Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-18, 13:14   #361
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Springer Visa inlägg
Tränar fotbollsspelare (på elitnivå) mycket kondition? Jag tror de tillbringar mer tid med hantlar än med konditionsträning.
Beror på hur dåliga tränare de har, ju sämre tränare desto mer löpning. Oftast finns ju en ganska vidrig försäsongsträning men i övrigt är det ju grenspecifik träning, det vill säga att spela fotboll, samt mycket träning med snabba fötter, ruscher, sidoförflyttningar med mera. Dvs en väldigt explosiv typ av träning.

Ajax var väldigt tidiga med den typen av träning och har ju fostrad en och annan duktig lirare.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-18, 14:00   #362
944RS
Musklig

944RSs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Om man som jag kommer göra och träna ganska många timmar kondition i veckan men samtidigt vill få ut så mycket som möjligt av de 2-3 styrkepass i veckan när kan styrkepasset göra störst nytta?

Självklart försöker jag hålla isär styrka och kondition så mycket som möjligt men eftersom även jag försöker ha 1 vilodag i veckan så undrar jag om styrkepasset ska vara FÖRE eller EFTER vilodagen?
Att hitta personer med bra fysik som konditionsidrottar är inte så svårt.
Alla dem har ju dock inte tränat både delarna på högsta nivå samtidigt samt att gener och andra förutsättningar oxå spelar roll.

Min fundering kvarstår fortfarande hur jag "ska" lägga upp mina vilo/träningsdagar för att få ut så mycket som möjligt av styrketräningen.
Med 2pass i veckan kanske man ska dela upp kroppen i 2 delar och köra dem 2 dagar i följd följt av en vilodag eller helt enkelt ha styrkepassen med några dagars mellanrum och ha en vilodag vid ett annat tillfälle?

Någon som vill spekulera vad som kan tänkas vara mest gynnsamt?

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-18, 14:10   #363
Springer
Registered User

Reg.datum: Oct 2010
Vi kanske har ung. samma mål (vill springa LL på 2:15-2:20 till hösten) vad gäller konditionsträning? Jag har bara kört 1 pass i veckan tidigare, men nu när kn äet är ledset, så passar jag på att köra två pass styrka.

Skulle jag köra två pass, hade det nog blivit mån + fre.

mån: styrka
tis: vila/lätt distans
ons: lång distsnas
tors: snabbdistans/tävling
fre: styrka/vila
lör: kort tävling/lätt distans
sön: lång tävling/långpass (2+ timmar)
Gammal 2011-03-19, 12:43   #364
944RS
Musklig

944RSs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Springer Visa inlägg
Vi kanske har ung. samma mål (vill springa LL på 2:15-2:20 till hösten) vad gäller konditionsträning? Jag har bara kört 1 pass i veckan tidigare, men nu när kn äet är ledset, så passar jag på att köra två pass styrka.

Skulle jag köra två pass, hade det nog blivit mån + fre.

mån: styrka
tis: vila/lätt distans
ons: lång distsnas
tors: snabbdistans/tävling
fre: styrka/vila
lör: kort tävling/lätt distans
sön: lång tävling/långpass (2+ timmar)
Jag försöker förbättra min kondition för att kunna köra vättern sub10 men vill under tiden självklart oxå få ut så mycket som möjligt av tiden i gymmet. Så förhoppningsvis blir det minst 2 pass i gymmet fram till sista veckorna inför loppet.
Ditt upplägg ser väl ganska normalt ut men det jag funderar över är styrkepasset dagen efter ett långpass på långt över 2timmar.

Gammal 2011-03-20, 17:30   #365
Springer
Registered User

Jo, det är ju det. Jag kör långpasset på morgon/förmiddag, så det blir kanske 30-34 timmar vila emellan. Ibland har jag bytt plats på mån/tis, det går det med.
Gammal 2011-03-20, 21:54   #366
Madonna
Registered User

Reg.datum: Mar 2010
Det här är knivigare än jag hade trott.
Började löpa för ungefär 9 månader sedan, sprang Lidingöloppet 2010 på 2.48 med ca 3.5 månaders träning och har nu fokuserat på att göra bra ifrån mig på milen. Ligger idag runt 41 på milen och planen var LL på under 2.15.

Tanken var att träna ned mig runt 38-39 på milen för att sedan underhålla detta med 3 kvalitetspass under sommaren och fixa sub 2.15. Jag har dock tröttnat lite på löpningen och vill bygga lite muskler, men vill samtidigt behålla min kondition så att jag åtminstone kommer under 2.30 på LL.

Min nya plan är att dra igång med Stronglifts 5x5 3 ggr/vecka och samtidigt springa ett tufft 10x1 km intervallpass och ett långpass på 2 mil i veckan.

Mån: SL 5x5
Tis: 10x1 km intervaller
Ons: SL 5x5
Tors: Långpass 20 km
Fre: SL 5x5

Känns som en bra plan, men eftersom jag inte har någon erfarenhet alls av styrketräning kanske det kommer att skita sig när jag börjar lyfta tungt. Det är ju ändå squats 3 ggr/vecka och andra övningar som tar mycket på benen.

Vad säger ni, bära eller brista?
Madonna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-23, 10:04   #367
Springer
Registered User

Vad sägs om att ta torsdagspasset och lägga det på söndag och köra 25+ km? Om du vill kan du istället köra 10 km lätt löpning på torsdag.

Om du är tjej/kvinna, så kanske du bör veta att 17 damer klarade 2.15 på Lidingöloppet i fjorl. Det är en bra tid. 78st klarade 2.30.

Senast redigerad av Springer den 2011-03-23 klockan 10:12. Anledning: Sista raden
Springer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-23, 10:42   #368
Madonna
Registered User

Jag är en man, namnet till trots =)

Funderade på att lägga långpasset på söndagen precis som du säger, men då finns det en risk att det skiter sig eftersom jag ofta är ute och festar på lördagar. Vore skönt att ha all träning avklarad i veckorna.
Gammal 2011-03-23, 10:54   #369
Springer
Registered User

Söndag kväll då? Låtsas att det är nästan måndag... Jag tr6or du förå et svårt att klara 2.30 på 3 mil i veckan, men med lite talang så går det nog. 2.15 däremot...

Per Elofsson körde träna 5, vila 2. Se hur det gick för honom.
Gammal 2011-03-23, 12:02   #370
Madonna
Registered User

Jo, du kanske har rätt. Ska pröva och se om det funkar =)

Jag tror att jag lätt skulle fixa 2.30 idag men nu har jag ju tränat 5-6 mil löpning i veckan ett tag. Du tror inte att jag kan hålla min miltid på runt 40 med ett hårt intervallpass och ett långpass i veckan? Tänker att styrketräningen måste ge bra tryck i musklerna för LLs alla backar, något jag saknade förra året.

Jag har haft hybris när det gäller löpningen förut så det ska bli intressant att se hur det går.
Gammal 2011-03-23, 12:09   #371
Lars Brinkhoff
Registered User

Lars Brinkhoffs avatar

Reg.datum: Sep 2005
Klarar ni 800m på samma antal minuter som ni klarar LL i timmar?
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-23, 16:00   #372
944RS
Musklig

944RSs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff Visa inlägg
Klarar ni 800m på samma antal minuter som ni klarar LL i timmar?
Tror det. Men jag sprang ju inte fortare än 3tim

Gammal 2011-03-23, 19:56   #373
Madonna
Registered User

Jag tror inte att jag fixar det alls.

Hurså? Brukar det vara ett rimligt mått eller?
Gammal 2011-04-29, 20:46   #374
willtjam
pilltjam

willtjams avatar

Reg.datum: Apr 2010
Är det samma slags muskeltillväxt vid deff som vid byggning? Alltså, konditionsträning i samband med styrketräning ger sämre muskeltillväxt, så rådet är att inte konditionsträna när man villa maximera sin byggning. Men när man deffar så satsar man ju på att behålla musklerna, inte på att bygga och öka. Försämrar konditionsträningen även förmågan att behålla musklerna under deff?
willtjam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-29, 21:04   #375
hejhopp79
Banned User

Reg.datum: Apr 2010
Citat:
Ursprungligen postat av willtjam Visa inlägg
Är det samma slags muskeltillväxt vid deff som vid byggning? Alltså, konditionsträning i samband med styrketräning ger sämre muskeltillväxt, så rådet är att inte konditionsträna när man villa maximera sin byggning. Men när man deffar så satsar man ju på att behålla musklerna, inte på att bygga och öka. Försämrar konditionsträningen även förmågan att behålla musklerna under deff?
Beror nog på intensiteten och frekvensen på konditionsträningen, samt hur du sköter kost och styrketräning i övrigt.
hejhopp79 är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:58.