2016-01-09, 12:36
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2016
|
Hästpojkens Stronglifts 5x5-resa
Hej!
Wall of text:
Jag är en snart 35-årig man(?) från Malmö som relativt nyligen börjat styrketräna strukturerat. Det hela började egentligen med att jag ville förbättra min bålstabilitet till förmån för bättre sits i min ridning, men eftersom jag sällan eller aldrig kan göra något halvdant eskalerade det ganska kvickt.
Jag har sedan 20-årsåldern tränat i perioder med varierande intensitet och seriositet. Cykling, löpning, gruppträning, cirkelträning, PT-träning, styrketräning i maskiner, etc, men aldrig fria vikter. Förrän i somras, då jag av någon anledning bestämde jag mig för att våga mig bort från maskinerna och in i rummet med ådriga herrar i urringade linnen för att se vad det var alla snackade om.
Eftersom jag inte kunde skilja en knäböj från ett marklyft sprang jag så klart hem och började researcha. Jag ramlade in på styrkelabbet.se där jag hittade ett program som passade perfekt för mig som bara ville träna två dagar i veckan. Jag körde igång med det och i takt med att veckorna gick lade jag till fler och fler isoleringsövningar tills att jag till slut var uppe i 11 övningar med en träningstid på ungefär 90 minuter, vilket blev drygt och halvtråkigt efter ett tag.
När julledigheten närmade sig fick jag lite tid till att bläddra i Styrkelabbets e-bok om att bränna fett och bygga muskler, och det var då jag fick upp ögonen för Stronglifts 5x5. Jag övergav mitt 2-dagarsprogram och mina isoleringsövningar och gav mig i kast med Stronglifts 5x5-programmet istället. Även om jag hade kommit en bit på vägen med mina vikter började jag om från starten med Stronglifts 5x5, dels för att följa programmet och dels för att jobba lite mer med min form och teknik på de lägre vikterna.
Jag är nu inne på tredje veckan, och mina vikter ser ut som följer:
Kroppsvikt: 72,9 kg
Knäböj: 37,5 kg (gjorde 3x10 på 45 kg innan bytet till 5x5)
Marklyft: 57,5 kg (gjorde 3x5 på 75 kg innan bytet till 5x5)
Bänkpress: 27,5 kg (PR)
Militärpress: 27,5 kg (PR)
Skivstångsrodd: 37,5 kg (PR)
Målet med min träning är egentligen fortfarande det samma. Att bygga muskler för att få en bättre, starkare kropp, vilket är till gagn i många aspekter av både ridningen och vardagslivet. Den stora skillnaden är att det för första gången på lääänge känns R-O-L-I-G-T att träna. Vem kunde tro att det skulle vara så här kul att lyfta tungt?
TL;DR: Ska bli stark.
Senast redigerad av hästpojken den 2016-01-09 klockan 12:43.
|
|
|
2016-01-10, 13:52
|
|
Registered User
|
Kroppsvikt: 72,5 kg
Knäböj: 40 kg
Bänkpress: 30 kg (PR)
Skivstångsrodd: 40 kg (PR)
Körde pendlayrodd idag som Mehdi föreskriver. Jag har lite för dålig rörlighet för det egentligen, men jag pallade upp stången med två viktskivor under så gick det bra. Sista repsen i sista settet blev lite väl t-rexiga, så det får bli mer fokus på den punkten nästa pass. Bänkpressen börjar arta sig. Känns gött.
|
|
|
2016-01-12, 22:01
|
|
Registered User
|
Ridning igår, gymmet idag.
Kroppsvikt: 72,6 kg
Knäböj: 5x5 42,5 kg
Militärpress: 5x5 27,5 kg - andra försöket
Marklyft: 1x5 62,5 kg
Glad att jag klarade 5x5 i militärpressen denna gången. Kändes surt att missa sista reppen i sista settet förra gången, men idag gick det bättre. Vansinning träningsvärk efter första ridpasset sedan innan jul. Marklyftet kändes lite off, oklart om formen var hundra.
|
|
|
2016-01-15, 21:04
|
|
Registered User
|
Kroppsvikt: 72,2 kg
Knäböj: 5x5 45 kg
Bänkpress: 5x5 32,5 kg (PR)
Skivstångsrodd: 5/5/5/4/4 42,5kg
Den där jävla rodden. Men jag har i alla fall nya skor.
Senast redigerad av hästpojken den 2016-01-15 klockan 21:05.
|
|
|
2016-01-17, 13:06
|
|
Registered User
|
Kroppsvikt: 72,7 kg
Knäböj: 5x5 47,5 kg
Militärpress: 5/5/5/4/5 30 kg
Marklyft 1x5 67,5 kg
Har märkt att jag har lätt för att svanka när jag kör low bar. Måste tänka på det. Även att brösta upp mig. Militärpressen är för jävla jobbig. Ska prova vila 3 minuter mellan setten nästa gång och se om det går bättre.
|
|
|
2016-01-20, 10:31
|
|
Registered User
|
Kroppsvikt: 72,7 kg
Knäböj: 5x5 50 kg
Bänkpress: 5x5 35 kg
Skivstångsrodd: 5x5 42,5 kg
Morgonträning. Fick en sinnessjuk allergisk reaktion mot medicinen jag tar för immunisering mot timotej och såg ut som en clown i ansiktet, men lyckades ta mig igenom passet ändå. Bänken har gått från hatövning till nästanfavorit. Skivstångsrodden gick bättre idag. Filmade och tycker själv formen ser rätt ok ut. Åt inte tillräckligt efteråt pga bråttom till jobbet ;(
|
|
|
2016-01-23, 11:01
|
|
Registered User
|
Gårdagens "prestation":
Kroppsvikt: Okänt
Knäböj: 5x5 53 kg
Militärpress: 5/5/5/3/3 40 kg
Marklyft: 1x5 72,5 kg
Var på konferensresa med jobbet och passade på att träna på Wenngarns Eleiko-gym. Fint. Kroppen kändes dock sådär efter två nätter med <5 timmars sömn så det blev som det blev.
|
|
|
2016-01-24, 13:03
|
|
Registered User
|
Kroppsvikt: Okänt
Knäböj: 5x5 55 kg
Bänkpress: 5x5 37,5 kg (PR)
Skivstångsrodd: 5x5 45 kg (PR)
Kändes gött idag. Rodden kändes bra direkt från golvet denna gången, ska filma nästa pass för att se hur formen faktiskt ser ut. Bänkpressen är på gränsen, men det är väl så det ska vara.
|
|
|
2016-01-27, 09:02
|
|
Registered User
|
Morgonträning.
Knäböj: 5x5 57,5 kg
Militärpress: 5/5/5/5/4 30 kg
Marklyft 1x5 77,5 kg
Tredje failen på militärpressen, så nästa gång blir det till att börja om på 25 kg. Appen ansåg att det var dags att gå från 2,5 kg till 1 kg ökning per pass i fortsättningen så jag beställde en uppsättning "fractional plates" från Rouge medan jag åt frukost.
|
|
|
2016-01-27, 10:36
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2014
|
Så mycket igenkänning på det där med att äntligen våga sig till de fria vikterna (trots att mitt gym inte bestod av särskilt många ådriga herrar) och sedan fastna! Trodde aldrig att jag skulle tycka det var så kul att lyfta! Känns det som lyftandet kommer bli lika roligt som ridningen, eller är det fortfarande främst ett komplement?
Citat:
Ursprungligen postat av hästpojken
Kroppsvikt: 72,2 kg
Knäböj: 5x5 45 kg
Bänkpress: 5x5 32,5 kg (PR)
Skivstångsrodd: 5/5/5/4/4 42,5kg
Den där jävla rodden. Men jag har i alla fall nya skor.
|
Bra inställning! Går allt åt helvete kan man iaf glädja sig åt snygga träningskläder.
Citat:
Ursprungligen postat av hästpojken
Morgonträning.
Knäböj: 5x5 57,5 kg
Militärpress: 5/5/5/5/4 30 kg
Marklyft 1x5 77,5 kg
Tredje failen på militärpressen, så nästa gång blir det till att börja om på 25 kg. Appen ansåg att det var dags att gå från 2,5 kg till 1 kg ökning per pass i fortsättningen så jag beställde en uppsättning "fractional plates" från Rouge medan jag åt frukost.
|
Beställde du halvkilosvikter? Jag störde mig något fruktansvärt över att mitt förra gym inte hade det, och hoppa 2,5 kilo är ganska mycket i både bänk och press. Där jag tränar nu finns 250-gramsvikter. Kan inte påstå att jag använder dem allt för ofta!
Total: 352,5 kg • Wilks: 384,15
(MMA och Submission wrestling på nybörjarnivå)
|
|
|
2016-01-27, 11:03
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ajasoro
Känns det som lyftandet kommer bli lika roligt som ridningen, eller är det fortfarande främst ett komplement?
|
Det började som ett komplement, men nu när jag slutat fjanta och hittat ett program börjar det både kännas och synas att jag blir starkare och starkare, och det är gravt beroendeframkallande. Helt plötsligt älskar jag att gå och träna, så pass att jag frivilligt går upp kl 05 för att hinna göra det innan jobbet och då hatar jag verkligen att gå upp på morgonen. Det faktum att min starkare kropp förutom att vara snyggare dessutom ger mig en bättre, stabilare sits i ridningen bidrar så klart också till att det känns grymt. Det är nog det som är skillnaden mot förut - att träningen ger vinster, både till vardags och till häst.
Citat:
Bra inställning! Går allt åt helvete kan man iaf glädja sig åt snygga träningskläder.
|
Det är så jag jobbar. Allt kan göras till en materialsport om man bara anstränger sig!
Citat:
Beställde du halvkilosvikter? Jag störde mig något fruktansvärt över att mitt förra gym inte hade det, och hoppa 2,5 kilo är ganska mycket i både bänk och press. Där jag tränar nu finns 250-gramsvikter. Kan inte påstå att jag använder dem allt för ofta!
|
Jag köpte deras kit med 0,25 kg, 0,5 kg, 0,75 kg och 1 kg. På gymmet finns bara 1,25 kg och 2,5 kg men med dessa plattorna kan jag öka ett halvt kilo om det skulle behövas. Lite onödigt, men som sagt... materialsport :P
|
|
|
2016-01-29, 21:26
|
|
Registered User
|
Kroppsvikt: 72,3 kg
Knäböj: 5x5 60 kg (mitt tidigare 1RM)
Bänkpress: 5x5 40 kg
Skivstångsrodd: 5x5 47,5 kg
Blev ombedd av en kompis att ta lite douchiga gymselfies, så jag passade på att filma rodden eftersom jag trodde formen var tveksam. Det såg dock bra ut, förutom att jag inte kan sluta titta i den där jävla spegeln. Endera dagen ska jag väl posta nån bild här, men än så länge tycker jag lite för mycket om choklad för att det ska vara lönt.
För övrigt har jag varit och fått buken undersökt med ultraljud då jag hade höga levervärden under en månads tid. Jag har ingen aning om hur värdena är just nu, men enligt läkaren som utförde undersökningen är allting som finns där inne friskt. Om nästa blodprov visar normala värden tänkte jag ge mig på det här med kreatin. Innan jag vet att jag är frisk-frisk vågar jag inte riktigt...
Senast redigerad av hästpojken den 2016-01-29 klockan 21:35.
|
|
|
2016-01-31, 18:36
|
|
Registered User
|
Kroppsvikt: Ben & Jerry's
Knäböj: 5x5 62,5 kg (mitt tidigare 1RM)
Militärpress: 5x5 25 kg
Marklyft: 5x5 82,5 kg
Första deloaden på militärpressen. Hädanefter blir det1 kg ökningar i den övningen pga så jävla dryg. Marklyftet börjar kännas gött tungt, knäböjen också. Det är med skräckblandad förtjustning jag ser fram emot min första böjfail. Jag filmade ett set i böjen idag för att se hur min low bar-form ser ut och den är väl kanske på gränsen sista settet men annars tycker jag själv det ser ok ut. Jag har lite lätt för att svanka när jag fäller i höften enligt Rippetoes "point your nipples at the floor"-instruktion, så jag ville se om det var så illa som det kändes och det var det inte.
|
|
|
2016-02-02, 19:32
|
|
Registered User
|
Idag kom mina fractional plates. Jättefina. Som en pannkakstårta av stål.
|
|
|
2016-02-04, 09:21
|
|
Registered User
|
Kroppsvikt: 73,1 kg. Snart slutar jag väga mig.
Knäböj: 5x5 65 kg (PB)
Bänkpress: 5x5 42,5 kg (PB)
Skivstångsrodd: 5/5/5/4/4 50 kg
Är det inte militärpressen så är det rodden...
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:30.
|

|