Visa resultat för omröstning: Vote!
|
Rätt - samma regler skall gälla oavsett kön
|

|
101 |
95.28% |
Fel - reglerna måste anpassas till könet
|

|
5 |
4.72% |
2008-03-08, 13:08
|
|
Banned
Reg.datum: Mar 2008
|
"Svårt för kvinnor att bli brandmän i Göteborg"
|
|
|
2008-03-08, 13:15
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2003
|
Orka med ännu en "jag är för dåligt tränad för att klara av testerna så jag gnäller i media"-artikel.
|
|
|
2008-03-08, 13:15
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2004
|
Nej drag till hakan med en 15kg är inte särskilt imponerande. Räcker väl bara till för att lyfta småbarn.
|
|
|
2008-03-08, 13:20
|
|
Jag ber om det.
Reg.datum: Sep 2004
|
Det är väl samma krav oavsett kön? I sådana här yrken kan man ju inte särbehandla på något sätt då det handlar om liv eller död i många fall.
|
|
|
2008-03-08, 13:21
|
|
Amiga forever
Reg.datum: Feb 2003
|
klarar man inte testet för intagningen så klarar man inte testet,är väl inge mer med det.
som om nån skulle misslyckas på 5 frågor och därmed inte få mvg i nått ämne i skolan,inte kan man då gnälla på läraren och be h*n göra ett undantag och ge mvg ändå.
bara att skylla sej själv.
|
"Stora tänkare har alltid mött kraftig opposition från mediokra tänkare"
Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information
|
|
|
2008-03-08, 13:21
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2007
|
Samma krav ska gälla ffs! Eller bli personer de ska dra ut ur brinnande byggnader lättare bara för att en kvinna som drar ut denne?
|
2008-03-08, 13:24
|
|
Illrar pillrar
Reg.datum: Jul 2005
|
Eftersom dom ska göra samma jobb ska dom även klara samma krav för testerna.
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
|
|
|
2008-03-08, 13:32
|
|
stridis- avatartextmästare
Reg.datum: Jan 2003
|
Skall väl vara tester som säger hur väl man hanterar diverse moment i sin yrkesroll, kanske vore något att se över. Att kunna bära en docka säg; säger nog mer än att kuta lite. Känns som man utformat testerna rätt ospecifikt med ett bänkpresstest och grejer; det slår hårt mot kvinnor, kanske onödigt mycket.
Men jag vill ha brandmän som kan hantera det som dyker upp i deras roll, börjar det kvoteras in fysiskt olämpade kvinnor så blir jag banne mig mörkrädd.
|
|
2008-03-08, 13:33
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Klart vi måste ha fler kvinnor inom brandväsendet. Orka bli räddad av en svettig gubbe liksom /=
I övrigt så tycker jag att man ska överlåta diskussionen till brandkårsväsendet.
|
|
|
2008-03-08, 13:38
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2004
|
Nog ska man kräva att både män och kvinnor klarar arbetet lika bra, men frågan är hur bra testerna är för att visa det.
"- Jag har inte sett någon brandman under utryckning som ligger och kör bänkpress, säger Bengt Wingstedt. Det testet anser inte jag är yrkesrelaterat."
Som sagt, vad fan har bänkpress med det jobbet att göra? För mig (som i ärlighetens namn inte vet ett skit) känns det som att mentalitet är viktigare än god fysik, och att halva grejen med de fysiska testerna är att testa hur stark vilja personerna har. Då är det ju helt logiskt att kvinnor har lite lägre krav på vissa punkter.
|
|
|
2008-03-08, 13:38
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2007
|
Intressant är väl snarare det som artikeln också belyser, nämligen att testerna i storstäderna skiljer sig åt från de som utförs på annat håll. T.ex. tyckte jag läsa att något om krav på bänkpress, vilket en annan brandstation ställde sig kritisk till.
Är det någon som har en välgrundad åsikt eller erfarenhet från testerna och hur väl anpassade de egentligen är för tjänsten ?
(Edit: fan, kan inte varit många sekunder jag var sen)
|
|
|
2008-03-08, 13:41
|
|
Jag ber om det.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Loke
Nog ska man kräva att både män och kvinnor klarar arbetet lika bra, men frågan är hur bra testerna är för att visa det.
"- Jag har inte sett någon brandman under utryckning som ligger och kör bänkpress, säger Bengt Wingstedt. Det testet anser inte jag är yrkesrelaterat."
Som sagt, vad fan har bänkpress med det jobbet att göra? För mig (som i ärlighetens namn inte vet ett skit) känns det som att mentalitet är viktigare än god fysik, och att halva grejen med de fysiska testerna är att testa hur stark vilja personerna har. Då är det ju helt logiskt att kvinnor har lite lägre krav på vissa punkter.
|
Va?
|
|
|
2008-03-08, 13:43
|
|
Smalfet
Reg.datum: Jul 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz
Va?
|
Det han menar är helt enkelt att kvinnor inte är lika fysiskt starka så för att uppvisa lika stor vilja behövs kanskle ne lägre vikt
|
|
|
2008-03-08, 13:43
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz
Va?
|
Om du inte håller med så är det bara att säga det.
|
|
|
2008-03-08, 13:59
|
|
Jag ber om det.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Spinkot
Det han menar är helt enkelt att kvinnor inte är lika fysiskt starka så för att uppvisa lika stor vilja behövs kanskle ne lägre vikt
|
Aha, tackar.
Citat:
Ursprungligen postat av Loke
Om du inte håller med så är det bara att säga det.
|
Nja, det var snarare att jag inte förstod hur jag skulle tolka ditt inlägg. Men jag vet inte riktigt om jag håller med dig. Mentaliteten är självklart jätteviktig, men jag tror inte att den kan göra den fysiska ansträngningen som krävs för att bära ut någon över axlarna ner för en stege om brandmannen/kvinnan inte är fysiskt kapabla till att bära denna vikt. Kom ihåg att det är rätt maffigt att bära ner en fullvuxen människa över axlarna i ett brinnande hus, om det så är trappor eller en brandstege.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:58.
|

|