Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2013-10-28, 20:27   #10
sigill
Banned User

Reg.datum: Oct 2013
Citat:
Ursprungligen postat av Reaper123 Visa inlägg

Hurvida jag är god för 42 km eller ej i dagsläget kommer jag snart få reda på, för har planerat in ett försök vid nästa långpass i träningssammanhang!
Det gäller då att ha energi med sig (kakor+ sportdryck t.ex.). Det är inte direkt fördelaktigt att glykogenladda mycket, men ha ett visst överskott ändå. Det gäller att hitta balansen där...Underskatta inte hur mycket som faktiskt går åt. Vanliga uträkningar tycker jag inte stämmer när man ger sig i kast med riktigt långa och krävande distanser. Lite som att man bryter ned kroppen på ett annat, och mer djupgående sätt, än vanligt så att kroppen kräver mer för att bygga upp sig igen.

I och med att det inte är så varmt behöver du inte så mycket dricka, men det är en så lång distans att du lär göra åt några liter.

Sprang 35 km i ett kuperat elljusspår i somras med bara vattentillskott (lämnade en Petflaska vid varvningen). Förmodligen motsvarade det ca 43-45 km på plan mark.

Gick alldeles utmärkt att snitta 5 min/km trots lutningen och att jag inte tog ut mig; fram till 31 km dvs. Då fick jag en ganska rejäl svacka i någon km. Men sen kom jag tillbaka på något lustigt vis, och sprang sista km på under 4:30 . Jag hade definitivt kunnat fortsätta längre om jag haft mer energi, men hade inte sprungit så långt tidigare på länge så för att undvika någon skada klev jag av där. Ändå nöjd i det stora hela. Tror mycket på att springa i elljusspår just för att minska påkänningarna på kroppen och samtidigt få bättre löpstyrka.

Dessutom mycket mer stimulerande än att springa på asfalt. Att springa på plan mark blir lätt sen. En nackdel dock är att man kan komma för nära huggormar; var nära att bli biten i somras av en liten en som helt fräckt hade parkerat mitt i spåret.

Nu drog jag iväg lite där , men det är något visst med att springa i skogen...

Senast redigerad av sigill den 2013-10-28 klockan 20:31.
sigill är inte uppkopplad   Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:04.