2008-11-25, 21:14
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2007
|
Det har väl sagts förut men ´stackars´ alla brevbärare t ex som konditionstränar varje dag. Vi hade ett gym på vår station där de flesta tränade och en del var ganska bitiga faktiskt. Enda nackdelen var stressen man utsattes för.
|
|
|
2008-11-25, 21:14
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ants
Är det bättre att skippa den då och köra dagen efter?
|
Ja definitivt.
|
|
|
2008-11-25, 21:17
|
|
Banned
Reg.datum: May 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Ja definitivt.
|
Okej, tack så mkt!
|
|
|
2009-01-05, 23:52
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2008
|
jag tror att om någon lägger av med konditionsträningen för detta kommer ångra sig resten av livet. Enligt mig ger kondition mycket mer hälsa och välbefinnande än stora muskler. Dessutom orkar man nog träna hårdare eftersom syreupptagningsförmågan är bättre. Av egen erfarenhet så återhämtar jag mig snabbare mellan seten när konditionen är på topp. Däremot så får man väl försöka att planera in så att konditionspass och styrkepass (framförallt benpass) är så splittrade som möjligt över veckan. Var och en får skaffa det träningschema som är optimalt för dens mål men jag tror förlusten blir mycket större om man lägger av med kondtionsträning än dom (eventulella) postitiva effekterna av detta blir. I denna tråden : http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=117259
så sägs det också en del saker som låter lite motsatt om att löpare har stora ben vilket de inte borde få enligt denna tråden.
|
|
|
2009-01-06, 00:09
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av villblienfyrkant
jag tror att om någon lägger av med konditionsträningen för detta kommer ångra sig resten av livet. Enligt mig ger kondition mycket mer hälsa och välbefinnande än stora muskler. Dessutom orkar man nog träna hårdare eftersom syreupptagningsförmågan är bättre. Av egen erfarenhet så återhämtar jag mig snabbare mellan seten när konditionen är på topp. Däremot så får man väl försöka att planera in så att konditionspass och styrkepass (framförallt benpass) är så splittrade som möjligt över veckan. Var och en får skaffa det träningschema som är optimalt för dens mål men jag tror förlusten blir mycket större om man lägger av med kondtionsträning än dom (eventulella) postitiva effekterna av detta blir. I denna tråden : http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=117259
så sägs det också en del saker som låter lite motsatt om att löpare har stora ben vilket de inte borde få enligt denna tråden.
|
1. Mindre muskler=mindre tjejer, vem bryr sig om hälsa? Halvt osäriöst
2. Löpare har kanske inte lika stora ben som dom som kör mindre kondis och tränar ben på annat sätt? typ knäböj?
3. Det står inte att man inte kan få muskler om man konditionstränar, bara att det är negativt för maximal musklertillväxt.
|
|
|
2009-01-06, 08:51
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ostknäcket
1. Mindre muskler=mindre tjejer..
|
Mindre eller färre? Baserar du det på egna erfarenheter eller finns det något dokumenterat?
Ursprungligen postat av Pansartax
Sittande vadpress är asgött, man är alldeles vinglig i benen...(Så man känner sig som en redig jävla karl med andra ord)..
|
|
|
|
2009-01-06, 08:56
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2003
|
Som om det behövdes så är den här tråden ett ypperligt exempel på begreppet "dra stora växlar på". Åt alla håll.
Den konditionsträning som behövs för allmänt välbefinnande i vardagen är inte så stor som vissa verkar tro. Om man promenerar raskt en halvtimme om dagen, säg till och från tunnelbanestationen istället för att ta bussen, så vill jag påstå att man vunnit mycket. Och det kan de flesta byggare göra också utan ångest. Hårdare konditionsträning än så tränar man för att det är kul och man vill, inte annars.
Ja, det finns flera fördelar med att ha bättre kondition än så också, det vet jag. Men när jag ser formuleringar som "jag tror att om någon lägger av med konditionsträningen för detta kommer ångra sig resten av livet" kände jag att det var dags att vara lite pragmatisk.
|
|
|
2009-01-11, 03:23
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2008
|
Hur tror ni det skulle vara för mig som nybörjare att simma nu när jag börjar med min styrketräning? Har aldrig tränat förr, simmar en del bara, och ska nu börja styrketräna 3 dagar i veckan. Vill även fortsätta simma 2-3 gånger också, på separata dagar.
Men vill ju inte strypa muskeltillväxten något!
Simningspasset skulle i så fall vara 1,5-2km på ca 60 min.
|
|
|
2009-01-11, 03:47
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ostknäcket
1. Mindre muskler=mindre tjejer, vem bryr sig om hälsa?  .
|
Stora muskler=stora tjejer?
hehe, nej, det sitter verkligen inte där. Eventuellt blir det en annan typ av tjejer som "nappar", men förmodligen så är sambandet mellan ökad muskelmassa och framgång i raggning kraftigt medierat av ökad självkänsla.
Nu blev det visst helt off-topic...
|
|
|
2009-01-11, 10:52
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Antonz2
Hur tror ni det skulle vara för mig som nybörjare att simma nu när jag börjar med min styrketräning? Har aldrig tränat förr, simmar en del bara, och ska nu börja styrketräna 3 dagar i veckan. Vill även fortsätta simma 2-3 gånger också, på separata dagar.
Men vill ju inte strypa muskeltillväxten något!
Simningspasset skulle i så fall vara 1,5-2km på ca 60 min.
|
Det är inga problem.
|
|
2009-01-12, 02:17
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89
Det är inga problem.
|
Känns ju betryggande då
Men varför skulle det inte vara några problem, verkar ju som att de flesta menar att det försämrar muskeltillväxten så mycket om man kör kondition. Och så kommer jag och tränar kondis tre dagar i veckan
|
|
|
2009-01-12, 06:13
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2003
|
Citat:
Men varför skulle det inte vara några problem, verkar ju som att de flesta menar att det försämrar muskeltillväxten så mycket om man kör kondition. Och så kommer jag och tränar kondis tre dagar i veckan 
|
Det kommer inte att vara några problem för att du inte ligger på den nivån som krävs för att det ska bli någon större skillnad. Att konditionsträna tre gånger i veckan är bara bra. Även om viss sorts styrketräning kan påverkas beroende på hur hårt du tränar.
|
|
|
2009-01-12, 10:24
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
verkar ju som att de flesta menar att det försämrar muskeltillväxten så mycket om man kör kondition. Och så kommer jag och tränar kondis tre dagar i veckan 
|
Du ska nog testa att faktiskt läsa tråden. Hela poängen genom hela tråden (och alla andra tusen trådar om samma sak) är just motsatsen, d.v.s. att det INTE påverkar mycket utan snarare minimalt och att "oron" möjligtvis kan vara befogad om man vill bli proffessionell byggare i högre viktklasser och samtidigt löpa 5 mil i veckan.
|
|
|
2009-01-12, 15:58
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Du ska nog testa att faktiskt läsa tråden. Hela poängen genom hela tråden (och alla andra tusen trådar om samma sak) är just motsatsen, d.v.s. att det INTE påverkar mycket utan snarare minimalt och att "oron" möjligtvis kan vara befogad om man vill bli proffessionell byggare i högre viktklasser och samtidigt löpa 5 mil i veckan.
|
Menade bara att jag just nu har väldigt lite muskler (60kg på 175-176 cm) på kroppen och vill gärna lägga på mig muskelmassa rätt snabbt för att inte se så fruktansvärt smal ut. Och om det skulle gå saktare när man ägnar vilodagarna till att simma (som använder de flesta musklerna i kroppen) runt 2km i ett tempo som inte är direkt högintensivt, så känns det ju ganska trist när man gärna vill lägga på sig några kilo muskler.
|
|
|
2009-01-12, 19:01
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Citat:
Menade bara att jag just nu har väldigt lite muskler (60kg på 175-176 cm) på kroppen och vill gärna lägga på mig muskelmassa rätt snabbt för att inte se så fruktansvärt smal ut. Och om det skulle gå saktare när man ägnar vilodagarna till att simma (som använder de flesta musklerna i kroppen) runt 2km i ett tempo som inte är direkt högintensivt, så känns det ju ganska trist när man gärna vill lägga på sig några kilo muskler.
|
Det är förmodligen ingen fara alls. Jag tror att det är positivt då jag är övertygad om att konditionsträningen inte bara har negativa effekter på styrketräningens uppreglering av proteinsyntes. Precis som så många andra sagt så är en bra kondition något som gör att du klarar av mer arbete i gymmet än om du inte tränat kondition alls. Orkar du göra mer arbete (eller återhämtar dig bättre från samma arbete) borde detta göra att du växer på bättre, även om konditionsträningen hämmar tillväxten marginellt. Men jag tror att effekten en bra kondition har på din prestation på gymmet, övervinner den signaleffekt som denna studien har iakttagit, iaf på sikt!
Detta är ett påstående av personlig erfarenhet förstås så du får givetvis tro vad du vill
Olympia-killarna kör cardio och de är på elitnivå. Varför kör de cardio om det nu skulle funka bättre utan?
|
C4L
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:26.
|

|