Hej, hej!
Hade tänkt posta här när jag gått ner 50kg, men drog på lite till. Kanske kan ge inspiration till nån som ligger på lite högre vikter och kämpar. Har även en lite mer avancerad fråga längre ned!
Lite om min viktnedgång:
Vägde alltså mer än 50 kg extra en gång i tiden. Det är faktiskt snart 4 år sedan jag ställde mig på vågen hos farsan och kunde läsa 132 kg, och insåg att mitt liv höll på att glida helt åt helvete. Det kändes som att livet i princip var kört och att nu skulle det bara bli värre och värre.
Men så bestämde jag mig för att verkligen på allvar prova en diet(Atkins), och då hålla den till punkt och pricka och inte väga mig på 2 veckor. Efter 10 dagar kunde jag inte hålla mig längre utan var tvungen att tjuvkika på vågen, och när den visade 126 kg blev jag helt mållös... att det var så lätt att gå ned i vikt! Jag fortsatte med denna diet och på 17 veckor hade jag tappat 32 tunga kilon. Skall tillägga att jag under hela denna tid satt stilla inne vid datorn och spelade datorspel. 2-3 ggr i veckan gick jag 300m fram och tillbaka till affären för att handla mat, det var min enda motion.
Ja, sen har det varit lite upp och ned med vikten genom åren, ungefär:
132 - 100 - 115 - 99 - 108 - 93 - 100 - 81(nu)
Jag har kört med rätt många dieter, Atkins, Paleolitisk, låg-kalori och en del rätt kassa självpåhittade varianter(ris-dieten t ex, hehe, kunde ej hålla mig utan blev bara sugen på massa crap då). Alla har funkat om man hållit sig till dem och inte gjort utsvävningar, men det var inte förren jag kombinerade Paleolitisk kost med att räkna kcal(med hjälp av Excel-kalkylen från denna sida, tack för den!) det verkligen började kännas riktigt bra och min vikt slutade gå som en yoyo. Lever ett mycket mer aktivt liv nu med.
Lite stats och bilder(knäppte tyvärr inga bilder innan jag var nere på 108kg, hade varit väldigt kul att se hur man såg ut vid 132kg):
Ålder: 29 år
Längd: 186,5 cm
Vikt idag: 80,7
En bild som man ser benen på med:
Det är nu det verkligen börjar kännas bra! Huden drar långsamt åt sig, rutorna börjar synas och fettet runt bröstet börjar äntligen släppa på allvar. Ibland kan jag fortfarande bli förvånad när jag ser min egen arm gripa tag i någonting och undra vems arm med muskler på det där är...
Så nu till min "avancerade" fråga:
Jag har ju vägt väldigt mycket, och min kropp har nybildat en hel drös med nya fettceller som jag läst här att de inte kommer försvinna. Det jag undrar är alltså om jag helt plötsligt en dag kan kolavippa för att jag får slut på fett som kroppen kan använda(alltså att jag kommer ner på 1% fett istället för 8% som det kanske istället kommer se ut som eftersom cellerna vägrar försvinna)? Jag tänker ju inte köra på tills jag ser shredded ut, men tänkte få fram lite rutor till på magen så man får sitt 6-pack till slut, hoppas på att det är max 3kg kvar(försöker ligga på ca minus 500kcal om dagen nu). Sen tänker jag stanna där och försöka gå upp väldigt långsamt samtidigt som jag tränar på(har tänkt börja med boxning).
Hoppas jag lyckas inspirera någon, och att någon kan ge mig ett svar på min fråga :]
Cheers,
Lelle