2013-05-03, 14:27
|
|
Banned User
Reg.datum: Jun 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ristretto
Att äta sallad och ta med dig egen mat när du går på gymnasiet kommer förmodligen att vara mer negativt för ditt psyke än vad exakta makronutrienter kommer att vara positivt för din fysik.
|
+1
Du kommer bli mobbad med god anledning.
|
|
|
2013-05-03, 14:33
|
|
Pink belt
Reg.datum: Jan 2004
|
-1. Det finns aldrig en god anledning för att bli mobbad.
|
2013-05-03, 14:54
|
|
Banned User
Reg.datum: Jun 2012
|
Äsch, menade mobbad som i småretad av kamrater. Inte som åratal av utfrysning och dopp i toaletten.
|
|
|
2013-05-03, 14:56
|
|
Pink belt
|
|
2013-05-04, 08:54
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2013
|
Har kört periodisk fasta nu i ca 2 veckor, kör 16/8 metoden och jag har bara märkt av föredelar med det! Trodde det skulle vara mycket jobbigare än vad det var men jag känner mig piggare och är inte "sötsugen" på samma sätt längre alls
|
|
|
2013-05-04, 09:11
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2012
|
Tjenare!
har testat periodisk fasta i en månad nu på måndag och jag får säga att det har funkat väldigt bra. Även om det har varit mycket helger de senaste veckorna med väldigt mycket onyttigt har det inte fuckat ur totalt som det brukar. Men det händer inte så mycket på vågen som det brukar med traditionell deff. Det tog ett tag att vänja sig vid, man får istället titta sig i spegeln för det är där man märker den största skillnaden.
|
|
|
2013-05-04, 09:56
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2009
|
Inte hittat, men säkert att någon redan frågat. Hur fungerar det med fasta och konditionsträning? Säg att till exempel slutar äta 20:00 på fredag, går ut och cyklar dagen efter säg kl 12:00 i 1.5 h i relativt högt tempo och först äter kl 20:00 på lördagen. Har det negativa effekter? Jag känner att det fungerar men..
Mest ute efter positiva hälsoeffekter, inte att bli bodybuilder utan bra kondition och hälsosam.
|
|
|
2013-05-04, 16:55
|
|
Odens son
Reg.datum: Sep 2006
|
Du är helt ute och cyklar............
nej, men varför väntar du med att käka tills kl 20? Du behöver få i dig mat like mycket efter ett kondispass som ett styrkepass.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Kwon
Jag har typ 1 APM!
|
Citat:
Ursprungligen postat av groda
Tja normalt äter jag bara fullkornsprodukter och fiberberikad tofu med sojamjölk för att optimera mina chakran.
|
|
|
|
2013-05-05, 20:05
|
|
I ♥ Eddie Vedder
Reg.datum: Mar 2009
|
Jag såg detta avsnitt idag av Vetenskapens värld: http://www.svtplay.se/video/1120851/del-11
Har detta diskuterats något i tråden? D.v.s. 2/5-fastan. Två dagars fasta under veckan där du intar cirka 500 kcal, och övriga dagar så får du äta vad du vill. Det skulle tydligen ge väldigt positiva effekter på blodvärdena.
Ger det bättre effekt tror ni än vad 16/8-dieten gör?
|
|
|
2013-05-05, 20:14
|
|
Pink belt
|
Citat:
Ursprungligen postat av dream_theater_
Jag såg detta avsnitt idag av Vetenskapens värld: http://www.svtplay.se/video/1120851/del-11
Har detta diskuterats något i tråden? D.v.s. 2/5-fastan. Två dagars fasta under veckan där du intar cirka 500 kcal, och övriga dagar så får du äta vad du vill. Det skulle tydligen ge väldigt positiva effekter på blodvärdena.
Ger det bättre effekt tror ni än vad 16/8-dieten gör?
|
Det har diskuterats, ja.
Vad gäller hälsoeffekter så är den väl mer välstuderad än 16/8 på människor, har jag för mig. Ingen av dieterna har väl dock studerats tillsammans med träning, än mindre gjorts några direkta jämförelser mellan dem.
Så svårt att säga om den är bättre eller sämre. Beror väl också på vilken effekt man är ute efter, och hur mycket man äter.
Senast redigerad av Doctor Snuggles den 2013-05-05 klockan 20:16.
|
|
|
2013-05-05, 20:17
|
|
Maaaaaaat!
Reg.datum: Feb 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles
Det har diskuterats, ja.
Vad gäller hälsoeffekter så är den väl mer välstuderad än 16/8 på människor, har jag för mig. Ingen av dieterna har väl dock studerats tillsammans med träning, än mindre gjorts några direkta jämförelser mellan dem.
Så svårt att säga om den är bättre eller sämre. Beror väl också på vilken effekt man är ute efter, och hur mycket man äter.
|
Frågan är om det ger någon skillnad på hälsomarkörer om man bara skiter i fastan och går ner i vikt.
Det undersöktes mig veterligen inte.
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
|
|
|
|
2013-05-05, 20:21
|
|
Pink belt
|
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Frågan är om det ger någon skillnad på hälsomarkörer om man bara skiter i fastan och går ner i vikt.
Det undersöktes mig veterligen inte.
|
Vet inte om det har jämförts med till den en isokalorisk, vanlig, diet nej. Sannolikt så får man mycket av de positiva effekterna bara av att äta mindre, ja. Det verkar dock som många har lättare att följa den än en vanlig diet där man måste vara disciplinerad varje dag.
Men en del av effekterna härstammar antagligen från cyklingen av kalorier, att kroppen får en metabol respit och bättre kan "reparera sig själv" (det är iaf en av hypoteserna). Jag är däremot tveksam till att 16/8 är en tillräckligt lång respit, iaf om den inte kombineras med träning. Men som sagt, ingen som vet säkert.
Senast redigerad av Doctor Snuggles den 2013-05-05 klockan 20:23.
|
|
|
2013-05-05, 20:33
|
|
I ♥ Eddie Vedder
Reg.datum: Mar 2009
|
Jag kör 16/8 idag, i samband med styrketräning och ibland kondition. Vad jag är nyfiken på, är ifall någon av dem har större hälsofördelar. Jag kan tänka mig att 16/8 är bättre i samband med styrketräning, då man kan fördela dagsintaget till tiden runt träningen. Rent spontant.
|
|
|
2013-05-05, 20:34
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
Jag kör 16/8 idag, i samband med styrketräning och ibland kondition. Vad jag är nyfiken på, är ifall någon av dem har större hälsofördelar. Jag kan tänka mig att 16/8 är bättre i samband med styrketräning, då man kan fördela dagsintaget till tiden runt träningen. Rent spontant.
|
Vilken sorts hälsofördelar letar du efter?
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2013-05-05, 20:39
|
|
Pink belt
|
Citat:
|
Tränar man varje dag, så är den säkert bättre.
Tränar man bara 3-4 gånger i veckan så vet jag inte.
Gissar på att en kombination är bäst: på träningsdagar köra 16/8 och äta mer än dagsbehovet efter träningen, och på vilodagar äta 16/8 men mindre än dagsbehovet (regelbundendenhet i måltider verkar också vara fördelaktigt).
Eftersom det verkar finnas hälsofördelar av en fasta utan något som helst energi/kolhydrats-intag, och av att äta mindre/fasta längre tid än 16h.
Senast redigerad av Doctor Snuggles den 2013-05-05 klockan 20:44.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:27.
|

|