Hej!
Wall of text:
Jag är en snart 35-årig man(?) från Malmö som relativt nyligen börjat styrketräna strukturerat. Det hela började egentligen med att jag ville förbättra min bålstabilitet till förmån för bättre sits i min ridning, men eftersom jag sällan eller aldrig kan göra något halvdant eskalerade det ganska kvickt.
Jag har sedan 20-årsåldern tränat i perioder med varierande intensitet och seriositet. Cykling, löpning, gruppträning, cirkelträning, PT-träning, styrketräning i maskiner, etc, men aldrig fria vikter. Förrän i somras, då jag av någon anledning bestämde jag mig för att våga mig bort från maskinerna och in i rummet med ådriga herrar i urringade linnen för att se vad det var alla snackade om.
Eftersom jag inte kunde skilja en knäböj från ett marklyft sprang jag så klart hem och började researcha. Jag ramlade in på
styrkelabbet.se där jag hittade ett
program som passade perfekt för mig som bara ville träna två dagar i veckan. Jag körde igång med det och i takt med att veckorna gick lade jag till fler och fler isoleringsövningar tills att jag till slut var uppe i 11 övningar med en träningstid på ungefär 90 minuter, vilket blev drygt och halvtråkigt efter ett tag.
När julledigheten närmade sig fick jag lite tid till att bläddra i Styrkelabbets e-bok om att bränna fett och bygga muskler, och det var då jag fick upp ögonen för Stronglifts 5x5. Jag övergav mitt 2-dagarsprogram och mina isoleringsövningar och gav mig i kast med
Stronglifts 5x5-programmet istället. Även om jag hade kommit en bit på vägen med mina vikter började jag om från starten med Stronglifts 5x5, dels för att följa programmet och dels för att jobba lite mer med min form och teknik på de lägre vikterna.
Jag är nu inne på tredje veckan, och mina vikter ser ut som följer:
Kroppsvikt: 72,9 kg
Knäböj: 37,5 kg (gjorde 3x10 på 45 kg innan bytet till 5x5)
Marklyft: 57,5 kg (gjorde 3x5 på 75 kg innan bytet till 5x5)
Bänkpress: 27,5 kg (PR)
Militärpress: 27,5 kg (PR)
Skivstångsrodd: 37,5 kg (PR)
Målet med min träning är egentligen fortfarande det samma. Att bygga muskler för att få en bättre, starkare kropp, vilket är till gagn i många aspekter av både ridningen och vardagslivet. Den stora skillnaden är att det för första gången på lääänge känns R-O-L-I-G-T att träna. Vem kunde tro att det skulle vara så här kul att lyfta tungt?
TL;DR: Ska bli stark.