Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-11-20, 22:09   #1
PowPow
Registered User

PowPows avatar

Reg.datum: Jan 2005
Berätta om din skidsemester!

Sitter och får abstinens och vill ta del av bilder från era erfarenheter från olika skid/snowboard-semestrar. Hur var åkningen? Hur var afterskin? Det spelar ingen roll om du så är nyss hemkommen eller om det handlar om en resa för 12 år sedan. Tankar och förväntningar kring kommande resor kan man ju också skriva om, om man nu har några sådana.

Bilder av alla dess slag är ju såklart väldigt välkomna! Videoklipp likaså.

Tanken är att man ska kunna få upp ögonen för nya resmål. Och förhoppningsvis få se några trevliga bilder
PowPow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-20, 22:20   #2
Kurash
-Frank-

Kurashs avatar

Reg.datum: May 2006

Argentiere 2005. Många system att välja mellan, inget vidare party om man inte tar bussen till Chamonix.

Balkantrappan
Kurash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-20, 22:22   #3
Arnesson
Ge mig sol och öl!

Arnessons avatar

Reg.datum: Feb 2004
Håller på att försöka dra ihop några polare för en tripp till Serre Chevalier. Det är en budgettripp fattig student som man är, klaffar bara boende så blir det av.

Nån som har varit där?
Gammal 2007-11-20, 22:28   #4
Kurash
-Frank-

Kurashs avatar

Var i Val Thorens i mars, det är riktigt bra åkning. Bodde nära själva byn, som ligger mitt i backen, så det blev en del öl också. Mars 2008 blir det Chamonix, har provat systemen eftersom jag varit i Argentiere 2 ggr, men det blir nog mer party och mer restaurangbesök denna gången.

Balkantrappan
Gammal 2007-11-20, 22:37   #5
Goddaniel
Tjock men klen

Goddaniels avatar

Reg.datum: Feb 2005
Senast var Val Thorens vecka 9 förra året. Hade rätt dåligt väder med kass sikt så vi utforskade inte alla systemen som vi hade tänkt. Av det lilla som vi testade på var det grym skidåkning och en riktigt härlig by att röra sig i.
Lite väl mycket svenskar kanske men bra drag var det iaf

Så här såg det tyvärr ut i Val Thorens http://img225.imageshack.us/my.php?image=123gr1.jpg större delen av tiden.

Vecka 9 nästa år blir det dock revansch, ska dit igen
Gammal 2007-11-20, 22:38   #6
Einar
Registered User

Einars avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Arnesson Visa inlägg
Håller på att försöka dra ihop några polare för en tripp till Serre Chevalier. Det är en budgettripp fattig student som man är, klaffar bara boende så blir det av.

Nån som har varit där?
Jag var där sent i Mars 2006. Riktigt bra skidort som jag varmt rekommenderar! Själv åkte jag med UCPA (all inclusive och med bergsguide som tog med oss på grym offpiste). Vi åkte på helt orörda vidder av snö... helt magiskt! Ingen människa så långt ögat kunde nå. Sen fanns det skogsåkning på en annan del av fjället för den som gillar det.

Vi hade sol varje dag. Tydligen ska de ha 300 soldagar om året. Däremot kanske det är bättre att åka dit lite tidigare än vecka 14-15 som vi valde. Det är risk att snön börjar smälta på solsidan nämligen. Men förvänta dig inte något uteliv som i Chamonix. Visserligen var det inte jättemycket folk när vi var där så det kan hända att de stängt en del pubar.
Einar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-20, 22:39   #7
Kurash
-Frank-

Kurashs avatar

Vi åker också med UCPA varje år, oslagbart.

Balkantrappan
Gammal 2007-11-20, 22:42   #8
Arnesson
Ge mig sol och öl!

Arnessons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Einar Visa inlägg
Jag var där sent i Mars 2006. Riktigt bra skidort som jag varmt rekommenderar! Själv åkte jag med UCPA (all inclusive och med bergsguide som tog med oss på grym offpiste). Vi åkte på helt orörda vidder av snö... helt magiskt! Ingen människa så långt ögat kunde nå. Sen fanns det skogsåkning på en annan del av fjället för den som gillar det.

Vi hade sol varje dag. Tydligen ska de ha 300 soldagar om året. Däremot kanske det är bättre att åka dit lite tidigare än vecka 14-15 som vi valde. Det är risk att snön börjar smälta på solsidan nämligen. Men förvänta dig inte något uteliv som i Chamonix. Visserligen var det inte jättemycket folk när vi var där så det kan hända att de stängt en del pubar.
Det är v8 eller v9 som gäller förr oss. Låter ju riktigt trevligt, har inte läst på så mycket om stället än. Anledningen till val av ort är att en bekant ska jobba där (langley) och vi ska se om vi inte kan låna hans golv som bostad
Gammal 2007-11-20, 22:48   #9
Einar
Registered User

Einars avatar

Citat:
Det är v8 eller v9 som gäller förr oss. Låter ju riktigt trevligt, har inte läst på så mycket om stället än. Anledningen till val av ort är att en bekant ska jobba där (langley) och vi ska se om vi inte kan låna hans golv som bostad
Langley är trevligt. Vi besökte deras ställe ett antal gånger. Mycket trevlig altan med livemusik och pub.

Det är dock en liten bit att gå till liften, men man får se det som extra träning.
Gammal 2007-11-20, 22:50   #10
Einar
Registered User

Einars avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kurash Visa inlägg
Vi åker också med UCPA varje år, oslagbart.
Helt utomordentligt bäst!
Gammal 2007-11-20, 22:56   #11
PowPow
Registered User

PowPows avatar

Citat:

Nån som har varit där?
Var där 2003 och 2006. BÅda gångerna vecka 2. Som Einar säger så går ju inte festlivet att jämföra med de större orterna, men det var ändå helt okej. Beror säkert en del på sässongen också, men afterskipubbar finns där i alla fall

Tror det är mitt absoluta favoritställe, och skogsåkningen är en av de stora anledningarna till det. Vi hittade flera skogspartier som var helt orörda trots att de låg i anslutning till pisterna. Har man inte tillgång till scooter eller hellikopter så är det ju underbart. Bara att ta liften upp och bege sig ner och hålla lite koll på åt vilket håll liften är, och sen försöka träffa den när man är nere. Det var efter min första resa dit som jag insåg att hjälm faktiskt är ganska bra. Träd är hårda

Några bilder från 2006:

Gammal 2007-11-20, 22:59   #12
Arnesson
Ge mig sol och öl!

Arnessons avatar

Låter ju helt perfekt för mig. Visst är festa kul, men lägger jag pengarna på en alpresa så ligger åkningen i fokus. Annars kunde jag ju alltid dragit mig till Åre =)
Gammal 2007-11-20, 22:59   #13
Arnesson
Ge mig sol och öl!

Arnessons avatar

Fan va sugen jag blev på att åka när du posta bilderna PowPow!
Gammal 2007-11-20, 23:05   #14
PowPow
Registered User

PowPows avatar

Citat:
Fan va sugen jag blev på att åka när du posta bilderna PowPow!
Det var lite det som var meningen med tråden. Få lite inspiration och skapa lite sug nu inför vintern!
Gammal 2007-11-20, 23:06   #15
Lepras
Registered User

Leprass avatar

Reg.datum: Sep 2004
Slänger upp en film,,,Borgafjäll-05 inget folk,backarna för oss själva

Instagram-- Lepras
Lepras är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:26.