gör jag det.
När jag tänker efter så är jag den personen. Jag kör faktiskt till fail regelbundet (en gång i veckan) i en övning och det är i "isometric barhold." Där håller jag stången i händerna tills jag tappar stången vilket är Fail.
|
se där..... En övning är dock ingen övning, två övningar är däremot en vana  .
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:47.
|

|