2004-05-15, 17:00
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2004
|
Bulk för kvinnor
Mors,
Jag har följt med diskussionerna här på forumet rätt aktivt den sista tiden; man kan snappa upp mycket intressant här minsann, men det vet ni säkert
För ett par år sedan led jag av ätstörningar, jag åt alltför hälsosamt (vilket jag trodde betydde litet) samtidigt som jag tränade mycket aerobiskt. Resultatet blev en viktnedgång på ca 10 kg. Efter att jag tillfrisknat har jag lyckats gå upp en del av dessa kilon, genom att styrketräna och äta ordentligt. I dag väger jag ca. 45 kg till mina 160 cm, men skulle gärna gå upp omkring 5 kg till.
Med hjälp av bl.a. er här på forumet har jag lyckats ändra mina matvanor så att de passar en styrketränande. Alla runt omkring mig tycker jag äter bra - och mycket. Men grejen är den att jag ändå inte gått upp så mycket jag hade velat. Därför har jag nu börjat tänka på att köra en bulk...
Klart att man som kvinna kan bulka på samma sätt som män (antar jag), men det skulle ändå vara superkul att höra andra kvinnors råd och erfarenheter om vad som funkar etc. Men jag vill gärna också få råd och tips av män - allt tas emot med tacksamhet.
Hur skall jag göra? Har läst om ABCDE-metoden, men är inte säker på om jag verkligen skulle klara av att häva i mig så mycket varje dag i två veckor. Speciellt med tanke på att jag tidigare tom kunde få samvetskval om jag käkat lite för mycket... Andra med liknande erfarenheter? Nåväl, hur som helst, är jag villig att testa i alla fall - det förlorar man ju inget på  Ska på bröllop i sommar och skulle gärna ha lite mer fett på kroppen tills dess.
Så, om det är någon som känner för att heja på mig och se till att jag får det här till nåt - hör av er!
Thanx,
Snorkfröken
|
|
|
2004-05-15, 17:13
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2003
|
Nja..lite vanskligt att komma med detta förslag...meeen sluta träna 4 veckor o sitt bara o degga...Sen äter du godis och massa annat onyttigt. Garanterat + 5 kg.
Beprövad metod.
Senast redigerad av AFanatic den 2004-05-15 klockan 17:16.
|
|
|
2004-05-15, 17:17
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Jag är inte kvinna. Tror jag...
Men! Jag kan skriva vad jag skrev i en annan tråd, eftersom det är ingen som helst skillnad på hur kvinnor och män går upp i vikt, vare sig det är muskler eller fläsk, även om kvinnor ofta får kämpa lite mer för muskelökningar.
Precis samma mat är bra när du bulkar som när du deffar! Fast i större mängder, förstås. Bra mat är alltid bra mat, om det är muskelökningar du är ute efter i första hand.
Bra kolhydratkällor: pasta, parboiled ris, kokt potatis, havregrynsgröt, rågflingegröt, All-Branflingor, grahamsgrynsgröt, müsli, korngryn, kornris, mjukt och grovt flerkornsbröd, matvete, bönor, linser.
Bra proteinkällor: rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka, kassler, lövbiff, mager mjukost, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, kalkon, höns, kycklingbröst, keso, kesella, grynost, mm.
Bra fett: raps-, oliv-, eller linfröolja, nötter, frön, avokado, mandlar, fet fisk.
Och frukt och grönt, förstås.
Självklart är man inte heller rädd för en pizza, glass eller burgare när man är sugen på den, under bulkperioden.
|
|
|
2004-05-15, 17:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2002
|
Att byta en ätstörning med mot att "bulka" är nog att be om en ny ätstörning.
Bara att lugna ner sig och äta gott så kommer nog hullet strax tebax.
|
|
|
|
2004-05-15, 17:19
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Bulk*. Ät mer av det du äter idag, går det trögt att äta mer volym så var inte rädd för fett.
När du vant dig vid kalorimängden så har oftast magen också vant sig vid volymen och då kan man öka lite tilll om man har ett behov av det. Att börja storäta en hel del mer än vad man är van vid på en gång håller oftast inte för någon.
ABCDE där man ska ha stor koll på vad man äter är nog inte det bästa, tyvärr. Jag har märkt att ätstörningar ofta går från en form av kontrollbegär till ett annan och ABCDE kräver ju att man räknar kalorier och kör deff med jämna mellanrum vilket jag ser som ett problem när man har en bakgrund som du har.
Sen vet jag inte om du eftersom du vill gå upp i fettvikt behöver tänka på att deffa regelbundet som man gör i ABCDE-dieten?
*Traditionell bulk går ut att äta allt vad man kommer över men det är varken nyttigt eller så lätt att göra när man har haft ätstörningar.
|
|
2004-05-15, 17:45
|
|
är en liten legend.
Reg.datum: Nov 2003
|
Citat:
Originally posted by Grahn
Att byta en ätstörning med mot att "bulka" är nog att be om en ny ätstörning.
Bara att lugna ner sig och äta gott så kommer nog hullet strax tebax.
|
Citat:
Originally posted by Snorfröken
För ett par år sedan led jag av ätstörningar, jag åt alltför hälsosamt (vilket jag trodde betydde litet) samtidigt som jag tränade mycket aerobiskt[/B]
|
Ett par år, för mig känns det som om hon allt kan försöka. om vi pratar över 2-3 år dvs. Inte ett par år som kanske kan vara 2 månader.
|
|
|
2004-05-15, 17:57
|
|
Bouncing tigergirl
Reg.datum: May 2003
|
Som nämnts tidigare, så kan bulk vara ett bra sätt för att be om mer problem med tanke på din bakgrund. En bulk kan antagligen lätt leda till panikkänslor om du känner att du blir fet...vilket i sin tur kan framkalla nya ätstörningar...
Så mitt råd till dej är att inte förhasta fram önskade resultat, utan att låta det tar den tid det tar.
Börja med att äta ännu mera av bra mat! Svårt att säga vad som kan förändras i din kost när jag inte vet hur du äter...
Att sakta men säkert vänja dig vid de extra kilona du lägger på dig är nog bäst tror jag!
Lycka till!!
|
|
|
2004-05-15, 19:39
|
|
Banned User
Reg.datum: Jul 2003
|
Citat:
Originally posted by King Grub
Självklart är man inte heller rädd för en pizza, glass eller burgare när man är sugen på den, under bulkperioden.
|
jo
Innan åt jag massa glass, eller ja, 2 strutar/dag eller en 100g från en bytta eller så. Senare slutade jag men när jag väl köpte det tog jag en strut, tyckte det var gott och tog 1-2 till, fick dåligt samvete och käkade upp alla 6 för att därefter dra ut och röra på mig, då kunde jag ju inte göra om samma misstag nästa gång.
Sådär blev det jämt så nu köper jag aldrig glass, problemet löst, men det är grymt gott 
tofuline jordgubbsstrutar + tofuline moccaglass =
|
|
|
2004-05-15, 19:41
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Men glass är ju nästan nyttigt, i alla fall i förhållande till hur gott det är.  Långsamma kolhydrater, fullvärdigt protein, och inte helt vitaminfritt heller.
|
|
|
2004-05-15, 19:50
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2003
|
Citat:
Men glass är ju nästan nyttigt, i alla fall i förhållande till hur gott det är. Långsamma kolhydrater, fullvärdigt protein, och inte helt vitaminfritt heller.
|
Jag körde glassdeff hela förra sommaren
|
|
|
2004-05-15, 19:51
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2003
|
Citat:
Men glass är ju nästan nyttigt, i alla fall i förhållande till hur gott det är. Långsamma kolhydrater, fullvärdigt protein, och inte helt vitaminfritt heller.
|
Gäller delen om långsamma kolhydrater även för glass utan mjölk såsom Tofuline? Jag misstänker att det är laktosen du syftar på och det saknar ju Tofuline.
|
|
|
2004-05-15, 20:10
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Originally posted by skaparn
Gäller delen om långsamma kolhydrater även för glass utan mjölk såsom Tofuline? Jag misstänker att det är laktosen du syftar på och det saknar ju Tofuline.
|
Jag pratar inte alls om falsk glass.
Nej, det gäller inte mjölkfria glassar.
|
|
|
2004-05-15, 20:29
|
|
Banned User
Reg.datum: Jul 2003
|
Citat:
|
Inte så säker på att det gäller min med.
Err, vafan, carlshamn har slutat tillverka dem? Finns inte med på carlshamns websida längre iaf.
Nåja, socker, sojabönor och fett, tror det var en ~30g socker, 14g fett varav 7g mättat och bara en 3g protein eller så i den.
|
|
|
2004-05-15, 20:51
|
|
SL-Kirurg
|
Under en längre tid har jag legat ungefär plus/minus noll i kaloriintag dvs har varken legat över eller under min förbrukningsnivå. Sedan började jag äta mer i vintras och visst syns det både kroppsligt (mer muskler) och viktmässigt på gymet!
Vad jag äter idag är ungefär som följer:
Frukost: Kornrisgröt eller havregrynsgröt (minst 2dl gryn) med minimjlk och proteinpulver. Lägg till en näve russin, jordnötter/mandlar samt kaffe.
Förmiddag: Proteindrink + ägg eller ägg + frukt. Eller alla tre  Beror på hungernivå.
Lunch: Stor portion pasta och sås (köttfärssås, kyckling etc)
Eftermiddag: slarvar ofta. Proteinbar ibland, annars frukt.
Middag: som lunch
Kväll: Vad jag är sugen på, kanske en kesomacka och ett äpple, en proteindrink med mkt kasein, ett ägg eller en frukt.
Förutom detta tar jag alltid gainer efter styrketräningen (vassle + druvsocker) och tackar inte nej till något gott om det bjuds till fikat etc.
Äter alltså i stort sett som en "normal" människa förutom att det är större portioner. Försöker få i mig rätt mkt fett genom att stoppa i mig jordnötter odyl på kvällarna och att inte snåla alltför mkt med oljan när jag lagar mat osv. Det är väldigt lätt att utesluta alldeles för mkt för att man är så nyttig då och i slutänden får man bättre resultat om man har en mer avslappnad inställning till det hela!
|
2004-05-16, 06:17
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Tränade rätt mycket aerobics skrev du.
Dra ned på träningen, träna för att det är kul, inte för att du tror att du måste.
Mindre träning och mer vila kommer ge din kropp möjlighet att komma ikapp och bli av med små skador och allmän stress.
Ät bra och tänk inte så mycket.
Du kommer att bygga på din kropp så att du kommer att röra dig lättare med snyggare hållning = bättre självkänsla
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:55.
|

|